Afspænde aftrækker på haglgevær?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af AirPellet » 1. aug 2011, 11:37

Jeg kom til at tænke på, at når jeg har været ude og skyde med mit O/U så står det jo i våbenskabet med spændt aftræksmekanisme. Er det ligegyldigt, eller skal geværet aftrækkes med klikpatroner, når det opbevares mellem skydning? Hvad gør i andre?
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 25. okt 2004, 02:01
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af SKB500 » 1. aug 2011, 20:46

Den har bedst af ikke at blive klikket af, og hvis du absolut VIL så skal det være nogle fandens gode klikpatroner.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Vetten » 1. aug 2011, 23:34

Det er vist lidt en smags/religions sag hvad folk mener der er bedst...

Mine står for det meste med spændte fjedre.
Og det er der flere der mener fjedrene ikke har godt af.

Andre mener at man ikke skal trykke af uden klikpatroner i, da det slider på slagstifterne, det samme gør det når de står med klikpatroner i.

Det bedste ville i min verden være at komme klikpatroner i, trykke af og så pille forskæftet af åbne og pille patronerne ud, og så lukke og sætte forskæfte på igen. Der ved står geværet uden klikpatroner og med slappe fjedre.

Brugeravatar
swjust
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 21. okt 2005, 19:04
Interesser: Buejagt, Riffeljagt og havjagt
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 7 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af swjust » 1. aug 2011, 23:43

Vetten skrev: Det bedste ville i min verden være at komme klikpatroner i, trykke af og så pille forskæftet af åbne og pille patronerne ud, og så lukke og sætte forskæfte på igen. Der ved står geværet uden klikpatroner og med slappe fjedre.
Hvis man har ejectorer er det ikke altid den bedste ide, da det er et helved at få forskæftet på visse geværer, når ejectorene er aktiveret efter skudafgivelse.
Med venlig hilsen
SWJust

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af AirPellet » 2. aug 2011, 10:39

Ok, så det jeg kan forstå på jer, er at jeres geværer også står med spændte fjedere i skabet mellem skydning? Tak for svarene.. :razz:
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Stoffer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 725
Tilmeldt: 22. nov 2008, 13:41
Interesser: Jagt og jagthunde
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 118 times
Been thanked: 56 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Stoffer » 2. aug 2011, 16:26

Hej,

Så blev jeg forvirret på et højere plan:
Slider det på slagstifterne at geværet står med klik-patroner i?
Er der dårlige og gode klik-patroner, og i givet fald hvilke?

Håber på lidt flere oplysninger om emnet

Hilsen Stoffer

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Vetten » 2. aug 2011, 22:40

Nej det er nok ikke slagstifterne det slider på når aftrækket er taget, men er fjedrene for hårde i klikpatronen giver de jo et modtryk tilbage. Og det stykke metal der sidder i stedet for fænghætten giver sig jo ikke mere end fjederen tillader.

Så en god klikpatron er en der har en tilpas blød/hård fjeder og hvor "fænghætten" er lavet af et materiale der er blødere end slagstiften.

Aner ikke hvad der er af gode klikpatroner, har selv kun et par alm. der sjældent bliver brugt udover hvis der skal trænes aftræk.

Det er ikke noget jeg bekymrer mig om, for min fjedre og slagstifter bliver slidt op af at skyde og ikke af at stå i skabet, og så dyre er et sæt fjedre og stifter altså heller ikke...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Lassescout » 3. aug 2011, 22:09

Din O/U har skruefjedre, og de tager ikke skade af at stå spændte. Fjederkraften er fordelt helt jævnt over hele længden af den fjedertråd fjederen er lavet af, så risikoen for en knækket slagstift når du klikker geværet af, er ikke værd at tage.

Hvis du derimod har en gammel sidelåsbøsse med håndsmedede bladfjedre ville sagen være lidt anderledes. Bladfjedre er svære at fremstille og hærde så fjederkraften fordeles over hele fjederens længde. Ofte fjedrer den kun over et kort stykke af bøjningen, hvorimod bladene bare virker som løftestænger for fjederkraften. Derfor er gamle bladfjedre meget mere udsatte for at blive "trætte" af at stå spændte.

Så min gamle sidelåsbøsse bliver klikket af, men mine O/U´ere står altid spændte. Jeg har mit første haglgevær endnu, en Lanber af ganske jævn kvalitet som jeg købte for 25 år siden. Den har altså stået næsten permanent spændt i 25 år, bortset fra de få gange om året jeg er på haglgeværjagt, og den virker upåklageligt endnu.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af AirPellet » 4. aug 2011, 09:37

Tusinde tak for svar alle... Så er jeg mere rolig og lader den bare stå med spændte fjedere! :razz:
klagt nicht - kämpft

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af 458hunter » 4. aug 2011, 09:48

Jeg klikker altid mine våben af inden de ryger i skabet - både rifler, håndvåben og haglgeværer. Har så heller ikke nogen sidelås bøsser. Jeg har aldrig skiftet slagstift eller fjedre grundet slid.

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 15. mar 2009, 20:26
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 6 times
Been thanked: 29 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Ssaaby » 4. aug 2011, 11:29

Jeg har nu også altid hørt den med, at man skal klikke sine våben af, inden opbevaring.

Jeg gør dette både for min haglbøsse, mine rifler og pistoler.

Jeg har af hensyn til fjedrene heller aldrig ammunition i mine magasiner, når de opbevares.

Men kan da være at jeg skal overveje at lade haglbøssen stå med spændte fjedre? En gut på flugtskyttebanen i går var også af samme overbevisning, men indtil da havde jeg kun hørt den modsatte udlægning...

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Halvautomat » 20. dec 2014, 21:20

Hvis en AYA S-S har Været klikket af og forskæftet taget af og skal sætte på igen Hvordan gør man så. ?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af LapuaMagnum » 20. dec 2014, 21:30

Med rifler er det jo muligt ikke at tage ladegrebet,ellers kan man jo selvfølgelig stiften ud hver gang man har skudt men det tager også tid :smile: med haglgeværet er det en anden sag. Når jeg har skudt sætter jeg mine messing klikpatroner i og stiller den i skabet uden at klikke af. Jeg tror som andre også at det er religion samt at de færreste skyder på så højt nivaeu at det har en reel betydning.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af MadsenRex » 20. dec 2014, 21:38

Jeg har en 3 ringet Sauer som har stået med spændt fjeder lige siden den blev lavet midt i sidste århundrede, og der har squ aldrig været noget. AYA super Prince ejector har jeg også, den er kun 40 år gammel og det samme gælder for den, og der er hellere ikke nogen problemer. Jeg selv har altid spændt.... Ej, må hellere lade være[emoji23]

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Halvautomat » 20. dec 2014, 21:43

Hvad med spørgsmålet. .
Det er en gammel tråd fra 2011

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Robse » 20. dec 2014, 22:21

Halvautomat skrev:Hvad med spørgsmålet. .
Det er en gammel tråd fra 2011
Skiller sig af med den gamle s/s og køber en halvautomat :mrgreen:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af 5317 » 20. dec 2014, 23:47

AirPellet skrev:Jeg kom til at tænke på, at når jeg har været ude og skyde med mit O/U så står det jo i våbenskabet med spændt aftræksmekanisme. Er det ligegyldigt, eller skal geværet aftrækkes med klikpatroner, når det opbevares mellem skydning? Hvad gør i andre?
jeg har ejet og skudt med flere forskellige jagtgeværer og rifler i løbet af de sidste ca. 39 år, jeg har altid taget aftræk på tomt kammer inden skyderne kom i skabet, har ikke oplevet noget der ligner problemer i den forbindelse, det er da muligt at der i tidens løb er knækket en slagstift eller to som folk vil påstå er knækket på grund af aftræk på tomt kammer, jeg har ikke set bevis for dette nogetsteds,
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af EGJ » 21. dec 2014, 00:00

En våbensmed har fortalt mig, at det er unødvendigt og risikabelt at klikke et jagtgevær uden patroner. Unødvendigt fordi fjedren er lige glad og risikabelt fordi slagstiften risikerer at knække, fordi den ikke bremses i mødet med patronen, men bare banker i bund.
Jeg ved ikke super meget om det, og derfor vælger jeg at følge våbensmedens råd. Klikker aldrig mit jagtgevær, men afspænder altid slagstiften i mine rifler. :smile:

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af AirPellet » 21. dec 2014, 09:21

EGJ skrev:En våbensmed har fortalt mig, at det er unødvendigt og risikabelt at klikke et jagtgevær uden patroner. Unødvendigt fordi fjedren er lige glad og risikabelt fordi slagstiften risikerer at knække, fordi den ikke bremses i mødet med patronen, men bare banker i bund.
Jeg ved ikke super meget om det, og derfor vælger jeg at følge våbensmedens råd. Klikker aldrig mit jagtgevær, men afspænder altid slagstiften i mine rifler. :smile:
Det er interessant. Men hvorfor gøre det på riflen når du ikke gør det på bøssen? Hvori ligger forskellen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
klagt nicht - kämpft

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 520
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Superliga » 21. dec 2014, 16:12

AirPellet skrev:
EGJ skrev:En våbensmed har fortalt mig, at det er unødvendigt og risikabelt at klikke et jagtgevær uden patroner. Unødvendigt fordi fjedren er lige glad og risikabelt fordi slagstiften risikerer at knække, fordi den ikke bremses i mødet med patronen, men bare banker i bund.
Jeg ved ikke super meget om det, og derfor vælger jeg at følge våbensmedens råd. Klikker aldrig mit jagtgevær, men afspænder altid slagstiften i mine rifler. :smile:
Det er interessant. Men hvorfor gøre det på riflen når du ikke gør det på bøssen? Hvori ligger forskellen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Samme som jeg gør, haglgeværet står i skabet med spændt slagstift, da jeg også er af EGJ's holdning, at den tager ikke skade af spændt fjeder, men måske af "tørt" aftræk. Riflen tager jeg derimod aftræk på, da det bare er at holde aftrækkeren i bund mens bundstykket lukkes. Så er der hverken risiko for slap fjeder eller knækket slagstift.

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Predator » 21. dec 2014, 20:30

Hvordan pokker får I plads til jeres rifler i skabet med bundstykket i ??? Og jeg ved godt at fjederen bliver spændt når man tager bundstykket ud.

Og til Lapua Magnum!!! Hvad er lige fidusen i at putte klikpatroner i haglbøssen og så lade være med at klikke den af ????
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af MadsenRex » 21. dec 2014, 20:37

Store skabe og 3 af dem!

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af EGJ » 21. dec 2014, 22:46

AirPellet skrev:
EGJ skrev:En våbensmed har fortalt mig, at det er unødvendigt og risikabelt at klikke et jagtgevær uden patroner. Unødvendigt fordi fjedren er lige glad og risikabelt fordi slagstiften risikerer at knække, fordi den ikke bremses i mødet med patronen, men bare banker i bund.
Jeg ved ikke super meget om det, og derfor vælger jeg at følge våbensmedens råd. Klikker aldrig mit jagtgevær, men afspænder altid slagstiften i mine rifler. :smile:
Det er interessant. Men hvorfor gøre det på riflen når du ikke gør det på bøssen? Hvori ligger forskellen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Forskellen er, at det kan gøres uden risiko på riflen. Jeg lægger ladegrebet ned samtidig med jeg holder aftrækket inde. Dermed afspændes slagstiften i ro og mag, og der er derfor ingen risiko for den knækker. Den teknik kan ikke bruges på jagtgeværet.

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af AirPellet » 21. dec 2014, 22:47

OK. Var ikke bekendt med den teknik. Vil jeg da benytte mig af fremover. THX! :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Afspænde aftrækker på haglgevær?

Indlæg af Boerge » 21. dec 2014, 22:55

Nu har jeg benyttet mig af diverse haglgeværer og rifler de sidste 52 år. Har altid foretaget aftræk - aldrig en knækket slagstift!!
Nu betyder det måske ikke så meget i dag, hvor våbnene skal være i våbenskab, men før i tiden, var det en vis forsikring mod, at små pilfingre kunne lade våbnet!!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar