Hvorfor altid 308 win ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Beretta1934
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 15. jun 2010, 19:34
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Beretta1934 » 24. okt 2011, 16:49

Simon5700 skrev:det er dds der skifter til 223 og ikke som du måske tror finskytter/sniper

er helt med på det er dds :blink: havde bare ikke hørt om det. har de gjort det eller hvornår ?

Beretta1934
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 15. jun 2010, 19:34
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Beretta1934 » 24. okt 2011, 17:00

HappyNanoq skrev:
Beretta1934 skrev:
tak for inlæget :blink: det jeg mente med flere 6,5 cal. var at der er kommet flere nye 6,5 cal. i de senere år end der er kommet 7,62 cal. som f.eks 6,5 grendel, 6,5 Creedmoor, 6,5x47, osv der er jo også 6,5x284 som jeg ikke helt ved hvor gammel er. og 6,5-06. men det var mest de to første jeg mente. :blink:
Ah, så misforstod jeg. :oops:

Jeg troede der var en optælling, som viste at der blev produceret flere 6.5x55 rifler (eller 6.5 cal rifler) end 7.62 kalibrene.


Men ok, UDVIKLINGEN indenfor kalibrene.
Jo det tror jeg gerne.


I og med at 7.62Nato (.308Win/7.62x51) og 7.62x63 (.30-06) har været militærkalibre, ja forøvrigt også .300WinMag - og til dels stadig er det, så er det nogle "tunge" kalibre som kan være med til at bremse udviklingen lidt.
Idet man indenfor de tre kalibre ofte ser at folk gerne holder sig til én af dem - da man så har muligheden for overskudsammunition og pga populariteten også et lidt større kuglevalg. Ja så virker "standard militærkalibre" lidt som "bremseklodsen" i udviklingen i den pågældende kaliber.

6.5x55 har typisk kun været et skandinavisk fænomen, men når man tænker på udviklingen, så er USA og resten af denne lille klat rumsnavs vi kalder jorden... også en vigtig faktor at tage med. USA er nok primært den store faktor her, idet de handler i så store mængder af ammunition, så de nærmest "dikterer" hvad øvrige lande begynder at bruge - simpelthen igennem udviklingen af våben.

USA er typisk ENORMT konservative mht udvikling, og udvikler hellere selv noget - end at støtte sig op af hvad andre har gjort.
Pudsigt nok er 6.5x55 aldrig rigtig slået igennem i USA - jo, de kender godt kaliberen, og mange elsker den også. MEN den er ikke "amerikansk" og ligger desværre ikke i et område de har brugt særlig meget til at begynde med, og nok vigtigst af alt, ikke mange amerikanske firmaer producerer våben i 6.5x55.


I Europa er 6.5x55 naturligvis anderledes højagtet, man kan måske sige at 6.5x55 er "VORES" (skandinavernes) kaliber, men pga udefrakommende påvirkninger sammenholdt med et stort flow af våben fra USA med mere, efterlader desværre 6.5x55 med en for lille andel af hvad den egentlig fortjener.

Det er lidt det samme med fabrikater af rifler.
Nogle er glade for standarden i Remington, Winchester m.v. - andre går efter de lidt mere specielle, eller vælger at blive patriotiske selv og køber Schultz&Larsen. Men nøgternt set - hvad kan en Schultz&Larsen, Otterup, Remington, Winchester.. som øvrige fabrikanter ikke kan.?

Andre foragter direkte Glock og Blaser, selvom de er fuldt ud på højde øvrige fabrikanters produkter.
Okay, Glock er måske et skævt tilfælde at bringe ind her, men dens svaghed i USA med "KABOOMS" (pistolen splintres) kan ofte henføres til hjemmeladninger m.v. - men fælles for amerikanernes mening er så gerne.... Lortet er ikke amerikansk, den splintres, den er farlig, og desuden grim.! Ergo bliver den ikke så populær.
(trods det er deres egne hjemmeladninger som fabrikanten til dels advarer imod. Eks ren bly i polygon-piber er ikke en god kombination.)



De senere år har man dog fået øjnene op for "småkalibrede" patroner, og langdistance er blevet en større del af verden.
Førhen gav man en kendt patron et større hylster og satte hastigheden langt op, for at nå ud på de lange distancer.

Et godt eksempel her, er at for at overgå .300WinMag, der tog man et 378Weatherby hylster - neckede det ned til en kendt militær kaliber (.30), og fik hvad man mente var den ultimative langdistancekaliber i .30-378WeatherbyMagnum
Den blev dog aldrig ret populær, da den var dyr fordi den aldrig rigtig slog igennem, den er derfor dyr i ladekomponenter, dyr i krudt og æder piber fra en side af.


Derimod er både 6.5 og 6mm er nærmest stormet frem på BenchRest-området, da flere har fundet ud af at kombinationen der gav 6mmBR (6mm BenchRest) gav en fantastisk ballistik, fordi hylster-volumen og projektildiameter/vægt syntes at passe perfekt sammen og kan give nogle gode muligheder for fin-tuning af ladningen.


Selv anbefaler jeg gerne 6.5x55 og .308win i samme åndedrag - men SKAL jeg vælge, hælder jeg mest til .308Win.
Begge ville ellers dække mit behov.

Og begge kan stort set det samme til alt skandinavisk jagt - og nu siger jeg ikke der kommer et forbud mod bly i riffelprojektiler, men HVIS det kommer... så er mindre kalibre specielt udsatte, da den eneste måde de så kan opretholde et eventuelt vægtkrav, er ved at gøre projektilet længere.

6.5x55 er i forvejen et ganske langt projektil, og vil nok i gamle våben give et problem, hvis projektilet blev en snus længere.
.308Win kan bedre bære dette, da den større diameter - forholdsmæssigt vil gøre problemet bare en SMULE mindre.


Men så længe reglerne er som i dag, også mht bly i projektilerne, så kan 6.5x55 det samme som .308 kan. :razz:

det var et fedt inlæg at læse :razz:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af HappyNanoq » 24. okt 2011, 17:20

Beretta1934 skrev: det var et fedt inlæg at læse :razz:
Håber det gav mening - det syntes jeg det gjorde i min knold, da ordene flød :)


Situationen kunne måske have været anderledes, hvis amerikanerne, dengang de adopterede Krag Jørgensen-riflen, også adopterede kaliberen (6.5x55) af det våben de valgte.

Amerikanerne prøvede sig jo med den norske udgave af Krag Jørgensen, som oprindeligt var i 6.5x55 - men de lavede lidt småændringer og lavede en kaliber der hed .30-40 Krag

Så heller ikke hér kom 6.5x55 ret meget på banen.
Men jeg tror, at hvis Krag Jørgensen'en (eller "Krag" som de kort og godt kalder den i USA) blev valgt med 6,5x55 som standardkaliber - dengang i USA. Så havde historien nok set anderledes ud for kaliberen.

For så havde man fået en fod indenfor, og der ville i større grad være folk der brugte kaliberen - og man kunne så håbe at også amerikansk producerede våben også ville findes i kaliberen, efterhånden som tiden løb fra Krag'en.

Men det er kun spekulation =o) Omend en dejlig drøm jo.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 29. dec 2011, 13:26

Gunnut skrev:Svaret er givet, men vil godt støtte op om det.

... mens både .270 og .308 har en markant bedre virkning i målet i forhold til 6,5 x 55.
Virkelig? hvad underbygger så den påstand? :what:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Brugeravatar
GT9
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1226
Tilmeldt: 12. sep 2009, 13:08
Interesser: Pistol-riffel skydning og jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 71 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af GT9 » 29. dec 2011, 14:55

Beretta1934 skrev:
Simon5700 skrev:det er dds der skifter til 223 og ikke som du måske tror finskytter/sniper

er helt med på det er dds :blink: havde bare ikke hørt om det. har de gjort det eller hvornår ?

Det jeg har læst om er på DDS hjemmeside. Som jeg læser det er det lidt uldent. Kaliberet må bruges; men på den ande side afhænger af hvad de ender op med i Norge :???:

se : http://www.skytten.dk/Default.aspx?ID=1 ... ewsId=1789
Norwegian Blue Parrot

Brugeravatar
Paco
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 10. dec 2008, 13:17
Interesser: Bukke og andejagt
Geografisk sted: Ringkøbing
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Paco » 29. dec 2011, 20:01

TheDarkSide skrev:Jeg synes at .308 og 6,5x55 er lige gode og forskellen er så lille på energi, pris osv. Kronhjorten der står ude på 100 meter mærker nok ikke om det var en velplaceret .308 eller 6,5x55, der fjernede den hjerte/lunger på bestialsk vis.
Man skal så bare lige huske at ikke alle 6,5 amo overholder anslag energi
Retten til at forsvare sine holdninger, bør alle have, og retten til at have sine holdninger, bør alle forsvare.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 30. dec 2011, 12:18

Hurricane skrev:
Virkelig? hvad underbygger så den påstand? :what:
Tja jeg har skudt ret meget med 6,5 x 55 og også .308 så der er INGEN tvivl om, at på hjortevildt (dåvildt og kronvildt) er virkningen bare bedre (gennemskud etc.). Men du kan jo bare selv prøve at beregne E/100 på en 6,5 x 55 og så sammenligne med .308 så har du selv svaret.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 30. dec 2011, 19:49

Gunnut skrev:
Hurricane skrev:
Virkelig? hvad underbygger så den påstand? :what:
Tja jeg har skudt ret meget med 6,5 x 55 og også .308 så der er INGEN tvivl om, at på hjortevildt (dåvildt og kronvildt) er virkningen bare bedre (gennemskud etc.). Men du kan jo bare selv prøve at beregne E/100 på en 6,5 x 55 og så sammenligne med .308 så har du selv svaret.
Du har altså systematisk nedlagt så meget vildt, at du kan dokumentere din påstand… eller er det bare ”lomme-filosofi”? (hvilket er helt ok – bare man er bevidst og eksplicit derom). I JÆGER var der for nogle år siden en omhyggelig beskrivelse af en Svensk undersøgelse af forskellige kalibers effektivitet i forbindelse med jagt på elge (+10.000 nedlagte elge). Dengang var konklusionen bl.a. at flugtafstandene stort set var den samme for 6,5x55, 308 samt 30-06… Men din undersøgelse viser altså noget helt andet!

Hvad angår gennemskud er 6,5erens projektiler 308erens overlegne… prøve selv at checke .SD’en (evt. her: http://www.beartoothbullets.com/rescour ... ensity.htm)
… og så lidt lommefilosofi… størstedelen af mine jagtkammerater benytter 308ere og de oplever oftere manglende gennemskud på kronvildtet end jeg med 6,5eren(jeg har selv kun oplevet det én gang i mine 25 år som jæger… skråt skud ind gennem boven via lunger og waid med endestation i modsatte kølle) med et Hornady 9,1 grams projektil… nu benytter jeg så bonded projektiler.

Hvad angår anslagsenergien haler 6,5eren typisk ind på 308eren i takt med at afstanden stiger grundet en højere .BC. Umiddelbart ser det i øvrigt ud til at E100 typisk er 15% højere for fabriksammunition, hvilket ikke behøver at være tilfældet hvis man lader 6,5x55eren til moderne rifler, der tåler højere arbejdstryk.

Da jeg ikke kan påkalde mig nogen ekspert-titel i denne sammenhæng, vælger jeg at henholde mig til den svenske undersøgelse… der viser at mellemkalibrene er lige (in)effektive til elge… hvilket efter alt at dømme også vil være tilfældet med det noget mindre kronvildt.

Hvis du i øvrigt har større ekspertise eller andre lignende undersøgelser at referere til, vil det kun bidrage konstruktivt til debatten :popkorn:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 30. dec 2011, 21:24

At studere papirtabeller og derfra konkludere hvilke kaliber der er mest egnet til jagt er jo et religiøst spørgsmål. Men når det er sagt kan man selvfølgelig godt udlede en teoritisk ide hvad der er bedst. Som udgangs punkt tror jeg der er vigtigt at matche kaliber til vildtstørrelsen. Som eksempel kunne man sige at 3000 joule er det påkrævede og det skulle overføres på et projektil af en given vægt. Hvis projektilet vejede 4 gram ville der være en sandsynlighed for at den ikke ville kunne penetrere. På den modsatte side hvis projektilet vejede 30 gram ville der ingen ekspansion opstå og ballistikken ville samtidig være dårlig. Her har vi endnu ikke snakket kaliber størrelse hvilket så ville være det næste. Som eksempel på dette: Jeg bruger en .333jeffery som skyder en 300grain kugle afsted med 690m/sek hvilket er perfekt til Kudu, oryx mv. Sammen kuglevægt afskudt med samme hastighed i en .444Marlin ville den midste sin evne til at penetrere fordi vægten er fordelt på en større flade.(tværsnitbelastningen) Så kaliber her spiller en rolle iforhold til kugle vægten og dens evne.
Skulle man overføre dette i en 6,5x55 VS .308 debat vil en 6,5x55 have bedre evner til at penetrere hvis kuglevægt/hastighed det samme. Det hvor jeg tror .308win ville vinde lidt er hvis .308w kunne skyder med 220-240grain kugler. så ville den vinde iforhold til 6,5x55. Desværre høre vi ikke fra Hurricane hvad for projektiler hans venner anvender til deres .308win men ene alene hvad han selv bruger. Nu bliver .308win eller 6,5x55 i min verden aldrig jagtkaliber men udmærkede til pap og mennesker da disse enmer ikke kræver så meget. Min svageste kaliber jeg bruget til jagt er 8x57 og derfra går det opad. Det ender oftest en del debatter.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 30. dec 2011, 22:24

Rigbymauser skrev:At studere papirtabeller og derfra konkludere hvilke kaliber der er mest egnet til jagt er jo et religiøst spørgsmål. Men når det er sagt kan man selvfølgelig godt udlede en teoritisk ide hvad der er bedst.
Systematiske observationer af over 10000 nedlagte elge kan ikke i min optik sidestilles med at studere papirtabeller. Det er derimod noget af det tætteste man kan komme på "sandheden" omkring kaliber kontra effektivitet.
Rigbymauser skrev:Som udgangs punkt tror jeg der er vigtigt at matche kaliber til vildtstørrelsen. Som eksempel kunne man sige at 3000 joule er det påkrævede og det skulle overføres på et projektil af en given vægt. Hvis projektilet vejede 4 gram ville der være en sandsynlighed for at den ikke ville kunne penetrere. På den modsatte side hvis projektilet vejede 30 gram ville der ingen ekspansion opstå og ballistikken ville samtidig være dårlig. Her har vi endnu ikke snakket kaliber størrelse hvilket så ville være det næste. Som eksempel på dette: Jeg bruger en .333jeffery som skyder en 300grain kugle afsted med 690m/sek hvilket er perfekt til Kudu, oryx mv. Sammen kuglevægt afskudt med samme hastighed i en .444Marlin ville den midste sin evne til at penetrere fordi vægten er fordelt på en større flade.(tværsnitbelastningen) Så kaliber her spiller en rolle iforhold til kugle vægten og dens evne.


Mon ikke det er begrebet .SD "Sectional Density", du forsøger at definere?
Rigbymauser skrev:Skulle man overføre dette i en 6,5x55 VS .308 debat vil en 6,5x55 have bedre evner til at penetrere hvis kuglevægt/hastighed det samme. Det hvor jeg tror .308win ville vinde lidt er hvis .308w kunne skyder med 220-240grain kugler. så ville den vinde iforhold til 6,5x55.
Med forbehold for pibens stigning og udgangshastighed mv. har jeg indtryk af, at 6,5x55eren sædvanligvis max. lades med 155-160 grains projektiler kontra 308erens max. 180 grains.
Sectional density of 0.328 with a bullet weight of 160 and diameter of .264".
Sectional density of 0.271 with a bullet weight of 180 and diameter of .308".
Rigbymauser skrev:Desværre høre vi ikke fra Hurricane hvad for projektiler hans venner anvender til deres .308win men ene alene hvad han selv bruger.


Mine jagtkammerater benytter forskellige typer (typisk mega eller oryx) af 150 til 180 grains projektiler i deres 308ere - men hvad var det nu jeg bruger?
Rigbymauser skrev:Nu bliver .308win eller 6,5x55 i min verden aldrig jagtkaliber men udmærkede til pap og mennesker da disse enmer ikke kræver så meget. Min svageste kaliber jeg bruget til jagt er 8x57 og derfra går det opad. Det ender oftest en del debatter.
En af konklusionerne i forbindelse med den svenske undersøgelse var, at de grove kalibre (defineret som over 8mm) kun var mere effektive, hvis hastigheden var forholdsvis høj... og det kan man på ingen måde påstå om de kalibre Rigbymauser omtaler så positivt... de er heller IKKE fladtskydende(derfor bedst egnede til korte skudafstande) eller med moderat rekyl( rekyl er jo almindeligvis anerkendt som præcisionens værste fjende), begge faktorer virker generelt begrænsende i forhold til kaliberets effektivitet i min optik! :blink:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 31. dec 2011, 09:15

[/quote]
Mon ikke det er begrebet .SD "Sectional Density", du forsøger at definere? Nu er jeg dansker og bruger "tværsnits belastning"
Rigbymauser skrev:Skulle man overføre dette i en 6,5x55 VS .308 debat vil en 6,5x55 have bedre evner til at penetrere hvis kuglevægt/hastighed det samme. Det hvor jeg tror .308win ville vinde lidt er hvis .308w kunne skyder med 220-240grain kugler. så ville den vinde iforhold til 6,5x55.
Med forbehold for pibens stigning og udgangshastighed mv. har jeg indtryk af, at 6,5x55eren sædvanligvis max. lades med 155-160 grains projektiler kontra 308erens max. 180 grains.
Sectional density of 0.328 with a bullet weight of 160 and diameter of .264".
Sectional density of 0.271 with a bullet weight of 180 and diameter of .308".
ER det ikke tal fra en bog?.
Rigbymauser skrev:Desværre høre vi ikke fra Hurricane hvad for projektiler hans venner anvender til deres .308win men ene alene hvad han selv bruger.


Mine jagtkammerater benytter forskellige typer (typisk mega eller oryx) af 150 til 180 grains projektiler i deres 308ere - men hvad var det nu jeg bruger?
Ja..hvad er det du bruger?
Rigbymauser skrev:Nu bliver .308win eller 6,5x55 i min verden aldrig jagtkaliber men udmærkede til pap og mennesker da disse enmer ikke kræver så meget. Min svageste kaliber jeg bruget til jagt er 8x57 og derfra går det opad. Det ender oftest en del debatter.
En af konklusionerne i forbindelse med den svenske undersøgelse var, at de grove kalibre (defineret som over 8mm) kun var mere effektive, hvis hastigheden var forholdsvis høj... og det kan man på ingen måde påstå om de kalibre Rigbymauser omtaler så positivt... de er heller IKKE fladtskydende(derfor bedst egnede til korte skudafstande) eller med moderat rekyl( rekyl er jo almindeligvis anerkendt som præcisionens værste fjende), begge faktorer virker generelt begrænsende i forhold til kaliberets effektivitet i min optik! :blink:[/quote]

Hvornår er et projektil langsomt og hvornår er det hurtigt?. Nu er 6,5kal med en 160grain jo heller ikke særlig flatskydende og heller ikke i forhold til en 8x57. Så iflg. den svenske undersøgelse burde 6,5x55 heller ikke være særlig god. Faktisk skal der en meget let kugle i 6,5 før den begynder at kunne slå det kugle udvalg der tilbydes i 8mm når vi snakker kuglebane. Snakker vi energi er 6,5 en taber hele vejen

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Amatøren » 31. dec 2011, 11:51

6,5x55 må ikke længere anvendes til gris i Polen. De var vist trætte af, at skulle rende efter anskydninger.

I Afrika er kaliberen heller ikke velset, på trods af at flere af fordums tiders store jægere nedlagde Elefanter med kaliberen.
Dette krævede dog meget præcis skydning, hvilket betød meget kort afstand. Flere af disse jægere endte deres dage på spidsen af en stødtand.

Brugeravatar
Hurricane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 505
Tilmeldt: 29. sep 2008, 15:27
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 55 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Hurricane » 31. dec 2011, 12:55

Rigbymauser skrev:
Mon ikke det er begrebet .SD "Sectional Density", du forsøger at definere? Nu er jeg dansker og bruger "tværsnits belastning"

Ligesom .BC er .SD ganske velkendte begreber her i landet... velkommen til den favre nye verden :blink:
Rigbymauser skrev:Skulle man overføre dette i en 6,5x55 VS .308 debat vil en 6,5x55 have bedre evner til at penetrere hvis kuglevægt/hastighed det samme. Det hvor jeg tror .308win ville vinde lidt er hvis .308w kunne skyder med 220-240grain kugler. så ville den vinde iforhold til 6,5x55.
Med forbehold for pibens stigning og udgangshastighed mv. har jeg indtryk af, at 6,5x55eren sædvanligvis max. lades med 155-160 grains projektiler kontra 308erens max. 180 grains.
Sectional density of 0.328 with a bullet weight of 160 and diameter of .264".
Sectional density of 0.271 with a bullet weight of 180 and diameter of .308".
ER det ikke tal fra en bog?.

Nej, men tal fra det indsatte link. Pointen var selvfølgelig, at tage afsæt i virkelighedens normale maximale projektilvægt for kalibrene. Men i øvrigt konkludere jeg ikke hvilket kaliber, der er mest egnet til jagt på baggrund af tal fra en bog... men referede til den svenske undersøgelse, som baserer sig på empiri - hvilket jo er en ganske anerkendt metode som videnskabeligt redskab.
Rigbymauser skrev:Desværre høre vi ikke fra Hurricane hvad for projektiler hans venner anvender til deres .308win men ene alene hvad han selv bruger.


Mine jagtkammerater benytter forskellige typer (typisk mega eller oryx) af 150 til 180 grains projektiler i deres 308ere - men hvad var det nu jeg bruger?
Ja..hvad er det du bruger?
Du skriver jo følgende: "... Desværre høre vi ikke fra Hurricane hvad for projektiler hans venner anvender til deres .308win men ene alene hvad han selv bruger..." og nu spørg du så :clap:
Rigbymauser skrev:Nu bliver .308win eller 6,5x55 i min verden aldrig jagtkaliber men udmærkede til pap og mennesker da disse enmer ikke kræver så meget. Min svageste kaliber jeg bruget til jagt er 8x57 og derfra går det opad. Det ender oftest en del debatter.
En af konklusionerne i forbindelse med den svenske undersøgelse var, at de grove kalibre (defineret som over 8mm) kun var mere effektive, hvis hastigheden var forholdsvis høj... og det kan man på ingen måde påstå om de kalibre Rigbymauser omtaler så positivt... de er heller IKKE fladtskydende(derfor bedst egnede til korte skudafstande) eller med moderat rekyl( rekyl er jo almindeligvis anerkendt som præcisionens værste fjende), begge faktorer virker generelt begrænsende i forhold til kaliberets effektivitet i min optik! :blink:[/quote]

Hvornår er et projektil langsomt og hvornår er det hurtigt?. Nu er 6,5kal med en 160grain jo heller ikke særlig flatskydende og heller ikke i forhold til en 8x57. Så iflg. den svenske undersøgelse burde 6,5x55 heller ikke være særlig god. Faktisk skal der en meget let kugle i 6,5 før den begynder at kunne slå det kugle udvalg der tilbydes i 8mm når vi snakker kuglebane. Snakker vi energi er 6,5 en taber hele vejen[/quote]

Forholdsvis høj - betyder i forhold til de øvrige i kaliber-gruppen... og der ligger dine tilsyneladende favoritter vist ikke i blandt!
Mht. kuglebane så ligger 6,5 projektilerne blandt dem med absolut højest .BC, og der er ikke mange tilfælde, hvor den er ringere end 8x57erens... derfor udlignes forskellen på anslagsenergien oftest mellem de to kalibre i takt med at afstanden stiger.
Det er min klare overbevisning at vildtet (ikke mindst det danske) forender stort set lige effektivt ved gode træffere gennem de vitale organer af alle mellemkalibre og grovere... gode træffere er altså det vigtigste og det kræver præcis skydning - og her har rekylen en stor indflydelse!

Godt nytår herfra... og knæk & bræk i det nye!
:newyear:
“Beware the man with one gun, he knows how to use it.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 31. dec 2011, 13:01

Billede

Hvor er det lige en 6,5x55 vinder iflg. Hurricane?.

Brugeravatar
VIPER
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 108
Tilmeldt: 10. okt 2009, 12:40
Interesser: Riffelskydning og Jagt
Geografisk sted: syddanmark

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af VIPER » 31. dec 2011, 13:09

Hurricane skrev:
Gunnut skrev:
Hurricane skrev:
Virkelig? hvad underbygger så den påstand? :what:
Tja jeg har skudt ret meget med 6,5 x 55 og også .308 så der er INGEN tvivl om, at på hjortevildt (dåvildt og kronvildt) er virkningen bare bedre (gennemskud etc.). Men du kan jo bare selv prøve at beregne E/100 på en 6,5 x 55 og så sammenligne med .308 så har du selv svaret.
Du har altså systematisk nedlagt så meget vildt, at du kan dokumentere din påstand… eller er det bare ”lomme-filosofi”? (hvilket er helt ok – bare man er bevidst og eksplicit derom). I JÆGER var der for nogle år siden en omhyggelig beskrivelse af en Svensk undersøgelse af forskellige kalibers effektivitet i forbindelse med jagt på elge (+10.000 nedlagte elge). Dengang var konklusionen bl.a. at flugtafstandene stort set var den samme for 6,5x55, 308 samt 30-06… Men din undersøgelse viser altså noget helt andet!

Hvad angår gennemskud er 6,5erens projektiler 308erens overlegne… prøve selv at checke .SD’en (evt. her: http://www.beartoothbullets.com/rescour ... ensity.htm)
… og så lidt lommefilosofi… størstedelen af mine jagtkammerater benytter 308ere og de oplever oftere manglende gennemskud på kronvildtet end jeg med 6,5eren(jeg har selv kun oplevet det én gang i mine 25 år som jæger… skråt skud ind gennem boven via lunger og waid med endestation i modsatte kølle) med et Hornady 9,1 grams projektil… nu benytter jeg så bonded projektiler.

Hvad angår anslagsenergien haler 6,5eren typisk ind på 308eren i takt med at afstanden stiger grundet en højere .BC. Umiddelbart ser det i øvrigt ud til at E100 typisk er 15% højere for fabriksammunition, hvilket ikke behøver at være tilfældet hvis man lader 6,5x55eren til moderne rifler, der tåler højere arbejdstryk.

Da jeg ikke kan påkalde mig nogen ekspert-titel i denne sammenhæng, vælger jeg at henholde mig til den svenske undersøgelse… der viser at mellemkalibrene er lige (in)effektive til elge… hvilket efter alt at dømme også vil være tilfældet med det noget mindre kronvildt.

Hvis du i øvrigt har større ekspertise eller andre lignende undersøgelser at referere til, vil det kun bidrage konstruktivt til debatten :popkorn:

Det lyder interessant at du har fundet en 6,5x55 patron i 9,1 gram som opfylder lovgivningen til Kronvildt.

Fortæl fortæl ( Balistiske data ) da jeg ikke har set den

Brugeravatar
Jesper1973
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 634
Tilmeldt: 11. jul 2007, 21:39
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 3 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Jesper1973 » 31. dec 2011, 14:19

[quote="Amatøren"]6,5x55 må ikke længere anvendes til gris i Polen. De var vist trætte af, at skulle rende efter anskydninger.


Hvor har du den påstand fra???
Det kan være det revir du har besøgt ikke vil acceptere den, men det gør den ikke mindre ulovlig at bruge i Polen - faktisk er alle riflede våben over 5,6 mm tilladt til då, sika, kronvildt og svin, såfremt de yder over 2000J ved E100
Mvh
Jesper

Det er bedre at have en riffel og ikke have brug for den, end at have brug for en riffel og ikke at have den

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 31. dec 2011, 19:19

VIPER skrev:

Det lyder interessant at du har fundet en 6,5x55 patron i 9,1 gram som opfylder lovgivningen til Kronvildt.

Fortæl fortæl ( Balistiske data ) da jeg ikke har set den
Hvis man lader en Berger VLD med BC .595 på 140 grain til 830m/sek i 6,5x55 kan de lige klare kravet. Men derfra også til at gøre den kaliber bedre end .308w, 270win eller 8x57 skal man virkelig være forelsket i den gamle svensker :Hug: .

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 1. jan 2012, 15:08

He, he det er ski altid rart at møde nogen, der brænder for deres kaliber. Var selv 6,5 x 55 skytte i MANGE år. Du vil også kunne finde indlæg her på NVF, hvor jeg brændende anbefaler den (også frem for .308), men der er intet som erfaring, der kan flytte en.

For øvrigt gider i ikke rette jeres quotes, de steder der er fejl. Og måske undlad farverne men bare lad det i citerer være i en quote, så er det meget lettere for os andre at finde ud af, hvem der skriver hvad.
Hurricane skrev: Hvis du i øvrigt har større ekspertise eller andre lignende undersøgelser at referere til, vil det kun bidrage konstruktivt til debatten :popkorn:
Pas nu på du ikke får dine popkorn galt i halsen. :giggle:

Du anfægter min erfaring, men kort tid efter bruger du følgende som løftestang for at 6,5 x 55 skulle være bedre end .308. Naturligvis dækket ind af bemærkningen ”og så lidt lommefilosofi”:
Hurricane skrev: størstedelen af mine jagtkammerater benytter 308ere og de oplever oftere manglende gennemskud på kronvildtet end jeg med 6,5eren(jeg har selv kun oplevet det én gang i mine 25 år som jæger… skråt skud ind gennem boven via lunger og waid med endestation i modsatte kølle) med et Hornady 9,1 grams projektil… nu benytter jeg så bonded projektiler.
Hvis du vil bruge eksempler fra dine jagtkammerater, så må du komme med, hvilke kugler de har brugt og hvilke ladninger, nu når de har haft alle disse manglende gennemskud. Efterfølgende må vi vide noget om deres træf, afstand etc. Så hvad dine jagtkammerater oplever med .308 er næppe interessant, da det jo er 2. håndsinformation. Kan du få dem til at fortælle om deres manglende MANGE gennemskud, personligt, så er jeg All Ears.

Og så til dit 9,1 grams Hornady projektil afskudt i din 6,5 x 55 mod et stykke kronvildt, med manglende gennemskud. Hvad var din ladning? Hvad var afstanden etc. etc. Jeg har selv brugt Hornady i min 6,5 x 55, men ikke med et E/100 der var lovligt til kronvildt. Ikke fordi det måske ikke var muligt, men fordi større hastighed begyndte at påvirke præcisionen i negativ retning. Lad os få dine data. Og IKKE mindst kunne det være interessant at vide hvilket 140 grains Hornady projektil du taler om (for der findes jo et par stykker). Der findes flere eksempler på 140 grains kugler med et V/0 omkring 900 m/s, men jeg har aldrig selv fundet sådan en egnet ladning. Nu kan du jo have skudt det pågældende stykke kronvildt i et land, hvor lovgivningen er anderledes end i DK, men hvis du har skudt det her i DK, vil det også være rart at vide, hvordan du kommer op på et E/100 på 2700 joule. Og jeg er ikke så meget interesseret i et link til en hjemmeside eller et beregningsprogram. Jeg måler selv alle min kuglers E/100 med en kronograf på 100 meter og får derfor det præcise V/100 (ja jeg har "lidt" personlig erfaring når jeg udtaler mig om kalibre og læner mig ikke så meget op af artikler i jagtblade eller hjemmesider fra AMM producenter :blink: ).
Hurricane skrev: Du har altså systematisk nedlagt så meget vildt, at du kan dokumentere din påstand… eller er det bare ”lomme-filosofi”? (hvilket er helt ok – bare man er bevidst og eksplicit derom).
Min erfaring er ikke baseret på, hvad mine venner skyder med, eller et enkelt manglende gennemskud. Jeg lever af at vide noget om skydning og er også professionel jæger, så JA jeg har nedlagt et par stykker vildt, med flere kalibre (kik evt. nederste i mine indlæg). Min personlige erfaring har vist mig, at jeg har haft markant bedre skudvirkning med .308 end med 6,5 x 55, når det gælder då- og kronvildt.
Hurricane skrev: I JÆGER var der for nogle år siden en omhyggelig beskrivelse af en Svensk undersøgelse af forskellige kalibers effektivitet i forbindelse med jagt på elge (+10.000 nedlagte elge). Dengang var konklusionen bl.a. at flugtafstandene stort set var den samme for 6,5x55, 308 samt 30-06… Men din undersøgelse viser altså noget helt andet!
Hvis man refererer til en artikel i et blad, så vil det være genialt at man ”copy og paster” artiklen, eller linker til den. Jeg kan ikke forholde mig til en henvisning til en artikel jeg ikke kender og derfor ikke kan kommenterer. Hvem afgav disse 10.000 skud? Hvordan var de registreret? Hvad var forholdet mellem 6,5 x 55 kontra .308? Hvis det var den enkelte jæger, der skulle indberette sin egen skudvirkning, hvad var hans forudsætninger så? Var nogen af de skytter, der skød med 6,5 x 55 farvet af, at kaliberen måske fremadrettet kunne tænkes at blive ulovlig til elg og derfor pyntede de på deres indberetning? Uden artiklen er det umuligt at bruge dit argument om at 6,5 x 55 skulle være lige så god som .308 eller bedre, til noget som helst.
Hurricane skrev: Hvad angår gennemskud er 6,5erens projektiler 308erens overlegne… prøve selv at checke .SD’en (evt. her: http://www.beartoothbullets.com/rescour ... ensity.htm)
Nu kender jeg intet til det link du henviser til, men hvis man starter med at læse deres Mission Statement, så kan man jo begynde at overveje om det lige præcis er ”Beartoothbullet”, der har svaret på om 6,5 x 55 er bedre end .308, eller ej:

We are accountable to not only our customers, but first to God. 1Corinthians 10:31 "Whatever you do, do all to the glory of God." No, we aren't perfect, but our goal is to do all humanly possible to be men of integrity.

Jeg tror selv på Vor herre, men jeg mener ikke lige ovenstående er hvad jeg forbinder med en seriøs hjemmeside, så hvis du vil dokumentere noget fra hjemmesiden, så kan du med fordel uddybe selv og ikke bare henvise til en tilfældig hjemmeside.

Samtidig er hjemmesiden ikke umiddelbart noget jeg ukritisk bare kan tage for gode varer. Prøv at gå ind i fx Relative Penetration og indtast din .264 kugle som en 500 grains. Det burde slet ikke være muligt, men ikke desto mindre får du et resultat. Så at tro at en ”autoregnefunktion” på en tilfældig hjemmeside, skulle være dokumentation for det ene eller det andet er, for mig at se, lidt søgt. Og hvor kommer kugletype og hastighed ind i beregningerne?
Hurricane skrev: Hvad angår anslagsenergien haler 6,5eren typisk ind på 308eren i takt med at afstanden stiger grundet en højere .BC. Umiddelbart ser det i øvrigt ud til at E100 typisk er 15% højere for fabriksammunition, hvilket ikke behøver at være tilfældet hvis man lader 6,5x55eren til moderne rifler, der tåler højere arbejdstryk.
Øh hvilke kugler? Sammenligner du samme vægt i to forskellige kalibre? Det er jo ikke interessant. Skal vi forblive i lommefilosofi, så kan man jo hævde at 6,5 x 55 er rigtig glad for 140 grains kugler og .308 er rigtig glad for 165 grains kugler. Så hvorfor komme en 140 grains i en .308? Jeg går for øvrigt ud fra, at du mener at en 6,5 x 55 ligger 15 % over en .308. Hvis ikke, så beklager jeg, at jeg har misforstået dig, men din udmelding er ikke entydig, så jeg har tilladt mig at antage at det var det du mener.

Men siden du er glad for links til AMM producenter så er der da et her:

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/65x55/Vulkan/

Og et andet her:

http://www.norma.cc/sv/Produkter/Jakt/3 ... osler-BST/

De to kugler kan naturligvis ikke sammenlignes, men den tungere 6,5 x 55 kugle har kun et E/100 på 2318 Joule og er derfor ikke lovlig til kronvildt i DK, mens den lettere .308 har et E/100 på 3037 Joule.

Helt og aldeles ikke noget der kan bruges i debatten, ud over at skabe uklarhed. For at det skulle være et argument, skulle begge kugler have samme vægt og naturligvis være samme type. Desværre laver Norma ikke lige en kugle i fx 140 grains af samme type, til både 6,5 x 55 og .308 (fabriks AMM). Men man vælger da ikke samme vægt i to forskellige kalibre (hvilket du selv har været inde på mht. kuglevægt i 6,5 og kuglevægt i .308). Så hvad er dit point mht. din bemærkning: ”ser det i øvrigt ud til at E100 typisk er 15% højere for fabriksammunition”?
Hurricane skrev: Da jeg ikke kan påkalde mig nogen ekspert-titel i denne sammenhæng,
Nej det er også meget tydeligt (sorry vi skal have lidt humor og Gaz). :giggle:
Hurricane skrev: vælger jeg at henholde mig til den svenske undersøgelse… der viser at mellemkalibrene er lige (in)effektive til elge… hvilket efter alt at dømme også vil være tilfældet med det noget mindre kronvildt.
Som sagt kender jeg ikke undersøgelsen og kan derfor ikke diskuterer den. Du må komme med undersøgelsen, hvis du mener den skal være et argument for dine påstande.

PS Hvor er det rart med en rigtig god kaliberdebat. :razz:
Rigbymauser skrev:Hvis man lader en Berger VLD med BC .595 på 140 grain til 830m/sek i 6,5x55 kan de lige klare kravet. Men derfra også til at gøre den kaliber bedre end .308w, 270win eller 8x57 skal man virkelig være forelsket i den gamle svensker :Hug: .
Ja så når man lige op på et E/100 på 2754 Joule, meeeeen så er man hvis også på vej ud af skalaen :blink:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 594
Tilmeldt: 12. nov 2007, 12:59
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 94 times
Been thanked: 186 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af 2duer » 1. jan 2012, 18:25

Jesper1973 skrev:
Amatøren skrev:6,5x55 må ikke længere anvendes til gris i Polen. De var vist trætte af, at skulle rende efter anskydninger.


Hvor har du den påstand fra???
Det kan være det revir du har besøgt ikke vil acceptere den, men det gør den ikke mindre ulovlig at bruge i Polen - faktisk er alle riflede våben over 5,6 mm tilladt til då, sika, kronvildt og svin, såfremt de yder over 2000J ved E100
Hej Jesper.
Det lyder som en meget fornuftig ordning.
Som loven er nu i Danmark må jeg ikke skyde kronvildt med min .257 Weatherby magnum, selv om Eo er over 4000 joule med en Nosler accubond 110 grain Vo 1060m/s.

PS har skudt kronvildt med : .308, 7x65R, 9,3x74R, 45/70, .450, .500BPE.
Med venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 1. jan 2012, 19:17

Gunnut skrev: .

PS Hvor er det rart med en rigtig god kaliberdebat. :razz:
Rigbymauser skrev:Hvis man lader en Berger VLD med BC .595 på 140 grain til 830m/sek i 6,5x55 kan de lige klare kravet. Men derfra også til at gøre den kaliber bedre end .308w, 270win eller 8x57 skal man virkelig være forelsket i den gamle svensker :Hug: .
Ja så når man lige op på et E/100 på 2754 Joule, meeeeen så er man hvis også på vej ud af skalaen :blink:
Det er herligt med lidt kaliber debat. Det er efterhånden blevet sjældent. Pudsigt nok skabes disse debatter omkring kaliber som ligger så tæt op ad hinanden at det er kun patronbunden der kan afsløre en forskellighed.

Vedr. det aktuelle emne. Det ville være interessant for debatten at Hurricane lige finder den svenske undersøgelse frem og deler ud af den viden/erfaring han har gjort sig. Der er ingen tvivl om at høj tværsnitsbelastning eller " sectional density"(SD) betyder meget. Det er blandet derfor jeg bruger med en .333Jeffery og en 19,4gram kugle som har een af det aller højeste SDs af alle kugler. Men når så den gode Hr. Hurricane udtaler at .333Jeffery ikke skulle være "egnet" pgra. af lav hastighed fordi han har læst det i en svensk statistik tabel afsløre Hurricanes manglende generelle viden om andre kaliber end "6,5" og andet jagt end "rådyr og kronvildt". Man må gerne være glad for sin 6.5x55 men den har sine begrænsninger. En del steder i SydAfrika er de proffesionelle jægere heller ikke så glade for 6,5 fordi den mangler noget "kapow" og skudhullet i dyret oftest kan lukke sig selv og ingen schweiss frembringer, hvilket bringer mig frem til det næste nemlig at man læser tit at jægere er bange for "for store kødødelæggelser" og blodige skud huller. Men det må blive en anden debat.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7548
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Raptor357 » 1. jan 2012, 19:55

Jeg syntes det her er max underholdene.
Der findes jo ikke en kaliber der er bedst til alt.
Høj hastighed, lav pris, lang pibeholdbarhed, høj energi lavt rekyl og høj BC er jo ikke ligefrem ting der arbejder for hinanden.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Lasse68 » 1. jan 2012, 20:02

Og godt at se Gunnut komme op på den store klinge igen. Det har været savnet. Han bruger sgu for meget tid på det der arbejde, tror jeg.

:Hug:

Jeg købte en 30.06 som første skyder. Så er man forhåbentlig ude over denne diskusion :biggrin:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 1. jan 2012, 20:08

Lasse68 skrev:
Jeg købte en 30.06 som første skyder. Så er man forhåbentlig ude over denne diskusion :biggrin:
Er du gal mand..den kaliber trækker dig midt ind i suppedasen. Du går ikke fri.. :giggle:

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 1. jan 2012, 20:24

Lasse68 skrev:Og godt at se Gunnut komme op på den store klinge igen.
He, he nu er der jo DESVÆRRE længe imellem at nogen gider diskuterer kaliber. Og det er yderst sjældent at nogen mener 6,5 x 55 reelt er bedre end .308, så sådan en chance kan man ikke lade gå fra sig. :mrgreen:
Rigbymauser skrev:Er du gal mand..den kaliber trækker dig midt ind i suppedasen. Du går ikke fri.. :giggle:
Jamen jeg kan fint afsløre at skulle jeg skifte igen, så ville jeg droppe .308 til fordel for 30.06, men kun fordi jeg skyder så lidt. Skyder faktisk kun jagtskud og ganske få testskud om året. Jeg har forlængst droppet det der med at træne. Testskuddende er for at få erfaring med kugler, ladninger etc. og disse er nok til at vedligeholde min færdigheder (og så skyder jeg jo betalt på jobbet, så der er ingen grund til at overtræne i fritiden).

Jeg vil dog stadig pege på .308 til andre, af de helt åbenlyse årsager (når vi taler 6,5 x 55, .308 og 30.06). :blink:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af The Yeti » 1. jan 2012, 20:35

Jeg har også læst den svenske undersøgelse. Som jeg husker resultaterne var der ikke forskelle 6,5x55, 308win og .30-06 imellem. Men kom man op i de kraftigere kalibre steg flugtafstanden. Mit gæt er at det skyldes dårligere placering af kuglerne.

Men det svære ved sådanne undersøgelser er at der kan være 117 andre grunde a la folk med magiske kalibre skyder på større afstande, de rige køber storvildsrifler men har ikke tid tilsat øve sig (en fordom mere end en grund hvis man spøger mig, men man møder argumentet), de rutinerede kødjægere vælger workhorses kalibre (og svenskerne regner 6,5x55 iblandt disse) også videre.


Sent from my iPad using Tapatalk

Besvar