Hvorfor altid 308 win ?

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Beretta1934
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 15. jun 2010, 19:34
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Beretta1934 » 20. okt 2011, 20:20

Hej vil lige starte med at sige at det overhovedet ikke er nogle kritik af 308 win eller dem der anbefaler den/skyder med den :blink: hvorfor er det altid 308 win der kommer på banen når der gives råd om riffel køb eller bare når der tales medium kaliber ?. skyder selv med 6,5x55 og komme nok aldrig til at eje en 308 win selv. 308 win er en god kaliber men jeg mener ikke den kan noget som en 6,5x55 ikke kan tværtimod. jeg mener ikke at 6,5 er ved at blive forællet som nogle siger, så vidt jeg ved laves der flere nye 6,5 cal. end der laves 7,62 cal. Så hvorfor bliver 308 win altid fremhævet frem for 6,5x55 :inspect: håber der er nogle der har et par gode bud.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af HappyNanoq » 20. okt 2011, 20:36

Militær overskuds ammo til billig træning(sådan var det før), bredt anerkendt kaliber (medregn også USA!).

Kender ikke helt udvalget af projektiler mellem de to, men ved at .308 er rigtig godt med.
6.5 KAN få et problem, såfremt man begynder at kræve "miljørigtige" (non-lead) projektiler, da 6.5 i forvejen er meget lang.


Jo, 6.5x55 er en PRAGTFULD kaliber =o)
Har selv skudt meget på bane med den, omend ikke meget jagt.


Og hvor ser man henne, at der bliver lavet flere 6.5 cal, end 7,62 cal ???
Det gad jeg godt læse om, da det da er spændende info.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Beretta1934
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 15. jun 2010, 19:34
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Beretta1934 » 20. okt 2011, 20:49

HappyNanoq skrev:Militær overskuds ammo til billig træning(sådan var det før), bredt anerkendt kaliber (medregn også USA!).

Kender ikke helt udvalget af projektiler mellem de to, men ved at .308 er rigtig godt med.
6.5 KAN få et problem, såfremt man begynder at kræve "miljørigtige" (non-lead) projektiler, da 6.5 i forvejen er meget lang.


Jo, 6.5x55 er en PRAGTFULD kaliber =o)
Har selv skudt meget på bane med den, omend ikke meget jagt.


Og hvor ser man henne, at der bliver lavet flere 6.5 cal, end 7,62 cal ???
Det gad jeg godt læse om, da det da er spændende info.

tak for inlæget :blink: det jeg mente med flere 6,5 cal. var at der er kommet flere nye 6,5 cal. i de senere år end der er kommet 7,62 cal. som f.eks 6,5 grendel, 6,5 Creedmoor, 6,5x47, osv der er jo også 6,5x284 som jeg ikke helt ved hvor gammel er. og 6,5-06. men det var mest de to første jeg mente. :blink:

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af BoPe » 20. okt 2011, 21:06

Well svaret er vel, at den lige har det "ekstra" i forht. 6,5 mht. kuglevægt - uden at der kommer super meget mere rekyl.

Så har man f.eks. "overskud" til blyfrie projektiler.

Så er ammunitionsprisen billig og meget tæt på 6,5x55. Derudover er det altid muligt at få ammunition hos våbenhandleren og man kan regne med et bredt udvalg.

Der var så mulighed for militær overskudammo versus 6,5s skytteforenings ammo.

Den har alt hvad 6,5x55 har - og så lige en lille smule mere vægt og kraft. Ammunitionen er måske ikke altid lige så pris gunstig, men i takt med at langdistance skytterne for alvor skifter til .223 vil dette spænd muligvis snævres ind.

Begge er det kedelige valg: Ford Mondeo vs. Skoda Superb - så kan man skændes om hvem der er hvem, men de er ens.

.308 er et valg man aldrig kan kritiseres for, 6,5 kan man kritisere for at være for klein - ikke at det så har noget på sig.

Næææ, en kaliber som .270 win. - se det er sager! Her kan man komme ud for ikke at kunne få ammunition og man kan få lov at slippe 20 kr. pr. skrald :DancingBanana: YESSIR - og ellers tror jeg ikke der er den store forskel i praktisk brug

Beretta1934
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 75
Tilmeldt: 15. jun 2010, 19:34
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Beretta1934 » 20. okt 2011, 21:14

BoPe skrev:Well svaret er vel, at den lige har det "ekstra" i forht. 6,5 mht. kuglevægt - uden at der kommer super meget mere rekyl.

Så har man f.eks. "overskud" til blyfrie projektiler.

Så er ammunitionsprisen billig og meget tæt på 6,5x55. Derudover er det altid muligt at få ammunition hos våbenhandleren og man kan regne med et bredt udvalg.

Der var så mulighed for militær overskudammo versus 6,5s skytteforenings ammo.

Den har alt hvad 6,5x55 har - og så lige en lille smule mere vægt og kraft. Ammunitionen er måske ikke altid lige så pris gunstig, men i takt med at langdistance skytterne for alvor skifter til .223 vil dette spænd muligvis snævres ind.

Begge er det kedelige valg: Ford Mondeo vs. Skoda Superb - så kan man skændes om hvem der er hvem, men de er ens.

.308 er et valg man aldrig kan kritiseres for, 6,5 kan man kritisere for at være for klein - ikke at det så har noget på sig.

Næææ, en kaliber som .270 win. - se det er sager! Her kan man komme ud for ikke at kunne få ammunition og man kan få lov at slippe 20 kr. pr. skrald :DancingBanana: YESSIR - og ellers tror jeg ikke der er den store forskel i praktisk brug

hehe ja 20 kr pr knald hvad med 338 lapua :blink: hvad var det med langdistance og 223 det har jeg ikke hørt om det lyder spændene ?

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Simon5700 » 21. okt 2011, 12:39

det er dds der skifter til 223 og ikke som du måske tror finskytter/sniper
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. dec 2008, 12:01
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 100 times
Been thanked: 85 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af BoPe » 21. okt 2011, 13:41

Det er DDS der skifter.

Militæret opfordrede mig til at lade være med at belemre dem med min tilstædeværelse - et valg vi var rørende enige om

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 21. okt 2011, 16:35

Svaret er givet, men vil godt støtte op om det.

For det første er der .308 AMM at finde over alt i verden, mens 6,5 x 55 kan være svær at finde, hvis du står på jagt i et fremmed land, langt fra skandinavien.

Her efter er der MEGET billigt AMM at finde (pga. ovenstående).

Da kaliberen i forvejen er meget populær er der også mange flere typer projektiler at vælge i mellem.

.308 har lidt mere kraft, så den slår 6,5 x 55 mht. skudvirkning, selv om de begge kan bruges op til elg etc.

Så svaret er rimelig simpelt, man får lidt flere muligheder på flere områder, når man går fra 6,5 x 55 til .308. Jeg har ALTID været stor tilhænger af 6,5 x 55 og hvis du kikker i nogle af mine ældste indlæg her på NVF, vil du også se jeg forsvarer 6,5 x 55. MEN da jeg skiftede medium riffel sidste gang, valgte jeg at gå fra 6,5 x 55 til .308 og det har jeg IKKE fortrudt.

Og NEJ .270 er altså ikke .308 overlegen. Det er en skrøne. Jeg researchede helt vildt da jeg valgte at gå fra 6,5 x 55 og skifte til enten .270 eller .308. Man skal som minimum skyde på uhyggelig lang afstand (når vi taler jagt og her er, for mig, alt over 250 meter helt sindsygt). Så .308 kan i praksis det samme som .270 og udvalget til .308 er bare langt bedre end til .270. Der findes ikke den vildttype, hvor .270 gør en markant forskel mht virkning i målet, mens både .270 og .308 har en markant bedre virkning i målet i forhold til 6,5 x 55.
Senest rettet af Gunnut 22. okt 2011, 10:02, rettet i alt 1 gang.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af HappyNanoq » 21. okt 2011, 17:27

Beretta1934 skrev:
tak for inlæget :blink: det jeg mente med flere 6,5 cal. var at der er kommet flere nye 6,5 cal. i de senere år end der er kommet 7,62 cal. som f.eks 6,5 grendel, 6,5 Creedmoor, 6,5x47, osv der er jo også 6,5x284 som jeg ikke helt ved hvor gammel er. og 6,5-06. men det var mest de to første jeg mente. :blink:
Ah, så misforstod jeg. :oops:

Jeg troede der var en optælling, som viste at der blev produceret flere 6.5x55 rifler (eller 6.5 cal rifler) end 7.62 kalibrene.


Men ok, UDVIKLINGEN indenfor kalibrene.
Jo det tror jeg gerne.


I og med at 7.62Nato (.308Win/7.62x51) og 7.62x63 (.30-06) har været militærkalibre, ja forøvrigt også .300WinMag - og til dels stadig er det, så er det nogle "tunge" kalibre som kan være med til at bremse udviklingen lidt.
Idet man indenfor de tre kalibre ofte ser at folk gerne holder sig til én af dem - da man så har muligheden for overskudsammunition og pga populariteten også et lidt større kuglevalg. Ja så virker "standard militærkalibre" lidt som "bremseklodsen" i udviklingen i den pågældende kaliber.

6.5x55 har typisk kun været et skandinavisk fænomen, men når man tænker på udviklingen, så er USA og resten af denne lille klat rumsnavs vi kalder jorden... også en vigtig faktor at tage med. USA er nok primært den store faktor her, idet de handler i så store mængder af ammunition, så de nærmest "dikterer" hvad øvrige lande begynder at bruge - simpelthen igennem udviklingen af våben.

USA er typisk ENORMT konservative mht udvikling, og udvikler hellere selv noget - end at støtte sig op af hvad andre har gjort.
Pudsigt nok er 6.5x55 aldrig rigtig slået igennem i USA - jo, de kender godt kaliberen, og mange elsker den også. MEN den er ikke "amerikansk" og ligger desværre ikke i et område de har brugt særlig meget til at begynde med, og nok vigtigst af alt, ikke mange amerikanske firmaer producerer våben i 6.5x55.


I Europa er 6.5x55 naturligvis anderledes højagtet, man kan måske sige at 6.5x55 er "VORES" (skandinavernes) kaliber, men pga udefrakommende påvirkninger sammenholdt med et stort flow af våben fra USA med mere, efterlader desværre 6.5x55 med en for lille andel af hvad den egentlig fortjener.

Det er lidt det samme med fabrikater af rifler.
Nogle er glade for standarden i Remington, Winchester m.v. - andre går efter de lidt mere specielle, eller vælger at blive patriotiske selv og køber Schultz&Larsen. Men nøgternt set - hvad kan en Schultz&Larsen, Otterup, Remington, Winchester.. som øvrige fabrikanter ikke kan.?

Andre foragter direkte Glock og Blaser, selvom de er fuldt ud på højde øvrige fabrikanters produkter.
Okay, Glock er måske et skævt tilfælde at bringe ind her, men dens svaghed i USA med "KABOOMS" (pistolen splintres) kan ofte henføres til hjemmeladninger m.v. - men fælles for amerikanernes mening er så gerne.... Lortet er ikke amerikansk, den splintres, den er farlig, og desuden grim.! Ergo bliver den ikke så populær.
(trods det er deres egne hjemmeladninger som fabrikanten til dels advarer imod. Eks ren bly i polygon-piber er ikke en god kombination.)



De senere år har man dog fået øjnene op for "småkalibrede" patroner, og langdistance er blevet en større del af verden.
Førhen gav man en kendt patron et større hylster og satte hastigheden langt op, for at nå ud på de lange distancer.

Et godt eksempel her, er at for at overgå .300WinMag, der tog man et 378Weatherby hylster - neckede det ned til en kendt militær kaliber (.30), og fik hvad man mente var den ultimative langdistancekaliber i .30-378WeatherbyMagnum
Den blev dog aldrig ret populær, da den var dyr fordi den aldrig rigtig slog igennem, den er derfor dyr i ladekomponenter, dyr i krudt og æder piber fra en side af.


Derimod er både 6.5 og 6mm er nærmest stormet frem på BenchRest-området, da flere har fundet ud af at kombinationen der gav 6mmBR (6mm BenchRest) gav en fantastisk ballistik, fordi hylster-volumen og projektildiameter/vægt syntes at passe perfekt sammen og kan give nogle gode muligheder for fin-tuning af ladningen.


Selv anbefaler jeg gerne 6.5x55 og .308win i samme åndedrag - men SKAL jeg vælge, hælder jeg mest til .308Win.
Begge ville ellers dække mit behov.

Og begge kan stort set det samme til alt skandinavisk jagt - og nu siger jeg ikke der kommer et forbud mod bly i riffelprojektiler, men HVIS det kommer... så er mindre kalibre specielt udsatte, da den eneste måde de så kan opretholde et eventuelt vægtkrav, er ved at gøre projektilet længere.

6.5x55 er i forvejen et ganske langt projektil, og vil nok i gamle våben give et problem, hvis projektilet blev en snus længere.
.308Win kan bedre bære dette, da den større diameter - forholdsmæssigt vil gøre problemet bare en SMULE mindre.


Men så længe reglerne er som i dag, også mht bly i projektilerne, så kan 6.5x55 det samme som .308 kan. :razz:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 21. okt 2011, 19:53

.308W i min verden er hverken fugl eller fisk og alligevel er det en fremragende kaliber. Som præcisions kaliber eller motorbøs a la militær/terrorist våben er den jo fantastisk tilpasset. Som jagtkaliber syntes jeg den mangle rækkevidde når vi snakker kraft og flad kuglebane, og på kort hold mangler den "kaliber" som egentlig stortvildt kaliber. Til jagt syntes jeg bare der er så mange flere og bedre kalibere at vælge imellem, at vælge .308win virker fantasiløst med mindre der er en butiksekspedient der har valgt kaliberen for een...men det gør den jo ikke mindre egnet til jagt på vores breddegrader. I den sidste ende er .308w, 270w, 6,5x55, 30-06,7x57, 8x57 altsammen i den samme boldgade at det er ligemeget alt sammen hvad man vælger.

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Theredmist » 21. okt 2011, 20:16

Rigbymauser skrev:.308W i min verden er hverken fugl eller fisk og alligevel er det en fremragende kaliber. Som præcisions kaliber eller motorbøs a la militær/terrorist våben er den jo fantastisk tilpasset. Som jagtkaliber syntes jeg den mangle rækkevidde når vi snakker kraft og flad kuglebane, og på kort hold mangler den "kaliber" som egentlig stortvildt kaliber. Til jagt syntes jeg bare der er så mange flere og bedre kalibere at vælge imellem, at vælge .308win virker fantasiløst med mindre der er en butiksekspedient der har valgt kaliberen for een...men det gør den jo ikke mindre egnet til jagt på vores breddegrader. I den sidste ende er .308w, 270w, 6,5x55, 30-06,7x57, 8x57 altsammen i den samme boldgade at det er ligemeget alt sammen hvad man vælger.
Jeg vil nu hævde at 8x57 er 308 MEGET overlegen :biggrin: Og så er der jo heller ikke noget som en flot mauserriffel vel :eek: Noget helt andet er så at både 308 og 6,5x55 er RØV-kedelige...!! Kommer man ud på en skydebane, ja så står der som regel en dynge 6,5x55 og 308 i stativet, og det ER da fantasiløst... :nutkick: Så hellere gode gammeldags kalibre som 8x57, 7,62x54R, 8x58RD osv... De gamle kalibre (også de eksotiske) ER nu bare federe... Du må her vide hvad jeg mener RigbyMauser :blink: Men ja, nok lidt mere bøvlede at skaffe på jagt i udlandet :cry:
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Slettes3 » 21. okt 2011, 21:28

Redinthemist!.

Jeg skyde også selv med de gamle kaliber, men set ud fra et jagt perspektiv kan dyrene ikke mærke forskel på en 8x58R eller .308W når de er ramt rigtigt. Når først kugle har forladt piben er den ligeglad med hvad der står indskrevet på patronens bund. Det med at nogle få af os vælger de gamle kaliber ligger jo i vi også kan lide det gamle og udgåede. Vores gode ven bla. her på forummet 2Duer nyder jo sin H&H .500express aktivt til jagt her i Dk og jeg formoder den skal da også med til Afrika endag.
Jeg giver dig dog ret, at komme på skydebanen idag og se den ene .308w og 6,5x55 efter den anden er jo kedeligt, når man også har våben som interesse, men igen må man se på at de fleste jægere interessere sig ikke for våben, og derfor har de også de våben som de har. Som jæger og våbeninteresseret syntes jeg dog at det hele skal gå op i den enhed at jagten skal være spændende, våbenet skal være spændende og i gode omgivelser. Så fåes det ikke bedre :blink: .

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 22. okt 2011, 10:15

Theredmist skrev:så står der som regel en dynge 6,5x55 og 308 i stativet, og det ER da fantasiløst...
He, he ovenstående var næsten ved at forsvinde i smilys :blink:

Hvis vi taler jagt, så er vildtet nok total ligeglade med om man bruger en kaliber som den bredde masse har. Og at der står mange 6,5 x 55'er og .308'er i stativet, er nok en ret god indikator på, at begge kalibrer virker. Når spørgsmålet så går på, hvorfor .308 frem for 6,5 x 55 så er det nok hips som haps om nogen hellere vil skyde med .270 og andre med 8 x 57. At fravælge en kaliber på baggrund af, at alle har dette kaliber og det derfor er fantasiløst etc. er på ingen måde et argument som på nogen måde understreger at .308 ikke er et god valg. Det skriver du naturligvis heller ikke, men tror det kan forvirre den der spørger, når der blandes sådanne argumenter ind i debatten.
Rigbymauser skrev:Som jagtkaliber syntes jeg den mangle rækkevidde når vi snakker kraft og flad kuglebane, og på kort hold mangler den "kaliber" som egentlig stortvildt kaliber.
Det kan ingen hvis være uenige om. Her skal man vel som MINIMUM (hvis vi holder os til de mest "fantasiløse" kalibrer) holde sig til 30-06. MEN nu gik spørgsmålet IKKE på stortvildt kaliber.
Beretta1934 skrev:når der tales medium kaliber
Så jeg tror vi er ved at være lidt sidetracked i forhold til hvad Beretta1934 reelt spørger om :razz:
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af TheDarkSide » 22. okt 2011, 19:10

Jeg synes at .308 og 6,5x55 er lige gode og forskellen er så lille på energi, pris osv. Kronhjorten der står ude på 100 meter mærker nok ikke om det var en velplaceret .308 eller 6,5x55, der fjernede den hjerte/lunger på bestialsk vis.

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Højen » 22. okt 2011, 21:11

Måske kan man sige at den største forskel ligger i hvilken krig de har deltaget i.. 30.06 incl. Så burde 223 rem. snart blive populær.. hvis bare ama kunne lave de hylstre så de kunne genbruges!

Simon5700
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 29. okt 2008, 12:14
Geografisk sted: sydfyn
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Simon5700 » 23. okt 2011, 02:46

Højen skrev:Måske kan man sige at den største forskel ligger i hvilken krig de har deltaget i.. 30.06 incl. Så burde 223 rem. snart blive populær.. hvis bare ama kunne lave de hylstre så de kunne genbruges!
mon ikke der bliver rigeligt med norma og lapua hylstre fra DDS??? så folk gider nok ikke ama hylstre
Tag ikke livet for seriøst, du slipper alligevel ikke levende fra det ..!

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Højen » 23. okt 2011, 09:24

ja sikkert, men dengang jeg var der, var der "pant" på dem..

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 24. okt 2011, 09:13

Højen skrev:.. hvis bare ama kunne lave de hylstre så de kunne genbruges!
AMA eksistere ikke længere og har ikke gjort det, i efterhånden nogle år.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Højen » 24. okt 2011, 11:13

Nåmen det ændrer vel ikke på hvilken type fænghætter der sidder i forsvarets hylstre, bare fordi man kalder fabrikken noget andet?

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Amatøren » 24. okt 2011, 11:17

http://www.ds-bladet.dk/09-2006/danmark ... abrik.html

Hvad skete der egentlig med AMA efter 2007 ?

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Gunnut » 24. okt 2011, 11:25

Højen skrev:Nåmen det ændrer vel ikke på hvilken type fænghætter der sidder i forsvarets hylstre, bare fordi man kalder fabrikken noget andet?
Øhhh JO.

Men det er IKKE forsvarets hylstre (før man har købt dem civilt fra udlandske producenter). Som sagt eksistere AMA ikke længere.
Amatøren skrev:Hvad skete der egentlig med AMA efter 2007 ?
Fabrikken med udstyr og en del ansatte blev solgt til et civilt firma, så deres AMM har intet med forsvaret at gøre. At forsvaret så kan vælge at købe AMM, fra dette civile firma (hvis nok fra Portugal), er naturligvis en anden sag, men jeg har endnu ikke set noget AMM i forsvaret, fra de nye ejere. Såååå deeeet :blink:

Til gengæld har jeg set rigtig meget AMM i både 9 mm og 5,56 mm, med Boxer fænghætte og ikke Berdan fænghætte, som de gamle AMA patroner var med.

PS Firmaet, som købte AMA og stadig har produktion i Elling, hedder DEMEX.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Refraktorius » 24. okt 2011, 11:46

Gunnut skrev: PS Firmaet, som købte AMA og stadig har produktion i Elling, hedder DEMEX.

Næsten.
Det er Maxam-Expal der har købt det, og fabrikken hedder nu DENEX.

DEMEX er et nedbrydnings- og rådgivende ingeniørfirma.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Højen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 383
Tilmeldt: 30. okt 2010, 18:57
Interesser: jagt
Geografisk sted: brovst
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Højen » 24. okt 2011, 11:50

Så dvs. at de hylstre der nu anvendes i forsvaret er egnede til genladning!? eller nogen af dem ihvertfald..?

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af HappyNanoq » 24. okt 2011, 12:27

Refraktorius skrev: DEMEX er et nedbrydnings- og rådgivende ingeniørfirma.
Rådgivende ingeniører.... phuaaaa (i sin bedste Egon Olsen stemme)



Ellers lidt sørgeligt at AMA blev solgt til udlandet.
Men hva', sådan er markedskræfterne jo nu engang.

Har meget familie der har arbejdet længe for AMA.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvorfor altid 308 win ?

Indlæg af Taby » 24. okt 2011, 16:20

Hej

Sidst jeg var på Denex er jeg ret sikker på at de hylstre jeg så i 5,56 var til alm. gænghætter, men er ikke 100 % sikker.

Mvh. Taby

Besvar