At rense en gammel riffel/bøsse

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

At rense en gammel riffel/bøsse

Indlæg af The Dane » 19. jan 2006, 21:15

På opfordring vil jeg skrive en lille vejleding om hvordan jeg behandler et forsømt skydevåben.

1) Våbnet skal adskilles i alle dele og renses helt i bund. Dette kan være svært på grund af rust i varierende mængder. Ved meget svære rustangreb nedsænkes (jern) delene i ren eddikesyre 32%. Det kan tage flere timer før rusten bliver opløst men det sker med tiden, vi taler op til 24 timer! Det vigtigste er at holde øje med tingene og checke ofte, stålet har ikke godt af syren men det er meget bedre end ingen behandling. Efter syre så står den på MASSER af varmt rent vand for at neutralisere syren. Derefter olie for at forhindre rust. WD40 er en god fugtfortrænger men ikke en god rustopløser, Caramba har jeg ikke prøvet.

2) Når tingene har bevægelsesfrihed og kan adskilles, står den på masser af god kvalitetsolie (Break Free CLP er min absolutte favorit, og nej jeg er ikke sponseret af dem, gid jeg var). Pøs masser af olie på og pak tingene ind i plastposer (det skærer ned på snasket), vent 24 timer og kig. Olien vil være brun og fyldt med ”Yrk”. Den gode dreng vil rense stumperne i f.eks. rense benzin eller ”Bremse Renser” på dåse og give rigeligt CLP igen. Den dovne vil bare give CLP igen. Hver gang olien skiftes bør tingene gås over med en tandbørste (grundigt, meget grundigt!), det får rust og skidt af.

3) Brug ståluld og andre mekaniske rensemidler sparsomt! Det slider på den finish der nu engang er på våbnet. Skal der bruges noget der er ”spåntagende” så brug den grønne side af en grydesvamp (Sparsomt!!!).

4) Når alt er i renset stand og ser fint ud, er det vigtigt at de ”beskyttede” dele får fedt! Hvor mange adskiller skæfte og løb i jagthytten for at rense og smøre? Nej vel! Så noget godt fedt der ikke udtørrer, bør sprayes over alle de dele af jern der normalt er dækket af træ. Vaseline på spray, Siliconefedt på spray osv. Det er vigtigt at sørge for at fugten ikke har mulighed for at krybe ind og gro i sprækker og revner.

5) Men det vigtigste af alt er at våbnet ser olie ofte og gerne hver gang det har været udsat for regn. Tænk på vinterjagt! Våbnet bliver taget fra den varme/lune jagthytte/bil ud i kulden, det skader ikke riflen for der kommer ikke kondensat på den fordi den afkøles. MEN slæb den med ind i bilen/jagthytten og fugten vil drive af den (som savl af et barn i en slikforretning) når temperaturen stiger og det har den bare ikke fortjent (med mindre det er en Ardessa!). I første omgang er WD40 helt fint, idet det er opfundet til rumindustrien som fugtfortrænger. Men det er ikke et godt og bestandigt smøremiddel, her skal bruges en anden god kvalitetsolie.

Jeg håber det er uddybende nok ellers stiller i bare spørgsmål af hjertets lyst.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
PB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 117
Tilmeldt: 3. apr 2005, 01:40
Interesser: Jagt, diverse nørderi
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af PB » 20. jan 2006, 08:50

Hej Dane

Det er gode råd du kommer med her, og med den ringe indsigt jeg har i metaller og våben tænker jeg at det er den helt rigtige behandling. Jeg har dog et spørgsmål.

Jeg bruger en Baikal 12/76 halvautomat til kajakjagt. Den får tit vand (det har jeg vist nævnt tidligere :neutral: ). Når jeg kommer hjem fra fjorden bliver bøssen bogstavligt talt svinet ind i WD40 i alle revner og sprækker. Efterfølgende står den til afdrypning inden den ryger i skabet. Nu hvor sæsonen går på hæld overvejer jeg at give den en tur ala det du beskriver. Faktisk tænker jeg at det ville være en fin årlig tilbagevendende begivenhed for bøssen, men...

Jeg kan ikke få bundstykket ud. Jeg plejer ellers ikke at have besvær med at adskille ting og sager. Har du et tips?

Knæk og bræk
Preben Brunsgaard
Derfor er pindsvin er truede.

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 20. jan 2006, 10:23

WD40 er et fantastisk produkt opfundet at et firma for NASA. WD står for Water Displacement og 40 for at det var den 40 formel de testede der virkede (sådan er historien i alle tilfælde). WD40 er rigtig godt til at fortrænge fugt og ikke andet. Det har smørende egenskaber men de er ikke super og WD40 tørrer helt ud med tiden.

Det du gør med at sylte bøssen ind i WD40 efter jagt er udemærket for vandet. Men når den skal stå længere tid så er det rigtig god våbenolie der skal på, noget der ikke tørrer ind og "forsvinder".
Mht bundstykket du ikke kan få ud. Er det fordi det er groet sammen pga rust/skidt eller fordi du ikke ved hvordan man gør?
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
PB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 117
Tilmeldt: 3. apr 2005, 01:40
Interesser: Jagt, diverse nørderi
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Indlæg af PB » 20. jan 2006, 21:27

Jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg skal få det ud. Der er ingen rust eller noget, men der er heller ikke skruer eller paler jeg kan påvirke.

::-;<
Derfor er pindsvin er truede.

Besvar