Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
- Castle
- Moderator
- Indlæg: 886
- Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
- Interesser: Skydning.
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 30 times
Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Når jeg låser min bil op, eller starter den, så falder strømmen forståeligt en smule.
Jeg har en ting i bilen der derfor genstarter, og det skal den helst ikke.
Jeg tænker man kan få sådan en "strømbuffer / kondensator" halløj som kan opbevare de 12 volt i de par sekunder det tager, således at der hele tiden er 12 volt.
Tænker man kan få en eller anden "strøm buffer" man montere på ledningen som levere 12 volt, altså en slags opladelig ting.
Den skal kunne trække ca. 400mA i ca. 5 sekunder, hvorefter den stadig bliver "ladet op"/sender 12 volt ud.
Hvad hedder sådan noget helt præcist, og hvordan gør jeg det billigst/nemmest ?
Vendlig Hilsen.
Castle.
Jeg har en ting i bilen der derfor genstarter, og det skal den helst ikke.
Jeg tænker man kan få sådan en "strømbuffer / kondensator" halløj som kan opbevare de 12 volt i de par sekunder det tager, således at der hele tiden er 12 volt.
Tænker man kan få en eller anden "strøm buffer" man montere på ledningen som levere 12 volt, altså en slags opladelig ting.
Den skal kunne trække ca. 400mA i ca. 5 sekunder, hvorefter den stadig bliver "ladet op"/sender 12 volt ud.
Hvad hedder sådan noget helt præcist, og hvordan gør jeg det billigst/nemmest ?
Vendlig Hilsen.
Castle.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Indlæg: 719
- Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 35 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Jeg tror nærmere du skal se på din akkumulator, hvis der kommer et kæmpe spændingsfald, alene af at du benytter centrallåsen, så er cellerne i hvet fald ikke friske længere :-S
Hvis det du skal have power på, er monteret igennem en klemme 30, skulle du helst heller ikke få så meget spændingsfald, af at starte bilen, at det går ud, medmindre selvfølgelig din akkumulator er træt
Klemme 15 derimod bliver for det meste slået fra, idet man drejer nøglen om på klemme 50 for at starte motoren.
Hvis det du skal have power på, er monteret igennem en klemme 30, skulle du helst heller ikke få så meget spændingsfald, af at starte bilen, at det går ud, medmindre selvfølgelig din akkumulator er træt
Klemme 15 derimod bliver for det meste slået fra, idet man drejer nøglen om på klemme 50 for at starte motoren.
- Batler Britton
- Platin Member
- Indlæg: 1779
- Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
- Interesser: Maskinteknik
- Geografisk sted: Ulfborg
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 20 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
som du selv er inde på, så skal der blot en kondensator imellem. man har tidligere kunne købe dem til auto, feks. til forsinkelse af kabinelyset
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.
- Castle
- Moderator
- Indlæg: 886
- Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
- Interesser: Skydning.
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 30 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Kan man ikke købe sådan noget online, eller hos T-hansen måske.Batler Britton skrev:som du selv er inde på, så skal der blot en kondensator imellem. man har tidligere kunne købe dem til auto, feks. til forsinkelse af kabinelyset
Jeg er helt blank, så er link til præcis den jeg skal have kunne være rart.
Igen. Den skal kunne holde 12V i ca. 5sek ved 400mA.
På forhånd tak.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Indlæg: 6630
- Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 481 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Hvor trækker den strømmen fra i dag.?
Hvis den får strøm fra et sted i kabinen, så kan du have en "flaskehals" dér - så kan det måske være nemmere at trække en ny kraftig ledning direkte fra batteriet (via sikringsholder direkte på ledningen) ind til det udstyr du har.
Hvis det stadig er problem, så var det måske en ide at kigge på et nyt batteri - evt ét af de nye Gel batterier der har langt mere magt til at starte motoren, da de ikke vil dykke så meget.
Jeg tror nu mest på flaskehalsen, da hvis spændingsdykket kommer som følge af at man låser bilen op... så burde bilen ikke kunne starte på det batteri alligevel.
Centrallås er gerne lavet med en lille luftpumpe der suger/puster luft til cylindre der så trykker/trækker i låsepalen i døren - hvis det er nok til spændingsdykket, så bør man trække en ny ledning ind til at forsyne det udstyr du ikke vil have skal genstarte.
Men ellers kunne det måske være nok med en kondensator af den type man også bruger til kraftige højttalere - men den er GRUMT for stor på bare 0.5 F, 1 F eller 1.5 F som er nogle af de almindelige man kan købe til stereoanlæg som kan mindske forvrængningen/støj når man benytter store forstærkere i bilen.
Men den løsning kan begynde at lugte lidt af at et nyt/bedre batteri er løsningen, medmindre man vælger den prisbillige amatør-kondensator.
En lille prøveberegning :
5 sekunder og 400mA = 5sek x 0.4A = 2 WattSekunder energi som skal komme fra kondensatoren under start. :
Det ser ud til at det der kræves er en 14,4 Volt kondensator på minimum 0.01929 Fahrad, hvilket så er 19.290microfarad
Dvs at en standard-kondensator på minimum 22.000 microFarad i teorien skulle kunne gøre det.
(min beregning er en smule rusten, men det er mit bedste bud.)
16 Volt (max) - 22.000 microfarad :
http://elektronik-lavpris.dk/p124145/CS ... P10-30x32/?
16 Volt (max) - 47.000 microfarad, hvis du gerne vil have en smule mere sikkerhed i batteribanken
http://elektronik-lavpris.dk/p134104/CS ... P10-40x75/?
De store kondensatorer til stereoanlæg er typisk på 0.5 F, 1 F og 1.5 F - og 10 F.
0.5 F som eksempel = 500.000 microfarad, og ca 25 gange større end du har behov for.
Om du så lige skal have dioder og/eller relæer på... det må du selv bakse med, da det er svært at høre om det er noget som er permanent tændt mystisk elektronik, eller bare ikke behøver genstarte efter tændingen er slået til og der kan kobles et relæ imellem, så udstyret er tændt når nøglen sidder i.
0.4A permanent træk på batteriet burde ikke gøre det store, da det jo "kun" er 4 Ah kapacitet (plus lidt extra tab) pr 10 timer. Så det mærker man næppe hvis bilen benyttes dagligt.
Hvis den får strøm fra et sted i kabinen, så kan du have en "flaskehals" dér - så kan det måske være nemmere at trække en ny kraftig ledning direkte fra batteriet (via sikringsholder direkte på ledningen) ind til det udstyr du har.
Hvis det stadig er problem, så var det måske en ide at kigge på et nyt batteri - evt ét af de nye Gel batterier der har langt mere magt til at starte motoren, da de ikke vil dykke så meget.
Jeg tror nu mest på flaskehalsen, da hvis spændingsdykket kommer som følge af at man låser bilen op... så burde bilen ikke kunne starte på det batteri alligevel.
Centrallås er gerne lavet med en lille luftpumpe der suger/puster luft til cylindre der så trykker/trækker i låsepalen i døren - hvis det er nok til spændingsdykket, så bør man trække en ny ledning ind til at forsyne det udstyr du ikke vil have skal genstarte.
Men ellers kunne det måske være nok med en kondensator af den type man også bruger til kraftige højttalere - men den er GRUMT for stor på bare 0.5 F, 1 F eller 1.5 F som er nogle af de almindelige man kan købe til stereoanlæg som kan mindske forvrængningen/støj når man benytter store forstærkere i bilen.
Men den løsning kan begynde at lugte lidt af at et nyt/bedre batteri er løsningen, medmindre man vælger den prisbillige amatør-kondensator.
En lille prøveberegning :
5 sekunder og 400mA = 5sek x 0.4A = 2 WattSekunder energi som skal komme fra kondensatoren under start. :
Det ser ud til at det der kræves er en 14,4 Volt kondensator på minimum 0.01929 Fahrad, hvilket så er 19.290microfarad
Dvs at en standard-kondensator på minimum 22.000 microFarad i teorien skulle kunne gøre det.
(min beregning er en smule rusten, men det er mit bedste bud.)
16 Volt (max) - 22.000 microfarad :
http://elektronik-lavpris.dk/p124145/CS ... P10-30x32/?
16 Volt (max) - 47.000 microfarad, hvis du gerne vil have en smule mere sikkerhed i batteribanken
http://elektronik-lavpris.dk/p134104/CS ... P10-40x75/?
De store kondensatorer til stereoanlæg er typisk på 0.5 F, 1 F og 1.5 F - og 10 F.
0.5 F som eksempel = 500.000 microfarad, og ca 25 gange større end du har behov for.
Om du så lige skal have dioder og/eller relæer på... det må du selv bakse med, da det er svært at høre om det er noget som er permanent tændt mystisk elektronik, eller bare ikke behøver genstarte efter tændingen er slået til og der kan kobles et relæ imellem, så udstyret er tændt når nøglen sidder i.
0.4A permanent træk på batteriet burde ikke gøre det store, da det jo "kun" er 4 Ah kapacitet (plus lidt extra tab) pr 10 timer. Så det mærker man næppe hvis bilen benyttes dagligt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Bronze Member
- Indlæg: 50
- Tilmeldt: 25. mar 2013, 21:31
- Interesser: Antikke våben / jagtvåben
- Geografisk sted: Fyns land
- Been thanked: 4 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Her er en løsning lånt fra Lupo-forumet:
Problemet er hermed løst.
Min 4x50watt Pioneer slukker ikke længere i lyskryds.
Den lille kondenstor og diode som jeg har indlagt billede af tidligere virker perfekt.
Sort skal sammen med Stel.
ACC ledningen klippes over. Det er den som 12V kommer og forsvinder når nøglen drejes.
Rød skal sammen med den del af ACC som kommer fra bilen.
Gul skal sammen med den del som går til radioen.
Herefter vil radioen ikke længere slukke i lyskryds.
Kondensatoren er så effektiv at radioen først slukker når jeg har det ene ben halvvejs ud af døren.
Jeg har klippet de små tynde ledninger kortere og viklet det hele ind i et stykke lyddæmpning som jeg havde til overs.
En 1000uF kondensator en diode loddet ind på det ene ben.
Dioden er en:
BZV
48C
11
Begge dele er købt hos Brinch Elektronik i Kbh.
Brinch har skiftet navn, mere til dem der ikke vidste det, men de kendes jo stadig af folk under det gamle navn.
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H11748
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H11795
Problemet er hermed løst.
Min 4x50watt Pioneer slukker ikke længere i lyskryds.
Den lille kondenstor og diode som jeg har indlagt billede af tidligere virker perfekt.
Sort skal sammen med Stel.
ACC ledningen klippes over. Det er den som 12V kommer og forsvinder når nøglen drejes.
Rød skal sammen med den del af ACC som kommer fra bilen.
Gul skal sammen med den del som går til radioen.
Herefter vil radioen ikke længere slukke i lyskryds.
Kondensatoren er så effektiv at radioen først slukker når jeg har det ene ben halvvejs ud af døren.
Jeg har klippet de små tynde ledninger kortere og viklet det hele ind i et stykke lyddæmpning som jeg havde til overs.
En 1000uF kondensator en diode loddet ind på det ene ben.
Dioden er en:
BZV
48C
11
Begge dele er købt hos Brinch Elektronik i Kbh.
Brinch har skiftet navn, mere til dem der ikke vidste det, men de kendes jo stadig af folk under det gamle navn.
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H11748
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H11795
- Vedhæftede filer
-
- radio.jpg (84.86 KiB) Vist 10440 gange
- Langenge
- This member is
- Indlæg: 7311
- Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 290 times
- Been thanked: 1073 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Det kan jo godt være, at SvendP's indlæg har løst dit problem, men hvis ikke, så ville det være en stor hjælp, at vide HVAD det er, der ikke kan undvære strømmen, og HVORDAN, du har sat det til?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Indlæg: 719
- Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 35 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Hvis du vil forsøge dig med SvenP's løsning, skal jeg gerne levere dig komponenterne, da jeg har en helvedes masse elektronik og halvledere liggende, fra dengang jeg legede med det :-)
Du kan få en kondensator i lige den størrelse du har lyst til :-D
Det eneste du skal betale er portoen, og da det vejer under 50 gram, kan du bare evt. bare sende mig et SMS frimærke, så skal jeg nok smide det i postkassen :-)
Du kan få en kondensator i lige den størrelse du har lyst til :-D
Det eneste du skal betale er portoen, og da det vejer under 50 gram, kan du bare evt. bare sende mig et SMS frimærke, så skal jeg nok smide det i postkassen :-)
- BentxBetjent
- Platin Member
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 661 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Her kan du regne ud hvor lang tid elektronikken kan køre på kondensatoren..
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apdis.html
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apdis.html
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
- Refraktorius
- Admin
- Indlæg: 21723
- Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 467 times
- Been thanked: 2372 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Det er altså helt vildt at man kan få en 10F kondensator i dag!
Så mange år er det heller ikke siden, at "smut hen efter en 0,7F kondensator" var et narre-ærinde.
Så mange år er det heller ikke siden, at "smut hen efter en 0,7F kondensator" var et narre-ærinde.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Batler Britton
- Platin Member
- Indlæg: 1779
- Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
- Interesser: Maskinteknik
- Geografisk sted: Ulfborg
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 20 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
for lige at rette en vildfarelse her, så vil nyt batteri og kraftigere kabler ikke hjælpe. et spændingsfald til 9 volt under Tørning at starter er helt ok. mekanikere af den gamle skole lærte det. 9volt tændspole med direkte spænding under start, og formodstand indskudt under drift, så giver resten hvis sig selv
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.
- Castle
- Moderator
- Indlæg: 886
- Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
- Interesser: Skydning.
- Geografisk sted: Nordsjælland.
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 30 times
Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?
Tak for alle de fine svar. Tror jeg tager imod Ninja_Moose's tilbud.
TAK ALLE
TAK ALLE
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.