Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 886
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 384 times
Been thanked: 30 times

Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Castle » 2. sep 2014, 20:48

Når jeg låser min bil op, eller starter den, så falder strømmen forståeligt en smule.
Jeg har en ting i bilen der derfor genstarter, og det skal den helst ikke.
Jeg tænker man kan få sådan en "strømbuffer / kondensator" halløj som kan opbevare de 12 volt i de par sekunder det tager, således at der hele tiden er 12 volt.

Tænker man kan få en eller anden "strøm buffer" man montere på ledningen som levere 12 volt, altså en slags opladelig ting.
Den skal kunne trække ca. 400mA i ca. 5 sekunder, hvorefter den stadig bliver "ladet op"/sender 12 volt ud.

Hvad hedder sådan noget helt præcist, og hvordan gør jeg det billigst/nemmest ?

Vendlig Hilsen.
Castle.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Ninja_Moose » 2. sep 2014, 20:53

Jeg tror nærmere du skal se på din akkumulator, hvis der kommer et kæmpe spændingsfald, alene af at du benytter centrallåsen, så er cellerne i hvet fald ikke friske længere :-S
Hvis det du skal have power på, er monteret igennem en klemme 30, skulle du helst heller ikke få så meget spændingsfald, af at starte bilen, at det går ud, medmindre selvfølgelig din akkumulator er træt :blink:
Klemme 15 derimod bliver for det meste slået fra, idet man drejer nøglen om på klemme 50 for at starte motoren.

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Batler Britton » 2. sep 2014, 21:35

som du selv er inde på, så skal der blot en kondensator imellem. man har tidligere kunne købe dem til auto, feks. til forsinkelse af kabinelyset
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 886
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 384 times
Been thanked: 30 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Castle » 3. sep 2014, 07:58

Batler Britton skrev:som du selv er inde på, så skal der blot en kondensator imellem. man har tidligere kunne købe dem til auto, feks. til forsinkelse af kabinelyset
Kan man ikke købe sådan noget online, eller hos T-hansen måske.
Jeg er helt blank, så er link til præcis den jeg skal have kunne være rart.
Igen. Den skal kunne holde 12V i ca. 5sek ved 400mA.

På forhånd tak.
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af HappyNanoq » 3. sep 2014, 13:16

Hvor trækker den strømmen fra i dag.?

Hvis den får strøm fra et sted i kabinen, så kan du have en "flaskehals" dér - så kan det måske være nemmere at trække en ny kraftig ledning direkte fra batteriet (via sikringsholder direkte på ledningen) ind til det udstyr du har.

Hvis det stadig er problem, så var det måske en ide at kigge på et nyt batteri - evt ét af de nye Gel batterier der har langt mere magt til at starte motoren, da de ikke vil dykke så meget.
Jeg tror nu mest på flaskehalsen, da hvis spændingsdykket kommer som følge af at man låser bilen op... så burde bilen ikke kunne starte på det batteri alligevel.
Centrallås er gerne lavet med en lille luftpumpe der suger/puster luft til cylindre der så trykker/trækker i låsepalen i døren - hvis det er nok til spændingsdykket, så bør man trække en ny ledning ind til at forsyne det udstyr du ikke vil have skal genstarte.


Men ellers kunne det måske være nok med en kondensator af den type man også bruger til kraftige højttalere - men den er GRUMT for stor på bare 0.5 F, 1 F eller 1.5 F som er nogle af de almindelige man kan købe til stereoanlæg som kan mindske forvrængningen/støj når man benytter store forstærkere i bilen.
Men den løsning kan begynde at lugte lidt af at et nyt/bedre batteri er løsningen, medmindre man vælger den prisbillige amatør-kondensator.



En lille prøveberegning :
5 sekunder og 400mA = 5sek x 0.4A = 2 WattSekunder energi som skal komme fra kondensatoren under start. :

Det ser ud til at det der kræves er en 14,4 Volt kondensator på minimum 0.01929 Fahrad, hvilket så er 19.290microfarad
Dvs at en standard-kondensator på minimum 22.000 microFarad i teorien skulle kunne gøre det.

(min beregning er en smule rusten, men det er mit bedste bud.)


16 Volt (max) - 22.000 microfarad :
http://elektronik-lavpris.dk/p124145/CS ... P10-30x32/?

16 Volt (max) - 47.000 microfarad, hvis du gerne vil have en smule mere sikkerhed i batteribanken
http://elektronik-lavpris.dk/p134104/CS ... P10-40x75/?

De store kondensatorer til stereoanlæg er typisk på 0.5 F, 1 F og 1.5 F - og 10 F.
0.5 F som eksempel = 500.000 microfarad, og ca 25 gange større end du har behov for.


Om du så lige skal have dioder og/eller relæer på... det må du selv bakse med, da det er svært at høre om det er noget som er permanent tændt mystisk elektronik, eller bare ikke behøver genstarte efter tændingen er slået til og der kan kobles et relæ imellem, så udstyret er tændt når nøglen sidder i.

0.4A permanent træk på batteriet burde ikke gøre det store, da det jo "kun" er 4 Ah kapacitet (plus lidt extra tab) pr 10 timer. Så det mærker man næppe hvis bilen benyttes dagligt.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

SvenP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 25. mar 2013, 21:31
Interesser: Antikke våben / jagtvåben
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af SvenP » 3. sep 2014, 15:33

Her er en løsning lånt fra Lupo-forumet:

Problemet er hermed løst.
Min 4x50watt Pioneer slukker ikke længere i lyskryds.
Den lille kondenstor og diode som jeg har indlagt billede af tidligere virker perfekt.
Sort skal sammen med Stel.
ACC ledningen klippes over. Det er den som 12V kommer og forsvinder når nøglen drejes.
Rød skal sammen med den del af ACC som kommer fra bilen.
Gul skal sammen med den del som går til radioen.

Herefter vil radioen ikke længere slukke i lyskryds.
Kondensatoren er så effektiv at radioen først slukker når jeg har det ene ben halvvejs ud af døren.
Jeg har klippet de små tynde ledninger kortere og viklet det hele ind i et stykke lyddæmpning som jeg havde til overs.

En 1000uF kondensator en diode loddet ind på det ene ben.
Dioden er en:
BZV
48C
11

Begge dele er købt hos Brinch Elektronik i Kbh.
Brinch har skiftet navn, mere til dem der ikke vidste det, men de kendes jo stadig af folk under det gamle navn.

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H11748
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=a ... tno=H11795
Vedhæftede filer
radio.jpg
radio.jpg (84.86 KiB) Vist 10440 gange

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Langenge » 3. sep 2014, 15:38

Det kan jo godt være, at SvendP's indlæg har løst dit problem, men hvis ikke, så ville det være en stor hjælp, at vide HVAD det er, der ikke kan undvære strømmen, og HVORDAN, du har sat det til?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Ninja_Moose
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 719
Tilmeldt: 6. maj 2005, 11:05
Interesser: Våben
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Ninja_Moose » 3. sep 2014, 18:46

Hvis du vil forsøge dig med SvenP's løsning, skal jeg gerne levere dig komponenterne, da jeg har en helvedes masse elektronik og halvledere liggende, fra dengang jeg legede med det :-)
Du kan få en kondensator i lige den størrelse du har lyst til :-D
Det eneste du skal betale er portoen, og da det vejer under 50 gram, kan du bare evt. bare sende mig et SMS frimærke, så skal jeg nok smide det i postkassen :-)

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 652 times
Been thanked: 661 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af BentxBetjent » 3. sep 2014, 18:54

Her kan du regne ud hvor lang tid elektronikken kan køre på kondensatoren..

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... apdis.html
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Refraktorius » 3. sep 2014, 21:54

Det er altså helt vildt at man kan få en 10F kondensator i dag!


Så mange år er det heller ikke siden, at "smut hen efter en 0,7F kondensator" var et narre-ærinde.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Batler Britton » 4. sep 2014, 01:07

for lige at rette en vildfarelse her, så vil nyt batteri og kraftigere kabler ikke hjælpe. et spændingsfald til 9 volt under Tørning at starter er helt ok. mekanikere af den gamle skole lærte det. 9volt tændspole med direkte spænding under start, og formodstand indskudt under drift, så giver resten hvis sig selv
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Castle
Moderator
Moderator
Indlæg: 886
Tilmeldt: 8. dec 2006, 22:25
Interesser: Skydning.
Geografisk sted: Nordsjælland.
Has thanked: 384 times
Been thanked: 30 times

Re: Hjælp til 12V strømbuffer/kondensator til bilen ?

Indlæg af Castle » 6. sep 2014, 11:11

Tak for alle de fine svar. Tror jeg tager imod Ninja_Moose's tilbud.

TAK ALLE :NVFrules: :razz: :razz:
Americans have the right and advantage of being armed - unlike the citizens of other countries whose governments are afraid to trust the people with arms.

Besvar