Anmeldelse TP-LINK Archer C7 AC1750 WiFi Dual Band Router

Alt om software, sikkerhed, kryptering m.m. Spørg og der er sikkert en der kan hjælpe.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Anmeldelse TP-LINK Archer C7 AC1750 WiFi Dual Band Router

Indlæg af Kleth » 28. jan 2015, 14:19

Jeg havde problemer med at min Linksys router med DD-WRT ikke kunne streame særligt godt til mit Samsung SmartTV over WiFi, åbenbart fordi en IGMPproxy (igmprt) service i routeren ikke starter automatisk. TDC Homebox'en står for godt skærmet til at jeg kan streame fra den og tv'et forbinder automatisk til Homebox'ens 2,4GHz da 5GHz deler SSID med 2,4GHz endpointet :mad: Da vi bor tæt, er der heller ikke så store muligheder for at få uforstyrrede kanaler på 2,4GHz nettet.

Billede
Jeg ville så gerne have en hurtigere router og jeg faldt over et tilbud på en TP-LINK Archer C7 AC1750 Wireless Dual Band Gigabit Router, der fik rigtig gode anmeldelser på smallnetbuilder.com, som er stedet jeg bruger når jeg kigger efter netværks komponenter.
http://www.smallnetbuilder.com/wireless ... r-reviewed

Jeg fik routeren dagen efter jeg havde bestilt den, den kom med det nødvendige herunder en klumpet strømforsyning, og så absolut heller ikke mere. Der er en CD i pakken, men den har jeg ikke kigget på, men der skulle være et eller andet utility på.

Default er routerens wifi beskyttet [emoji106] og koden står på en mærkat i bunden af routeren.
Ved at gå ind på http://192.168.0.1 giver det en web gui skærm hvor default user er "admin" og default password er "admin".
Det giver adgang til en ganske lidt intuitiv web konfigurations værktøj hvor "Quick Setup" Wizard skraber kun i overfladen af de ting en bare lidt advanceret bruger har brug for at konfigurere.
Det tog min bare 5min at rode rundt i konfigurations skærmene og få sat det basale op, men da jeg flashede en ny Firmware, røg alle indstillingerne og jeg kunne starte forfra.

Pros [emoji106]
  • Understøtter 802.11AC (5G wifi) [emoji3] og det er HURTIGT [emoji3]
  • Bliver meget lidt varm selv under belastning.
  • Min Samsung smartphone får en connection på 433Mbps og min HP laptop 300Mbps (min adsl er kun 55Mbps).
  • 2,4GHz og 5GHz kan administreres individuelt og der er mulighed for at sætte et gæstenet op.
  • Meget hurtig over både kabel og wifi.
  • Multicast routing er slået til per default.
  • Kan monteres på væg, med skruer der har et MEGET fladt og lille hoved.
  • Streamer fejlfrit til mit Samsung Smart TV med selv HD content.
  • Sendestyrke er justerbar i High-Medium-Low.
Cons [emoji107]
  • Reservation af DHCP adresser har ikke mulighed for et device navn, ligesom klientlisten kun viser MAC adresse og ikke producenten.
  • Lidet intuitiv web-baseret konfigurationsværktøj.
  • Android TP-Link "Thether" app er nær værdiløs.
  • Ingen boreskabelon i pakken.
  • Mangler nogle konfigurerbare features omkring sikkerhed.
  • Mangler nogle konfigurerbare features omkring QoS.
  • Lav i WAF - Min er ligeglad, men det er alle jo ikke.
  • Auto select på 2,4GHz kanal, smed kanalen oven i den mest busy kanal i området, oven i 3-4 andre netværk.
  • kræver ikke at admin password skiftes.
  • Sletter alle indstillinger, når firmwaren opdateres.
  • Er lang tid om at starte op/reboote.
Konklusion
Det er en hurtig router til en fornuftig pris og hvis man bare har brug for hurtig WiFi, så får man meget for pengene og så er den lidt håbløse brugergrænseflade til at leve med.
De mange minusser er heldigvis små m.h.t. hvordan de påvirker dagligdagen.
Hvis man har 5GHz enheder, kan en dual band router anbefales bl.a. p.g.a. at 5GHz nettet er mindre busy, både fordi der er færre 5GHz APs men også fordi der er mange flere kanaler.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar