Ulv hos mig

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Great Dane » 28. jul 2014, 19:49

Jeg er blevet påtalt at rette til med optagelsen af hylene, det er åbenbart ikke fra Outrup, blot et hemmeligt sted i Jylland. Det ændrer bare ikke hvad jeg selv hørte for en uge siden, samt fundet af resterne af et stykke råvildt.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Boerge » 28. jul 2014, 19:56

Det er nok dem, der har sluppet dem ud, der er bange for at nogen skal komme og skyde dem. (bop-bop)
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af KKA » 28. jul 2014, 20:23

Great Dane skrev:Jeg er blevet påtalt at rette til med optagelsen af hylene, det er åbenbart ikke fra Outrup, blot et hemmeligt sted i Jylland. Det ændrer bare ikke hvad jeg selv hørte for en uge siden, samt fundet af resterne af et stykke råvildt.
Tør man spørge, hvem der censurerer slig info i 2014?!?

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Great Dane » 28. jul 2014, 21:42

En der sendte mig en besked på FB ( ham der selv lagde optagelsen op) han har læst min første post i tråden her på NVF og benægter at optagelsen er fra Outrup, på trods af at optagelsen blev lagt i FB gruppen for Outrup?
Mvh Great Dane

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af KKA » 29. jul 2014, 05:32

Hvilket jo så bestyrker alle andre i, at det netop er i Outrups omegn;-)

Hvis jeg ville beskytte min kilde, ville det da være strategisk perfekt, hvis omgivelserne får den opfattelse at det er en fejlkilde, der er valid, og så ville jeg da intet foretage mig....

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af 37Webbing » 29. jul 2014, 10:22

Unicorn skrev:
37Webbing skrev:
.....

Jeg forstår ikke bekymringen. Har man nyttedyr, der er i fare for at blive spist, må man hegne ind efter tysk forbillede og acceptere svind. Går man på jagt, må man erkende at det er en risiko for, at hunden kan møde ulv. Jeg er utroligt glad for jagt, men ser slet ikke problemet som særligt stort. Hvad er det vi er oppe på i antal indtil videre? 1? 2? 4? ulve, i hele Jylland?

.....
37Webbing jeg har taget mig den frihed at klippe et afsnit ud af dit ellers udemærkede indlæg - jeg håber at det er ok.

Jeg synes, at dit indlæg er et klassisk eksempel på et velstuderet og velfunderet indlæg fra en der med garanti ikke bliver ramt af de potentielle problemer som ulvens tilstedeværelse i DK kan give.

For dem der risikerer at blive ramt på hobby og ikke mindst levebrød, så synes jeg ikke at du er helt fair. Selv et ganske almindeligt hobbyhestehold kan uden problemer blive ramt rigtig hårdt på økonomien af et ulveangreb. Skal alle dem der har heste gående så hegne deres ejendomme inde som fæstninger - nej vel.

En fåreavler der har brugt mange år på at fremavle dyr med gode egenskaber kan blive ramt på sit levebrød. Det samme gør sig i øvrigt gældende for alle slags avlere - uanset om det drejer sig om strudse, dåhjorte, frilandsgrise, høns eller enhver anden tænkelig art. At sige, at man må beregne et vist svind synes jeg lyder som en dejligt omkostningsfri udmelding, hvis man ikke selv er i målgruppen.

At sammenligne Danmark med noget som helst andet land der har fritlevende ulve, er for mig lige som at sammenligne æbler med valnødder. Danmark har slet ikke de store øde områder, som ulven foretrækker at leve i.

Jeg tror i øvrigt at naturstyrelsen meldte ud i foråret, at der var fundet DNA fra 11 forskellige ulve i Jylland. Det var så dem man havde DNA fra. Så må man selv gætte på hvor mange der er udover dem.



Mvh.
Jamen jeg takker. Jeg savner lidt saglighed i debatten, og ville især ønske at folk holdt op med at linke til sider som "vargfakta.se", som mest af alt er et talerør for "forurettede" husdyrholdere. Men bevares. Jeg bliver nok næppe ramt på mit levebrød, der indrømmer jeg, måske heller ikke hobbyen, grundet min geografiske placering i kongeriget.

Men, hvis der er tale om, at man bliver ramt på sin hobby, vil jeg anbefale at man tæller til 10, og tager det roligt. Det er din hobby. Du skal ikke leve af det, og hvis det gælder jagt, bliver den ikke dårligere af, at man ikke lige kan skyde det antal vildt man har været vant til. (Min personlige holdning). Jeg ved godt, at mange føler meget stærkt for deres hobby, men det klæder os ikke at være alt for nagelfast, og komme med uheldige udmeldinger som kunne insinuere at man ville forgifte og / eller skyde ulvene uden at have fået lov. Jægerstanden er jaget vildt i forvejen, og jeg synes virkelig ikke vi skal presse citronen mere end højst nødvendigt.

Angående husdyrhold, så vil jeg sige at din frygt da er begrundet, og det er et validt argument. Danmark er et lille land, ingen tvivl om det, og derfor kan vi heller ikke have XX antal ulve farende rundt fra Grænsen til "Grenen"... Jeg ved ikke hvor grænsen på antallet går. Jeg er ikke en ekspert på området, og jeg savner at nogen får set på det. En uvildig ekspert. Dvs. hverken den veganske træ-brigade eller Dansk jægerforbund skal have en finger med i spillet. Det er i den forbindelse vigtigt at huske, at de ulve der er på besøg i Danmark strejfer mellem Tyskland / Danmark da vi er så lille et territorium, og man bliver nødt til at sammenkøre med Tyske myndigheder, i hvert fald de Bundesländer der ligger tættest på vores fælles grænse. - Slesvig-Holsten, Mecklenburg-Vorpommern er vel selvskrevne i denne forbindelse.
Unicorn skrev:Skal alle dem der har heste gående så hegne deres ejendomme inde som fæstninger - nej vel.

En fåreavler der har brugt mange år på at fremavle dyr med gode egenskaber kan blive ramt på sit levebrød. Det samme gør sig i øvrigt gældende for alle slags avlere - uanset om det drejer sig om strudse, dåhjorte, frilandsgrise, høns eller enhver anden tænkelig art. At sige, at man må beregne et vist svind synes jeg lyder som en dejligt omkostningsfri udmelding, hvis man ikke selv er i målgruppen.
Det korte svar på det her er i mine øjne, at jo, de skal hegne deres heste bedre ind. Det samme gælder for både erhverv og hobby inden for husdyrhold. Det bliver dyrt at sikre sig, helt bestemt, men jeg savner også en handlingsplan for højere sted. Hvor man adresserer disse problemer før det er for sent, så vi ikke få den militante stemning som hersker i Sverige og Norge med henhold til ulvene. Der skal arbejdes hurtigt, så landmænd ikke bliver ramt på deres levebrød, og hobbydyreholdet heller ikke lider unødvendig overlast. Men at påstå at der aldrig ville ske svind pga. ulv, ville være naivt og blåøjet, og ville ikke være muligt. Der skal uden tvivl være tale om kompensation, da det er noget man er blevet pålagt. Ingen tvivl om det.

Jeg husker også svagt, at man meldte ud man have fundet DNA fra 11 forskellige individer (eller noget i den dur). Beregn at en del af dem er rejst igen. En af dem har strejfet op til 800 km. Tror ikke vi er oppe på hele 11 individer i Jylland, men man kan jo bliver overrasket.

Igen vil jeg dog understrege at EU atter engang (suk :impatient: ) har taget beslutningen for os....

Men tak for god modstand, Unicorn :razz:

Mvh,
37Webbing.

Neiz75
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28. jul 2014, 12:17
Interesser: jagt,fiskeri og natur
Geografisk sted: none

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Neiz75 » 29. jul 2014, 11:10

I kan tage det helt med ro DE er IKKE optaget hernede, hvilket trådstarter også havde fået og vide, linket er lånt fra ulvertracking´s facebook side og jeg lagde det op på Outrup by´s facebook side i håbet om nogen ville skrive de havde hørt noget lignende. Tråd starter svare at det har han og jeg jeg skriver en PB til ham at de ikke er hernede fra alligevel vælger han og poste en løgn historie om at de er fra Outrup mod bedrevidende. Det kalder jeg lemfældig omgang med sandheden.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af TheDarkSide » 29. jul 2014, 14:21

Det er naivt at tro man kan hegne sig mod ulven. Er der et træ tæt på hegnet uden for, så kan rvæe sagtens finde på at kravle op i træet, ud på en gren og så springe ned på den anden side af hegnet. Kan en ræv, kan en uld helt sikkert også. Men se på vildthegn: Det er næsten umuligt at lave et tæt hegn. Selv krondyr kan nogle gange presse sig gennem maskerne. Rådyr og ræve kravler også under hegn. Hvis en ulv kan lugte et føl eller lam på den anden side af hegnet, så kommer den ind, hvis den virkelig vil. Det er helt sikkert.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Great Dane » 29. jul 2014, 19:12

Neiz75 skrev:I kan tage det helt med ro DE er IKKE optaget hernede, hvilket trådstarter også havde fået og vide, linket er lånt fra ulvertracking´s facebook side og jeg lagde det op på Outrup by´s facebook side i håbet om nogen ville skrive de havde hørt noget lignende. Tråd starter svare at det har han og jeg jeg skriver en PB til ham at de ikke er hernede fra alligevel vælger han og poste en løgn historie om at de er fra Outrup mod bedrevidende. Det kalder jeg lemfældig omgang med sandheden.
tag lige og kig på klokkeslættet inden du kalder mig løgner. Du trak i land efter den var postet herinde. Hvis du vil diskutere yderligere kan du komme forbi mig i weekenden. Så giver jeg en kop øl.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Caspian1911 » 30. jul 2014, 08:08

Neiz75 skrev:I kan tage det helt med ro DE er IKKE optaget hernede, hvilket trådstarter også havde fået og vide, linket er lånt fra ulvertracking´s facebook side og jeg lagde det op på Outrup by´s facebook side i håbet om nogen ville skrive de havde hørt noget lignende. Tråd starter svare at det har han og jeg jeg skriver en PB til ham at de ikke er hernede fra alligevel vælger han og poste en løgn historie om at de er fra Outrup mod bedrevidende. Det kalder jeg lemfældig omgang med sandheden.
Du har i alle dine indlæg beskyldt et andet forum-medlem for at være løgner og har beskrevet ham som utroværdig. Hvis du fortsætter med den sprogbrug og postulater vil du få en meget kort karriere på NVF. :modbat:

Dokumenter dine udtalelser, så vi andre kan se, hvad der er foregået, og hold så en sober tone.

Mvh Moderator
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Mannlicher 308 » 30. jul 2014, 11:03

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE52 ... mennesker/

Jeg er da i hvert fald ikke den eneste med den bekymring.

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af 37Webbing » 30. jul 2014, 11:24

Mannlicher 308 skrev:http://jyllands-posten.dk/indland/ECE52 ... mennesker/

Jeg er da i hvert fald ikke den eneste med den bekymring.
Tak for linket!

Hvis man vil læse hans 30 siders rapport om "When do wolves become dangerous to humans", så ligger den (blandt andet) her:

http://infocentrum.se/html/varg_pdf/carnegie-no1.pdf

Der kan så med fordel holdes op imod det notat som er udarbejdet af AU, om "Vilde ulves farlighed over for mennesker":

http://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Ud ... _Notat.pdf

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af C-X » 30. jul 2014, 11:37

Nu kan man jo ikke klandre forskerne/biologerne på AU for, at de synes enddog rigtig godt om ulve i DK. Tænk sig, at have læst og studeret i mange år og så er de største rovdyr herhjemme ræve, sæler og i sjældent fald en odder! Det er ikke særligt sexet at skrive på visitkortet, at man forsker i dem :fun:

At tro biologerne er upartiske i sagen, er nok en kende naivt. :giggle:

Skulle nogle enkelte af dem være uenige i den generelle politiske linje, blandt deres kolleger, er jeg sikker på det ville være lidt af en karriere-dræber om de ytrer denne opfattelse. Når alternativet så er en karriere som postbud, så forstår man dem jo særdeles godt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 30. jul 2014, 11:39

De som tager beslutninger som at ulven skal være i DK bør kunne tiltales for manddrab hvis det nogen sinde sker! Eller stilles til ansvar hvis nogen bliver skadet
Perfect! Thats is good enough for me

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af C-X » 30. jul 2014, 11:42

Bessie4ever skrev:De som tager beslutninger som at ulven skal være i DK bør kunne tiltales for manddrab hvis det nogen sinde sker! Eller stilles til ansvar hvis nogen bliver skadet
Det var måske lige til den grove side. Så skulle vi jo i samme omgang dømme de radikale for landsforrædderi? :hmm:

På den anden side, Bessie - du er sgu et dejligt menneske :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af LQS » 30. jul 2014, 12:02

hade en samtale med en såkaldt forsker, der stod på en stand på outdoormessen i odense, dette år. hun påstod at ALLE ulveflokke i sverige hovedsagelig, levede af råvildt. hun talte om 85% af føden kom fra råvildt. da jeg spurgte ind til om hun vidste hvor få rådyr, der er i visse dele af sverige..... lod hun skinne igennem at det var sådan hun hade fået besked på at oplyse. troværdig var hun på ingen måde. men nogen hade åbenbart betalt hende for at stå der, og udsprede usandheder. tankevækkende i mine øjne.
MVH søren der mener at ulven bør udsættes i dyrehaven mm.

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Mannlicher 308 » 30. jul 2014, 12:07

37Webbing skrev:
Mannlicher 308 skrev:http://jyllands-posten.dk/indland/ECE52 ... mennesker/

Jeg er da i hvert fald ikke den eneste med den bekymring.
Tak for linket!

Hvis man vil læse hans 30 siders rapport om "When do wolves become dangerous to humans", så ligger den (blandt andet) her:

http://infocentrum.se/html/varg_pdf/carnegie-no1.pdf

Der kan så med fordel holdes op imod det notat som er udarbejdet af AU, om "Vilde ulves farlighed over for mennesker":

http://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Ud ... _Notat.pdf
Man kan uden tvivl sige og mene meget om den canadiske forsker, forskere er generelt utroligt bitchy ift. hinanden og deres resultater.

Men jeg har i hvert fald svært ved at se AU notatet som andet end et middelmådigt partsindlæg. Lidt forenklet sagt så bygger man jo sin argumentation på, at der ikke kan dokumenteres farlighed af ulve i nyere tid og at risikoen i dagens Danmark derfor er meget lav.

Nej selvfølgelig kan der ikke det, der har jo ikke i hundreder af år været så tæt kontakt mellem mennesker og ulve som den man søger at opnå med en ulvebestand i det 21. århundredes Jylland. På samme måde kunne man "bevise", at atomkraft ikke vil være farlig i Jylland, for der ikke er dokumenterede tilfælde af skader fra atomkraft i Jylland i nyere tid!

Der er ingen steder, hvor man endnu har fast etablerede "nye" ulvebestande i tæt kontakt med mennesker, men det er det, der vil ske, hvis ulvevennernes hensigter følges. I den sammenhæng er AU forskernes notat direkte vildledende og man må i stedet henholde sig til almen viden om rovdyradfærd og sund fornuft. Og der synes jeg altså, at canadieren kommer med et meget godt bud - uanset, hvad man i øvrigt mener om ham.

Og ud over alt det biologiske i sagen, så er det også ud fra et politologisk (mit fag) synspunkt yderst tåbelig adfærd man er i gang med. En afgrænset gruppe tvinger noget igennem, som en anden afgrænset gruppe skal bære byrderne af, kombineret med en i forvejen stigende spænding mellem storby og provins og mellem elite og brede lag. Og måske allerværst, så har man afgivet styring og kontrol - fordi man ofte dækker sig ind under EU's Habitatsdirektiv . Jeg mener det kan bestrides, at Habitatsdirektivet gælder her, for det henviser til dyrs "naturlige udbredelsesområde" og da ulvene var her for 200 år siden, så landskabet altså væsentligt anderledes ud. I forvejen er det slemt nok, når embedsmænd i Kommissionen dikterer rammerne for demokratierne i medlemslandene, men det er da helt tåbeligt, hvis man "selvstrammer" sig ud af indflydelse - og især hvis man vil dække sig ind under "stygge EU" fordi man ved, at tiltaget er upopulært. Allerede de spændinger som ulve har afstedkommet i Sverige og Norge burde i tide have givet stof til eftertanke.

Den slags afgivelse af styring og ansvar er dybt bekymrende. For det første fordi det undergraver tilliden til demokrati, og for det andet fordi den slags "fjernstyring" altså har en tendens til at producere voldsomme og utilsigtede kollisioner. 1. Verdenskrig brød således ud fordi man havde afgivet national politisk styring til fordel for komplicerede mobiliseringsplaner. Jeg siger ikke, at ulve i Jylland indebærer en ny 1. Verdenskrig, det overgår trods alt ulvenes evner og den krig er forbi og kommer ikke tilbage, men der er ingen der kan love, at en generel undergravning af tillid og en afgivelse af politisk styring bliver væsentligt sjovere end 1. Verdenskrig!

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Ulv hos mig

Indlæg af YoungDane » 30. jul 2014, 12:23

At tro biologerne er upartiske i sagen, er nok en kende naivt.
:goodpost:

Det her drejer sig om mange arbejdspladser, millioner af kroner til feltture, nyt udstyr, nye kolleger, mulighed for at rejse verden rundt og indsamle "viden" lytte til andres erfaringer på kurser i Canada, Spanien, Rusland - gode spændende steder med lækker natur.

De er langtfra upartiske eller objektive - det skal man slet ikke være i tvivl om.

Brugeravatar
Dane61
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. jan 2007, 13:12
Interesser: Krigshistorie
Geografisk sted: Udkantsdanmark (mors)
Has thanked: 47 times
Been thanked: 56 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Dane61 » 30. jul 2014, 14:48

Så skulle vi jo i samme omgang dømme de radikale for landsforrædderi? :hmm:
JA!
Ineptocracy (in-ep-toc'-Ra-cy) - a system of government where the least capable to lead are elected by the least capable of producing.

Socialism is the Philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy. Its inherent virtue is the equal sharing of misery

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Langenge » 30. jul 2014, 17:07

Hvad med dem, der har fredet hugormen?
Eller dem der har undladt at udrydde skovflåt og hvepse og bier.
Hvad med dem der har været så letsindige at tillade skydevåben?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 30. jul 2014, 17:17

Langenge skrev:Hvad med dem, der har fredet hugormen?
Eller dem der har undladt at udrydde skovflåt og hvepse og bier.
Hvad med dem der har været så letsindige at tillade skydevåben?
:offtopic: hold venligst fokus på emnet: ulv hos mig.
Du kan da oprette selvstændige tråde på de 3 emner hvis du brænder for dem.
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Langenge » 30. jul 2014, 17:58

Bessie4ever skrev:
Langenge skrev:Hvad med dem, der har fredet hugormen?
Eller dem der har undladt at udrydde skovflåt og hvepse og bier.
Hvad med dem der har været så letsindige at tillade skydevåben?
:offtopic: hold venligst fokus på emnet: ulv hos mig.
Du kan da oprette selvstændige tråde på de 3 emner hvis du brænder for dem.
Jeg prøver bare på at sætte lidt relief på indlæg, der f.eks. bedyrer, at dem der vil tillade ulven, skal dømmes for manddrab, hvis der en dag skulle ske ulveangreb på mennesker.
Det ser jeg ikke som mere :offtopic: , end de omtalte indlæg.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mannlicher 308
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 605
Tilmeldt: 11. apr 2009, 16:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 132 times
Been thanked: 156 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Mannlicher 308 » 30. jul 2014, 21:12

Langenge skrev:
Bessie4ever skrev:
Langenge skrev:Hvad med dem, der har fredet hugormen?
Eller dem der har undladt at udrydde skovflåt og hvepse og bier.
Hvad med dem der har været så letsindige at tillade skydevåben?
:offtopic: hold venligst fokus på emnet: ulv hos mig.
Du kan da oprette selvstændige tråde på de 3 emner hvis du brænder for dem.
Jeg prøver bare på at sætte lidt relief på indlæg, der f.eks. bedyrer, at dem der vil tillade ulven, skal dømmes for manddrab, hvis der en dag skulle ske ulveangreb på mennesker.
Det ser jeg ikke som mere :offtopic: , end de omtalte indlæg.
Eller osse er du bare for nem at lokke ud og fange Langenge?

Men hvis skovflåten faktisk havde været fraværende i dansk natur i 200+ år, og nogen så ville udsætte den igen "i dens naturlige udbredelsesområde" - ja så kan det godt være, at vi fik en skovflåtdebat!

Og hvad skal man så egentlig gøre ift. de "systemansvarlige" embedsmænd og politikere når det viser sig, at skovflåten faktisk var farlig, som "anemoneknækkernakkerne" og andre med lyst til og i skoven igen og igen fremhævede under skovflåtdebatten? Skal det være helt ansvarsfrit for systemet? Hvor mange skal være døde eller invaliderede? En, fem eller tusinde?

Og hvis der rent faktisk var en realisabel metode til at udrydde skovflåt, skal det så være ansvarsfrit at undlade at gøre det?

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Bessie4ever » 30. jul 2014, 21:33

Der er to jægere som jeg vil betegne som pålidelige i nabolaget som påstår de har ulvespor på deres jagt( 2.5km væk) Jeg bor i et naturskøn område med tæt ved 1200 ha mere eller mindre sammenhængende blandet skov/hede. Det må været udemærket område til ulve og spisekammeret er fyldt med hjortevildt. På mit landsted er der en sandkasse som står i et indvendigt hjørne ved skovlinien, altså 10-25 meter fra skovlinien til sandkasse. Når der bliver nævnt hvor lille risiko for at en ulv går efter mennesker som byttedyr, altså 1-1000000 osv. Og at det kun er afvigende ulve som kan finde på det så tænker jeg da på min 13 datter på 3 år og så syntes jeg ikke og man taler om odds. Hvor lang tid vil det tage en ulv at tilbagelægge 10 meter og evt angribe eller påføre skade fysisk eller psykisk? Hvis det sker tror beslutningstageren så at det vil hele forældres sorgs at vide ulven var psykisk ude af balance, vaccineret, måske udsat og at det var en biologisk sensation de lige har deltaget i?
Hvis der er en i området som skyder en ulv i området, så er han lovbryder, ingen tvivl om det, men samtidig bliver han kårdet som folkehelt. Præcis som for 30-35 år siden med duehøgen. Jeg vil dog mene at dette har en gear mere, da høns kan erstattes, selv om det var en super høne, det kan min datter ikke!
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Ulv hos mig

Indlæg af Boerge » 30. jul 2014, 21:36

Fra den dag, der kommer et ulveangreb på mennesker, vil jeg mene at alle ulve er legitime mål!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar