Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedback

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af MadsenRex » 24. okt 2014, 09:49

Wildlife og Lassescout, det er folk med holdning som jer, der bliver inviteret med på jagt hos mig! De der ivrige jægere som ikke under et dyr en chance og kun har fokus på antal, størrelse samt prale faktoren, de har ingen berettigelse på en jagt, hvis i spørg mig

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Fresh » 24. okt 2014, 10:11

Jeg havde en grim oplevelse sidste år, jeg godt kunne tænke mig lidt feedback på. Er 26 år og stadig forholdsvis ny jæger.

Jeg var blevet inviteret af min kærestes onkel til noget andejagt på hans gård. Jeg havde noteret at onklen var glad for alkohol ved tidligere sammenkomster, men tænkte ikke videre over det før jeg takkede pænt jatak til invitationen til min første andejagt. Da jeg mødte op på dagen var hans venner (naboer tror jeg) også mødt op, og de stod allerede klar med en kasse morgen bajere. Jeg tænker åh nej og der blev skulet lidt til mig, da jeg som eneste sagde jeg hellere ville have en cola. Efter den første øl kom vi afsted til første såt, og det gik fremragende. Jeg nappede en fasan og yderligere blev der skudt 3 ænder. Stemningen var god. Allerede herefter var der dog pause igen, og endnu engang knappede alle en øl op - jeg tog igen en støvet cola. Afsted til næste såt i bil, og her kunne jeg allerede godt tænke mig at sige fra, fordi jeg godt kunne se vor det bar hen af. Jeg fulgte dog med fordi jeg ikke havde lysten til at "være på tværs", da jeg tydeligt var outsideren og med som gæst. I løbet af de næste par timer blev der er i hvert fald drukket 6-7 øl pr. mand, selvom der var kørsel mellem hver såt, og jeg blev mere og mere indebrændt. Det var tydeligt, at det jeg var vidne til, var helt almindelig praksis. Forarget kæmpede jeg mig igennem jagten, og nød på ingen måde familiefrokosten bagefter hvor også hele min kærestes familie var til stede. Det havde måske været nemmere at sige fra til jagten, hvis ikke denne efterfølgende frokost var en del af dagens program.

Så jeg endte med at være med hele vejen, selvom jeg i dag ønsker på en eller anden måde at have sagt fra. Alkohol blandet med våben og kørsel er bare total uforsvarligt :evil:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Wildlife » 24. okt 2014, 11:08

Fresh skrev:Jeg havde en grim oplevelse sidste år, jeg godt kunne tænke mig lidt feedback på. Er 26 år og stadig forholdsvis ny jæger.

Jeg var blevet inviteret af min kærestes onkel til noget andejagt på hans gård. Jeg havde noteret at onklen var glad for alkohol ved tidligere sammenkomster, men tænkte ikke videre over det før jeg takkede pænt jatak til invitationen til min første andejagt. Da jeg mødte op på dagen var hans venner (naboer tror jeg) også mødt op, og de stod allerede klar med en kasse morgen bajere. Jeg tænker åh nej og der blev skulet lidt til mig, da jeg som eneste sagde jeg hellere ville have en cola. Efter den første øl kom vi afsted til første såt, og det gik fremragende. Jeg nappede en fasan og yderligere blev der skudt 3 ænder. Stemningen var god. Allerede herefter var der dog pause igen, og endnu engang knappede alle en øl op - jeg tog igen en støvet cola. Afsted til næste såt i bil, og her kunne jeg allerede godt tænke mig at sige fra, fordi jeg godt kunne se vor det bar hen af. Jeg fulgte dog med fordi jeg ikke havde lysten til at "være på tværs", da jeg tydeligt var outsideren og med som gæst. I løbet af de næste par timer blev der er i hvert fald drukket 6-7 øl pr. mand, selvom der var kørsel mellem hver såt, og jeg blev mere og mere indebrændt. Det var tydeligt, at det jeg var vidne til, var helt almindelig praksis. Forarget kæmpede jeg mig igennem jagten, og nød på ingen måde familiefrokosten bagefter hvor også hele min kærestes familie var til stede. Det havde måske været nemmere at sige fra til jagten, hvis ikke denne efterfølgende frokost var en del af dagens program.

Så jeg endte med at være med hele vejen, selvom jeg i dag ønsker på en eller anden måde at have sagt fra. Alkohol blandet med våben og kørsel er bare total uforsvarligt :evil:
Det må godt nok have været en lortesituation at stå i med svigerfamilien osv.. :mad:

Hvis folk drikker og vil køre bil, så har jeg intet problem med at sige noget til dem hvis jeg ikke finder at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og 6-7 øl over et par timer og så at køre bil, ja det ville jeg have fortalt dem pænt ikke var i orden.

Jeg ville heller ikke have noget problem med at bede dem aflevere nøglerne eller tilkalde politiet hvis de nægtede. Tænk hvis der var blevet slået nogen ihjel fordi der ikke var nogen der turde sige fra?

Jeg har desværre flere venner der har mistet familiemedlemmer til spritbillister der har pløjet dem ned uden at de selv har haft nogen skyld i det.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Fresh » 24. okt 2014, 12:16

Wildlife skrev:
Det må godt nok have været en lortesituation at stå i med svigerfamilien osv.. :mad:

Hvis folk drikker og vil køre bil, så har jeg intet problem med at sige noget til dem hvis jeg ikke finder at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og 6-7 øl over et par timer og så at køre bil, ja det ville jeg have fortalt dem pænt ikke var i orden.

Jeg ville heller ikke have noget problem med at bede dem aflevere nøglerne eller tilkalde politiet hvis de nægtede. Tænk hvis der var blevet slået nogen ihjel fordi der ikke var nogen der turde sige fra?

Jeg har desværre flere venner der har mistet familiemedlemmer til spritbillister der har pløjet dem ned uden at de selv har haft nogen skyld i det.
Bestemt en træls situation. Jeg har det bestemt heller ikke godt med idag, at jeg ikke greb ind dengang. Men det er virkelig ikke nemt når det er svigerfamilie, og jeg står som ene ung nyjæger mod 7-8 "rutinerede" jægere der ovenikøbet er naboer og gode venner.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Lassescout » 24. okt 2014, 13:05

Det er en kattepine at være i, og når familie er indblandet er det svært at være så konsekvent som man gerne vil. Der er jo ikke andet at sige til det, end at den slags situationer er med til at danne erfaringsgrundlag så man senere i livet mere klart kan sige fra. Fremover kan man jo bare takke pænt nej tak hvis den pågældende inviterer igen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Woodleigh » 24. okt 2014, 13:11

Lassescout skrev: Du har fuldstændig ret, men jeg tror man bliver nødt til at vænne sig til den slags kommentarer hvis man deltager i fællesjagter. Jeg er selv blevet for gammel til at kunne kaldes nyjæger, men jeg stod for nogen tid siden på post, hvor et fint rålam kom listende ud. Det så grangiveligt ud som om lammet mente at have snøret alle jægerne ved at liste rundt istedet for at fare ud med fuld fart, så jeg nænnede ikke at skyde det. Det fik en medjæger til at bralre op efter såten: " Hvorfor fanden skød du ikke? den kom lige til dig". Jeg kiggede ham lige i øjnene og sagde: " Jeg havde ikke lyst". Så klappede han i. Jeg bestemmer sku selv om jeg vil skyde eller ej, det skal andre ikke dømme i.
Den slags tåbelige "hvorfor skød du ikke" kommentarer kommer desværre ind i mellem, jeg er selv blevet udsat for det og jeg har da også et par gange i min jægerkarriere selv tænkt sådan (det er heldigvis ikke kommet ud af min mund :smile: ). Min holdning til spørgsmålet er helt generelt at det gider jeg ikke diskutere, om der skydes eller ej er MIN beslutning og det gør det også meget lettere i forhold til andre hvor tanken kommer, at det er IKKE MIN beslutning og det skal jeg ikke blande mig i. Der er heldigvis ikke skudpligt!
Lassescout skrev: Ved en anden lejlighed afsluttede vi fællesjagten ved et stort naturligt rævegravskompleks i noget lav bjergfyrbevoksning. Vi var to jægere som blev placeret ved samme indgang, og vi blev enige om, at hvis ræven kom ud til os, ville den følge en sti ret væk fra hvor vi stod, så der ville være god tid til at skyde. Ræven kom sørme ud af "vores" indgang, men den drejede lynsnart til højre og var væk. Min makker og jeg grinede højt. Den havde simpelthen været smartere end os, så den fortjente selvfølgelig at smutte væk. Men én af de andre jægere var nærmest grædefærdig af forbitrelse over at ræven var sluppet væk. Han jamrede op om, at hvis bare han selv havde haft den post, ville ræven være død. Jeg forklarede at man sikkert godt kunne skyde så hurtigt som påkrævet i situationen, men så ville man ikke have tid til at konstatere om det var ræven eller gravhunden der kom for.

Det gjorde ikke indtryk på manden. Han har forresten senere skudt en gravhund på rævejagt, så nogle mennesker er bare udenfor rækkevidde.
Uha, godt det ikke er min gravhund. Hvor jeg har været på gravjagt er der kun én der har lov til at skyde i umiddelbar nærhed af hullet og det er hundeejeren.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Woodleigh » 24. okt 2014, 13:20

Fresh skrev:Jeg havde en grim oplevelse sidste år, jeg godt kunne tænke mig lidt feedback på. Er 26 år og stadig forholdsvis ny jæger.

Jeg var blevet inviteret af min kærestes onkel til noget andejagt på hans gård. Jeg havde noteret at onklen var glad for alkohol ved tidligere sammenkomster, men tænkte ikke videre over det før jeg takkede pænt jatak til invitationen til min første andejagt. Da jeg mødte op på dagen var hans venner (naboer tror jeg) også mødt op, og de stod allerede klar med en kasse morgen bajere. Jeg tænker åh nej og der blev skulet lidt til mig, da jeg som eneste sagde jeg hellere ville have en cola. Efter den første øl kom vi afsted til første såt, og det gik fremragende. Jeg nappede en fasan og yderligere blev der skudt 3 ænder. Stemningen var god. Allerede herefter var der dog pause igen, og endnu engang knappede alle en øl op - jeg tog igen en støvet cola. Afsted til næste såt i bil, og her kunne jeg allerede godt tænke mig at sige fra, fordi jeg godt kunne se vor det bar hen af. Jeg fulgte dog med fordi jeg ikke havde lysten til at "være på tværs", da jeg tydeligt var outsideren og med som gæst. I løbet af de næste par timer blev der er i hvert fald drukket 6-7 øl pr. mand, selvom der var kørsel mellem hver såt, og jeg blev mere og mere indebrændt. Det var tydeligt, at det jeg var vidne til, var helt almindelig praksis. Forarget kæmpede jeg mig igennem jagten, og nød på ingen måde familiefrokosten bagefter hvor også hele min kærestes familie var til stede. Det havde måske været nemmere at sige fra til jagten, hvis ikke denne efterfølgende frokost var en del af dagens program.

Så jeg endte med at være med hele vejen, selvom jeg i dag ønsker på en eller anden måde at have sagt fra. Alkohol blandet med våben og kørsel er bare total uforsvarligt :evil:
Træls situation! Jeg var på et tidspunkt inviteret på jagt i et konsortium i det svenske (danskere) og der var desværre et par der gik bedst på jagt med en håndfuld bajere indenbords. Første gang jeg oplevede det troede jeg det var en fejl, anden gang pakkede jeg mit grej og kørte hjem. Længere er den ikke, man er simpelthen nødt til at sige fra. Det er nok lettere når man ikke er "nyjæger" længere, men jeg sætter simpelthen mit helbred og min sikkerhed højere end at gå på jagt med et par fulderikker.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af TheDarkSide » 24. okt 2014, 15:18

Lassescout skrev:Jeg er selv blevet for gammel til at kunne kaldes nyjæger, men jeg stod for nogen tid siden på post, hvor et fint rålam kom listende ud. Det så grangiveligt ud som om lammet mente at have snøret alle jægerne ved at liste rundt istedet for at fare ud med fuld fart, så jeg nænnede ikke at skyde det. Det fik en medjæger til at bralre op efter såten: " Hvorfor fanden skød du ikke? den kom lige til dig". Jeg kiggede ham lige i øjnene og sagde: " Jeg havde ikke lyst". Så klappede han i. Jeg bestemmer sku selv om jeg vil skyde eller ej, det skal andre ikke dømme i.
Det er sundt nok at lade et stykke vildt passere hvis man ikke vil skyde. Men vi tager jo også på jagt med det mål at skyde noget. Derfor er det nok naturligt at der bliver stillet spørgsmål eller givet en lille bøde, hvis man ikke skyder ved en oplagt chance.
Jeg har da selv bukket mig for eksempelvis at samle en patron op, hvor der fx kom en sneppe til mig, som jeg ikke ville spilde to patroner på. Når man har skudt forbi til 3-4 snepper i træk, så står man jo konstant og beder til at der ikke kommer flere :giggle: Det er dog aldrig blevet påtalt.
Jeg husker også engang hvor jeg lige var listet på post og med det samme ser jeg en ræv der ligger og kigger på mig 35-40 meter ude. Jeg skyder naturligvis ikke, da jeg kun kunne se hovedet og selvfølgelig pga. afstanden. Ræven løb væk fra mig efter et par minutter og vi så ikke mere til den. Men det blev påtalt, da jeg nævnte hændelsen. En jæger mente jeg bare skulle trykke begge løb af samtidigt og en anden rakte mig et par magnum 1'er patroner (som jeg alligevel ikke kan bruge i min 12/70'er) og sagde at de skulle nok virke på den afstand.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Kleth » 24. okt 2014, 15:55

Jeg er også blevet klandret for ikke at skyde til sneppe, men ham der klandrede mig, havde sin hund løbende 3-5m neden under sneppen, for ikke at tale om drevet, så jeg skulle have skudt 15-20° ind i såten, hvis jeg skulle have leveret den sneppe.
Der er jo som allerede sagt ikke skydepligt, så jeg lod være.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Woodleigh » 24. okt 2014, 22:26

TheDarkSide skrev:
Lassescout skrev:Jeg er selv blevet for gammel til at kunne kaldes nyjæger, men jeg stod for nogen tid siden på post, hvor et fint rålam kom listende ud. Det så grangiveligt ud som om lammet mente at have snøret alle jægerne ved at liste rundt istedet for at fare ud med fuld fart, så jeg nænnede ikke at skyde det. Det fik en medjæger til at bralre op efter såten: " Hvorfor fanden skød du ikke? den kom lige til dig". Jeg kiggede ham lige i øjnene og sagde: " Jeg havde ikke lyst". Så klappede han i. Jeg bestemmer sku selv om jeg vil skyde eller ej, det skal andre ikke dømme i.
Det er sundt nok at lade et stykke vildt passere hvis man ikke vil skyde. Men vi tager jo også på jagt med det mål at skyde noget. Derfor er det nok naturligt at der bliver stillet spørgsmål eller givet en lille bøde, hvis man ikke skyder ved en oplagt chance.
Hvem definerer "en oplagt chance". Det er vel kun skytten der kan det. En oplagt chance for den ene kan være helt uoverskueligt for en anden.

På årets første jagt i vores konsortium valgte en ung "nyjæger" (forfærdeligt udtryk) at afstå fra en efter manges mening oplagt chance til råvildt, 10-12 m rent sideskud, men han synes den kom for hurtigt til at han ville risikere et skud og måske anskydning :thumbup: . At man vælger at afstå fra et skud må da være den pågældende jægers beslutning.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Gråskæg » 25. okt 2014, 16:53

Woodleigh skrev:
TheDarkSide skrev:
Lassescout skrev:Jeg er selv blevet for gammel til at kunne kaldes nyjæger, men jeg stod for nogen tid siden på post, hvor et fint rålam kom listende ud. Det så grangiveligt ud som om lammet mente at have snøret alle jægerne ved at liste rundt istedet for at fare ud med fuld fart, så jeg nænnede ikke at skyde det. Det fik en medjæger til at bralre op efter såten: " Hvorfor fanden skød du ikke? den kom lige til dig". Jeg kiggede ham lige i øjnene og sagde: " Jeg havde ikke lyst". Så klappede han i. Jeg bestemmer sku selv om jeg vil skyde eller ej, det skal andre ikke dømme i.
Det er sundt nok at lade et stykke vildt passere hvis man ikke vil skyde. Men vi tager jo også på jagt med det mål at skyde noget. Derfor er det nok naturligt at der bliver stillet spørgsmål eller givet en lille bøde, hvis man ikke skyder ved en oplagt chance.
Hvem definerer "en oplagt chance". Det er vel kun skytten der kan det. En oplagt chance for den ene kan være helt uoverskueligt for en anden.

På årets første jagt i vores konsortium valgte en ung "nyjæger" (forfærdeligt udtryk) at afstå fra en efter manges mening oplagt chance til råvildt, 10-12 m rent sideskud, men han synes den kom for hurtigt til at han ville risikere et skud og måske anskydning :thumbup: . At man vælger at afstå fra et skud må da være den pågældende jægers beslutning.
Jeg har heldigvis aldrig selv bebrejdet nogen, at de ikke har skudt til vildt, men der har da været tilfælde, hvor man tænker, det der var sg'u da en god chance. Jeg tror, at der hvor nogen spørger til, hvorfor der ikke blev skudt, så er det fordi de ser en god chance, som de gerne selv ville have haft, og derfor ærgrer sig lidt. For mig vil det altid være en større fejl, at afgive skud, hvor sikkerheden ikke er i orden, eller på for lange afstande, hvor risikoen for anskydning er stor, og at tøve uden at skyde er OK, men man skal nok ikke gøre det for tit, hvis man ønsker at blive inviteret igen.

Babel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 29. mar 2014, 17:57
Interesser: Kragejagt, fiskeri og skydere
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 5 times

Re: Har du jagt, har du altid venner! Moral og manglen feedb

Indlæg af Babel » 13. jan 2015, 22:01

Rigtig spændende tråd! God idé! Jeg har selv oplevet at stå på post (i en super tæt bevokset pilesump), beslutte mig for i hvilke retninger og vinkler det var sikkert at skyde "lave" (sneppe etc) skud, for så derefter 5/10 minutter senere til min helt ekstremt store rædsel at opdage en anden skytte 50/60 m væk alene fordi han havde et lille bitte orange armbind på! Virkelig en led fornemmelse at føle at man har været "lige ved" at skyde en jagtkammerat! :shock:

Jeg påtalte det senere for hende der afsatte posterne og hun var ligeså opsat som mig på at det helst ikke skulle være en hændelse der gentager sig. Så det var jo en dejlig reaktion!
Derudover må jeg sige at hændelsen har gjort mig fan af orange klude - også til skytter!

Cheers/ Babel

Besvar