Omlægge remise

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
SimFrandsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. maj 2014, 21:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 2 times

Omlægge remise

Indlæg af SimFrandsen » 28. jan 2015, 22:35

Jeg ønsker at omlægge en remise, vi har på vores jagt. Remisen er ca. 40x40 meter med vandspejl på ca. halvdelen af arealet afhængig af årstid.
Den har stået urørt i ca. 14 år.
Målet for mig er, at skabe en remise hvor vildtet naturligt søger hen. Fx råvildt og fasaner eller duer.
Har I nogle erfaringer med forskellige plantearter som er særlig attraktive for de forskellige arter? Det skal være flerårige planter.
Har I gode forslag til hvordan det skal anlægges?
Link til billede af remisen http://imgur.com/PhmuuLx

Mvh. Simon

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Omlægge remise

Indlæg af TheDarkSide » 28. jan 2015, 23:45

Åbent mod syd så der kommer lys ind til vandet, også gerne en fodermark. Få træer, mange buske er godt. Dog er en lille grantykning god at have mod nord. Det er selvfølgelig begrænset hvor meget grantykning du kan lave i 1600 m2 remise, men du kan eventuelt lave et 5 meter bredt bælte mod nord og vest. Pil giver desuden hurtigt rigtig meget dække og man kan nemt styre højden. Pilekrat er altid et hit i våde områder. Når det begynder at blive åbent kan det skæres ned eller halvfældes, så det skyder langs jorden of giver læ ved jorden igen (der hvor vildtet har brug for det). Hold nogle lidt afstand til vandet, især med højere beplantning.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Omlægge remise

Indlæg af Bobo » 29. jan 2015, 18:57

Enig med thedarkside, og en lille tilføjelse kunne være at at f.eks sitkagran eller lign også kan holdes lave ved at skære toppen af hver 3-4 år. Graner er rigtig gode til skjul og hvile for vildtet, men når de bliver for høje og åbne forneden er de værdiløse
Det er ikke til at se på billedet hvilke planter der er der nu, men det kan sagtens være de er udmærkede hvis de bliver skåret tilbage eller udtyndet
Bobo ------ Igen uden billeder

SimFrandsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. maj 2014, 21:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense
Been thanked: 2 times

Re: Omlægge remise

Indlæg af SimFrandsen » 8. feb 2015, 21:55

Super, tak for jeres svar. Nu er der faktisk ret tilgroet mod syd, så det vil være det første jeg tager fat på. Gran lyder som en god idé, og heller ikke så tidskrævende. Jeg tror også, at jeg vil plante havtorn. Jeg har læst at fasaner er ret vilde med bærerne, hvilket jeg også selv er.

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Omlægge remise

Indlæg af Boldsen » 8. feb 2015, 22:09

SimFrandsen skrev:Super, tak for jeres svar. Nu er der faktisk ret tilgroet mod syd, så det vil være det første jeg tager fat på. Gran lyder som en god idé, og heller ikke så tidskrævende. Jeg tror også, at jeg vil plante havtorn. Jeg har læst at fasaner er ret vilde med bærerne, hvilket jeg også selv er.
Så skal du tjekke din jordbund også. Det nytter intet at plante noget som ikke kommer ordenligt grundet "forkert" jordbund.
Sitkagran er meget tolerant, og en god idé. Gør selv det samme med vores jagt i det kommende år.
Se desuden diverse levende hegn til vildt - herfra kan du plukke ønskede buske ud.
"Den sorte side" har fat i den lange ende :thumbup:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Besvar