Sortkrudts giraffer!

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Jreb
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 7. feb 2015, 08:14
Interesser: Jagt, fiskeri, cykling
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Sortkrudts giraffer!

Indlæg af Jreb » 20. apr 2015, 17:24

Keder mig lidt, åbner derfor pandoras æske.

I forbindelse med min interesse afrikansk sortkrudts jagt, faldt jeg over disse boere som laver en formidabel sortkrudtsgiraf. Dette med en .54 riffel til 600$ der lavet til hjort. Frederik den syvende brugte til sammenligning .79 til krondyr!.

https://www.youtube.com/watch?v=RN6H2BtHwH0

Til sammenligning en giraf der skydes med røgsvagt og .375 H&H

https://www.youtube.com/watch?v=R-P6g2dLBX0

Måske er native sortkrudtsjagt, i sin natur hurtigere dræbende, da man skyder med korn og kærv på klods hold.
Sic semper tyrannis

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af Slettes3 » 21. apr 2015, 16:11

Jreb skrev:Keder mig lidt, åbner derfor pandoras æske.

Måske er native sortkrudtsjagt, i sin natur hurtigere dræbende, da man skyder med korn og kærv på klods hold.
Nu kender jeg ikke begrebet "native sortkrudtsjagt"?.(was ist das?)

Jagt med sortkrudts rifler har været kendt i mands minde og en kraftig forladerkugle som vist i YouTube videos er et flot skud. Jeg tror ikke man kan sætte en dogmatisk regel op omkring hvad der er hurtigst dræbende. Der er sikkert lige så mange giraffer som er væltet i knaldet af en velplaceret .308 militær spidsskarp. Man kan formode som udgangspunkt at en stor kaliber laver stort hul og mere ravage og jo tungere kugle jo dybere penetration og derved har bedre chance for at nå vitale dele på stortvildt.
Jeg har et par artikler fra DoubleGun Journal hvor nogle jægere tager deres .500express dobbeltriffel fra 18hundrereoghvidkål med til Afrika for at skyde bøffel. Lige så effektivt som en moderne kaliber med en kappet Premium kugle.

Brugeravatar
Jreb
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 7. feb 2015, 08:14
Interesser: Jagt, fiskeri, cykling
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af Jreb » 21. apr 2015, 19:39

Undskyld, jeg mente primitive sortkrudtjagt, efter det nord amerikanske begreb "primitive season" hvor kun buejagt og forlader er tilladt.
Sic semper tyrannis

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af LapuaMagnum » 21. apr 2015, 19:48

Den første får vel et nakkeskud der gør at den falder til jorden med det samme hvorimod den sidste får et bladskud og løber nogle meter. Jeg mener ikke at man kan sammenligne de 2 skud. Hvis begge havde været et bladskud eller begge et nakke/hovedskud kunne man vel sammenligne de 2 krudt typer, kalibre, vægt mm.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af The Yeti » 21. apr 2015, 21:13

De virker nærmest tamme de giraffer. Ikke lige sådan jeg forestiller mig jagt i Afrika.

Brugeravatar
Jreb
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 7. feb 2015, 08:14
Interesser: Jagt, fiskeri, cykling
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af Jreb » 23. apr 2015, 16:43

LapuaMagnum skrev:Den første får vel et nakkeskud der gør at den falder til jorden med det samme hvorimod den sidste får et bladskud og løber nogle meter. Jeg mener ikke at man kan sammenligne de 2 skud. Hvis begge havde været et bladskud eller begge et nakke/hovedskud kunne man vel sammenligne de 2 krudt typer, kalibre, vægt mm.

mvh
til

Det har du nok ret i.
Sic semper tyrannis

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af PWS » 23. apr 2015, 18:26

The Yeti skrev:De virker nærmest tamme de giraffer. Ikke lige sådan jeg forestiller mig jagt i Afrika.
Tænkte det samme... Men det er nok mere regulering som man får turister til at betale for at udføre.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af The Yeti » 23. apr 2015, 18:39

Tidligere tænkte jeg sådan om elefantjagt, men efter at have set en film blev jeg klogere... Her er også et eksempel på at det i hvertfald kan være en meeeget stor udfordring...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af KKA » 25. apr 2015, 07:29

Tror ikke jeg nogensinde ville nedlægge en giraf. Kender i den fornemmelse? Der er nogle dyr, så som rævehvalpe, hinder/råer med afkom og i det eksotiske hjørne div. aber, tykhuder og ovennævnte giraf. Ulve derimod :eek:

Brugeravatar
Jreb
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 7. feb 2015, 08:14
Interesser: Jagt, fiskeri, cykling
Geografisk sted: København
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Sortkrudts giraffer!

Indlæg af Jreb » 25. apr 2015, 10:49

KKA skrev:Tror ikke jeg nogensinde ville nedlægge en giraf. Kender i den fornemmelse? Der er nogle dyr, så som rævehvalpe, hinder/råer med afkom og i det eksotiske hjørne div. aber, tykhuder og ovennævnte giraf. Ulve derimod :eek:
Har det på samme måde, har faktisk kun lyst til at skyde noget der skal spises. Om jeg så lige spiser tunge og nosser med som i nak og æd, tvivler jeg på :razz:
Sic semper tyrannis

Besvar