Det er næsten for nemt. (buk i baghaven)

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Det er næsten for nemt. (buk i baghaven)

Indlæg af Lycon » 25. maj 2015, 21:01

Min søn tog disse billeder her til aften. :gangster:
Vedhæftede filer
DSC_0178.JPG
DSC_0178.JPG (89 KiB) Vist 8894 gange
DSC_0174.JPG
DSC_0174.JPG (94.34 KiB) Vist 8894 gange
Senest rettet af Refraktorius 13. jun 2015, 16:55, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: :-)
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Reloadere
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 475
Tilmeldt: 21. maj 2010, 20:27
Interesser: genladning
Geografisk sted: østfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 21 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Reloadere » 25. maj 2015, 21:03

flot buk :smile:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Boerge » 25. maj 2015, 21:26

Virker som en voldsomt stærk buk - se hvilken bringe., og halsmuskulatur. Og så selvfølgelig den fine opsats!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Robse » 25. maj 2015, 21:47

Boerge skrev:Virker som en voldsomt stærk buk - se hvilken bringe., og halsmuskulatur. Og så selvfølgelig den fine opsats!!
Hvad.. bukken eller Lycon?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4083
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Caspian1911 » 25. maj 2015, 21:49

Den er godt nok flot.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af LFuppen » 25. maj 2015, 22:20

Robse skrev:
Boerge skrev:Virker som en voldsomt stærk buk - se hvilken bringe., og halsmuskulatur. Og så selvfølgelig den fine opsats!!
Hvad.. bukken eller Lycon?
Det er nok op til trådstarteren, om en lille afstemning skal afgøre det spørgsmål, Robse ? :mrgreen:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Elbæk » 25. maj 2015, 22:28

LFuppen skrev:
Robse skrev:
Boerge skrev:Virker som en voldsomt stærk buk - se hvilken bringe., og halsmuskulatur. Og så selvfølgelig den fine opsats!!
Hvad.. bukken eller Lycon?
Det er nok op til trådstarteren, om en lille afstemning skal afgøre det spørgsmål, Robse ? :mrgreen:
Skal vi til at stemme om hvorvidt vi synes at Lycon er en gammel buk? :giggle:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Timber » 25. maj 2015, 22:29

Elbæk skrev:
LFuppen skrev:
Robse skrev:
Boerge skrev:Virker som en voldsomt stærk buk - se hvilken bringe., og halsmuskulatur. Og så selvfølgelig den fine opsats!!
Hvad.. bukken eller Lycon?
Det er nok op til trådstarteren, om en lille afstemning skal afgøre det spørgsmål, Robse ? :mrgreen:
Skal vi til at stemme om hvorvidt vi synes at Lycon er en gammel buk? :giggle:
Jeg synes nu ikke Lycon er gammel...

:rolf:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Ratata
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 306
Tilmeldt: 12. mar 2011, 23:24
Interesser: mc kørsel
Geografisk sted: sydsjælland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 27 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Ratata » 25. maj 2015, 23:24

Hey lycon. Altså hvis du ikke mener du selv vil skyde den fordi du så bambi på glatis igår eller noget, så vil jeg mene jeg kan nå op til dig inden solopgang. Så får vi lige klaret det lille problem. Spøg til side så er det faktisk en rigtig flot buk :numberone:
Sendt fra verdens navle Herlufmagle

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af LapuaMagnum » 26. maj 2015, 08:31

Ja det er et rigtig flot eksemplar, og det er et godt billede sønnen tog :numberone: og det var godt han tilfældigvis havde sin mobil på sig. Så vi skal ikke altid klage over at de unge render rundt med deres mobiler hele tiden :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Wildlife » 11. jun 2015, 21:49

Nogle gange er det altså bare bedre at skyde bukken med kamera end med riflen :biggrin:

Jeg er stor tilhænger af herlighedsværdien af dyrene og ikke blot at skulle plaffe på alting :biggrin:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2015, 23:09

Wildlife skrev:Nogle gange er det altså bare bedre at skyde bukken med kamera end med riflen :biggrin:

Jeg er stor tilhænger af herlighedsværdien af dyrene og ikke blot at skulle plaffe på alting :biggrin:

Fuldstændig enig! Jeg har også en buk til at gå lige uden for vinduet ved min jagthytte. Den har fejet 5 meter fra hytten. Jeg har stået lige op af vinduet, mens bukken stod 15 meter væk og kiggede nysgerrigt ind på mig. Den er naturligvis totalfredet. Det ville være det nemmeste i hele verden at træde ud af døren og vippe den rundt. Jeg har naturligvis forsynet ham og kæresten med en fodermark og et par striber grønt græs, som de benytter sig af dagligt. Naboen vil kun skyde seksendere, så den kan leve trygt og roligt til næste år :biggrin:

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af KKA » 12. jun 2015, 06:19

TheDarkSide skrev:
Wildlife skrev:Nogle gange er det altså bare bedre at skyde bukken med kamera end med riflen :biggrin:

Jeg er stor tilhænger af herlighedsværdien af dyrene og ikke blot at skulle plaffe på alting :biggrin:

Fuldstændig enig! Jeg har også en buk til at gå lige uden for vinduet ved min jagthytte. Den har fejet 5 meter fra hytten. Jeg har stået lige op af vinduet, mens bukken stod 15 meter væk og kiggede nysgerrigt ind på mig. Den er naturligvis totalfredet. Det ville være det nemmeste i hele verden at træde ud af døren og vippe den rundt. Jeg har naturligvis forsynet ham og kæresten med en fodermark og et par striber grønt græs, som de benytter sig af dagligt. Naboen vil kun skyde seksendere, så den kan leve trygt og roligt til næste år :biggrin:
Selvfølgelig bør vi lade de unge bukke gå. Har overvejet om ikke man, a la kronvildtet, kunne indføre en ordning med et minimumskrav til bukkens opsats. Mig bekendt drives den politik i Centraleuropa.
De af os, der har skudt rigtigt mange bukke , finder jo heller ingen jagtlig udfordring i at nedlægge en naiv ungbuk. Jeg mener at nyjægere også får mere jagtlig erfaring ved at udfordre en ældre buk, end blot nedlægge den første gaffel- eller spidsbuk, der tøffer forbi jagttårnet.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af 458hunter » 12. jun 2015, 10:41

KKA skrev:
TheDarkSide skrev:
Wildlife skrev:Nogle gange er det altså bare bedre at skyde bukken med kamera end med riflen :biggrin:

Jeg er stor tilhænger af herlighedsværdien af dyrene og ikke blot at skulle plaffe på alting :biggrin:

Fuldstændig enig! Jeg har også en buk til at gå lige uden for vinduet ved min jagthytte. Den har fejet 5 meter fra hytten. Jeg har stået lige op af vinduet, mens bukken stod 15 meter væk og kiggede nysgerrigt ind på mig. Den er naturligvis totalfredet. Det ville være det nemmeste i hele verden at træde ud af døren og vippe den rundt. Jeg har naturligvis forsynet ham og kæresten med en fodermark og et par striber grønt græs, som de benytter sig af dagligt. Naboen vil kun skyde seksendere, så den kan leve trygt og roligt til næste år :biggrin:
Selvfølgelig bør vi lade de unge bukke gå. Har overvejet om ikke man, a la kronvildtet, kunne indføre en ordning med et minimumskrav til bukkens opsats. Mig bekendt drives den politik i Centraleuropa.
De af os, der har skudt rigtigt mange bukke , finder jo heller ingen jagtlig udfordring i at nedlægge en naiv ungbuk. Jeg mener at nyjægere også får mere jagtlig erfaring ved at udfordre en ældre buk, end blot nedlægge den første gaffel- eller spidsbuk, der tøffer forbi jagttårnet.
Jaahh må vi ikke nok få flere regler og love, så os der ikke kan tænke selvstændigt bliver guidet af dem der ved det hele.....

Hvad så med afskydning af svage dyr? Hvorfor er det at alle skal blande sig i hvordan JEG driver jagt der hvor JEG har betalt for det?

Jeg vil bare gerne skyde et enkelt dyr til fryseren her i forsommeren, så jeg kan nyde det hen over sommeren. Jeg skyder ikke ned fra en ende af, men jeg er fuldstændig ligeglad med trofæets størrelse. Har ladet 3 bukke gå af forskellige årsager i år, men det kan sagtens være at den jeg vælger at skyde er en spidsbuk eller gaffel. Jeg er i konsortie med flere jægere der går meget op i opsats, så når jeg nu er ligeglad kan jeg ikke se hvorfor jeg skulle skyde en 6-ender fra dem. Vi har kvote på antal bukke, så der bliver ikke skudt mere end området kan bære.

Jeg bliver irriteret når andre blander og lovgiver om ting som jeg sagtens selv kan administrere. Bare fordi nogen få hakker alt ned fra en ende af, betyder det jo ikke at råvildtet er ved at forsvinde fra DK - det samme med kronvildt (og 117 andre ting der ikke har noget med jagt at gøre..) Lad nu folk tænke selv og oplys/guide istedet. Vi drukner i regler og de rammer altid det uskyldige flertal - dem der skyder fra en ende af skider da på reglerne alligevel!

Rant mode off - sorry :razz:

Brugeravatar
Wildlife
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1538
Tilmeldt: 30. sep 2010, 19:09
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 393 times
Been thanked: 333 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Wildlife » 12. jun 2015, 10:45

KKA skrev:
TheDarkSide skrev:
Wildlife skrev:Nogle gange er det altså bare bedre at skyde bukken med kamera end med riflen :biggrin:

Jeg er stor tilhænger af herlighedsværdien af dyrene og ikke blot at skulle plaffe på alting :biggrin:

Fuldstændig enig! Jeg har også en buk til at gå lige uden for vinduet ved min jagthytte. Den har fejet 5 meter fra hytten. Jeg har stået lige op af vinduet, mens bukken stod 15 meter væk og kiggede nysgerrigt ind på mig. Den er naturligvis totalfredet. Det ville være det nemmeste i hele verden at træde ud af døren og vippe den rundt. Jeg har naturligvis forsynet ham og kæresten med en fodermark og et par striber grønt græs, som de benytter sig af dagligt. Naboen vil kun skyde seksendere, så den kan leve trygt og roligt til næste år :biggrin:
Selvfølgelig bør vi lade de unge bukke gå. Har overvejet om ikke man, a la kronvildtet, kunne indføre en ordning med et minimumskrav til bukkens opsats. Mig bekendt drives den politik i Centraleuropa.
De af os, der har skudt rigtigt mange bukke , finder jo heller ingen jagtlig udfordring i at nedlægge en naiv ungbuk. Jeg mener at nyjægere også får mere jagtlig erfaring ved at udfordre en ældre buk, end blot nedlægge den første gaffel- eller spidsbuk, der tøffer forbi jagttårnet.
Jeg tror det vil være fjollet med yderligere regulering - Så ender det jo med at der kun må afgives skud når vi er på 2. søndag efter trinitatis hvis solen er stået op og der er et skydække under 43% og et lux-tal på minimum 3421 og vinden skal være i øst..

Jeg tror og håber at de fleste kan finde ud af at håndtere vildtforvaltningen på en fornuftig måde, uden yderligere behov for lovmæssigt makværk til at regulere det..
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af TheDarkSide » 12. jun 2015, 11:28

Jeg tror der er behov for at oplyse mere om forvaltning af råvildt. Der er altså mange steder, hvor der er en skæv kønsfordeling mellem voksne dyr. Fra naturens side burde der jo være lige mange bukke som råer. Det er nok de færreste steder der er det.
Selvom man er kødjæger, så synes jeg man skal have den målsætning, at der skal være dyr i alle aldersgrupper (unge (1-3 år), midaldrende (4-6 år) og gamle (+7 år) ved begge køn. Naturligvis med flere unge dyr end gamle dyr. Det er en naturlig bestand og sikre at der sker en naturlig selektion mellem både råer og bukke, både omkring revirer og hvem der fører sine gener videre. Altså således at de stærke dyr står på de gode revirer og de stærke bukke beslår råerne fremfor det, der nu er tilbage efter bukkejagten.

Det er nok ikke helt løgn, når man siger man først kan skyde en buk, når man har skudt en rå og to lam. Hvis det ikke er bæredygtigt på ens eget revir, at nedlægge en rå og to lam, så kan man heller ikke skyde en buk.
Bæredygtigt skal forstås som at ens EGET revir kan oppebærer en bestand hvorfra man kan nedlægge en rå og to lam, UDEN at der sker en indvandring fra naboarealer. Man forvalter altså kun det råvildt, som står på ens eget revir og ikke på naboens. Hvis man ikke har revir der er stort nok til at have en fast bestand, så må man lave aftaler med naboerne, så man kan forvalte råvildtet sammen. Eller i det mindste afskyde efter forsigtighedsprincippet, især når det drejer sig om bukke.

Sidst men ikke mindst, så burde jagtudlejere sætte krav til afskydningen. F.eks. at der skal stå gode bukke på reviret hvert år og der skal være en lige kønsfordeling. Hvis mna som jagtudlejer bare skal have presset alle de penge man kan ud af sin jord, så bliver resultatet tit, at der bliver skudt det meste af hvad der kommer for, fordi jagtlejer skal have noget for alle de penge han har givet. Det er jo ikke holdbart.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Rulab » 12. jun 2015, 13:13

KKA skrev:
Selvfølgelig bør vi lade de unge bukke gå. Har overvejet om ikke man, a la kronvildtet, kunne indføre en ordning med et minimumskrav til bukkens opsats. Mig bekendt drives den politik i Centraleuropa.
De af os, der har skudt rigtigt mange bukke , finder jo heller ingen jagtlig udfordring i at nedlægge en naiv ungbuk. Jeg mener at nyjægere også får mere jagtlig erfaring ved at udfordre en ældre buk, end blot nedlægge den første gaffel- eller spidsbuk, der tøffer forbi jagttårnet.
Hvorfor skulle man lade de unge bukke gå? For at det skulle bedre bedre for avlen? En buk har samme gener leve livet og det kan kun gå en vej, det er jo heller ikke fordi at det giver sundere børn hvis faderen er 65! Man skal vel til at indføre flere regler, der skal diktere hvordan nogen skal jage, blot fordi nogen heller vil have 6 ender på opsatsen fremfor 4?
At det med den jagtlige udfordring, så kommer det i langt højere grad an på jagtformen end alderen på bukken, der jages. Udfordringen ved at skyde en på 100-150 m fra et skydetårn uanset alder er vist til at overse hvis ikke man medregner tålmodig.
Sidste påstand med at erfaren jæger ikke ser det som noget at nedlægge en spidsbuk, gælder langtfra alle jægere. En stor del af de ældre jægere jeg kender, der har gået på jagt i en menneskealder, skyder den eller de bukke terrænet kan bære uanset bukkens størrelse.
Personligt nyder jeg bukkejagten, naturoplevelsen er fantastisk, spændingen ved jagten, når bukken, opstår chancen, gør den ikke, stiller den sig i den rigtige vinkel, osv. og forhåbentlig ender det med noget fantastisk kød.
Mit jagtterræn er for i øvrigt placeret sådan at det er nabo til et bedre område og de lidt mindre bukke dermed bliver smidt over til mit revir af de større bukke og dit forslag vil dermed fjerne min jagt selvom der så absolut er rigeligt med dyr på reviret.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af KKA » 12. jun 2015, 16:27

Simon-MS skrev:
KKA skrev:
Selvfølgelig bør vi lade de unge bukke gå. Har overvejet om ikke man, a la kronvildtet, kunne indføre en ordning med et minimumskrav til bukkens opsats. Mig bekendt drives den politik i Centraleuropa.
De af os, der har skudt rigtigt mange bukke , finder jo heller ingen jagtlig udfordring i at nedlægge en naiv ungbuk. Jeg mener at nyjægere også får mere jagtlig erfaring ved at udfordre en ældre buk, end blot nedlægge den første gaffel- eller spidsbuk, der tøffer forbi jagttårnet.
Hvorfor skulle man lade de unge bukke gå? For at det skulle bedre bedre for avlen? En buk har samme gener leve livet og det kan kun gå en vej, det er jo heller ikke fordi at det giver sundere børn hvis faderen er 65! Man skal vel til at indføre flere regler, der skal diktere hvordan nogen skal jage, blot fordi nogen heller vil have 6 ender på opsatsen fremfor 4?
At det med den jagtlige udfordring, så kommer det i langt højere grad an på jagtformen end alderen på bukken, der jages. Udfordringen ved at skyde en på 100-150 m fra et skydetårn uanset alder er vist til at overse hvis ikke man medregner tålmodig.
Sidste påstand med at erfaren jæger ikke ser det som noget at nedlægge en spidsbuk, gælder langtfra alle jægere. En stor del af de ældre jægere jeg kender, der har gået på jagt i en menneskealder, skyder den eller de bukke terrænet kan bære uanset bukkens størrelse.
Personligt nyder jeg bukkejagten, naturoplevelsen er fantastisk, spændingen ved jagten, når bukken, opstår chancen, gør den ikke, stiller den sig i den rigtige vinkel, osv. og forhåbentlig ender det med noget fantastisk kød.
Mit jagtterræn er for i øvrigt placeret sådan at det er nabo til et bedre område og de lidt mindre bukke dermed bliver smidt over til mit revir af de større bukke og dit forslag vil dermed fjerne min jagt selvom der så absolut er rigeligt med dyr på reviret.
Arvemassen ligger fast på det enkelte dyr. Selektionsprincippet(måske skal bukkejagten harmoniseres med den norske/svenske do.?)bestemmer så hvilke bukke, der skal formere sig, herunder lovende bukke, ikke bare opsatsmæssigt; men også biologisk. Ergo er mit argument: giv de unge dyr en chance.

Maj måned er for de fleste favoritmåneden, hvor alting grønnes m.v., så bukkejagten bør kunne dyrkes der også....som på Kontinentet, hvor de unge bukke skånes.

Nu er jeg decideret pürschjæger, og hvis der er mulighed for denne jagtform, kan den anbefales. Om det er enkelt at nedlægge en ældre buk fra hochstand, vil jeg nu nok betvivle:
Min erfaring er, at ældre bukke altid er i bevægelse, sjældent bevæger sig ud i det åbne, før end i medio juli.

Hvad ville der ske, hvis du nu skånede det overskud, der udvandrede fra naboterrænet til dit terræn? Eller hvis nabojægerne selv "høstede" det overskud?
Mvh
Kka

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af BentxBetjent » 12. jun 2015, 16:44

KKA skrev:Arvemassen ligger fast på det enkelte dyr.
Dette er ikke korrekt. Eller jo, det er korrekt at dyrets DNA er det samme livet igennem.

Men den arvemasse der videreføres til afkommet bliver mere svækket og risikoen for mutationer øges.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Det er næsten for nemt.

Indlæg af Rulab » 12. jun 2015, 23:43

KKA skrev:
Simon-MS skrev:
KKA skrev: Hvad ville der ske, hvis du nu skånede det overskud, der udvandrede fra naboterrænet til dit terræn? Eller hvis nabojægerne selv "høstede" det overskud?
Mvh
Kka
Nabojægeren går ikke på bukkejagt, så bestanden vil stige og er allerede rigelig tæt. Nu lyder det måske som om at mit jagtrevir er flad mark hvor alle naboens dyr trækker over, det er på ingen måde tilfældet, det er ganske godt terræn med 30 % skov, læhegn og vildtager, naboens er bare en smule bedre.


Ang. udfordringen ved at skyde en stor buk fra anstand, så var min første buk(og eneste store buk) skudt på anstand på ca. 35 m og blev skønnet til 100-105 point, men et tilfælde er selvfølgelig i underkanten til at drage en konklusion.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 7. okt 2010, 09:18
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 18 times
Been thanked: 71 times

Re: Det er næsten for nemt. (buk i baghaven)

Indlæg af EGJ » 13. jun 2015, 17:33

Det er en rigtig flot buk.
Danmark oversvømmes af råvildt. Ingen grund til at lave yderligere begrænsninger for at løse problemer som ikke eksisterer.
Altid berigende, hvis nogen kan fortælle nyt om vildtpleje.
Fri mig for løftede pegefingre og bedrevidenhed der følges op af bestemmetrang.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Det er næsten for nemt. (buk i baghaven)

Indlæg af TheDarkSide » 13. jun 2015, 18:25

Ja, der er masser af råvildt. Men der går sgu ikke mange voksne bukke rundt, især ikke efter bukkejagten. Skyd nogle færre bukke og lidt flere hundyr. Jeg gider ikke rigtig skyde 1-2-årsbukke længere, det er alt for nemt. Selv på pürsch.
*Spot 2-års gaffelbuk på 200 meters afstand*
*Sjosk ind på 75 meter og læg an*
*Bang!*
*Brække buk og ærge sig over at det kunne have blevet en pæn buk om et par år*

Jeg har ladt 3-4 forskellige gaffelbukke og cirka det samme antal spidbukke gå i denne bukkejagt. Erfaringen siger mig at selvom der er jagtivrige naboer, så bliver der to-tre gode seksendere ud af sådan en 6-8 unge bukke. Så kan man jo godt lige tillade sig at høste en. Kødet er også langt bedre på en 3-4 års buk end på en årsbuk + der er mere af det.

@Simon-MS
Hvis nu du lod de små bukke gå, så må de jo blive ovre hos dig, hvis naboen ikke skyder nogle pladsbukke på hans. Ergo får du nogle pæne bukke på dit terræn. Det er faktisk nemt at få store bukke på sit terræn. Man skal bare lade være med at skyde. Skal det gå stærkt så få naboen med på ideen, så går der et par år og så kan man skyde en stor buk.

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Det er næsten for nemt. (buk i baghaven)

Indlæg af Martin BN » 13. jun 2015, 20:38

Men den arvemasse der videreføres til afkommet bliver mere svækket og risikoen for mutationer øges.
Det er korrekt at bukkens DNA er den samme gennem livet, men at kønscellerne hos handyr dannes løbende og at disse svækkes som dyret bliver ældre. Jeg mener dog at denne risiko er ligegyldig i forhold til værdien af den naturlige selektion - kampen mellem jævnaldrene bukke. Hvis ældre bukke avlede svagere dyr ville naturen ikke have lavet et system, hvor det var dem, der parrer råerne. Reelt tror jeg ikke der findes en rå der, er så grim at der ikke er en buk, der vil parre den. Den naturlige selektion ligger derfor primært i bukkenes indbyrdes kamp om råernes gunst. Jeg drømmer om en vildtforvaltning i DK, hvor bukken på billederne skal kæmpe med yngre, jævnaldrende og ældre bukke om retten til at parre råerne.

Der er ingen tvivl om at råvildtet som vildtart ikke er truet i DK. Der er snart så meget råvildt at der skal sprøjtes for dem (primært med bly i høj fart). Når det er sagt, så er der som med alt vores hjortevildt, en enorm skævvridning mellem køn og alder. Jeg tror ikke der er restriktioner på vej på råvildtjagten, men jeg er helt overbevist om at de kommer på det store hjortevildt. Danske jægere (som gruppe, ingen nævnt ingen glemt) formår ikke at forvalte vores hjortevildt, så der skabes en bestand med en anstændig andel voksne handyr.

Når det gælder den enkeltes afskydning så er jeg helt enig med TDS i at holde sig til 2 lam og en rå for hver buk. Så kan man for min skyld skyde den buk man vil. Afskydning af en buk bør være præmien for god vildtforvaltning. Alt for mange steder skydes bukke med stor intensitet, men om efteråret sker der ikke rigtig noget, eller folk synes at det er for meget. Hvis man holder sig til at skyde en 1/3 af bestanden og ovenstående forhold mellem køn og alder, så skal man have en bestand på 12 dyr for at kunne skyde en buk hvert år. Langt de fleste steder deles bestanden helt eller delvis med naboer og det bør der også tages højde for.

Om råer, lam og bukken så skal skydes på pürsch eller anstand må være op til den enkelte. Typisk er det folk der ikke kan sidde stille der synes at pürsch er finere… For mig personligt handler det primært om det er det rigtige dyr. Jeg vil hellere skyde det rigtige dyr efter 5 min i et tårn end det forkerte efter flere timers spændende kravletur. Mit primære fokus ligger hos de dyr der bliver tilbage - den jeg skyder skal helst højne gennemsnittet i den tilbageværende bestand.

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Det er næsten for nemt. (buk i baghaven)

Indlæg af KKA » 13. jun 2015, 22:52

Martin BN skrev:
Men den arvemasse der videreføres til afkommet bliver mere svækket og risikoen for mutationer øges.
Det er korrekt at bukkens DNA er den samme gennem livet, men at kønscellerne hos handyr dannes løbende og at disse svækkes som dyret bliver ældre. Jeg mener dog at denne risiko er ligegyldig i forhold til værdien af den naturlige selektion - kampen mellem jævnaldrene bukke. Hvis ældre bukke avlede svagere dyr ville naturen ikke have lavet et system, hvor det var dem, der parrer råerne. Reelt tror jeg ikke der findes en rå der, er så grim at der ikke er en buk, der vil parre den. Den naturlige selektion ligger derfor primært i bukkenes indbyrdes kamp om råernes gunst. Jeg drømmer om en vildtforvaltning i DK, hvor bukken på billederne skal kæmpe med yngre, jævnaldrende og ældre bukke om retten til at parre råerne.

Der er ingen tvivl om at råvildtet som vildtart ikke er truet i DK. Der er snart så meget råvildt at der skal sprøjtes for dem (primært med bly i høj fart). Når det er sagt, så er der som med alt vores hjortevildt, en enorm skævvridning mellem køn og alder. Jeg tror ikke der er restriktioner på vej på råvildtjagten, men jeg er helt overbevist om at de kommer på det store hjortevildt. Danske jægere (som gruppe, ingen nævnt ingen glemt) formår ikke at forvalte vores hjortevildt, så der skabes en bestand med en anstændig andel voksne handyr.

Når det gælder den enkeltes afskydning så er jeg helt enig med TDS i at holde sig til 2 lam og en rå for hver buk. Så kan man for min skyld skyde den buk man vil. Afskydning af en buk bør være præmien for god vildtforvaltning. Alt for mange steder skydes bukke med stor intensitet, men om efteråret sker der ikke rigtig noget, eller folk synes at det er for meget. Hvis man holder sig til at skyde en 1/3 af bestanden og ovenstående forhold mellem køn og alder, så skal man have en bestand på 12 dyr for at kunne skyde en buk hvert år. Langt de fleste steder deles bestanden helt eller delvis med naboer og det bør der også tages højde for.

Om råer, lam og bukken så skal skydes på pürsch eller anstand må være op til den enkelte. Typisk er det folk der ikke kan sidde stille der synes at pürsch er finere… For mig personligt handler det primært om det er det rigtige dyr. Jeg vil hellere skyde det rigtige dyr efter 5 min i et tårn end det forkerte efter flere timers spændende kravletur. Mit primære fokus ligger hos de dyr der bliver tilbage - den jeg skyder skal helst højne gennemsnittet i den tilbageværende bestand.
:goodpost: og ja, du har nok en pointe i at pürsch er for de rastløse...med tilstrækkeligt lebensraum til at udleve det; men kender vi ikke alle den fornemmelse af, at når man har siddet X antal minutter i et tårn, at det er rundt om det næste skovhjørne tingene sker;-)?

Martin BN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: råvildtforvaltning
Geografisk sted: trekantområdet
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Det er næsten for nemt. (buk i baghaven)

Indlæg af Martin BN » 14. jun 2015, 21:38

men kender vi ikke alle den fornemmelse af, at når man har siddet X antal minutter i et tårn, at det er rundt om det næste skovhjørne tingene sker;-)?
Jo absolut. Jeg er nu som regel ret tålmodig, når bare jeg sidder i et tårn. Hvis jeg derimod sidder på jorden eller skiftevis pürscher og sidder lidt, kommer jeg langt omkring. Jeg kan ikke forklare hvorfor. Min gamle chef i Skotland sagde at hvis bare der var en stige eller kasse kunne han postere danske jægere der, og de ville sidde der i timevis. Hvis de derimod fik en lang dal at pürsche i, kunne de løbe den igennem på en halv time... Jeg er helt klart ramt af det samme:-)

Besvar