Hornady SST og råvildt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Pretex
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15. feb 2007, 21:03
Geografisk sted: Nord på

Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Pretex » 23. nov 2007, 20:33

Nogle som har skudt råvildt med hornadys sst, evt kaliber - kuglesstørrelse - afstand - ekspansion?

UJensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. mar 2005, 09:18
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af UJensen » 23. nov 2007, 21:01

Jeg har skudt en enkelt buk med SST. Det var i 6,5x55, 140 grains ca. 820 m/sek, og det gik rigtig godt. Bukken blev skudt på en afstand af 175 meter, og den stod lidt skråt for. På grund af det lidt skrå skud rykkede jeg skuddet lidt længere frem end jeg ellers ville have gjort. Det resulterede i at udgangshullet siddder ret langt tilbage. Det er er dog stadig et rent lunge/hjerteskud, mellemgulvet var intakt. På vej ind rammer kuglen skulderbladet, men den laver forbløffende lidt ravage. Billedet er af udgangshullet, og der er ikke to huller, det ser bare sådan ud. Der var dog ødelagt kød i forbindelse med de to nærmeste ribben (ca. som bunden af et krus). Bukken faldt hvor den stod.
Jeg er meget imponeret af sådan en kugle til en daler.

Billede
Uffe


Citat: "Now wach this drive" citat slut
Man kan godt blive bekymret.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Jamo » 23. nov 2007, 23:41

Jeg har skudt en buk med 130 grains SST i .270W. Afstanden var ca. 35 meter. Indgangshullet var ikke større end kuglediameteren og udgangshullet på størrelse med en 5-krone. Hjerte og lunger skudt i stykker - ingen kødødelæggelse og bukken lå stendød på stedet! i øvrigt er det en super præcis kugle - ihvertfald i min 270'er <+:
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Swift » 24. nov 2007, 08:06

Denne buk skød jeg på ca. 75 meters afstand med en 140 grains SST.
Kaliber .264 win. Mag. – V/0 985 m/sek.

Der er udgangshullet i ser på billedet!

Billede

Swift

Pretex
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15. feb 2007, 21:03
Geografisk sted: Nord på

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Pretex » 24. nov 2007, 08:38

Er den som en SP bare med plastspids istedet for blyspids?

Jeg har kun erfaringer med SP og den laver så vidt jeg kan se ud fra billederne et lidt størrer hul end SST'en gør.
Brugte den i 30-06 - 150 grains.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Jamo » 24. nov 2007, 11:41

Ja SST er med plastspids - her er lidt fra Hornadys hjemmeside vedr. SST:

1) Premium Polymer Tip
The sharp point increases the SST’s™ ballistic coefficient, making it faster and flatter shooting. On impact, the tip also initiates controlled expansion at all velocities.

2) Secant Ogive, Boattail Spire Point Profile
It’s a simple fact: bullets that travel faster hit harder. The Hornady secant ogive, boattail spire point profile gives hunters the incredible speed and downrange energy they’re looking for.

3) The InterLock™ Ring
Ensures the core and jacket remain locked solid during expansion, so the SST™ retains the mass and energy needed for dramatic wound channels. Perfected in the famous Hornady InterLock hunting bullet.
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

UJensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. mar 2005, 09:18
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af UJensen » 24. nov 2007, 11:49

SST er desuden ved at blive afløst af Interbond, der er mage til udover at blyet er bonded til kappen. Og så er den noget dyrere, men ikke dyr i forhold til at være en bonded kugle. Den er desværre ikke kommet i 6,5 endnu, og når den kommer bliver det i 129 grains til at begynde med.

Uffe
Uffe


Citat: "Now wach this drive" citat slut
Man kan godt blive bekymret.

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Speedman » 24. nov 2007, 12:09

Jeg er skudt 3 bukke med SST'eren, med min Sauer 202 Outback i cal. 308 win. og de klaskede alle lige på stedet, ingen pis der <+: ...udganghullet er ikke stort...Kan kun anbefale den :D
Vedhæftede filer
Udgangshul fra Kal 30 Hornady SST 165 grains kugle skudt på 27 meter .JPG
Hornady SST 165 GRS. bønne's arbejde...nice work...
Udgangshul fra Kal 30 Hornady SST 165 grains kugle skudt på 27 meter .JPG (63.18 KiB) Vist 11982 gange
Udgangshul cal. 308 win. Hornady SST 165 grs jagt projektil .JPG
gennemskud SST 165 GRS projektil på råvildt
Udgangshul cal. 308 win. Hornady SST 165 grs jagt projektil .JPG (48.82 KiB) Vist 11974 gange
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Mindstorm » 24. nov 2007, 15:33

Her skudt et par råer, jeg har haft samme oplevelser som ovenstående, lille udgangs hul og faldt der hvor de var blevet skudt, for mig at se en rigtig god kugle.
Mvh Mindstorm

Pretex
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15. feb 2007, 21:03
Geografisk sted: Nord på

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Pretex » 24. nov 2007, 17:19

Altså for mig at se er den lidt hårdere end den almindelige SP og har en plastspids, en mellem ting mellem interlock og interbond.

Ret mig hvis min antagelse er forkert...

Har ikke nogle billeder af de bukke jeg har skudt med interlock SP, men det har været mellem 50 og 150 meter, alle har haft en udgangs hul som en cola-dåse i diameter.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Jamo » 24. nov 2007, 18:03

SST er desuden ved at blive afløst af Interbond, der er mage til udover at blyet er bonded til kappen. Og så er den noget dyrere, men ikke dyr i forhold til at være en bonded kugle. Den er desværre ikke kommet i 6,5 endnu, og når den kommer bliver det i 129 grains til at begynde med.
Lyder spændene med Interbond istedet, men synes dog samtidig det er ærgerligt, da SST indtil nu har været meget billig...
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

UJensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. mar 2005, 09:18
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af UJensen » 24. nov 2007, 18:09

Jamo skrev:
Lyder spændene med Interbond istedet, men synes dog samtidig det er ærgerligt, da SST indtil nu har været meget billig...
I caliber .308 koster interbinden kun 3 kroner. Jeg giver gerne en krone for at få den bonded.


Uffe
Uffe


Citat: "Now wach this drive" citat slut
Man kan godt blive bekymret.

Brugeravatar
Jamo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 15. jul 2007, 19:48
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Jamo » 24. nov 2007, 21:35

Ja det kan du da have ret i, men lige præcis SST Interlock fungerer jo perfekt - det er jo også det flere skriver...så for mit vedkommende så jeg helst at de bare blev ved med at lave den som den var... :lol:
Try again, fail again. Fail better /Samuel Beckett

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Raven » 24. nov 2007, 21:45

Jamo skrev:Ja det kan du da have ret i, men lige præcis SST Interlock fungerer jo perfekt - det er jo også det flere skriver...så for mit vedkommende så jeg helst at de bare blev ved med at lave den som den var... :lol:
Jamen Interlocken forsvinder ikke! Der kan nu bare også købes en model hvor kuglen er bondet!! Så kan man jo vælge hvad man lyster!! Pt. anvender jeg selv SST'en i 6,5 mm'eren og en bondet kugle i 7 mm'eren.
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

22-250
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 554
Tilmeldt: 14. mar 2006, 11:43
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af 22-250 » 24. nov 2007, 22:26

jeg har ladet sst i 6.5x55 129gr og i 243w 95gr og alle tilbage meldningere
har været gode, de fleste dyr har lå sig lige hvor de er blevet ramt.
så ja det er efter min mening er rigtigt god kugle og billig ikke mindst og altid præsis.
i 308 og 3006 og 270w har jeg ladet hornadys interbond og de er gode men lidt dyre.
jeg har kun haft det problem at i 270w 130gr laver de meget blod udtrækningere,
men det er ikke kugler men farten der gør det.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Mindstorm » 24. nov 2007, 22:29

Jesper Hansen skrev:
Jamo skrev:Ja det kan du da have ret i, men lige præcis SST Interlock fungerer jo perfekt - det er jo også det flere skriver...så for mit vedkommende så jeg helst at de bare blev ved med at lave den som den var... :lol:
Jamen Interlocken forsvinder ikke! Der kan nu bare også købes en model hvor kuglen er bondet!! Så kan man jo vælge hvad man lyster!! Pt. anvender jeg selv SST'en i 6,5 mm'eren og en bondet kugle i 7 mm'eren.
Jeg har kun prøvet interlocken, men har hørt tale godt om interbond, hvad mener i er forskellen på de to? SST'en virker jo som den skal.
Mvh Mindstorm

UJensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. mar 2005, 09:18
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af UJensen » 24. nov 2007, 22:43

Mindstorm skrev: Jeg har kun prøvet interlocken, men har hørt tale godt om interbond, hvad mener i er forskellen på de to? SST'en virker jo som den skal.
Jeps. Lige indtil den rammer en kraftig knogle. Så er risikoen for at den går i stykker, og ikke virker i dybden som den skal, meget større end hvis kuglen er bonded. Derfor mener jeg at man bør bruge bondede kugler fordi de findes. Især hvis man bruger kalibre der er lidt marginale i forhold til dyret. Et klassisk ekesmpel er 6,5x55 til hjort og elg.


Uffe
Uffe


Citat: "Now wach this drive" citat slut
Man kan godt blive bekymret.

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af CKN » 24. nov 2007, 23:37

Har ladet 165 grains SST til en i 30-06, med meget fin præcision, men de har lavet stor ravage, kødødelæggelse og stort udgangs hul, men det skal så også siges at han har truffet på bladet hver eneste gang på de 5 dyr der er skudt.

Mvh.
Carsten

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Mindstorm » 25. nov 2007, 00:12

UJensen skrev:
Mindstorm skrev: Jeg har kun prøvet interlocken, men har hørt tale godt om interbond, hvad mener i er forskellen på de to? SST'en virker jo som den skal.
Jeps. Lige indtil den rammer en kraftig knogle. Så er risikoen for at den går i stykker, og ikke virker i dybden som den skal, meget større end hvis kuglen er bonded. Derfor mener jeg at man bør bruge bondede kugler fordi de findes. Især hvis man bruger kalibre der er lidt marginale i forhold til dyret. Et klassisk ekesmpel er 6,5x55 til hjort og elg.


Uffe
Nå okey på den måde, ja så kan jeg da godt se at der er en god grund til at bruge den anden.
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 949
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Raven » 25. nov 2007, 12:27

Jeg er også af den overbevisning at SST'en gør et godt stykke arbejde.. I mange af de tilfælde hvor man ser udgangshuller på størrelse med øldåser mv. er det i høj grad(som også 22-250 skriver) farten der har indvirkning på dette. Kuglens diameter er ved ekspension jo ikke ret meget mere end fordoblet, og det er derfor vaccummet bag kuglen der skaber de store ødelæggelser i dyret. Dette kunne jo ændres ved at sænke hastigheden på kuglerne!! Hvis man bevist ønskede at skyde dyret på bladet, kan det da godt være, man skulle anvende en stærkere kugle end SST'en. Altså hvis man gene vil ha mindre kød ødelæggelse i dyret!! For kuglen har jo reelt leveret det den skulle, nemlig et effektivt drab!! Desuden forekommer denne øldåse udgangshul effekt med mange kuglefabrikater. Jeg har set og hørt om dyr der har samme udgangshul, skudt med båede nosler, norma og lapua. I Norma kuglens tilfælde var skudet umiddelbart bag boven, og vaccummet havde revet mellegulvet op og suget tarmen med ud igennem udgangshullet!! :vomit:
Som overskriften antyder skal kuglen matches til råvildt!! Og der findes jo et væld af kugler af mange forskellige fabrikater og nogen kan li moderen og andre kan li Hornady!! Personligt synes jeg at man i SST'en får en effektiv, billig og ikke mindst en meget præcis kugle!! At den er billig betyder jo også, at man kan anvende den som sin træningsammunition, uden at det kommer til at gå for meget ud over pengepungen..og hvem kan ikke li det :razz:
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
CKN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 28. maj 2004, 22:00
Interesser: Jagt,skydning, genladning
Geografisk sted: Fjerritslev
Been thanked: 13 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af CKN » 25. nov 2007, 22:31

Jeg er enig med Jesper i, at hvis man ønsker at skyde på bladet, så skal man bruge bondede kugler, da der somsagt er mange kugler som ellers vil lave meget store udgangshuller, og store kødødelæggelser deromkring.
Men det er en meget præcis kugle bruger den selv i både 308 og 7 mm Rem mag., men i 7 mm kun til træning, til jagt bruger jeg Interbond.

Mvh.
Carsten

Pretex
Newbie
Newbie
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15. feb 2007, 21:03
Geografisk sted: Nord på

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Pretex » 25. nov 2007, 22:34

Tak for godt feedback, SST er nok den kugle jeg har med næste gang jeg skal ud.

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Mindstorm » 25. nov 2007, 22:59

Jesper Hansen skrev:Jeg er også af den overbevisning at SST'en gør et godt stykke arbejde.. I mange af de tilfælde hvor man ser udgangshuller på størrelse med øldåser mv. er det i høj grad(som også 22-250 skriver) farten der har indvirkning på dette. Kuglens diameter er ved ekspension jo ikke ret meget mere end fordoblet, og det er derfor vaccummet bag kuglen der skaber de store ødelæggelser i dyret. Dette kunne jo ændres ved at sænke hastigheden på kuglerne!! Hvis man bevist ønskede at skyde dyret på bladet, kan det da godt være, man skulle anvende en stærkere kugle end SST'en. Altså hvis man gene vil ha mindre kød ødelæggelse i dyret!!
Hvis man skyder høj hastighed, er det så noget at gøre for at undgå et stort udgangs hul?
Mvh Mindstorm

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af Explorer » 25. nov 2007, 23:18

En kammerat jeg hjælper med at lade, er (på min opfordring ;-) ) skiftet over til denne fra Oryx for godt et år siden, effekt og kødødelæggelse er nogelunde det samme, præcission er en annelse bedre. Med fuld tilfredshed har han med SST'en nedlagt både råvildt - kronvildt - ræv samt krage og måge fugle

UJensen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. mar 2005, 09:18
Geografisk sted: Køge
Kontakt:

Re: Hornady SST og råvildt?

Indlæg af UJensen » 26. nov 2007, 10:38

Mindstorm skrev: Hvis man skyder høj hastighed, er det så noget at gøre for at undgå et stort udgangs hul?
Så er der nok desværre ikke andre muligheder end at bruge en god, hård (og dyr :,.>(/ ) kugle. For eksempel Rhino, A-frame eller Trophy Bonded Bear Claw. Det vil mindske skaderne, men man kan ikke ramme et dyr med 1000 m/s uden det kan ses. Slet ikke hvis man rammer en knogle på vej ind.

Uffe
Uffe


Citat: "Now wach this drive" citat slut
Man kan godt blive bekymret.

Besvar