AYA stempler for trykprøvning

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

AYA stempler for trykprøvning

Indlæg af 458hunter » 17. jan 2008, 10:11

Hej Forum

Har købt en AYA der er fra 1972 - 77. Hvilke stempler skal jeg kigge efter mht. godkendelse til skydning med stålhagl?

Den skulle være boret 1/4-1/2, så i den henseende skulle den være klar til stålhagl.

På forhånd tak
Chrisitan

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: AYA stempler for trykprøvning

Indlæg af Zubra » 17. jan 2008, 23:21

Chrstn_olsen skrev:Hej Forum

Har købt en AYA der er fra 1972 - 77. Hvilke stempler skal jeg kigge efter mht. godkendelse til skydning med stålhagl?

Den skulle være boret 1/4-1/2, så i den henseende skulle den være klar til stålhagl.
Jeg har en der er i samme aldersklasse. Sherwood som ikke er stålprøvet. Den er stadig stemplet med 900 kg. Jeg vil mene hvis de er trykprøvet her i landet for stål, skulle der have stået i-stemplet 1200 kg. De 1140 grms der er stemplet er løbets vægt.
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
ahj
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 29. jan 2007, 13:16
Geografisk sted: Århus

Re: AYA stempler for trykprøvning

Indlæg af ahj » 18. jan 2008, 09:38

Jeg har også en AYA fra deromkring, og det sjove ved den, og vist det samme på din Zubra er, at der er stemplet 900 kg/cm2 som trykprøvning.
Men samtidig er der, ihvertfald i min og det ligner der også er på din, både et BP stempel og så det med de 2 våben på kryds, og CH i midten.
Ifølge oversigten over stempler i Politikens jagtbog betyder BP at den er prøvet til 900 kg/cm2 og CH stemplet, at den er trykprøvet til 1.200 kg/cm2.
Mit er helt tydeligt, men det ligner også at det er på dit Zubra.
Min har ihvertfald begge stempler, og jeg har ingen problemer haft med at banke stålhagl igennem den, selvom den ret sikkert heller ikke er godkendt til stålhagl - den er fra ca. samme årgang og har så vidt jeg ved ikke set en bøssemager siden :)

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: AYA stempler for trykprøvning

Indlæg af 458hunter » 18. jan 2008, 15:49

Har lige kigget på min, der har langt færre stempler. Mærke for godkendelse til 900 bar er der, men ikke yderligere. Trangboring er hvv. to og tre stjerner, hvilket jeg tolker som 1/2 og 3/4.

Kan jeg stadig bruge stålhagl, bare jeg sørger for at finde nogen, der ligger langt under 900 bar i tryk (f.eks. 4-500 bar) eller er jeg begrænset til skovpatroner? Det har vel også lidt med haglstørrelse at gøre da store hagl er lidt hårdere ved løb og trangboring? Vil den alternativt kunne klare det, hvis jeg får åbnet det ene løb op, så den er boret 1/2 på begge løb?

mvh.
Christian

Brugeravatar
ahj
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 29. jan 2007, 13:16
Geografisk sted: Århus

Re: AYA stempler for trykprøvning

Indlæg af ahj » 18. jan 2008, 16:31

Trangboring er rigtigt nok 1/2 og 3/4 - http://www.guntex.dk/index.php?id=16

Mht. stålhagl har jeg ikke nogen særlig faglig viden, og derfor skal du nok tage det meste jeg siger med et gran salt :)
Jeg har dog ikke oplevet løbssprængning eller lignende grundet brug af stålhagl - de fleste stålhaglspatroner ligger vel alligevel ikke reelt set over 700 bar?

Det eneste jeg har set er løbsudposninger når der er skudt med for "stor" trangboring og for store stålhagl. De giver sig jo ikke så godt som bly på vej ud af løbet, og kan derfor give nogle skader omkring indsnævringen.
Men alt det er der sikkert nogen der ved noget mere om?
I praksis har jeg som sagt ikke hørt om deciderede løbssprængninger eller andet grundet for højt tryk - men alene grundet for "store" trangboringer kombineret med for store stålhagl..

Besvar