Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Raster
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. maj 2008, 16:08

Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Raster » 3. maj 2008, 16:15

Min far ejer en tredjedel af en mose på 4 hektar. De 2 andre tredjedele er hans søskendes - altså min faster og farbror. Ingen af de tre ejerere bruger mosen og de er indstillet på at give mig status som bruger og derved også jagtretten over stykket, men hvordan skal vi forholde os i praksis. Er en mundtlig aftale iorden og er det overhovedet lovligt at drive jagt der, når der er tale om frikøbt jord og altså ingen ejendom forbundet og mindre end fem hektar?

vh Rasmus

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 952
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Raven » 3. maj 2008, 22:55

Hej Raster w:) Hvor kommer du fra i verden??
Det du skal ha, er brugsretten over arealet!! Det kan ikke ske mundligt, der skal en skriftlig forpagtningsaftale til. Hvis jorden ikke drives som landbrugsjord, er jeg ikke sikker på at du kan forpagte den med jagt for øjet. Reelt er det jo noget af en gråzone du bevæger dig udi, jeg er ikke sikker på at den holder i retten hvis det skulle komme så langt.
Kan du ikke lave en aftale med en nabo om den sidste hektar, så kommer du ikke i fedtefadet.
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Raster
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. maj 2008, 16:08

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Raster » 5. maj 2008, 16:35

Hej Jesper

Jeg er fra Silkeborg. Lige et par uddybende spørgsmål

Kan du være lidt mere konkret i forhold til det du siger med at det er en gråzone. Er det ikke helt almindeligt at brugeren - altså ham med brugsretten må gå på jagt på jorden, også nå der kun er tale om om mindre end fem hektat. De gør det jo bare muligt at leje jagten ud, men det er jeg ikke interesseret i.?

Hvordan udformes en forpagtningsaftale mellem mig og ejerne og skal der nogen officielle folk ind over (kommune el. skov og natur etc..)?

vh Rasmus

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2906
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Trotyl » 5. maj 2008, 16:40

Raster skrev:Hej Jesper

Jeg er fra Silkeborg.

vh Rasmus
Jamen så skynd dig at sætte det ind i din profil, før :modbat: kommer med en hentydning ;-)
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Carsten Bo » 5. maj 2008, 16:54

Når arealet er under 5 ha men større end 1 ha, så er det ejer og dennes husstand som der kan drive jagt på arealerne. Dvs du skal være bosiddende(have adresse samme sted hvor ejer bor) for at du kan drive jagt på arealerne. Der er ikke noget gråzone over det.
Hvis du blot bor hjemme så er der ingen problemer. Omvendt så kan du ikke forvente at få dispensation.

Det vigtigste at huske er at arealer under 5 ha og over 1 ha må kun bruges jagtmæssigt af ejer og dennes husstand.

mvh

Carsten Bo
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 952
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Raven » 5. maj 2008, 17:47

Carsten Bo skrev:Når arealet er under 5 ha men større end 1 ha, så er det ejer og dennes husstand som der kan drive jagt på arealerne. Dvs du skal være bosiddende(have adresse samme sted hvor ejer bor) for at du kan drive jagt på arealerne. Der er ikke noget gråzone over det.
Hvis du blot bor hjemme så er der ingen problemer. Omvendt så kan du ikke forvente at få dispensation.

Det vigtigste at huske er at arealer under 5 ha og over 1 ha må kun bruges jagtmæssigt af ejer og dennes husstand.

mvh

Carsten Bo
Du har selvfølgelig ret i at det kun er ejendommens ejer der må drive jagt på arelaler under 5 ha. Men i det tilfælde hvor du forpagter din jord ud har du også overdraget brugsretten til jagten på arealet. Således er det forpagter og dennes husstand der har råderet over arealet også selvom det er under 5 ha.
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Limic
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 4. jul 2004, 00:52
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Limic » 5. maj 2008, 21:16

Carsten Bo skrev:Når arealet er under 5 ha men større end 1 ha, så er det ejer og dennes husstand som der kan drive jagt på arealerne. Dvs du skal være bosiddende(have adresse samme sted hvor ejer bor) for at du kan drive jagt på arealerne. Der er ikke noget gråzone over det.
Hvis du blot bor hjemme så er der ingen problemer. Omvendt så kan du ikke forvente at få dispensation.

Det vigtigste at huske er at arealer under 5 ha og over 1 ha må kun bruges jagtmæssigt af ejer og dennes husstand.

mvh

Carsten Bo
Ved du så hvordan det forholder sig hvis det er en forening (skytte forening) der står som ejer af et stykke jord der er under 5 ha, men gerne vil leje jagten ud til et af medlemmerne.

Er der nogen som helst mulighed for at kunne komme i nærheden af det, eller er er det fuldstændig umuligt :???:

Jeg mener jagtretten må vel tilfalde en eller anden...
VH


Michael

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 952
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Raven » 5. maj 2008, 21:59

Raster skrev:Hej Jesper

Jeg er fra Silkeborg. Lige et par uddybende spørgsmål

Kan du være lidt mere konkret i forhold til det du siger med at det er en gråzone. Er det ikke helt almindeligt at brugeren - altså ham med brugsretten må gå på jagt på jorden, også nå der kun er tale om om mindre end fem hektat. De gør det jo bare muligt at leje jagten ud, men det er jeg ikke interesseret i.?

Hvordan udformes en forpagtningsaftale mellem mig og ejerne og skal der nogen officielle folk ind over (kommune el. skov og natur etc..)?

vh Rasmus
Grunde til at jeg mener at dette er en gråzone er fordi du jo reelt vil forpagte et areal for jagtens skyld og ikke for at drive det som fx. landbrug. Intentionen med forpagtning er jo af landbrugsmæssig karakter, men jagtretten følger med.. Når du så forpagter et stykke "mose" som jo reelt ikke er noget bevendt landbrugsmæssigt, og kun for jagtens skyld. Mener jeg dette er en gråzone. Man omgår jo på sin vis jagtlovens intentioner på denne måde!
Hvis du vil se hvordan du skal udfylde en forpagtningsaftale, kan du evt. rette henvendelse til en lokal landboforening. Evt. søg på nettet, der ligger indimellem nogle der kan anvendes..
Limic skrev: Ved du så hvordan det forholder sig hvis det er en forening (skytte forening) der står som ejer af et stykke jord der er under 5 ha, men gerne vil leje jagten ud til et af medlemmerne.

Er der nogen som helst mulighed for at kunne komme i nærheden af det, eller er er det fuldstændig umuligt

Jeg mener jagtretten må vel tilfalde en eller anden...
Ovenstående svar til Raster gir vel også svar på dit sp. Limic. Altså at ved at indgå en forpagtningsaftale, forsøger man at omgåes jagtloven! Det var noget helt andet hvis jorden skulle drives landbrugsmæssigt/kommercielt så blir jagtretten en form for bigevinst for forpagteren..
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Batler Britton » 7. maj 2008, 03:46

kan en mose mon ikke gå under betegnelsen - braklægning :???:
jeg forpagtede for nogle år siden noget af min agerjord til naboen, som kun skulle bruge det til brakareal, for at opfylde eu reglerne. de regler er efter signede afskaffet nu
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Carsten Bo » 7. maj 2008, 05:18

Har lige sakset dette fra retsinformation.

$ 18. Der må ikke drives jagt på eller fra et sammenhængende areal, der er mindre end 1 ha. Et areal anses for sammenhængende, uanset at det gennemskæres af vej eller jernbane, når disse lovligt kan krydses til fods.

Stk. 2. Kun ejendommens ejer og dennes husstand må drive jagt på eller fra et sammenhængende areal, jf. stk. 1, 2. pkt., der er mindre end 5 ha. Hvis jagtretten er overdraget sammen med brugsretten til ejendommen, må jagten kun drives af den, der har brugsretten, og dennes husstand.

Stk. 3. Begrænsningerne i stk. 1 og 2 gælder ikke, hvis der er indgået aftale om, at jagten på arealet udøves sammen med jagten på tilgrænsende arealer, således at det samlede areal overstiger de nævnte arealgrænser. Tilstedeværelsen mellem arealerne af vej eller jernbane, der lovligt kan krydses til fods, medfører ingen begrænsninger i adgangen til at indgå aftale.

Stk. 4. Begrænsningen i stk. 1 gælder ikke for øer, der er mindre end 1 ha, når jagt er tilladt på det omkringliggende fiskeriterritorium eller dele heraf.

Stk. 5. På arealer, der ejes af mindst 4 personer i fællesskab, må der ikke drives jagt, medmindre der er indgået en skriftlig aftale om jagtudøvelsen, som er tiltrådt af mindst 3/4 af ejerne.

Mine kommentarer er

Intentionen i loven er at forbyde stort jagtpres på små arealer, derfor vil et konsortie på 4 som lejer et lille stykke jord (læs under 5 ha) ikke kunne betragtes som lovligt. Omvendt så ville man ikke tage jagtretten bort fra de utroligt mange småstykker som der ligger rundt omkring, derfor må ejer og dennes husstand fortsat drive jagt på disse arealer.
For at kunne danne et konsortie vil det være nødvendigt at have et samlet areal på over 5 ha.
For at kunne forudse om man laver noget ulovligt er det vigtigt at kende intentionerne i loven, og det er her at gråzonerne kan komme ind. Det vigtige i loven er at huske på at brugsretten kommer før jagtretten. Dvs muligheden for at skabe sig en indtægt på arealet, det være sig høproduktion, pil, siv til ståtag, brænde. Og her er jagtretten en bigevinst.

Personligt så mener jeg at loven i grundtræk er ok, jeg kan ikke se det fornuftige i at dyrke overdreven jagt på nogen arealer. Ofte så er små parceller 1/2 til 1 ha i moseområder hvor der har været gravet tørv rene hotspots når det drejer sig om på andejagt. Dog bliver den "lille" mand altid taberen i spillet om jagtmæssige reduktioner. Her tænker jeg på duejagten, som mange har haft mulighed for at udøve i august, guleroden var en forlængelse af fasanhanens jagttid. Her har især de store jagtudlejere mulighed for at holde en ekstra hanejagt med tilhørende indtjeningspotentiale. Jeg har ingen godsjagt og er heller ikke interesseret, men har mistet en god duejagt.
Dog har mange ungjægere mistet muligheden for en god start på jægerlivet, da de mange småpaceller ofte er ejet af brugere som værdsætter dem. De opdrog børnene i jagtens glæder på disse parceller. Og ja jeg har selv haft mulighed for at gøre brug af sådanne små arealer. De omkringliggende jagtlejere eller -ejere har generelt været meget imod jagt på disse arealer fordi de havde store arealer men en dårligere jagt. Det er lidt omsiggribende men problemerne stammer fra de mange husmandssteder der blev lavet i starten af sidste århundrede. Godserne blev lovmæssigt nødt til at frasælge jord for at oprette husmandssteder. De frasolgte så overdrev, skæve hjørner, moser mv. Mange år senere er disse arealer mangedoblet i værdi på grund af beliggenhed, og det har været en torn i øjet på mange jagtvæsner at der har været overdreven jagt på småparceller. Via dygtigt lobbyarbejde er dette besværliggjort gennem lovændringer. Næste skridt bliver desværre nok en reduktion i råvildtjagten. Fordi man mener at det er mere hensigtsmæssigt at styre afskydning på store arealer. Dette vil så igen ramme den lille mands jagt.

En mose har aldrig været støtteberettiget. Braklægning af jord drejede sig om at tage produktionsjord ud af drift. Loven var lavet så tilpas vag, at de arealer med dårligst økonomisk potentiale blev braklagt.

Til sidst vil jeg godt undskylde for diverse stavefejl og dårlige formuleringer men jeg har ikke kunne sove i nat. Bemærkninger og meninger er personlige betragtninger.

mvh

Carsten Bo
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Raster
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. maj 2008, 16:08

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Raster » 20. sep 2008, 11:46

Ja nu er det jagttid igen.

Mange tak for de uddybende svar. Meget kort. Jeg kan ikke få brugsretten til området og har altså ikke mulighed for at gå på jagt i mosen, på trods af at jorden er min fars. Det er jeg jo lidt træt af da jeg er den eneste der bruger stedet.

Dog kan jeg se en anden mulighed:
Kan jeg blive skrevet på som ejer af jorden. Altså enten som en fjerde ejer eller simpelthen overtage min fars tredjedel?
Som retmæssig ejer har jeg jo også jagtretten. Begge min fars søskende er indforstået med at jeg gerne vil drive jagt på stedet og ingen af dem bruger som nævn stedet. Vil i venligst bekræfte ovenstående? Jeg er lidt usikker på hvordan det hele forholder sig når stykket, på mindre end de 5 hektar, er ejet af mere end een person? Vi kan vel ikke alle have jagtretten..?

Tak for hjælpen.

vh Rasmus

Brugeravatar
Raven
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 952
Tilmeldt: 9. jul 2006, 20:52
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvordan bliver jeg "bruger" af et stykke jord?

Indlæg af Raven » 20. sep 2008, 12:09

Hvis du er medejer af jorden, er jeg ret sikker på at du vil ha mulighed for at udnytte den!! Men jeg synes du skulle kontakte Fritz Heje Hansen i Jægerforbundet fhh@jaegerne.dk. Han vil helt sikker kunne give dig et endegyldigt svar.
Knæk og bræk
Nu forhenværende medlem af Danmarks Jægerforbund. Indtil de bekendte kulør ift. kommende naturnationalparker!!

Mvh.
Jesper Hansen

Besvar