Jagt på gammelråen i oktober?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Pholmer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 190
Tilmeldt: 5. aug 2008, 19:02
Interesser: Riffeljagt, jagthunde, natur
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 50 times

Jagt på gammelråen i oktober?

Indlæg af Pholmer » 23. okt 2008, 21:54

Hej alle
Jeg vil gerne høre Jeres holdning til nedenstående oplevelse.
For ca. 14 dage siden var jeg ude med min riffel for at "regulere" et stykke råvildt. Jeg gik som vanligt ud mere end ½ time før solopgang. Da jeg kom til skydetårnet stod der et smaldyr lige under, hvilket gjorde det lidt svært at komme uset op på plads :) Så jeg ventede ca. 30 m. fra tårnet. 5 min. senere dukkede der to mellemstore lam op 5 m. fra mig. Vinden var god, så de stod blot et minuts tid og kiggede, hvorefter de gik ned mod tårnet. Her så de smaldyret, hvorefter de løb hastigt hen til det. Smaldyret sprang et par skridt væk, men de to lam gik efter. Det ene lam forsøgte at stikke snuden op mellem benene på smaldyret, hvilket fik smaldyret til at sparke bagud og løbe væk. De to lam fulgte efter 10-15 m., hvorefter de gav op, og gik søgende rundt. Efter yderligere 10 min. forsvandt de væk små 100 m. ude. 4 dage efter så jeg det ene lam gå alene rundt.
Konklusionen må være klar nok: råen er skudt væk og lammene leder febrilsk efter deres mor.
Det var ikke noget sjovt syn at se de to lam løbe forvirrede rundt, og mit spørgsmål er nu: bør der være jagttid på gammelråen i oktober? Jeg tror ikke de to lam overlever vinteren.
Mvh. Peter

Brugeravatar
Jesper1973
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 634
Tilmeldt: 11. jul 2007, 21:39
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Been thanked: 3 times

Re: Jagt på gammelråen i oktober?

Indlæg af Jesper1973 » 24. okt 2008, 08:33

Hejsa
Jeg freder altid råer med lam i oktober. Grunden til dette er at det er videnskabeligt bevist at lammens kropsvægt er mærkbart højere året efter jo længere tid man venter med at skyde råen. Jeg har et et års bukke, hvor råen er blevet skudt i starten af sæsonen - de mindede mest af alt om harer med lange ben.
Dog er jeg ikke tvivl om at de 2 lam nok skal overleve vinteren
Mvh
Jesper

Det er bedre at have en riffel og ikke have brug for den, end at have brug for en riffel og ikke at have den

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Jagt på gammelråen i oktober?

Indlæg af Buffalo » 24. okt 2008, 18:27

Har i nogensinde hørt et par lam gå og kalde på derres mor, så gør man det ikke igen :shame:

det er ikke rart :nolisten:

mvh Buffalo :nolisten:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Jagt på gammelråen i oktober?

Indlæg af Gunslinger » 25. okt 2008, 21:00

Ej nu får jeg det helt dårligt! Skød en gammel-rå i december sidste år.... og ved hun havde 2 lam :roll:

Besvar