Bukkejagt Anno 2006

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 16. maj 2006, 11:59

Zubra skrev: jeg den første unge uden for reden, sååå mon ikke snart at 22eren skal luftes. :mrgreen:

_______________

Zubra
Det kan du bare sige ja til Zubra....det er også en herlig ting og gå ude i bøgeskoven og plaffe rågeunger, og så smager de jo godt <-: :razz: og samtidig er det god skydetræning til bukkejagten :eek: :mrgreen: jeg tror jeg tar en tur i skoven imorgen og checker sitiuationen ud i rågekolonierner, med 22'eren under armen, for man ved jo aldrig med de kære råger ;-)
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 17. maj 2006, 07:54

SSG69 skrev:Jeg havde en buk der stod og puttede sig i kanten af skoven. Med det vejr kan jeg godt forstå den ikke ville ud i regnen, men nøjagtig da solen "stod op" kom den ud af skoven og løb direkte mod mig. Jeg sad i en lille stige og da den ikke så ud til at have lyst til at stoppe op, skød jeg den i et spidsskud. Det virker ! En 308´er med en 9,7 grams MEGA kugle giver meget hurtig jordforbindelse.

>[]<
Stort tillykke med den :) :razz:
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 17. maj 2006, 08:11

En dejlig morgen med skønt vejr ( i forhold til igår)

Satte mig på min pind 5-10 min før skydetid og havde ikke siddet der mere end 5 min før bukkene kom væltens ud fra brakmarken.

En lille spidsbuk med fuld hammer over stepperne efter fulgt af "bossen" på stedet. Den lille buk blev altså fulgt til dørs skal jeg hilse og sige.

Der gik 15 min og "bossen" besluttede sig for at han ville tilbage til sine råer. Han nåede dog ikke hele vejen!!

Skudt på 25 m med 6.5x55 Norma BST 7.8g (1 stykke vildt med denne kugle) Gik ned i knaldet :cool:
Vedhæftede filer
DSC0013401.jpg
DSC0013401.jpg (93.75 KiB) Vist 5577 gange
DSC0013501.jpg
DSC0013501.jpg (77.56 KiB) Vist 5575 gange
Her burde stå et eller andet smart

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Indlæg af Lars M. L. » 17. maj 2006, 09:47

@FUB

Fantastisk buk!
STORT TILLYKKE.

mvh Lars

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 17. maj 2006, 10:59

Tillykke
Rigtig flot buk. Hvor høj er den? Har du nogen ide om alderen?
______________

Zubra

Brugeravatar
Just shot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 147
Tilmeldt: 2. jan 2005, 20:52
Geografisk sted: Billund
Been thanked: 1 time

Tillykke

Indlæg af Just shot » 17. maj 2006, 11:11

Tillykke med den fine buk :D

Ingen buk til mig endnu, men nok at se på.

Knæk og bræk hilsen Steen.
Vedhæftede filer
Søde dyr.jpg
Søde dyr.jpg (18.07 KiB) Vist 5561 gange
Sigt efter månen, rammer du forbi kommer du blandt stjerner.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 17. maj 2006, 12:01

Tillykke FUB, det er en meget flot buk.

Ja jeg må jo krybe til korset.

Var på aften pürsch. Da jeg ville pakke samme og hente min unge hund, for at træne lidt pürsch med hund, kom jeg til en lille eng, hvor der normalt i maj går smaldyr med råen. Der stod en rå med sine lam fra sidste år. De var 60 til 100 meter væk (bukken nærmest). Der var stadig 20 minutters skydetid. Det ene af lammene fra sidste år var en buk. Har aldrig set så grim og lille en ussel buk før (ok det har jeg). Den havde kun sat op med en stang. Lige præcis en af de bukke der gerne skal afskydes (altså efter den jagtpolitik, der føres på det område jeg går på).

Bukken stod med rygge til. Da han vendte siden til ville jeg lige 2 meter længere frem, for at få min "højt knælende" skydestok i brug. Crap fra naboarealet kom der pludselig et dyr mere. Kun ca. 20 meter fra mig. Da den passerede grænsen opdagde den mig. Vi frøs begge. Ingen chance for at komme længere frem. Jeg traf et dårligt valg og gik op i stående uden anlæg. Hmmmh nej. Blev stående og "frøs"fast. Dyret fra naboen var en rå. Op igen. Nabo dyret sprang frem i samme sekund jeg ville skyde. Bang. For kort. Sikke noget forbandet svinderi. Repeterede. Alle 3 damer var pist væk, men den LILLE grimme buk blev stående. Op igen. Nej havde bommet en gang og da den ikke var ramt fik den lov at springe ind i skoven.

Det var så skud nummer 162 med min nye Scout. Stadig ikke nedlagt vildt.
Senest rettet af Gunnut 17. maj 2006, 12:05, rettet i alt 1 gang.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 17. maj 2006, 12:03

Tak for det folks!

Skal nok lige komme tilbage med en melding på alder og højde.
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Diana 48-52
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 8. nov 2004, 22:42
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Diana 48-52 » 17. maj 2006, 17:11

Ja tillykke med den fine buk FUB.

Den 16/5 ringede vækkeuret kl. 04:00 da jeg kunne høre regnen mod ruden, forventede jeg ikke at se dyr overhovedet, og det blev da også hurtigt en kold fornøjelse at sidde på jagt. kl. 05.50 springer der pludseligt et dyr ud på engen på ca. 130 m. afstand. Jeg lægger riflen til kinden, men på grund af dug og regndråber kan jeg ikke vudere om det er en buk. Bukken står og sikre, men begynder tilsidst at gå spidst imod mig, det er først på dette tidspunkt at jeg vudere at der er tale om en buk i ørehøjde. Pludselig vender den sig med siden til, og i det øjeblik den stopper op afgiver jeg skuddet. Da braget lyder er det som om bukken fordamper, den forsvandt bare. Jeg var sikker på at have afgivet et godt skud og går hen for at hente bukken. men den er væk. jeg kan ikke finde anskudsstedet. efter 15 min. kontakter jeg en schweisshundeføre der ankommer kort efter. Vi søger efter bukken i ca. 1 time. men kan til sidst konkludere at bukken ikke er ramt. jeg forstår det ikke da jeg mener det var et fint skud afgivet på ca. 80m. afstand (i tankerne havde jeg allerede solgt den PIS-riffel). På vej tilbage mod bilen får vi øje på bukken som ligger forendt i græsset, den døde i knaldet. Skudet sad perfekt, det var grunden til vi ikke kunne finde schweiss. Desværre må jeg bekende at jeg skød en bastbuk, det er første gang det er sket for mig. Situationen taget i betragtning var jeg tilfreds alligevel. bukken var længere ude end jeg regnede med, den blev skudt på 110 m. afstand, jeg havde fejlvuderet afstanden til ca. 80 m. så vi havde søgt det forkerte sted.

Bukken blev skudt med en ombygget Mauser 98 i 6,5x55 med norma rådyr 9,1 g.

med venlig hilsen
Henrik
Vedhæftede filer
buk 06.jpg
buk 06.jpg (20.44 KiB) Vist 5500 gange
Indgangshul.jpg
Indgangshul.jpg (24.97 KiB) Vist 5501 gange
"Man kan kun føle medynk for den dreng, der aldrig har affyret en riffel"

Henry David Thoreau

Brugeravatar
Just shot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 147
Tilmeldt: 2. jan 2005, 20:52
Geografisk sted: Billund
Been thanked: 1 time

Stort buk !!

Indlæg af Just shot » 17. maj 2006, 18:36

Jeg syntes netop det er historier som disse, der viser hvad folk er gjort af !! :D :D :D
At man kan fortælle om de fejl og vuderinger der ligger til baggrund for en forbier, eller en fejlvudering.
Alle laver dem, mange fortier dem, det bliver ingen af os bedre af.

Jeg syntes det er kanont at medlemmerne her er så åbne om deres erfaringer.

Hilsen Steen
Sigt efter månen, rammer du forbi kommer du blandt stjerner.

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Stort buk !!

Indlæg af Speedman » 17. maj 2006, 20:47

Just shot skrev:Jeg syntes netop det er historier som disse, der viser hvad folk er gjort af !! :D :D :D
At man kan fortælle om de fejl og vuderinger der ligger til baggrund for en forbier, eller en fejlvudering.
Alle laver dem, mange fortier dem, det bliver ingen af os bedre af.

Jeg syntes det er kanont at medlemmerne her er så åbne om deres erfaringer.

Hilsen Steen
Ja, jeg foggede også op i polen, skød forbi til buk nr. 1 ( nok en blanding af lidt bukke feber og mørken kl. 2130) efter forbieren fattede bukken nada...mig fangede den i kikkerten igen, pulsen i ro, korrekt åndedræt..BANG..mundnings ild, bukken sprang på en "gode måde" op i luften og så godnat..forendt <-: puha...og så :eek:

Næste morgen prøvede og pursche nærmere en buk, bøv bøv..Damm!!! den daffer, i bilen igen og kører om på modsat side af kæmpe sletten, hvor den løb i retnig af. Ud af bilen igen..vader op af en bakke, bukke står heldigvis ca. 100-150 fra mig nu, ned i en lille lavning...mig smider mig ned så bukken ej kan se mig ( den kender mig jo nu ) slår skydestokken ud i fuld længde til stående skydestilling, rejser hovedet for og se bukkens posision, den står skrå og kikker væk fra mig....tar chancen rejser mig op i stående skydestilling, riflen på plads, koncentret sigte, vuderer bukken står ud på 150 meter, sigter højt for og få en høj bladkugle, da dyret står perfekt med bladet i 90 grader til mig, løsnes skudet, :shock: what the fog! der sker nada, dyret står bare og glor og fatter ikke en skid, hurtig ladegreb, i den tro at jeg har skudt forbi brystkassen sigter jeg på samme måde..BANG.. :shock: igen endnu en ren forbier overhovedet ingen skudtegn...for bukken falder tiøren, og daffer efterfølgende ned ad bakke, som jeg purschede op ad...og den var pist borte :roll: ..stalkeren og jeg fandt ingen scweiss overhovedet, det var 2 stk rene forbi'er :oops: Damm :evil: hvor jeg ærgerer mig over at jeg ikke sigtede lidt lavere ved andet skudforsøg Damm!

En halv time senere skød jeg på en lille buk, og denne gang havde jeg klippefast anlæg, bukken stod ca. 80-100 meter op ad en skråning inde i skoven, sigtede denne gang noget lavere, det blev en skråskud, og kuglen smadrede den øvre del af rygsøjlen på bukke, den røg lige ned i jorden ødeblikkelig, og lå stille, da vi kom op til dyret var den stadig i live, havde det været op til mig, havde den fået en velplaceret fangstskud på halsen, men stalkeren skar i stedet halsen over på det arme dyr, der må jeg nok indrømme at jeg fik ondt at dyret, det gik ca. 2 minutter inden den var færdig med og spjætte, ikke noget særlig rart syn :roll: ...min teori er at riffelkikkerten har fået en slag under al den voldsom kørsel i terænet, to forbier og så høj en træffer med så klippefast anlæg, så må det være kikkerten der er galt med...under jagten igår tog jeg min nr 2 riffel, 22-250'eren i stedet for, jeg vil ikke opleve det samme igen :roll:

Det var så min ærlige/flove beretning :oops: om uheld under jagten, normalt skyder jeg rimeligt fornuftig, og har trænet godt og grundigt inden jagtturen, men det er altså ikke det samme og skyde på skiver som på rigtigt vildt...men man kan aldrig træne for lidt, tværtimod, meget træning mininerer fog ups sådan er det bare ;-)
Vedhæftede filer
DSC03592.JPG
Her er skudsåret på en næsten forbierbuk, heldigvis røg det ned i knaldet og var ikke i stand til og rejse sig op igen
DSC03592.JPG (87.21 KiB) Vist 5471 gange
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 599 times

Re: Stort buk !!

Indlæg af Marius » 17. maj 2006, 20:58

Just shot skrev:Jeg syntes netop det er historier som disse, der viser hvad folk er gjort af !! :D :D :D
At man kan fortælle om de fejl og vuderinger der ligger til baggrund for en forbier, eller en fejlvudering.
Alle laver dem, mange fortier dem, det bliver ingen af os bedre af.

Jeg syntes det er kanont at medlemmerne her er så åbne om deres erfaringer.

Hilsen Steen
Hørt!

Tak for at vi andre får lov at dele jeres erfaringer gode som dårlige.

Iøvrigt fine og spændende beretninger :)

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Indlæg af FUB » 18. maj 2006, 10:08

Diana 48-52 skrev:Ja tillykke med den fine buk FUB.
Tak i lige måde.

Det var da "uheldigt" det var en bastbuk jagtgudinden serverede for dig.
Men så er man den erfaring rigere.

Har selv set en 2-3 bastbukke. Det er vist lidt sent ved det i år.

(nej vent.. Det er måske som det plejer)
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 18. maj 2006, 11:05

FUB skrev: Har selv set en 2-3 bastbukke.
Var af sted i aftes, og så den samme bastbuk som jeg har holdt øje med hele foråret. Den og en større buk har gået i det spring på 15 stk jeg har haft det meste af vinteren. Sååå mon ikke den store skulle komme for på et eller andet tidspunkt!!! <-:
________________

Zubra

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 18. maj 2006, 11:45

I går aftes bragte ingen buk. Den lille grimme buk jeg skød forbi til, aftenen før, gik der stadig, præcis samme sted. Han havde ikke lært en dyt, men det havde jeg, så han fik lov at gå. Brugte egentlig mest aftenen til at træne Lakrids. Hun skal gerne ende med at være en hund man kan tage med på pürsch. Har set et par andre jægere bruge sådanne hunde og altid med god succes.

Det tegnede yderst godt. Vi så ræv, hare, 2 bukke og 8 råer/smadyr. Lakrids holdt sig i ro hele tiden og gik ½ skridt bag mig til min venstre side. Linen var overhængt, således mine hænder var fri. Når jeg stoppede, så stoppede hun. På et tidspunkt kommer en hare på tværs (kun 2 meter fra os). Hun bliver siddende. Jeg hægter snoren af og sige "Go get the bastard". Den lille hund (som jo er uden en chance) fiser efter "ninnemissen". Da hun efter få sekunder opdager at haren ikke kan fanges, kommer hun retur. En god lille øvelse. Næste gang ser jeg en hare 50 meter foran os. Stopper op. Lakrids sætter sig (ok lidt modvilligt). Hun har ikke opdaget haren endnu, da den ikke er i færdsiden. Bugs Bunny kommer imod os. Man kan lige frem høre ham nynne og nyde aftenen. Jeg har for længst hægtet snoren af. Da Bugs er 1o meter fra os, har Lakrids for længst set ham. Jeg siger "hent øglen til far". Som et 55 grains Nosler Spitzer projektil skudt ud af en .223'er fare hun mod stakkels Bugs. 5 meter før impact opdager Bugs den sorte djævel.

Ja Bugs når jo fra 0 til 50 på et split sekund, men sådan en formel 1 er godt nok hurtig. Vi støder senere en lille spidsbuk, som hun også får lov til at drive en smule med. Bukken kommer fint rundt og væk fra hende, men hun søger godt og kommer selv retur uden indkald er nødvendig.

Ja, ja med sådanne eskapader kan man naturligvis ikke skyde bukke, men jeg tror nu disse små momenter er godt givet ud.
Vedhæftede filer
145_4573.jpg
Var lidt bekymret for hendes reaktion, når jeg kravlede op i stigen, men det gik fint. Ok øvede kun dette i 10 minutter, men det tegner godt.
145_4573.jpg (62.77 KiB) Vist 5418 gange
145_4570.jpg
145_4570.jpg (46.52 KiB) Vist 5420 gange
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Indlæg af Lars M. L. » 18. maj 2006, 13:10

Gunnut skrev:Brugte egentlig mest aftenen til at træne Lakrids. Hun skal gerne ende med at være en hund man kan tage med på pürsch. Har set et par andre jægere bruge sådanne hunde og altid med god succes.

Det tegnede yderst godt. Vi så ræv, hare, 2 bukke og 8 råer/smadyr. Lakrids holdt sig i ro hele tiden og gik ½ skridt bag mig til min venstre side. Linen var overhængt, således mine hænder var fri. Når jeg stoppede, så stoppede hun. På et tidspunkt kommer en hare på tværs (kun 2 meter fra os). Hun bliver siddende. Jeg hægter snoren af og sige "Go get the bastard". Den lille hund (som jo er uden en chance) fiser efter "ninnemissen". Da hun efter få sekunder opdager at haren ikke kan fanges, kommer hun retur. En god lille øvelse. Næste gang ser jeg en hare 50 meter foran os. Stopper op. Lakrids sætter sig (ok lidt modvilligt). Hun har ikke opdaget haren endnu, da den ikke er i færdsiden. Bugs Bunny kommer imod os. Man kan lige frem høre ham nynne og nyde aftenen. Jeg har for længst hægtet snoren af. Da Bugs er 1o meter fra os, har Lakrids for længst set ham. Jeg siger "hent øglen til far". Som et 55 grains Nosler Spitzer projektil skudt ud af en .223'er fare hun mod stakkels Bugs. 5 meter før impact opdager Bugs den sorte djævel.

Ja Bugs når jo fra 0 til 50 på et split sekund, men sådan en formel 1 er godt nok hurtig. Vi støder senere en lille spidsbuk, som hun også får lov til at drive en smule med. Bukken kommer fint rundt og væk fra hende, men hun søger godt og kommer selv retur uden indkald er nødvendig.

Ja, ja med sådanne eskapader kan man naturligvis ikke skyde bukke, men jeg tror nu disse små momenter er godt givet ud.
Hej Gunnut!

Nu er jeg ikke hundetræningsekspert, men jeg forstår ikke helt formålet med gårsdagens "ekskapader"? Hvis du vil have en stabil og rolig hund, er pointen frem for alt, at din F1'er skal lære ikke at jage efter harer og råvildt, eller?
Et andet aspekt er det etiske i at tillade hunden jage frit i yngletiden.

mvh Lars

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 18. maj 2006, 13:42

Lars M. L. skrev:
Hej Gunnut!

Nu er jeg ikke hundetræningsekspert, men jeg forstår ikke helt formålet med gårsdagens "ekskapader"? Hvis du vil have en stabil og rolig hund, er pointen frem for alt, at din F1'er skal lære ikke at jage efter harer og råvildt, eller?
Et andet aspekt er det etiske i at tillade hunden jage frit i yngletiden.

mvh Lars
He, he jeg var ikke et øjeblik i tvivl om, at det måtte komme.

Nej det er ikke specielt smart at lade hunde løbe efter vildt i yngletiden (også selv om samme område bliver brugt til hundetræning, øvelser, orienteringsløb etc. hele året rundt), men da hunden er så ung og chancerne blev lagt på et fad, tog jeg chancen.

Jeg har ingen erfaring med jagthundetræning, men hidtil har jeg været heldig.

Og du har helt ret i at en pürschhund ikke skal drive etc.. Men jeg er sikker på hunden godt kan finde ud af at når jeg siger "nej" eller med mit kropssprog viser "nej", så kan hunden godt skelne mellem de situationer, hvor jeg for første gang i hendes liv giver hende chancen for at finde ud af hvad en hare er og efterfølgende finde ud af, at nu er vi "stille". Man kan jo godt træne flere discipliner på en gang. Selv om man laver en "oberservationspost" med fx. en tjenestehund, kan man sagtens lave et "stop" 1 minut senere, for 2 minutter efter at træne dressur (fri ved fod/lineføring).

Det var sikkert også vigtigt for hunden at få afbræk i 3 timers pürsch. Dels ved at sidde stille og "slappe af", men specielt også ved at få løbet lidt "vildskab" ud af kroppen. I starten kunne jeg sagtens mærke at hunden virkelig havde behov for at få "leget" og motioneret sig. Man skal jo heller ikke stille for store krav til hunden, hvis man kan mærke at den egentlig ikke er klar til at yde det man vil have den til at yde.

Hunden skal ikke tænke at nu er vi på pürsch så skal jeg være stille. Hunden skal gøre hvad far viser og siger og hvis far overhænger linen og bevæger sig langsomt etc., så ved hunden at nu er vi stille og under 100% kommando (det er en god hund for øvrigt altid). Når linen tages af og far siger "fri", så skal vi fx. drive. Vil far så gå på pürsch 1 minut senere, ja så skal vi være stille igen. Hunden skal altså bare følge de anvisninger far giver. For øvrigt er kort træning med 3x3 repetitioner langt bedre end lang træning.

Det er altså den metode jeg har valgt.

Det er så klart, at til næste år, vil hun ikke blive sluppet under en pürsch, for så skulle hun jo gerne drive i lang tid, hvis hun slippes. Her drev hun kun i om til ½ minut og aldrig længere væk fra mig en knap 100 meter.

Så man kan sige jeg udnyttede de situationer jeg fik under aftenens samvær med hunden. Samtidig er det vigtigt at hunden jo ikke bare skal være en pürschhund, men også en ganske almindelig "drivjagtshund". Her var så chancen for at øve lidt af begge dele. Jeg er sikker på ingen har lidt overlast, selv om harene nok helst ville have været foruden.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Indlæg af Lars M. L. » 18. maj 2006, 17:36

@Gunnut!

Det lyder som om, du havde tænkt situationen igennem inden. Det er vel mere end man kan sige om mange andre hundeførere - uanset og det drejer sig om jægere eller ej.

Og nu tilbage til "topic".

mvh Lars

Normag
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 433
Tilmeldt: 4. aug 2005, 15:14
Interesser: ----
Geografisk sted: ----

Indlæg af Normag » 18. maj 2006, 17:49

Gunnut skrev:

Ja Bugs når jo fra 0 til 50 på et split sekund, men sådan en formel 1 er godt nok hurtig. Vi støder senere en lille spidsbuk, som hun også får lov til at drive en smule med. Bukken kommer fint rundt og væk fra hende, men hun søger godt og kommer selv retur uden indkald er nødvendig.

Ja, ja med sådanne eskapader kan man naturligvis ikke skyde bukke, men jeg tror nu disse små momenter er godt givet ud.
Hvad øh .......... er der så en hundekiks til Lakrids når den returnerer med et lam i forbindelse med et "lille" drev ?

Jeg har tidligere hørt om en gut der brugte sin hund som driver i bukkejagten og jeg synes det er noget hø her i "altings" yngletid.

Jeg personligt ku' aldrig finde på det da jeg ved hvad MIN hund gør hvis den eksempelvis løb over et lam eller andet spændende yngel.

Så gunnut ....... drivjagt ! Det er til efterår.
Medl. af DJ.

mvh

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 18. maj 2006, 21:30

Forster skrev:

Jeg personligt ku' aldrig finde på det da jeg ved hvad MIN hund gør hvis den eksempelvis løb over et lam eller andet spændende yngel.

Så gunnut ....... drivjagt ! Det er til efterår.
Dig om det. For mit vedkommende ved Lakrids slet ikke hvad et lam er endnu. Skulle hun finde et, vil hun tro det er en ven. Hun har slet ikke fundet ud af hvorfor vildt løber endnu (det er jo lige som det øvelsen går ud på). Besides så har råvildtet ikke sat lam på dette areal endnu. Men en hver har jo sin måde at "arbejde" på. Med en så ung "hvalp" er det ikke et problem. Og specielt ikke da jeg er tæt på og hun er meget føreglad.

PS Og jeg har det også lidt svært ved, at det er acceptabelt at jeg det ene sekund skyder lungen ud af bambies far, så han dør, mens det åbenbart er MEGET uetisk at jeg det næste sekundt lader min uerfarne lille hund løbe lidt frit i skoven. Dette sammenholdt med at patruljer fra JGK, HJV, orienteringsklubber og professionelle hundeføre har pløjet rundt i samme terræn.
Senest rettet af Gunnut 18. maj 2006, 22:27, rettet i alt 3 gange.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 18. maj 2006, 21:35

Og nu til noget helt andet:

Hver år når bukkejagten starter har jeg samme fornemmelse. Indtil første buk (nogen gange den eneste) er skudt er jeg i syv sind. Nogen gange er jeg overbevist om at alle bukke er døde eller udvandret. Nogen gange mister jeg helt troen på jagten. Ok som regel har jeg skudt buk senest den 17. om aftenen. Da det ikke skete i går, var jeg igen rådvild. Lidt over middag i dag, var jeg ved at gå ud af mit gode skind. Det var alt for tidligt at gå på jagt……eller var det? Der var stille regn og en stabil vind fra nordvest. Egentlig var det jo perfekt pürschvejr. Crap undskyldninger var der nok af. Nå hellere ud og blive våd og skuffet end sidde hjemme og glo. Nu havde man jo taget ferie for at gå på jagt.

Jeg kørte til et sted på 10 tdr., hvor jeg aldrig har skudt buk før. Det er et område med juletræer. Jeg havde set en enkelt spidsbuk og ejeren ville meget gerne have den skudt. Området er indhegnet, men ikke et problem for et stykke råvildt som VIL ud. Bremser den kun når de kommer under normal bevægelse. Er de stødt springer de over. Jeg valgte at tage to rifler med. Min nye .308 Scout og min 30-30 Winchester 94. Scouten blev overhængt og skulle kun bruges, hvis bukken dukkede op på afstande over 50 meter.

Det var, som sagt, perfekt pürschvejr. Vi kan så diskutere tidspunktet. Efter 20 minutter kom jeg op til hjørnet af hegnet. På udvendig side af hegnet så jeg et dyr. 10 meter på udvendig side af hegnet hører med til de 10 tdr. Dyret gik parallelt med mig, ned langs hegnet. Der var 3 rækker juletræer og en enkelt række løvtræer mellem os. Efter at have bevæget mig ca. 15 meter bag dyret (og nogle meter til siden), søgte jeg ind mellem træerne. Det lykkes mig at komme 6 meter fra dyret. Jeg kunne se det var en stor (meget stor) buk. Bladet (og hovedet) var frit. Bukken havde ingen ide om at jeg var så tæt på den. Jeg skød (hegnet er et stort åbenmasket trådhegn, som jeg let kunne stikke piben gennem). Dyret sprang retur af samme vej den var kommet. Jeg tænkte ”Fog”. Der er meget få meter til naboen. Jeg har mistet bukken! Jeg blev stående. Efter få sekunder kunne jeg høre bukken tumle rundt. ”Den kommer retur” tænkte jeg. Jeg var klar, men der skete ikke mere. Jeg gik retur og efter få skridt kunne jeg høre den karakteristiske lyd af et lungeskudt dyr, som trækker vejret. Den lå 15 meter fra skudstedet. Jeg skød den igen på bladet. Den døde i skraldet. Jeg gik ned og hentede Lakrids. Hun blev løftet over hegnet og sat på lungeblodssporet. Efter 2 sekunder havde hun fundet bukken. Den vejede 20,3 kg brækket. Den er 4 år (hvis man skal tro eksperterne). Skudt klokken 15.45. Og det ”sjoveste” den har granddeller. Det siges at kun 4% af dansk råvildt har granddeller.

Hmmmmmmh en herlig dag. Nu kan man tage det med ro igen.
Vedhæftede filer
Granddeller.jpg
Granddeller.jpg (39.55 KiB) Vist 5322 gange
lungeblod.jpg
lungeblod.jpg (51.96 KiB) Vist 5324 gange
seksender.jpg
seksender.jpg (55.1 KiB) Vist 5327 gange
145_4580.jpg
145_4580.jpg (75.5 KiB) Vist 5288 gange
Senest rettet af Gunnut 18. maj 2006, 22:31, rettet i alt 1 gang.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Indlæg af PeptoBizmo » 18. maj 2006, 21:52

Gunnut skrev:Og det ”sjoveste” den har granddeller. Det siges at kun 4% af dansk råvildt har granddeller.

Hmmmmmmh en herlig dag. Nu kan man tage det med ro igen.
Først super tillykke :D

Hvad er granddeller? Jeg går ud fra det er den tand man kan se?
Og din Scout er stadig bukkejomfru? :mrgreen:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

Brugeravatar
Diana 48-52
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 8. nov 2004, 22:42
Geografisk sted: Vejle

Indlæg af Diana 48-52 » 18. maj 2006, 22:16

Tillykke med den fine buk!

Så fik du afprøvet John Wayne gøbben :mrgreen:

med venlig hilsen
Henrik
"Man kan kun føle medynk for den dreng, der aldrig har affyret en riffel"

Henry David Thoreau

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1572
Tilmeldt: 5. mar 2005, 17:05
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Indlæg af Speedman » 18. maj 2006, 23:16

Stort tillykke.. :razz: det er dælme en flot buk gunnut....heldige skid, du vader åbenbart rundt i godt jagt ;-) vi andre (ikke alle må jeg nok hellere sige) er nød til og tage til udlandet få og skyde bukke, cool du fik prøvet cowboybøssen :cool:
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Indlæg af Zubra » 19. maj 2006, 00:10

Tillykke med bukken :razz:
Den er nydelig, sådan en, pynter på et hvert herreværelse. Hvor høj er den? Mit gæt er en 22-23 cm. Sjovt nok den er med grandeller. Af det råvildt jeg har skudt gennem tiden har fire været med grandeller, hvoraf en var en buk.
Du har godtnok haft listeskoene på når du har været i stand til at pyrche dig så tæt på den buk. Der er mange ting der skal være optimale, for at der kan lade sig gøre, at overliste sådan en herre. Du må jo ha`gået med den cowboyskyder i nærkampstilling for at nå at afgive skud.
Nååå, men flot er den, og fire år gammel, kan meget vel være toppen, og den har nok givet sit til den fremtidige bestand.
Jeg benyttede min eftermiddag til at nappe fire rågeunger til.
_________________

Zubra

Besvar