Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Renico12 » 24. jan 2013, 10:38

(Kender ikke så meget til kikkerter med lys!)

Havde egentligt aldrig tænkt på at ville købe en af top mærkerne indenfor kikkerter, da jeg ikke vil betale 10k+ for en kikkert.(Zeiss,Swarowski osv.)

Men efter at have set at en Zeiss Duralyt 3-12x50 m/lys kan fåes for mellem 5-8k så vil jeg alligevel overveje at få en Zeiss.

Hvis nogle har en så vil jeg gerne høre hvad i mener om den.

- Ville det være dumt at købe en Duralyt når den primært skal bruges til jagt i DK? (dog med en årlig tur til Sverige, Skotland eller Polen)
- Kan godt se at der ikke er så meget brug for lys her i DK, men hvis man ikke tænder for lyset, så er det bare en normal god sigtekikkert, ikke sandt?
- Hvis man så skulle få brug for at tænde lyset, så trykker man på en knap og så vil sigtet blive oplyst, ikke sandt? Og har jeg forstået det rigtigt, med at man kan tænde og justere for en ''Rød dot'' som man har lyst?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt

Indlæg af Senserazer » 24. jan 2013, 10:50

Hvordan ellers med Trijicon Scopes? Har nogen erfaringer med dem? De er jo oplyst af fiberoptik og tritium, så de er vidst altid "tændt"? :???: De ligger vidst også omkring 8k tror jeg, er dog ikke sikker :???:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Cimbox
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 9. feb 2010, 18:30
Interesser: Drengerøvs interesser
Geografisk sted: Rødovre
Has thanked: 1 time

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt

Indlæg af Cimbox » 24. jan 2013, 11:10

Renico12 skrev:(Kender ikke så meget til kikkerter med lys!)

Havde egentligt aldrig tænkt på at ville købe en af top mærkerne indenfor kikkerter, da jeg ikke vil betale 10k+ for en kikkert.(Zeiss,Swarowski osv.)

Men efter at have set at en Zeiss Duralyt 3-12x50 m/lys kan fåes for mellem 5-8k så vil jeg alligevel overveje at få en Zeiss.

Hvis nogle har en så vil jeg gerne høre hvad i mener om den.

- Ville det være dumt at købe en Duralyt når den primært skal bruges til jagt i DK? (dog med en årlig tur til Sverige, Skotland eller Polen)
- Kan godt se at der ikke er så meget brug for lys her i DK, men hvis man ikke tænder for lyset, så er det bare en normal god sigtekikkert, ikke sandt?
- Hvis man så skulle få brug for at tænde lyset, så trykker man på en knap og så vil sigtet blive oplyst, ikke sandt? Og har jeg forstået det rigtigt, med at man kan tænde og justere for en ''Rød dot'' som man har lyst?

- Jeg syntes ikke der er noget der er dumt når det handler om grej. Jo flere ting man kan pille og rode med jo bedre! :biggrin:
Har skudt med zeiss der har haft belyst dot i midten både i dk, men ogs swe hvor jeg har mine erfaringer fra. Der fandt jeg da tidspunkter det godt kan bruges. Sidder du i skumring i en skov der er lidt mørk, så kan du tænde for prikken og se dit sigtepunkt lidt nemmere. Det var rart når man sad og kiggede på vildbasser syntes jeg personligt. Er ung og har fint syn, kunne da også godt se dem uden, men prikken hjalp lidt til at se lidt mere præcist hvor jeg pegede hen af.

- Tænder du ikke lyset er det en fin kikkert også. I og med det er en zeiss tror jeg heller ikke du går galt i byen. Det lyder i mine øjne også som en fordelagtig pris?? Den jeg skød med var på lån fra en bekendt, som kostede lidt mere end de 5-8 k du siger, men det kan være priserne er faldet lidt :what:

- Har kun erfaringer med en, men på den kunne du justere lys styrken på prikke og så syntes jeg at erindre noget om at man kunne skifte farve på prikken, men det må du ikke hænge mig op på.

MVH. Cimbox :razz:
Rigtige jægere har en der både kan stå, og vise rejsning !

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Renico12 » 24. jan 2013, 11:37

Tak for svaret, ja det billigste jeg har set en ny er et sted hvor jeg mener det var 6500 :)

Men det vigtigste er sådan set at det er en god kikkert når lyset er slukket, da det er det jeg mest kommer til at bruge. Har dog haft et par aftener her i DK hvor jeg godt kunne have brugt noget lys.

Men jeg er nemlig ikke sikker på om Duralyt har 3 funktioner. Altså 1. Almindelig god kikkert uden lys. 2. Tænde for lys så sigtet bliver oplyst og 3. Tænde for rødpunkt.

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af YoungDane » 24. jan 2013, 13:05

Jeg overvejer også en Duralyt- da økonomien ikke er til den helt vilde Zeiss jeg drømmer om. Men den kikkert jeg har nu er pisseringe, så noget skal der ske.

Jeg har en kammerat der lige har investeret i Duralyt 3-12x50 - uden lys. Den er knivskarp. Mit bud er, at du skal have gode øjne og særdeles dårlige ting og sager, før du opfatter en forskel på den, og den rigtigt dyre fra Zeiss.

Så som almindelig kikkert, der er den bestemt bestået som en topklassekikkert - til fordelagtige penge.

Sigtet er et kryds. I 2. billedplan, dvs. at skruer du op på 12x forstørrelse, så følger trådkorset ikke med i størrelsen, det er stadig et fint lille trådkors. (Sigte 60)

Belyst sigte, er en lille prik, som du selv tænder, og selv justerer lysestyrken på. Det er også i 2. billedplan, dvs. ikke medforstørrende.
- Indsat EDIT: Dit spørgsmål ovenover - Nej. 1. Der er trådkors. 2. Du kan ikke tænde lys i trådkors. 3. Nej, ikke rigtigt. Du tænder en dot, der sidder i et trådkors uden lys.

(Prikken i midten, er faktisk en del af sigtet der bliver oplyst ved hjælp af en fiberteknologi og noget nano-halløj, læs mere her:
http://www.zeiss.dk/Sportsoptik/Produkt ... ralyt.aspx

http://www.zeiss.dk/Sportsoptik/Produkt ... 12x50.aspx

Jeg har set den til 7.600,- for nylig med lys, mener det var Tommerup Jagt & Fiske der havde den på bud i December, hvor jeg ikke havde pengene :-(

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Renico12 » 24. jan 2013, 14:38

Tak!

Så hvis vi skal dele det op i 2 så er det faktisk sådan her:

Zeiss Duralyt 3-12@50 - En god almindelig sigtekikkert med top optik fra Zeiss. Og billig.

Zeiss Duralyt 3-12@50 LYS - Det samme som ovennævnte, bare at man kan tænde for en Rød prik som kan justeres i styrke, på trådkorset.

Ikke sandt?

Brønden
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1042
Tilmeldt: 29. jun 2008, 00:39
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 96 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Brønden » 24. jan 2013, 15:33

Jo. den ene med lys. dog noget dyre. Jeg syntes det er en rigtig fin kvalitets kikkert. Du kunne tage et kig på S&B´s Classic line den koster også under 10.
Du vil blive glad for lyset ved en skumrings jagt. Eller på banen når skumringen begynder at komme.
Der er rigtig godt glas i de Zeiss så er sikker på at du kan være med ud på de sene timer i Polen. Men du skal vælge 50mm´eren.

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Rixen » 24. jan 2013, 15:55

Jeg har en Duralyt uden lys på min .308'er og det er en rigtig god sigtekikkert, især til pengene.


Jeg har endnu ikke noget negativt at sige om den. :numberone:

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Tangloppen » 24. jan 2013, 16:05

Kunne være rart med en sammenligning med Meopta da jeg er på vippen mellem disse to.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af YoungDane » 25. jan 2013, 10:18

Ja, Så er jeg sikker på, at du vælger Zeiss'en.

Den generelle skarphed, i særdeleshed randskarpheden og farvegengivelsen, i Duralytteren, er ganske enkelt på højde med de "rigtigt" dyre.

Find en butik der har begge på hylden, sammenlign de to modeller. Absolut bedst er det, hvis du kan kigge forbi mens det er lyst, og så igen i skumringen.

Så kan du for alvor se hvilken der har den bedste lystransmission - men da du mest jager om dagen, er den generelle skarphed og fravegengivelse - i mine øjne - mindst lige så vigtigt, hvis ikke vigtigere.

Nu vil jeg jo have Zeissen, men hvis du ikke er helt overbevist, så kig også på: Trijicon AccuPoint 2,5-10x56 - Den er meget populær i Tyskland og Sverige.
Den kan du også få med præcist det sigte du ønsker:
https://www.trijicon.com/na_en/products ... =2.5-10x56

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af 308 W » 25. jan 2013, 10:59

Jeg har også forlængst udset mig en Duralyt med lys,der er dog kommet børn i vejen konstant... Håber at på at købe den i år.

Jeg er helt sikker på at du ikke vil fortryde,da den virker utroligt velbygget.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Radis » 25. jan 2013, 14:26

Jeg har også en Duralyt 3-12x50 uden lys, sat på min salon-riffel :nolisten:. Den er rigtig skarp og lækker at kigge igennem. Kigger du ind i en skov, hvor der ikke rigtig kommer noget sollys ned ovenfra (naturligvis ikke knaldmørkt), så bliver skoven og træerne lysere at se på gennem kikkerten :numberone:. Jeg har prøvet udgaven med lys sidste år. Lyset består i en lille knivskarp rød prik i trådkorsets centrum. Jeg blev nok lidt misundelig da jeg havde afprøvet det :oops: , selv i dagslys - det var fedt!

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Ronin » 26. jan 2013, 08:42

Hej alle,

Jeg har omtalte kikkert. med lys.

Jeg er virkelig glad for den, selv når jeg er gået fra en varm bil ud i -13 grader dugger den ikke. Red dot`ten er jeg virkelig glad for, selv i dagslys bryger jeg denne. Det er muligt at skrue op og ned for hvor stærkt den skal lyse, man kan godt under særlige forhold blive blændet er red dotten, og så er det dejligt lige kunne skrue ned for denne.

Det er ikke muligt at tænde for lyset i selve kikkerten, "med lys" kan åbenbart fejltolkes. Det er udelukkende dotten der kan tændes. kl 23 om aftenen i denne måned er den ligeså sort som alt det andet at se igennem, og kan kun se dotten men intet andet.

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Ronin
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 1. nov 2010, 20:54
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Ronin » 26. jan 2013, 08:43

Hej alle,

Jeg har omtalte kikkert. med lys.

Jeg er virkelig glad for den, selv når jeg er gået fra en varm bil ud i -13 grader dugger den ikke. Red dot`ten er jeg virkelig glad for, selv i dagslys bryger jeg denne. Det er muligt at skrue op og ned for hvor stærkt den skal lyse, man kan godt under særlige forhold blive blændet er red dotten, og så er det dejligt lige kunne skrue ned for denne.

Det er ikke muligt at tænde for lyset i selve kikkerten, "med lys" kan åbenbart fejltolkes. Det er udelukkende dotten der kan tændes. kl 23 om aftenen i denne måned er den ligeså sort som alt det andet at se igennem, og kan kun se dotten men intet andet.

Ronin
My idea of help from above, is a sniper on the roof

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Renico12 » 26. jan 2013, 18:35

Takker for svarene.

Så ved jeg da hvad jeg muligvis skal gå efter af kikkert, når jeg får en ny riffel engang :biggrin:

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af SHR 30.06 » 26. jan 2013, 20:23

Tangloppen skrev:Kunne være rart med en sammenligning med Meopta da jeg er på vippen mellem disse to.
Du skal tage den du bedst kan li. Begge kikkerter er "value for money". Den dag du bliver bidt af nattejagt så er du nok nødt til at opgradere til nogen af de rigtig gode. Men indtil da så er du godt på vej med en af de to.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Raptor357 » 26. jan 2013, 20:30

SHR 30.06 skrev:
Tangloppen skrev:Kunne være rart med en sammenligning med Meopta da jeg er på vippen mellem disse to.
Du skal tage den du bedst kan li. Begge kikkerter er "value for money". Den dag du bliver bidt af nattejagt så er du nok nødt til at opgradere til nogen af de rigtig gode. Men indtil da så er du godt på vej med en af de to.
Hvad er så det rigtigt gode ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af SHR 30.06 » 26. jan 2013, 21:08

Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

YoungDane
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 942
Tilmeldt: 17. okt 2008, 11:10
Interesser: Skydning, Jagt
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 141 times
Been thanked: 95 times
Kontakt:

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af YoungDane » 28. jan 2013, 14:30

Og så skal du nok hoste op med 10.000,- + de 8000,- du har sat af nu :blink:

Men nu skal det jo ikke være sjovt det hele, så her er en kort historie fra det virkelige liv, med en mellemklasse sigtekikkert 3-9x40 belyst sigte - 4 år gammel. En Burris Fullfield II LTR.

Forholdsvis billigt indkøbt pga. latterligt lav dollarkurs engang. Men når man tænder lyset, der har to indstillinger, medium og high (burde være "too much" og "way too much") så bliver øjet overbelyst. I mørke lyser det så meget rødt, at du ikke kan se vildsvinene ude på åtlen, fordi du bliver natteblind og blændet.

Upraktisk...

Men det hele er ikke skidt, for den har da sendt en gris eller mere til tælling om natten - dog uden lys i det belyste sigtemiddel...

Sprutten
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 29. mar 2012, 22:16
Interesser: Riffeljagt - Bukkejagt m.m.
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 33 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Sprutten » 29. jan 2013, 19:31

Jeg købte en Zeiss Duralyt 3-12 x 50 med lys sidste år.. Jeg har skudt 6-7 stykker råvildt med den og er rigtig godt tilfreds med den.. :)

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af 308 W » 29. jan 2013, 19:41

Hvilken kaliber er kikkerten :mrgreen::grin:

Sendt fra min GT-I9100

Petersen1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 5. dec 2009, 02:14
Interesser: Våben, jagt, fiskeri
Geografisk sted: Det jyske kongerige!
Has thanked: 19 times
Been thanked: 6 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Petersen1 » 30. jan 2013, 00:07

Har efter hånden, kigget gennem et par stykker af de ovennævnte sigtekikkerter (Duralyt og Mepota'en). De er begge lysstærke. Og prisen taget i betragting, får man virkelig noget grej som bare spiller maks!

Dog valgte jeg selv, da jeg købte ny sigtekikkert, og riffel at gå efter noget fra Østrig (Kahles CSX 3-12*56 med lys og MZ. Og jeg er utrolig glad for den! Det er så fedt at, man kan have hele 5 indskydnings indstillinger. Denne Model koster godt nok også 15.200Kr. Men jeg skulle dælme ha den! :rock:

Men tilbage til de ovennævnte sigtekikkerter. Så kommer du/i IKKE galt i byen med, disse kvalitets sigtekikkerter. :inspect:

Mvh Jesper H Petersen.
Long Range shooting it’s like golf. But for Men :sniper: :sniper:

Brugeravatar
Renico12
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 954
Tilmeldt: 15. nov 2010, 13:24
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 85 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Renico12 » 31. jan 2013, 19:47

Kom til at tænke på om nogen har en Duralyt med lys, men som ikke bruger det så meget?

Jeg kommer jo nok ikke til at bruge lyset herhjemme så meget, men kunne da være rart at have med til Sverige/Polen/Skotland osv.

En Duralyt 3-12x50 IR burde da kunne bruges til alle jagtformer man skulle komme ud for :)

TGA
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 28. jan 2008, 08:05
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 16 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af TGA » 31. jan 2013, 21:17

køb alt andet end det skrammel som zeiss laver :puke: sjæltent har jeg prøvet så dårlig et produkt til så mange penge
syntes at en bushnell 6500 er bedre kvalitet og til en lavere pris

hvis jeg igen går ud ok køber kikkert til små 20000 bliver det :
.1 leica Leica Magnus 2,4-16x56
.2 Swarovski Z6I 2nd generation 2,5-15x56 P BT L
.3 Kahles Helia

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 334 times

Re: Erfaringer med Zeiss Duralyt?

Indlæg af Tangloppen » 31. jan 2013, 21:22

TGA skrev:køb alt andet end det skrammel som zeiss laver :puke: sjæltent har jeg prøvet så dårlig et produkt til så mange penge
Se, sådan en udtalelse kræver lidt smule uddybning... :inspect:
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Besvar