Krager med jagtriffel ?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Nikon » 17. okt 2015, 09:42

Hej

Var ude her til morgen efter kronvildt med jagtriflen og kronvildt var der ingen ting af men der var mange krager på marken i stedet for.

Må man egenligt skyde krager med en jagtriffel (i mit tilfælde en cal. 308) ? Hvis ja, gør man det eller er det ikke "etisk" korrekt ?

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2437 times
Been thanked: 269 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af RKN » 17. okt 2015, 09:53

Det må du gerne. Om det er etisk korrekt eller ej, er jeg ikke dommer over. Ville jeg selv gøre det.. ? Ja det ville jeg da. [emoji3]

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Bobo » 17. okt 2015, 10:16

selvfølgelig må du det. Om det det så er sjovt med så voldsom en kaliber er en anden sag - jeg skyder krager med 5,6 og det er mere passende syntes jeg. Men jeg har gjort det med 6,5x55, men sporten er den samme
Bobo ------ Igen uden billeder

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1066
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 158 times
Been thanked: 228 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af KKA » 17. okt 2015, 10:46

Go for it :thumbup: husk kuglefang!!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af C-X » 17. okt 2015, 11:31

Evt. medbring nogle spidsskarp, hvis den er samskydende med din jagtammunition. Det burde være rigeligt til krage, gås og lign., men ikke ræv (jf. konsensus i ræve-tråden).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Nikon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 131
Tilmeldt: 16. jan 2014, 13:27
Interesser: Hagljagt, Riffeljagt
Geografisk sted: Syd Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Nikon » 17. okt 2015, 13:02

Tak for, som altid, gode svar :rock:

Jeg køre på for fuld gas

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af dksith » 17. okt 2015, 15:00

Bruger selv altid min 17hmr til det... :smile:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Bessie4ever » 17. okt 2015, 15:27

Kragejagt med jagtriffel, er fantastisk godt træning og til at stive ens selvtillid af med!
Jeg har skudt krager med alle mine rifler fra222R til 30.06 og jeg nyder altid at se effekten af mit jagtamu på sådan en laban. Mit råd er at du benytter dit normale blødnæset jagtamu så der er et jævnt forbrug af de patroner der gang på gang er med ude, som får alverdens påvirkninger varme, kulde, fugtige omgivelse og knubs i magasin. Lad være med at tænke pris, tænk på den udsansynlige fede fornemmelse når krage vipper om på det der er tilbage af ryggen :biggrin:
Også vide at du er sikker med dit setup til næste gang.
Perfect! Thats is good enough for me

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Rulab » 17. okt 2015, 18:08

Uden at afspore debatten, så vil jeg lige indskyde at krage faktisk smager udemærket, hvis man vælger at skyde den med noget, hvor den ikke detonere ved anslaget

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af 308 W » 17. okt 2015, 18:15

Husk at passe på dem med små sko herinde [emoji6]

Sendt fra min D5803

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Rulab » 17. okt 2015, 18:19

308 W skrev:Husk at passe på dem med små sko herinde [emoji6]

Sendt fra min D5803
Hvis det er mig, du hentyder til, så behøves du ikke frygte noget medmindre du kalder str. 48 små :blink:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Elbæk » 17. okt 2015, 18:50

Simon-MS skrev:
308 W skrev:Husk at passe på dem med små sko herinde [emoji6]

Sendt fra min D5803
Hvis det er mig, du hentyder til, så behøves du ikke frygte noget medmindre du kalder str. 48 små :blink:
Jeg vil tro at dem som 308 W taler om er dem som kunne finde på at kommentere negativt på de jagtetiske og potentielle sikkerhedsmæssige implikationer ved at skyde krager med en jagtriffel.

Ironisk nok virker sådan en kommentar dog, i praksis, netop som en invitation til en sådan debat :blink:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af TheDarkSide » 17. okt 2015, 19:29

Krage med jagtriffel (altså ikke kun salonriffel) er ok :thumbup:

Hare, due, fasan og andet vildt som man spiser (jeg spiser ikke krage, men nogen gør) skyder man ikke med jagtriffel. En hare eller fasan er for nem at plaffe med en riffel, efter min mening. Det er ikke jagt, men skydning.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Elbæk » 17. okt 2015, 19:31

Jeg er tilhænger af et princip om at hvad man gør på sin egen jagt - såfremt det er inden for lovens rammer og sikkerhedsmæssigt forsvarligt - er ens egen sag, med mindre vi snakker om eklatante brud på gængs jagtetik eller ting man gør for bevidst at genere andre.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af 308 W » 17. okt 2015, 20:17

Simon-MS skrev:
308 W skrev:Husk at passe på dem med små sko herinde [emoji6]

Sendt fra min D5803
Hvis det er mig, du hentyder til, så behøves du ikke frygte noget medmindre du kalder str. 48 små :blink:
Det er det skam ikke.
Der er nogle der ikke kunne tåle at jeg skød en hare.

Sendt fra min D5803

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Bessie4ever » 17. okt 2015, 20:28

308 W skrev:
Simon-MS skrev:
308 W skrev:Husk at passe på dem med små sko herinde [emoji6]

Sendt fra min D5803
Hvis det er mig, du hentyder til, så behøves du ikke frygte noget medmindre du kalder str. 48 små :blink:
Det er det skam ikke.
Der er nogle der ikke kunne tåle at jeg skød en hare.

Sendt fra min D5803
Personligt er min holdning af: har man besluttet noget skal dø, så skal man slå det i hjel så effektivt som muligt.
Og de hare jeg har skudt med riffel, gik ud som et lys og blev spist med velbehag.
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af TheDarkSide » 17. okt 2015, 20:57

Elbæk skrev:Jeg er tilhænger af et princip om at hvad man gør på sin egen jagt - såfremt det er inden for lovens rammer og sikkerhedsmæssigt forsvarligt - er ens egen sag, med mindre vi snakker om eklatante brud på gængs jagtetik eller ting man gør for bevidst at genere andre.
Delvis enig.

Men hvis nogen spørger mig hvad jeg mener er rigtig og forkert, så er det min holdning at man f.eks. ikke skyder harer eller fasaner med riffel (kun med hagl eller bue).

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11099
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af C-X » 17. okt 2015, 21:17

Så længe det er bæredygtig jagt eller fornuftig regulering, med omtanke for, at vildtet kan ende på bordet, så for min skyld kan enhver gøre som denne ønsker.
Hørte om en frugtavler, der sender sin hyrdehund ud i plantagen, så harerne bliver nervøse og stiller sig på bagbenene, hvorefter de får en .17 HMR i skallen. Har man først set skaderne på frugttræer, så forstår man udemærket. Derudover, så vil jeg egentlig hellere æde den hare, der har fået en lille "hovedpinepille", end dén der fik en ladning hagl i køller og vom, som det oftest er tilfældet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Elbæk » 17. okt 2015, 21:23

TheDarkSide skrev:
Elbæk skrev:Jeg er tilhænger af et princip om at hvad man gør på sin egen jagt - såfremt det er inden for lovens rammer og sikkerhedsmæssigt forsvarligt - er ens egen sag, med mindre vi snakker om eklatante brud på gængs jagtetik eller ting man gør for bevidst at genere andre.
Delvis enig.

Men hvis nogen spørger mig hvad jeg mener er rigtig og forkert, så er det min holdning at man f.eks. ikke skyder harer eller fasaner med riffel (kun med hagl eller bue).
Så længe jeg betaler for min jagt med mine egne penge, så er uvedkommendes holdning til hvad jeg foretager mig af lovlige og forsvarlige ting på den jagt (undtaget, igen, eklatante brud på god jagtetik og decideret chikane af andre) mig uendeligt ligegyldig, såfremt jeg ikke eksplicit har spurgt efter den.

Men derfor kan vi godt diskutere principper - samt, i al fredsommelighed, være uenige om samme :razz:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Bobo » 17. okt 2015, 21:34

En hare eller fasan er for nem at plaffe med en riffel, efter min mening. Det er ikke jagt, men skydning.
det argument kan også bruges om skud til råvildt på afstande hvor de ikke har chance for at opdage jægeren (+ 100m) - Det er ikke jagt, men skydning
ps jeg har lige købt et par 42 og de klemmer indtil de er gået til
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Kleth » 17. okt 2015, 21:51

+1 til Elbæk' udtalelse. For mig gælder det om at respektere vildtet og det skal ikke lide eller gå til spilde for sjov. Regulering af skadedyr, der gælder der samme.
Jeg kan ikke se en etisk forskel på at skyde en ræv, gås, hare, krage eller fasan med riffel eller jagtgevær, så længe at der er et formål.

Str 45 ekstra bred

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Elbæk » 17. okt 2015, 21:56

Jeg ser et klart hierarki i forbindelse med håndteringen af den slags spørgsmål:

1. Er det ulovligt eller sikkerhedsmæssigt uforsvarligt (de fleste ting som er sikkerhedsmæssigt uforsvarlige er, belejligt nok, også ulovlige)? Påtal det i sobre vendinger, men gør det helt klart at du forventer at den påtalte adfærd ophører - er det grelt nok og falder din henvendelse for døve ører, så overvej at politianmelde det. I særlige, ekstreme, tilfælde vil politianmeldelse, uden forudgående forsøg på dialog, naturligvis være på sin plads.

2. Er det eklatante brud på god jagtetik, i en grad hvor det potentielt skader jagtens omdømme - eller fremstår det som regulær bevidst chikane mod dig eller andre? Påtal det i sobre vendinger - prøv at få en dialog i gang. Inddrag evt. andre jægere med jagt op til det pågældende stykke. Hold tonen sober - ellers er man selv en del af problemet. Nogle folk er pædagogisk uopnåelige - men de fleste er ikke, såfremt man henvender sig til dem på en ordentlig måde og har sine argumenter i orden.

3. Er det noget som man ikke bryder sig om og ikke selv ville gøre, men som ikke er dækket af ovenstående? Holde det for dig selv, tænk dit i situationen - og gem dine synspunkter til principielle debatter, som denne.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af LFuppen » 17. okt 2015, 22:07

Alt vildt, som må nedlægges i jagttiden, må nedlægges med riffel - om det så altid er forsvarligt, er op til personen, som trykker på aftrækkeren.
Duejagten går ind 1. nov - de kan også nedlægges med .460 WBY :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af Raptor357 » 17. okt 2015, 22:08

Det er da god jagt etik at sikre sig at dyret ikke lider unødigt og så er det god respekt for vildet at skyde det så nænsomt som muligt for at få mest mulig mad ud af det.

At skyde til dyr i bevægelse er netop skydetelt. Jagt "etisk" korrekt til fugle, hare osv. Hvorfor er det forkert at skyde en stående fasan, men ikke et rådyr eller kronhjort?
Jeg prøver kun at skyde når jeg er sikker på at ramme. Et effektivt drab der skåner kødet bedst muligt er det mest jagtetiske i mit hoved.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Krager med jagtriffel ?

Indlæg af TheDarkSide » 17. okt 2015, 23:01

Elbæk skrev:
TheDarkSide skrev:
Elbæk skrev:Jeg er tilhænger af et princip om at hvad man gør på sin egen jagt - såfremt det er inden for lovens rammer og sikkerhedsmæssigt forsvarligt - er ens egen sag, med mindre vi snakker om eklatante brud på gængs jagtetik eller ting man gør for bevidst at genere andre.
Delvis enig.

Men hvis nogen spørger mig hvad jeg mener er rigtig og forkert, så er det min holdning at man f.eks. ikke skyder harer eller fasaner med riffel (kun med hagl eller bue).
Så længe jeg betaler for min jagt med mine egne penge, så er uvedkommendes holdning til hvad jeg foretager mig af lovlige og forsvarlige ting på den jagt (undtaget, igen, eklatante brud på god jagtetik og decideret chikane af andre) mig uendeligt ligegyldig, såfremt jeg ikke eksplicit har spurgt efter den.

Men derfor kan vi godt diskutere principper - samt, i al fredsommelighed, være uenige om samme :razz:
Det handler nok i høj grad også om jagtlig opdragelse.. Jeg jager ikke kun for mad på bordet; det primære er at gå på jagt. Min holdning er at det at gå på jagt ikke skal være nemt. Her mener jeg ikke skydeteknisk svært, når man snakker riffeljagt, men det at komme tæt på vildtet. Man kommer ikke uden om at det er nemt for de fleste at skyde en hare på 75 meter, da harer har meget dårligt syn selv i forhold til rådyr, så de er meget nemme at komme inden for skudhold af. Med andre ord så bliver "jagten" reduceret til skydning.

For mig er det om noget jagt er etisk forsvarligt eller ej ikke kun et spørgsmål om man anvender vildtet eller det har et formål, men om det er "rigtigt jagt" :biggrin: Så kan vi i al evighed diskutere og skændes om hvad rigtig jagt er :rolf:

Jeg har prøvet en del former for jagt/skydning til levende mål, hvoraf nogle af discipliner som de fleste nok ikke ville kalde jagt.
Det har resulteret i at jeg har mine egne meninger om hvad der er "rigtig jagt". Men spørger nogen, f.eks. som trådstarter, hvad der er etisk forsvarligt, så siger jeg hvad jeg mener :razz:

Besvar