us carabin?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Gatling67
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 71
Tilmeldt: 20. nov 2006, 18:33
Geografisk sted: Hornslet
Been thanked: 1 time

us carabin?

Indlæg af Gatling67 » 9. jul 2007, 22:57

Er der nogen der har nogle erfaringer , m.ht. at få godkendt en us carabin cal 30 til jagt? :???:

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 550
Tilmeldt: 30. dec 2004, 23:01
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: us carabin?

Indlæg af mafotha » 10. jul 2007, 08:13

Det er ikke noget problem, den skal "bare" :evil: laves om til repetér!!!

Det er i hvert fald min erfaring ;-)
Mafotha

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 137 times

Re: us carabin?

Indlæg af Kar 98 » 10. jul 2007, 11:49

Der har været en masse ballade om US'eren og registrering af samme , og det er meget bestemt af den der sidder med det på våbenkontoret om de vil registrere den eller ej . Da jeg skulle have fornyet tilladdelsen på min siger han den gode ordenshåndhæver : Nu er den vel lavet om til repeter for ellers kan jeg ikke forny din tilladelse .Jamen det er den. Så der er ingen vej uden om ; Repeter !

Kar 98
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: us carabin?

Indlæg af Gunnut » 10. jul 2007, 12:06

Start med at læse dette indlæg: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... it=Karabin" target="_blank" target="_blank

Og læs så de 3 andre indlæg, som Lycon henviser til i starten af ovennævnte indlæg. Her efter kan du få dig et god ide om, hvad en US kan etc. og efterfølgende selv vurdere om den er egnet eller ej.

Der står også lidt i dette link: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... it=Karabin" target="_blank
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: us carabin?

Indlæg af Sort » 13. jul 2007, 02:26

kunne en del af at få mere power ud af en US carabin, ikke være at stramme frembringerfjederen?
jeg ved godt det lyder som en luftbøsseløsning, men det er jo et faktum at halvautomater (den kan vel registreres til jagt med 2 skuds plombering) putter mindre energi ud fortil end boltlås rifler i samme kaliber....
De kraftige ladninger der skal bruges for at nå 800j skulle jo nok kunne genlade en strammere fjeder men så er det måske slut med let ladede bane patroner.

jeg har skudt et enkelt magasin med en US karabin (til jagt i udlandet) og den virkede utroligt let i mekanismen, desuden havde den svært ved at spise når man holdt på magasinet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: us carabin?

Indlæg af Refraktorius » 13. jul 2007, 08:39

Jeg tror ikke der er noget at hente der. Projektilet har forladt piben før delene i gastryksladeren er begyndt at bevæge sig. Fjederens rolle er at holde stumperne på plads til de begynder at bevæge sig, optage energien på vej bagud, og så selvfølgelig besørge fremløb/genladning.

Det kunne være sjovt at prøveskyde over en kronograf med lukket/åben gasport og se hvor meget det egentligt betyder for Vo!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: us carabin?

Indlæg af Lycon » 13. jul 2007, 16:39

Sort skrev:kunne en del af at få mere power ud af en US carabin, ikke være at stramme frembringerfjederen?
jeg ved godt det lyder som en luftbøsseløsning, men det er jo et faktum at halvautomater (den kan vel registreres til jagt med 2 skuds plombering) putter mindre energi ud fortil end boltlås rifler i samme kaliber....
Som Refraktorius skriver har det intet at sige da den har delayed blowback. Våben der fungerer ved direct blowback systemet kan det muligvis have en betydningm, omendt jeg tror den er marginal.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NÆSTVED V2.0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 137
Tilmeldt: 25. mar 2007, 19:53
Interesser: ALT der kan skyde
Geografisk sted: Sjælland Nord og Syd

Re: us carabin?

Indlæg af NÆSTVED V2.0 » 13. jul 2007, 19:31

Lycon
Som Refraktorius skriver har det intet at sige da den har delayed blowback. Våben der fungerer ved direct blowback systemet kan det muligvis have en betydningm, omendt jeg tror den er marginal.
Uhm, mig bekendt er der take om gas operated rotating bolt action på Us carabin og ikke delayed blowback ;-)
You come to this country, take advantage of the system and think because we are tolerant that we are weak and helpless. Your arrogance offends me.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: us carabin?

Indlæg af Sort » 13. jul 2007, 19:46

ok der gik jeg lige hurtigt nok tilværks.
Så kunne man jo begrænse mængden af gas som tages til genladesystemet på en anden måde. det er så ikke frembringerfjederen. men enten gashullet i piben eller den fjeder der holder stemplet i gasrøret fremme man kan pille ved.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Dr.Strangelove
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 760
Tilmeldt: 3. aug 2004, 18:36
Geografisk sted: Nordsjælland et sted...

Re: us carabin?

Indlæg af Dr.Strangelove » 13. jul 2007, 20:50

med 13,5 GRS krudt er det begænset hvad der er at gøre godt med gasmæssigt...

Måske som enkeltskuds (pga patronlængde som overskrides med det valgte projektil) kan man være heldig at få noget fornuftigt ud af kombinationen:125 GRS ballistic tip (som er spitzer boattail) og en passende mængde krudt...

Men et grænsekaliber (i hht Dansk lovgivning) vil det altid være...
Teoretikere taler, praktikere handler...
Jeg ved hvem der har det sjovest...

Dr.Strangelove

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: us carabin?

Indlæg af Lycon » 14. jul 2007, 00:20

NÆSTVED V2.0 skrev:Lycon
Som Refraktorius skriver har det intet at sige da den har delayed blowback. Våben der fungerer ved direct blowback systemet kan det muligvis have en betydning, omendt jeg tror den er marginal.
Uhm, mig bekendt er der take om gas operated rotating bolt action på Us carabin og ikke delayed blowback ;-)
I min terminologi er det også delayed blowback. ;-) Systemet der lukker op for bolten og dermed tillader denne at vandre tilbage på det resterende gastryk (blowback) i kammer og pibe er ganske rigtigt gasdrevet, men operationen er forsinket (delayed) hvorfor en tvangslukning eller kraftigere fjeder som Sort forslår ikke vil have nogen gavnlig effekt på udgangshastigheden.

Det var egentlig bare det jeg forsøgte at anskueliggøre med ordet delayed blowback. :mrgreen:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: us carabin?

Indlæg af Sort » 14. jul 2007, 22:50

ok lycon jeg er med sålangt at man ikke bare kan betragte det som en slamfire mekanisme.
men låseåbningen er stadigvæk drevet af gas som så må komme fra piben, hvis man begrænser den % del der tages den vej (for vi har jo allerede øget hvad der er til rådighed).....

Men om der tages/lækkes så meget gas at det rent faktisk kan måles med cronograf, det ved jeg sgu ikke, men hvis der ikke kan hældes mere krudt bagved, må man vel ikgge et andet sted efter mere kraft.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
NÆSTVED V2.0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 137
Tilmeldt: 25. mar 2007, 19:53
Interesser: ALT der kan skyde
Geografisk sted: Sjælland Nord og Syd

Re: us carabin?

Indlæg af NÆSTVED V2.0 » 14. jul 2007, 23:02

Okay Lycon,

Så er vi for så vidt bare uenige om terminologier, :)

Min opfattelse af funktioneringen i US carabin er at, det er gastrykket der laver oplåsningen af låsen fra låsestolen, forsinkelsen der skal til for ikke og åbne for tidligt er bygget ind i afstanden fra kammeret til gashullet samt størrelsen på dette,

Min opfattelse af blowback og delayed blowback:

Blowback, ren og skær masse i låsen forhindre at der kommer gastryk bagud før kuglen har forladt piben, for eksempel som på Brownings .22 take down halv automat.

Delayed blowback, har jeg kun kendskab til H&K famillien, MP5, M/66/75 med flere, hvor det er låserullernes modstand i "låsestolen" der skal forhindre gas udstrømning i utide.

Definitioner er en underlig størrelse :mrgreen:
You come to this country, take advantage of the system and think because we are tolerant that we are weak and helpless. Your arrogance offends me.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: us carabin?

Indlæg af Lycon » 15. jul 2007, 00:51

NÆSTVED V2.0 skrev:Min opfattelse af funktioneringen i US carabin er at, det er gastrykket der laver oplåsningen af låsen fra låsestolen, forsinkelsen der skal til for ikke og åbne for tidligt er bygget ind i afstanden fra kammeret til gashullet samt størrelsen på dette.
Jeg er 100% enig og har aldrig sagt noget andet.
NÆSTVED V2.0 skrev:Min opfattelse af blowback og delayed blowback:

Blowback, ren og skær masse i låsen forhindre at der kommer gastryk bagud før kuglen har forladt piben, for eksempel som på Brownings .22 take down halv automat.
Jeg er igen 100% enig i din redegørelse for hvad "Blowback" eller "Direct Blowback" som det hedder er.
NÆSTVED V2.0 skrev: Delayed blowback, har jeg kun kendskab til H&K famillien, MP5, M/66/75 med flere, hvor det er låserullernes modstand i "låsestolen" der skal forhindre gas udstrømning i utide.

Definitioner er en underlig størrelse :mrgreen:
Men så fedter kileremmen lidt for mig, det er korrekt at de nævnte våben har "delayed blowback". Systemet kaldes "Roller-delayed blowback" eller retteligt er de "Inertia delayed operated" eller nogen vil nok kalde det "Recoil inertia operated", lige som US Carbinen har "Gas-delayed blowback". Låserullerne er tvunget i indgreb med stolen indtil den bagerste del af det to-delte bundstykke som følge af inertien fra rekylet fortsætter bagud og frigør disse.

Jeg mener at alle de her nævnte våben har delayed blowback, men systemerne varierer (kan) imellem:
  • 1. "Inertia - delayed blowback", "roller - delayed blowback", "Lever - delayed blowback"
    2. "Recoil - delayed blowback"
    3. "Gas - delayed blowback", "Gas - retarded blowback"
Men vi kunne da blive enige om to ting, nemlig hvad "direct blowback" er, samt at definitioner er en underlig størrelse. :mrgreen:


I hereby rest my case. :razz:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
NÆSTVED V2.0
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 137
Tilmeldt: 25. mar 2007, 19:53
Interesser: ALT der kan skyde
Geografisk sted: Sjælland Nord og Syd

Re: us carabin?

Indlæg af NÆSTVED V2.0 » 16. jul 2007, 18:16

Lycon
I hereby rest my case.
Ditto :razz:
You come to this country, take advantage of the system and think because we are tolerant that we are weak and helpless. Your arrogance offends me.

Bearhunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. jul 2007, 18:42

Re: us carabin?

Indlæg af Bearhunter » 20. jul 2007, 18:59

Jeg var ude i lidt af det samme da jeg skulle prøve at registrere en Garand her i DK. Det afhænger ret meget af hvor du bor.... I Helsingør politikreds plejer de at acceptere at du siger den udelukkende er beregnet til jagt i udlandet og registrerer den på det grundlag - meeeen det er ingen garanti.... Men hvis du har ordet i din magt kan det lade sig gøre og så slipper du for at ødelægge den med alt det boreri.

Good luck!

Besvar