Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Akal
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jul 2014, 10:46
Interesser: 'Hyggeskydning'
Geografisk sted: Sydvestjylland

Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Akal » 26. jul 2014, 22:15

Hejsa

Til at starte med er jeg ny herinde, og håber på at der er nogen der kan hjælpe mig!
Jeg var for noget tid siden ude ved en kammerat på landet, hvor vi skød lidt efter dåser med et luftgevær. Nu er jeg selv interesseret i at anskaffe mig en, dog inde for lovens rammer, en kaliber 4,5mm. Det vil skulle bruges til hyggeskydning ude på landet, efter dåser, skydeskiver og hvad man ellers lige kan finde af ufarlige ting :smile:
Jeg er også af den holdning at jeg ikke vil gå ud og købe det dyreste og det bedste i det tilfælde af, at det viser sig det alligevel ikke falder i min interesse. Modsat vil jeg hellere ikke købe noget skrammel, som rammer i vest hvis jeg skyder i øst, og det dermed 'uberettiget' resultere i at jeg mister interessen. Det er her jeg håber på lidt hjælp, råd og vejledning, da jeg har kigget mig lidt omkring.
Jeg har besluttet mig for et budget på omkring 2000kr til 2500kr for våben og kikkert i alt, og har fundet et par mulige 'kandidater':

1: http://www.lystfiskeren.dk/gamo-shadow- ... 20288.html

2: http://www.lystfiskeren.dk/gamo-black-b ... -5-mm.html

3: http://webshop.huntinglife.net/grouppro ... kkert.aspx

Jeg har forsøgt at finde anmeldelser og om der er nogen der skrevet noget om dem på nettet, men jeg har ikke fundet noget, som jeg synes jeg kan konkludere noget af.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig i min søgen, og rådgive mig om kvaliteten af de luftgeværer jeg har fundet, og måske komme med for og imod, eller måske nogle helt andre emner, forhåbentlig inde for mit budget, samt måske hvilke hagl man skal købe.

På forhånd tak :smile: :hunter:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Sort » 27. jul 2014, 15:25

Hvis ikke lige du kan finde en brugt HW 97 eller 77, så er der brugte diana våben. Men fra ny ville jeg tage den her http://www.aceros-de-hispania.com/comet ... sion-black

Det er ikke et dyrt mærke, men kvaliteten har været iorden (væsentligt over GAMO) på de par stykker jeg har haft i hænderne.

Gamo promoverer sigselv som førende på markedet, men reelt har de lavet våben der var for kraftige og ringe kvalitet mindst de sidste 25 år.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Dartkongen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. jan 2010, 21:21
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 35 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Dartkongen » 27. jul 2014, 21:41

Akal skrev:Hejsa

Til at starte med er jeg ny herinde, og håber på at der er nogen der kan hjælpe mig!
Jeg var for noget tid siden ude ved en kammerat på landet, hvor vi skød lidt efter dåser med et luftgevær. Nu er jeg selv interesseret i at anskaffe mig en, dog inde for lovens rammer, en kaliber 4,5mm. Det vil skulle bruges til hyggeskydning ude på landet, efter dåser, skydeskiver og hvad man ellers lige kan finde af ufarlige ting :smile:
Jeg er også af den holdning at jeg ikke vil gå ud og købe det dyreste og det bedste i det tilfælde af, at det viser sig det alligevel ikke falder i min interesse. Modsat vil jeg hellere ikke købe noget skrammel, som rammer i vest hvis jeg skyder i øst, og det dermed 'uberettiget' resultere i at jeg mister interessen. Det er her jeg håber på lidt hjælp, råd og vejledning, da jeg har kigget mig lidt omkring.
Jeg har besluttet mig for et budget på omkring 2000kr til 2500kr for våben og kikkert i alt, og har fundet et par mulige 'kandidater':

1: http://www.lystfiskeren.dk/gamo-shadow- ... 20288.html

2: http://www.lystfiskeren.dk/gamo-black-b ... -5-mm.html
Hr sort nævner nogle gode modeller :smile: Vil lige nævne at det også er værd at kigge på feinwerkbau 300s.. den skyder mindst lige så godt som Weihrauch,men dog ikke med samme kraft men er jo også vigtigt at ramme det man sigter på :biggrin:
3: http://webshop.huntinglife.net/grouppro ... kkert.aspx

Jeg har forsøgt at finde anmeldelser og om der er nogen der skrevet noget om dem på nettet, men jeg har ikke fundet noget, som jeg synes jeg kan konkludere noget af.
Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig i min søgen, og rådgive mig om kvaliteten af de luftgeværer jeg har fundet, og måske komme med for og imod, eller måske nogle helt andre emner, forhåbentlig inde for mit budget, samt måske hvilke hagl man skal købe.

På forhånd tak :smile: :hunter:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af C-X » 27. jul 2014, 22:38

Et eller andet sted på nettet, kan du sikkert falde over et sæt bestående af "Benjamin Trail NP All Weather 4.5mm - Inkl. 3-9x40 Centerpoint Kikkert" indenfor rammerne af dit budget. Den skyder ville jeg ikke have noget imod at eje. Det siges at aftrækket er mindre godt, men til at leve med. Ellers kan det udskiftes. Selv kikkerten skulle være hæderlig.

De model Gamo'er du har kig på, er legetøj i forhold til f.eks. Benjamin Trail - som stadig overgåes af f.eks. Weihrauch. Overvej om du ikke hellere vil pive een gang over prisen på optimal kvalitet, end pive mange gange over skuffelsen i, at have købt for billigt.

Jeg troede også jeg skulle fide mig en luftbøsse til ca. det samme som du leder efter nu - i stedet fandt jeg lidt mere guld og købte en HW 97 k Black Line. Hver gang jeg skyder med den, står jeg med et lille tilfreds og fjollet smil på læben :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Slettet bruger » 28. jul 2014, 08:20

Hej og :welcome: , jeg holder med Sort og C-X, jeg har selv en Gamo CFX, selve,geværet er rimeligt præcis, men aftrækket er noget gøgl, det er vist gældene for alle Gamo modeller, der kan dog sættes et andet aftræk på, men det er noget tricky skidt,, jeg købte en HW 97 K Black Line, for ikke så langt tid siden, jeg vil mene at prisen på den i Danmark ligger på omkring 3400,- , den første kikkert jeg satte på HW 97 K, det var en Gamo 3-9 X 40 AO det virkede bare godt sammen, med den sammen sætning kan du fint skyde skiver på 25 meter, tror at den kikkert med montage kan findes for omkring 900,-, det er selvfølgelig over dit budget, men det er det hele værd, så er der skyde glæde, med et Gamo gevær, der er der skyde ærgelser... :razz:

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Holmgren » 28. jul 2014, 11:33

:welcome: Jeg kan absolut anbefale HW30, den koster fra 200 eur og er en rigtig fin lille skyder. Selv om nogen betegner den som juniorgevær, så passer den også fint til voksne (jeg er 190 høj).

Geværet har et fint aftræk og det er meget let at adskille, hvis du vil have eksportfjeder i. Jeg har dog valgt at sætte den slappe tyskerfjeder tilbage, for det er helt fantastisk at plinke med den fjeder i.

Vælger du S modellen får du det helt gode aftræk. Det er en god ide at vælge en lille kikkert, da det klæder den lille skyder, men tag en med parallaxejustering.

Og hvis det der med luftgevær ikke lige var dig alligevel, så er en 4,5 mm HW'er ret nem at sælge :smile:
...

Akal
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16. jul 2014, 10:46
Interesser: 'Hyggeskydning'
Geografisk sted: Sydvestjylland

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Akal » 28. jul 2014, 17:38

Tak for svarene! :NVFrules:
Nu kan jeg læse at Gamo ikke er i højsædet, men mit budget er desværre fastsat, samt jeg vil også helst gøre mit køb i DK. Hvad er holdningen så til den Benjamin Legacy, http://webshop.huntinglife.net/grouppro ... kkert.aspx, som jeg har fundet ved Huntinglife? Den er der ikke så mange kommentarer til, og de 100kr ekstra kan jeg lige overleve, hvis det var :blink:

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Holmgren » 28. jul 2014, 18:13

Du kan få en hw50 i Haderslev, ellers ville jeg tage en lille Diana. Det gevær du overvejer er nok lidt vel kraftigt, og så bliver det svært at ramme noget!
...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Sort » 28. jul 2014, 19:55

Benjamin legacy og trail lager til at være samme mekanik, men 365 m/s er for meget for en luftbøsse hvis man vil ramme. Dog kan du nok få den ned nær 280 m/s med tungere hagl. Det er stadigvæk lige i den lune ende for en fjederbøsse, den vil sprælle i hænderne på dig og derfor være svær at ramme ensartet med.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af C-X » 28. jul 2014, 22:25

Jeg ville stadig vælge en Trail over den Legacy, pga. skæftets udformning. Thumbhole skæfte er seriøst lækkert at gribe om/i og giver nogle fordele ved frihåndsskydning. Omvendt vil jeg heller ikke umiddelbart kalde den Legacy for et dårligt køb, hvis den har samme indmad som en Trail - kig lidt på youtube - de får rigtig fine anmeldelser. Kan du vænne dig til det lidt billigt aftræk, bliver du sikkert godt skydende og hvis ikke, skifter du det hen ad vejen. Tunge hagl er nok vejen frem - gør det noget? :sniper:

Tag i Østjysk og se den med hænderne! :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettet bruger

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Slettet bruger » 29. jul 2014, 11:57

Hej igen, Akal, du skriver dåser og skiver, som skal pløkkes, hvilken afstand tænker du på, tænkte du på 2,7 meter, så er et 4,5 mm gevær der skyder 365 m/s fint, vil du skyde på 10, 15, 20, 25 meter, så kan det være fint nok med en Ren Tysker, 175 m/s. vil du ud på over 25 meter, så er det noget i stil med 230-290 m/s. Jeg tror at de fleste her på forum, de har samme mening, et 4,5 mm hagl, det flyver af Hækkenfeldt til når man når en lille smule over de der 300 m/s, der skrives så at man kan justere med at bruge nogle tunge hagl, det kan man fint, men igen, en fjederriffel, begynder at bevæge sig, i det øjeblik at stemplet bliver, sluppet af aftrækket, et tungt hagl, vil bruge længere tid på at forlade piben, lig at skyderen når at flytte sig mere, lidt fra Newtons 3 lov.
En ting værd at tænke på, vil du skyde med kikkert, så er en billig knækløbs luftriffel, ikke en god ide`,
de lukker simpelthen for upræcist, din kikkert sidder oven på cylinderen, den peger hele tiden samme retning, men er lukket, på piben bare lidt slasket, på en 50 cm pibe, du skyder, piben er 0,5 mm til siden, det giver 10 mm på 10 meters afstand, tænk så på at piben måske kunne rykke 0,5 mm til den anden side ved næste skud, så sidder du på 10 meters afstand, 2 skud, 20 mm imellem, huller,.
Vil du kun på 20-25 meter, så køb en billig Tysker og ram det du sigter på, eller find en måde at hæve dit budget på. ( Til en dyr Tysker ).
Det var ikke for at hakke dig ned i kulkælderen, noget er fra min egne erfaring, noget er fra det som har kunne læses her på forum. :razz:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af C-X » 29. jul 2014, 12:10

Nu er de af fabrikanten opgivne m/s ofte ret fri fantasi, som kommer fra skydning med de lettest mulige hagl, i medvind, på en god solrig dag osv...

Her er lidt med en Benjamin Trail NP - dog i .22

https://www.youtube.com/watch?v=In1O27YgkNI

Kan ikke lige hitte noget brugbart omkring Legacy'en...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Holmgren » 29. jul 2014, 14:56

kig lidt på youtube - de får rigtig fine anmeldelser.
Du kan finde rosende anmeldelser af selv det værste skrammel på Youtube :blink:
...

Brugeravatar
Natuglen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 365
Tilmeldt: 6. maj 2012, 18:09
Interesser: Naturen
Geografisk sted: >Fyn<
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Natuglen » 29. jul 2014, 17:45

Mit bud på et rimeligt godt begynder set ville være
Weirauch HW 50S fås til Kr.2.066,39
Jaeger 4x32 fås til Kr.299,00
kan købes i danske butikker og som også ligger inden for budgettet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af C-X » 30. jul 2014, 10:44

Holmgren skrev:
kig lidt på youtube - de får rigtig fine anmeldelser.
Du kan finde rosende anmeldelser af selv det værste skrammel på Youtube :blink:
Har du set filmklippet inden du svarede? Ja, du har ret i dit postulat, men det er da en generalisering der vil noget. Med den i hånden kan vi også skrotte det meste af NVF, ud fra divisen om, at det ikke udelukkende er kompetente mennesker der svarer (os 2 inkl. alt efter hvem du spørger :blink: )

Det er ikke et top-produkt, men bliver bedømt ud fra prisen. Her er det hæderligt, hvis ikke ligefrem godt. Jeg vil nu mene, at lige netop den anmelder, kender lidt til luftvåben sådan generelt.

Der er stor forskel på et sæt bestående af skyder+kikkert+rem til dkr 2.500,- i DK! og så en WH 97 k Black Line (€330,-) + Nikko Stirling 4-12x42 (€90,-) + V-mach tun (€100,-) som samlet render op i små dkr 4000,- købt hjem fra Tyskland, og samtidig kræver at du enten selv kan skrue eller du kan finde/købe hjælp dertil.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Sort » 30. jul 2014, 19:11

Natuglen skrev:Mit bud på et rimeligt godt begynder set ville være
Weirauch HW 50S fås til Kr.2.066,39
Jaeger 4x32 fås til Kr.299,00
kan købes i danske butikker og som også ligger inden for budgettet.
Jeg havde så nok væbnet mig med tålmodighed og kigget efter en brugt HW97 eller 77. Brugtlisten kunne også rumme diana 37 og et par andre fra den kant. Faktisk er der to diana 35 i DBA lige nu, til hhv 800 og 1600.

Gider man selv køre til tyskland eller noget i den stil kan man jo gå på EGUN og nuppe den her: http://translate.googleusercontent.com/ ... 1l8rXh9PRA
Til 200 europenge, inkl kikkert og taske. Det er sgu ligefør jeg selv nupper den.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Holmgren » 31. jul 2014, 08:44

Har du set filmklippet inden du svarede? Ja, du har ret i dit postulat, men det er da en generalisering der vil noget.
Ja det var en generalisering og ikke en specifik kommentar til videoklippet. Jeg kan generelt godt lide Teds anmeldelser, men man skal dog huske, at Ted efter eget udsagn ikke har det godt med fjederdrevne skydere :blink:

Jeg synes misvisende anmeldelser på youtube og i blogs ofte står uimodsagt, mens det er meget sværere at slippe af sted med sådan noget på fora som fx NVF.

Hvis jeg fx påstår, at Crosman 2100 er et skønt kvalitetsgevær, er der nok hurtigt nogen som vil gøre opmærksom på, at man godt kan ramme noget med den, men kvaliteten minder om noget man forventer at finde i Toys 'R Us
...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Sort » 1. aug 2014, 00:04

Det er jo rigtigt at man kan finde skamrosende anmeldelser af feks hatsan 125 på youtube, jeg tror endda pyramidair taler pænt om den. Men Ted's holdover lever trods alt af sin troværdighed og selvom han nok ikke slagter en gratis skyder fuldstændigt, så plejer han at have en rimelig rapport om tingene.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Slettet bruger

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Slettet bruger » 6. aug 2014, 12:01

Sort skrev:Det er jo rigtigt at man kan finde skamrosende anmeldelser af feks hatsan 125 på youtube, jeg tror endda pyramidair taler pænt om den. Men Ted's holdover lever trods alt af sin troværdighed og selvom han nok ikke slagter en gratis skyder fuldstændigt, så plejer han at have en rimelig rapport om tingene.
Pyyyeha, så efter at have set ca. 1.000.000.000.000 film på Tuben, ang, luftgeværsanmeldelser, så giver jeg Sort medhold, Ted`s holdover, det virker rimeligt troværdigt, Pyramidair og ligende firmaer som laver deres anmeldelser, på grund af evt profit, :puke:
Det bedste må være, at finde de privatpersoner , som laver et ( ærligt portræt af deres elskede skyder ), der må man selv, forsøge at finde det troværdige, ( men starter det med en Hatsan 125, høj rockmusik, 100 meter, 5 pletskud med Russiske hagl, så Bob Bob ). :razz:

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 74 times

Re: Hvilket luftgevær til ny-interesseret?

Indlæg af Topgun43 » 6. aug 2014, 16:17

Holmgren har ret. HW 30 er noget af det bedste. Jeg har selv haft en.

Den emmer af kvalitet, ligger godt i hånden og skyder meget præcist. Dertil virker den enormt harmonisk. Faktisk mere end storebroderen HW 35, som naturligvis også er et super gevær.

Men hvis du er til brugt, kan du spare en del penge ved at købe en brugt Diana 27. De er ikke til at slide op, og de er både gode og præcise.
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Besvar