Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af AirPellet » 28. sep 2010, 19:33

Hej Forum.

Ansporet af diverse indlæg på youtube, besluttede jeg mig for at vaske og smøre mine nye hagl. Det drejer sig om "Cometa Exact Jumbo 15,90gr", købt af en kendt nethandler som værende = "JSB Exact 16gr" hagl, som jeg har haft rigtig god gavn af i min CFX. Med dete hagl har jeg efter en 450 hagl gennem bøssen opnået en ganske tilfredsstillende træfsikkerhed.

Mit problem er nu, at efter skift til og vask og smøring af "Cometa" haglene er træfsikkerheden pist væk. Skal jeg væbne mig med tålmodighed og få fyret en røvfuld Cometa" hagl gennem geværet, eller skal jeg indse at dette hagl ikke passer til mit gevær, eller er det vask og smøring der gør at præcision er røget sig en tur? Jeg var af den opfattelse, at det netop skulle gøre haglene mere præcise??

Er der andre her der har erfaringer med "Cometa" hagl vs "JSB Exact" haglene og med effekten af at vaske og smøre sine hagl?

Mvh,
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Jeppes
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 532
Tilmeldt: 5. jul 2008, 13:37
Interesser: Luft og teknik
Geografisk sted: Syddjurs
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Jeppes » 28. sep 2010, 19:56

Brug JSB i din Fx. Og brug din tid på og skyde, læse på NVF eller noget andet, i stedet for og vaske og smøre dine hagl... :razz:
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af AirPellet » 28. sep 2010, 20:00

Jeppes skrev:Brug JSB i din Fx. Og brug din tid på og skyde, læse på NVF eller noget andet, i stedet for og vaske og smøre dine hagl... :razz:
Det skulle da lige prøves hehe... Men de er jo netop solgt som JSB hagl... der står da også "Carefully selected by JSB" så jeg regnede da med at de var lige så gode...??
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Rahan » 28. sep 2010, 21:31

Hehe. Det sker jo tit, at der er noget, som man bare er nød til at prøve :biggrin:

desværre synes jeg også tit det koster kassen !!!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Sort » 29. sep 2010, 00:04

Jeg har godt set vask/smøring/vægtsorterring/sizing som beskrevne procedurer blandt FT folket.
Ham der faktisk skrev artiklen, havde selv droppet en væsentlig del af den omfattende procedure og nøjedes med vejningen :???:

Nå men lad os komme til lidt fakta. Hvis man skyder med et svagt våben, dvs feks FT våben på under 12 fpe eller mere markant på luftpistoler som feks dem man skyder konkurrence med som ligger endnu lavere i power. Så Tæller haglvægt og ensartetheden af vægten væsentligt mere end når vi bare hamrer dem op på 280m/s uanset.

Som jeg kender JSB er de let smurte fra fabrikken, det plejer at fungere fint og det eneste en vask evt ville gøre noget ved ville være evt støv fanget i fedtet. Modsat skal man så have en ret omhyggelig smøring for at sikre sig at man ikke får nyt støv på(herunder blystøv) og at haglene er ligeligt smurte osv.

Sizing tror jeg heller ikke gør det helt store. JSB hagl er så bløde at lufttrykket deformerer dem ud så de fylder riffelgangen og de fleste rifler sizer haglene let ned når de bliver kamret. Min S410 sætter feks små riffelgangsmærker rundt i kanten af haglets hoved. (alm jsb 5,52mm)

Alt i alt tror jeg ikke der er meget at hente, udover at man kan få sorteret de deforme hagl fra og så måske lidt mental/meditativ forberedelse.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af AirPellet » 29. sep 2010, 12:51

... OK tak for forklaringen. Hvad er jeres tanker mht. præcisions forskellen på de rigtige JSB hagl og de nye Cometa hagl? Skal geværet renses og så igang med de nye hagl, indtil den er præcis igen, eller er det et fejlkøb og et skod hagl jeg har købt? Så må jeg jo kassere og købe nogle rigtige JSB'er hos Sonos hehe...???
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Sort » 29. sep 2010, 13:55

Det siges at der skal optil 100 hagl igennem en pibe, før den er tilskudt med hvad man nu har fundet på at skifte til. Men hvis de stadigvæk ikke samler, så duer de ikke.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Velo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18. mar 2010, 20:03
Interesser: 2hjulet motorsport + transport
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Velo » 29. sep 2010, 21:22

Sort skrev:Det siges at der skal optil 100 hagl igennem en pibe, før den er tilskudt med hvad man nu har fundet på at skifte til. Men hvis de stadigvæk ikke samler, så duer de ikke.
Jeg har endnu ikke set fidusen i ovenstående. Men det kan være fordi at jeg ikke skyder på afstande eller med styrker som i riffel gutter.

Men kan jeg lokke dig til at uddybe noget af teorien herfor?
Mht. Smøring, så har jeg forsøgt mig med at smørre pipen på min pistol med kædespray, sådan for sjov.
Og der føles det som om at haglene forlader pistolen med højere hastighed og rammer skiven lidt højere end med en "tør" pipe.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Sort » 29. sep 2010, 22:00

Hmm teori og fakta ligefrem.. jeg skrev at "det siges at" så det er ikke noget jeg som sådan ved eller kan underbygge.

Men jeg har i nogen grad observeret at hagl forsøg (altså forskellige ikke JSB hagl) kan føre til lidt spredte skud. Om det så er psykologisk eller om der faktisk er ændringer i blybelægningen i piben kan jeg ikke sige med sikkerhed.

Den gægnse fortælling om denslags har jeg set på airarms owners forum. Folk angiver at netop deres riffel skyder bedst med ren pibe, bedst efter rens plus 100 skud eller bare bedst uden rensning. I samme ombæring siger de så at de ved haglskift oplever bedre samling efter 100-250 skud med det nye hagl. Det er så det jeg svarer udfra.

Jeg synes at jeg har lagt mærke til at jeg ved grundig rens af piben,får nogle lidt åbne grupper. Så istedet skyder jeg bare en filtprop med lidt olie på igennem piben, efter endt skydning. Så er der en oliefilm i riffelgangen til at hindre rust fra fugt i luften og tingene ser ud til at være som de plejer når jeg pakker ud næste gang.

Jeg vil generelt ikke anbefale direkte smøring af piben, andet end lidt når man pakker skyderen væk. Olie dråber etc i en luftpibe kan skabe diseling og uforudseelige hastighedsspredninger.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Velo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18. mar 2010, 20:03
Interesser: 2hjulet motorsport + transport
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Velo » 30. sep 2010, 16:57

Sort skrev:Hmm teori og fakta ligefrem.. jeg skrev at "det siges at" så det er ikke noget jeg som sådan ved eller kan underbygge.

Men jeg har i nogen grad observeret at hagl forsøg (altså forskellige ikke JSB hagl) kan føre til lidt spredte skud. Om det så er psykologisk eller om der faktisk er ændringer i blybelægningen i piben kan jeg ikke sige med sikkerhed.

Den gægnse fortælling om denslags har jeg set på airarms owners forum. Folk angiver at netop deres riffel skyder bedst med ren pibe, bedst efter rens plus 100 skud eller bare bedst uden rensning. I samme ombæring siger de så at de ved haglskift oplever bedre samling efter 100-250 skud med det nye hagl. Det er så det jeg svarer udfra.

Jeg synes at jeg har lagt mærke til at jeg ved grundig rens af piben,får nogle lidt åbne grupper. Så istedet skyder jeg bare en filtprop med lidt olie på igennem piben, efter endt skydning. Så er der en oliefilm i riffelgangen til at hindre rust fra fugt i luften og tingene ser ud til at være som de plejer når jeg pakker ud næste gang.

Jeg vil generelt ikke anbefale direkte smøring af piben, andet end lidt når man pakker skyderen væk. Olie dråber etc i en luftpibe kan skabe diseling og uforudseelige hastighedsspredninger.
Ideen med filtproppen kan jeg godt tilslutte mig.
Min fremgangmåde med min PCA er et skud spray ned igennem pipen og så blæst igennem med trykluft.
På den måde ligger der en tynd fedt film ned igennem pipen. Men om det har noget at sige eller om det bare er hovedet. Det kan jeg ikke afgøre på de korte afstande hvor jeg bruger min HW40

Mht spredning og haglskift. Så er min teori at det lige så meget handler om at lære haglet at kende i forhold til det man er vandt til. Ingen forskellige fabrikater hagl flyver ens eller forlader pipen på samme vis. Så der må være noget der.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Sort » 30. sep 2010, 17:50

Velo skrev:Mht spredning og haglskift. Så er min teori at det lige så meget handler om at lære haglet at kende i forhold til det man er vandt til. Ingen forskellige fabrikater hagl flyver ens eller forlader pipen på samme vis. Så der må være noget der.
Jeg kan jo som hovedregel være ligeglad med rekyle og om jeg holder fast eller løst på min PCP'er. Så når jeg foretager en testskydning med nye hagl. Burde der ikke være noget at vænne sig til.

Men i en fjedervåben kan det meget vel ske at for at ramme med et andet hagl, skal man så også holde fastere eller løsere. For at få haglet til at slippe piben i optimalt i forhold til rekyle osv.

En match PCP luft pistol, kan jo sætte haglene indenfor noget der minder om nul spredning på 10m. Det med så lav energi at haglvægten i hundrede dele-gram har noget at sige.

Hvor en HW40 præcist ligger i power ved jeg så ikke lige. Men med stempel og deraf følgende rekyle, må det betyde noget hvor fast man holder.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Velo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18. mar 2010, 20:03
Interesser: 2hjulet motorsport + transport
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Velo » 1. okt 2010, 13:43

Sort skrev:
Hvor en HW40 præcist ligger i power ved jeg så ikke lige. Men med stempel og deraf følgende rekyle, må det betyde noget hvor fast man holder.
Det er også bare teorier.
Nu siger du stempel og rekyl.
Med stemplet mener du så den mekaniske ventil der åbner ved hjælp af en fjeder når man trykker på aftrækkeren?
Drivmidlet er jo forkomprimeret luft uden mekaniske påvirkninger når pistolen er "ladt"

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Vask/Smøring af hagl samt præcision?

Indlæg af Sort » 1. okt 2010, 16:07

Velo skrev:Det er også bare teorier.
Nu siger du stempel og rekyl.
Med stemplet mener du så den mekaniske ventil der åbner ved hjælp af en fjeder når man trykker på aftrækkeren?
Drivmidlet er jo forkomprimeret luft uden mekaniske påvirkninger når pistolen er "ladt"
Ups, jeg har så fået rodet HW40 og HW45 sammen i mit hoved.
Nå men nu siger jeg godt nok "ligeglad" med rekyle osv. Men Riflen er faktisk ikke rekylfri, den bevæger sig ca en cm bagud når den står frit. Det er så et våben på vel 4kg med bipod og kikkert. En pistol på måske et kg reagrer nok lidt mere.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar