Garand M1

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Storlingevej
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11. feb 2016, 09:59
Interesser: Jagt, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 4 times

Garand M1

Indlæg af Storlingevej » 11. feb 2016, 10:42

Hej Forum

Jeg er den heldige nye ejer af en Winchester Garand M1 fra April 1943, og har i den forbindelse en del spørgsmål. Våbenet er købt på auktion (indleveret af politiet, da det drejer sig om et dødsbo), så det er lidt af en satsning hvordan den standen er - lige nu går jeg og venter på våbentilladelsen.

Jeg har været utrolig heldig at finde frem til pårørende af den tidligere ejer, og har derved fået en masse interessant information om våbenet - det er i en fantastisk flot stand og yderst flot rengjort, og den ser ikke "modificeret" ud. Skæftet er formodentlig det originale med de rigtige stempler på siden og ved aftrækkerbøjlen. Det er ud til at der er kommet en ny pibe på efterfølgende - LMR.

1. På Sjælland - hvem er den rette våbenmekanikker at rette henvendelse til for at få vedkommende til at kigge riflen igennem inden det første skud afgives.
2. Er der nogen hjemmeladere her på forum, der selv lader til deres Garand gevær M1?
3. Jeg har ved at læse her på forummet efterfølgende blevet opmærksom på at flere af jer har registreret jeres Garand til "jagt i udlandet" - er det gjort efterfølgende?.

Mvh / Br

Peter

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Garand M1

Indlæg af Langenge » 11. feb 2016, 12:03

Storlingevej skrev:3. Jeg har ved at læse her på forummet efterfølgende blevet opmærksom på at flere af jer har registreret jeres Garand til "jagt i udlandet" - er det gjort efterfølgende?.

Mvh / Br

Peter
Der er ikke noget med "registreret til jagt i udlandet" og ej heller noget, der skal gøres efterfølgende.
Når/hvis du får tilladelse til en halvautomat via dit jagttegn, så fremgår det af tilladelsen, at den ikke må anvendes til jagt i DK, uden af være plomberet til 2 skud. (Bortset fra halvautomatiske salonrifler, der I nogle tilfælde også må anvendes til regulering i DK)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Storlingevej
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11. feb 2016, 09:59
Interesser: Jagt, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Garand M1

Indlæg af Storlingevej » 11. feb 2016, 12:41

Hej Langenge

Tak for hurtigt response - det gav mig lidt afklaring, da loven skal overholdes.

Et par tillægsspørgsmål:

Er der blevet oprettet en klub for Garand her i DK, som jeg kan læse her på forummet flere har ønsket?
Er der nogen regler/hensyn/skik for skydning på godkendte baner med en 1/2 automat jeg bør kende inden jeg aflægger Kalvebod et besøg - selvfølgelig udover almindelig god opførsel og våbenhåndtering?

Mvh / Br

Peter Sørensen

Brugeravatar
Ferguson
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 26. nov 2009, 19:11
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 37 times
Kontakt:

Re: Garand M1

Indlæg af Ferguson » 11. feb 2016, 12:53

Du kan jo også besøge denne skydebane, der dukker af og til en Garand op. :smile:

http://www.vaerslevskytteforening.dk/

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Garand M1

Indlæg af Kleth » 11. feb 2016, 13:00

På Kalvebod bane 12 skal du medbringe klud eller sikkerhedsfane, som kan isættes før der markeres.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Garand M1

Indlæg af Allan3 » 11. feb 2016, 13:21

Af interesse vil jeg lige høre hvilken en auktion du købte den på, for har ikke set så mange våben på auktion fra politiet

Storlingevej
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11. feb 2016, 09:59
Interesser: Jagt, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Been thanked: 4 times

Re: Garand M1

Indlæg af Storlingevej » 11. feb 2016, 13:27

Hej Allan

Den er købt på Lauritz.com

- Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Garand M1

Indlæg af PSindrup » 11. feb 2016, 15:07

Storlingevej skrev:Hej Allan

Den er købt på Lauritz.com

- Peter
Da jag var i militæret, lærte jeg at adskille og samle sådan en fætter i mørke - mon man stadig kan det? :???:

Peter

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Garand M1

Indlæg af Ølgaard » 11. feb 2016, 15:49

Det glemmer man aldrig, det er ligesom at køre på cykel :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Garand M1

Indlæg af 357Magnum » 12. feb 2016, 09:27

Tillykke med M1'eren. Det er en riffel for livet - du kommer aldrig til at sælge den!

1) Mon ikke Våbensmeden i Hedehusene er klar til en tjekker? M1 er meget robust, men tjek lige at ladearmen (operation rod) kører fint og gasstemplet er nogenlunde rent.

3) Genladning til M1 kræver lidt forståelse af teknikken i en halvauto. Her er et gammelt indlæg jeg skrev for år tilbage:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=5&t=18456

... og så skal vi selvfølgelig se fotos af den gamle dame :-) Min er en Springfield fra efteråret 1944 og skyder som en drøm.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Seff
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 17. maj 2007, 01:52
Interesser: WWII, Jagt
Geografisk sted: Århus
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Garand M1

Indlæg af Seff » 13. feb 2016, 14:35

LMR piben siges at være (potentielt) særdeles præcis, dette bygges på at de første rifler man lavede/modificerede specifikt til National Match fik LMR piber. Min egen IH Garand fra 50erne har en sådan pibe.

Besvar