Min k98k

Et forum for folk med interesse i våben & munition anvendt under de sidste verdenskrige.
Besvar
Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 9. aug 2008, 15:32

Geværet jeg ejer er en mauser og det som er tilbage af det originale skæfte tyder på det er en k98k, kikkertmontagen dækker desværre nogle numre/et stempel, så vidt jeg ved er det en årg 39 ombygget hos otterup, der står 39 ovenpå låsestolen. Vil meget gerne vide om denne skyder har været med i krigen. Forventer ikke hjælp men det ville være rart :) .. Jægerhilsen Nico..
Vedhæftede filer
guns 3.jpg
guns 3.jpg (63.17 KiB) Vist 10920 gange
Med venlig hilsen

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Min k98k

Indlæg af Fredericianer » 9. aug 2008, 15:57

Ja, her et billede af den.

Billede









Okay, det er nok ikke sandsynligt at det lige er denne Tysker der havde din riffel, men man hvem ved? Der var jo temmelig mange af dem her i landet, og de efterlod alle deres våben efter krigen.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 9. aug 2008, 16:01

Tusind tak for billedet, Har kigget rundt omkring men kan ikke læse hvad hullet i skæftet er til, er det kun mig som ikke ved det? Frederecianer tror du så at min var/er en M98 k98k?
Med venlig hilsen

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 14. aug 2008, 02:11

Redigerer lige:

Alle spørgsmål om geværet er nu besvaret(mødte en erfaren herre på skydebanen)..

Den er fra 39 har været lavet sammen med de i alt 15.000.000 mausere som blev lavet til ww2 og er lavet om til "skytteforeningsmauser" efter krigen, sidenhen er piben drejet ned og den er lavet til jagriffel uden faste sigtemidler. Skæftet er jo originalt og alle numre(pånær piben selvfølgelig) passer sammen.

Lidt sjovt at man i 2008 starter med en riffel fra 39, og den skyder stadig fint.. ;.;<
Senest rettet af (Nico_dk) 17. aug 2008, 22:00, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21700
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: Min k98k

Indlæg af Refraktorius » 14. aug 2008, 10:08

(Nico_dk) skrev:Tusind tak for billedet, Har kigget rundt omkring men kan ikke læse hvad hullet i skæftet er til, er det kun mig som ikke ved det? Frederecianer tror du så at min var/er en M98 k98k?
Det er til at adskille bundstykket med (eller rettere slagbolt og klumpen bagest)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 20. aug 2008, 00:07

Følger jo interreseret med i træskæfter vs kunstof og montering af bipods... Kan man ikke sætte en på den gamle mauser uden at ødelægge skæftet? eller kan man slet ikke bruge træ og bipods sammen? Redigerer:
Glemte at søge under bipods først, kan se en speciel harris mount som blev anbefalet af Gunnut kan bruges, men så skal jeg ha´ fat i en hobby snedker, og hvad med skæftet, mon er til at flå af sådan lige >>_: .. Når vi snakker våbenhobby så møder jeg nok en på et tidspunkt :razz:
Med venlig hilsen

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2007, 23:41
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: Min k98k

Indlæg af Drabe » 21. aug 2008, 00:00

(Nico_dk) skrev:Følger jo interreseret med i træskæfter vs kunstof og montering af bipods... Kan man ikke sætte en på den gamle mauser uden at ødelægge skæftet? eller kan man slet ikke bruge træ og bipods sammen? Redigerer:
Glemte at søge under bipods først, kan se en speciel harris mount som blev anbefalet af Gunnut kan bruges, men så skal jeg ha´ fat i en hobby snedker, og hvad med skæftet, mon er til at flå af sådan lige >>_: .. Når vi snakker våbenhobby så møder jeg nok en på et tidspunkt :razz:

"Kan man ikke sætte en på den gamle mauser uden at ødelægge skæftet?"

Ked af det, men dit skæfte er sgu vist ødelagt! :evil:
men tror da jeg ville kigge mig om efter en anden model til en bipod, ikke fordi man ikke kan montere en sådan, men bliver det ikke lidt en sjov combo med en amputeret Kar98k med en bipod på?
“Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?
Joseph Stalin

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 21. aug 2008, 00:16

:eek: Nu kan jeg ikke linke til tråden, men den speciel mount fra harris jeg omtaler kan knapt ses når der ikke er bipods monteret <+:

Du må da undskylde men det er ikke mig som har savet det originale skæfte i stykker...

Og sidst men ikke mindst så regner jeg med at anskaffe mig en 98´er nogenlunde samme årgang som den ovenfor men i original stand, og dén får ingen kikkert eller bipod monteret, bare rolig <=> . Men den skyder jo fint den jeg har, ville være lidt sejt at kunne "være med" med en 39ér riffel synes jeg, skidevære med om den ser nok så bøvet ud :puke:
Med venlig hilsen

Brugeravatar
Drabe
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2007, 23:41
Geografisk sted: ÅRHUS

Re: Min k98k

Indlæg af Drabe » 21. aug 2008, 00:30

nej det er jeg godt klar over, er gjort af nogen tosser for et halvt århundrede siden...
Men stadig væk synes jeg det er en træls kombination med bipod på en gammel svend fra 39 i dens originale afsavede skæfte, ikke at der er noget galt med riflen som sådan, men man kunne jo evt købe et lidt mere moderne skæfte på måske midway danmark, som ville æstetisk passe noget bedre med en Harris bipod ?
Senest rettet af Drabe 21. aug 2008, 00:48, rettet i alt 1 gang.
“Ideas are more powerful than guns. We would not let our enemies have guns, why should we let them have ideas?
Joseph Stalin

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 21. aug 2008, 00:33

Godt råd Drabe men jeg vil på sigt have min egen "moderne" riffel med en mindre kaliber hvis jeg da ikke bliver frarådet det(lille kaliber altså)...

Mauseren må gerne beholde det gamle slidte look, det klæder den godt efter min mening :razz:
Med venlig hilsen

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Min k98k

Indlæg af Slettes3 » 21. aug 2008, 18:44

(Nico_dk) skrev:Godt råd Drabe men jeg vil på sigt have min egen "moderne" riffel med en mindre kaliber hvis jeg da ikke bliver frarådet det(lille kaliber altså)...

Mauseren må gerne beholde det gamle slidte look, det klæder den godt efter min mening :razz:
Man skal bare være glad for det våben man har dybest det ;-)

Den riffel du har der, er en god platform til alle mulige/umulige ombygninger.."Hotrodding", uden de helt store omkostninger. Du kan lave din egen stilform <+:

Riflen du har bliver aldrig en samler alligevel, da den er ganske uoriginal...så bare rolig, du kan ikke ødelægge noget her :twisted:

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 21. aug 2008, 22:19

Hej Rigbymauser og tak for din mening, har lige skudt 50 skud med den, og hvis riflen ikke slidt op i løbet beholder jeg den som min <;> ..

Og jeg skulle nok have spurgt om jeg kunne sætte bipods på uden at FLÆKKE skæftet, er godt klar over den er "ødelagt" i samler-øjne <+:

PS, Tak til NVF´ere, skytter og andre i VHHS, det var en god aften...
Med venlig hilsen

Brugeravatar
Trotyl
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 3. feb 2006, 21:01
Interesser: Ammunition, Pistolskydning, Skydevåben iøvrigt
Geografisk sted: Jammerbugten
Has thanked: 61 times
Been thanked: 40 times

Re: Min k98k

Indlæg af Trotyl » 21. aug 2008, 22:34

(Nico_dk) skrev:
PS, Tak til NVF´ere, skytter og andre i VHHS, det var en god aften...
Det var da rart du følte dig hjemme.
Ser frem til yderligere samarbejde :razz:
Hvad man ikke har i hovedet, må man have i tanken...

Brugeravatar
10SFGA
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 13. jan 2008, 00:31
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Min k98k

Indlæg af 10SFGA » 8. sep 2008, 16:21

Hej
Vedrørende montage af bipod kan man jo købe en uncle mike's sling studs(sidder i dag på de fleste nye rifler)

Kruttjon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 3. nov 2008, 01:02
Geografisk sted: Norway
Kontakt:

Re: Min k98k

Indlæg af Kruttjon » 3. nov 2008, 10:28

(Nico_dk) skrev:Redigerer lige:

Alle spørgsmål om geværet er nu besvaret(mødte en erfaren herre på skydebanen)..

Den er fra 39 har været lavet sammen med de i alt 15.000.000 mausere som blev lavet til ww2 og er lavet om til "skytteforeningsmauser" efter krigen, sidenhen er piben drejet ned og den er lavet til jagriffel uden faste sigtemidler. Skæftet er jo originalt og alle numre(pånær piben selvfølgelig) passer sammen.

Lidt sjovt at man i 2008 starter med en riffel fra 39, og den skyder stadig fint.. ;.;<
Min Mauser er 34 mod, arv etter min far, men her er som fleste andre skiftet løp til 7,62x63 (fa 7,92)engang i tiden, mekanismen fungerer utmerket. Har byttet stokk og avtrekk, har fulgt meg i skogen nå i 20 år. Jeg ser ingen grunn til å bytte den ut. :D

Brugeravatar
Astra
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 12. jun 2004, 20:27
Interesser: Riffelprøver
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 2 times

Re: Min k98k

Indlæg af Astra » 4. nov 2008, 15:08

Heja Norge .
Ja i havde jo sikkert også nok af dem da di grønne drog af gårde ,medet er den Riffel i verden

der er lavet flest af ,og den fåes ikke bedre og mere slid ,men at den kun er lavet i 15 millioner

Stk tror jeg ikke på for den er jo lavet på Licens i næsten alle lande der vidste hvad det var de

købe ,og hvad det var værd ,det var blot synd at de havde en hærfører der nærmest var idiot.

Jeg mangler en hel K98 .
M V H Carl ERik
astra@osterbo-net.dk

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 4. nov 2008, 16:55

Nu er en Mauser 98 mange forskellige rifler, jeg har læst andetsteds at modellen k98k blev produceret i i alt ca 15 millioner eksemplarer forskellige steder før og under anden verdenskrig. En mauser 98 fra første verdenskrig hedder feks ikke k98k.
Med venlig hilsen

Brugeravatar
Astra
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 156
Tilmeldt: 12. jun 2004, 20:27
Interesser: Riffelprøver
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 2 times

Re: Min k98k

Indlæg af Astra » 4. nov 2008, 20:00

Tak for svaret Nico--dk .
Jo det er bare en skam at man ikke var mere ude med snøren da de grønne spadserede
hjem (til ingenting ) men riffelskydning var ikke så meget in dengang ,(den blev jo nærmest
betragtet som intet værd ) alle de gode Rifler der lå i dynger ,bare smit op i en spids ,jeg kan
nu se at det var både synd og skam .
Jeg har spekuleret på om der er plads til Spor som på "Sako " det ville være smart og godt
med et par gode Stål ringe der passede i sporet exvis Sakos ,det vil jeg til at se på for styrken
kan vel nok tolereres ,hvem har et billig nr til en Pensionist der mangler noget at rode med ,
gerne uden løb men helst med skæfte (det originale ),lad høre folkens.
det kunne jo blive alle tiders i 22/250 eller 243 ,der passer bundstykket jo ,skal sådan noget godkendes eller køres til Syn,..hihihihihi .
Vi var inde på at der var lavet mange millioner af dem ,det er rigtig alle lande i Europa har fået dem
og mange lande og slyngelstater i sydamerika har også så mange bliver til masser af millioner stk
M V H Carl ERik
astra@osterbo-net.dk

Brugeravatar
(Nico_dk)
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 5. aug 2008, 01:40
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Min k98k

Indlæg af (Nico_dk) » 27. maj 2009, 19:52

Hejsa på NVF..

Sidst jeg var på skydebanen ville min mauser ikke skyde, bundstykket klikker men slagstiften kommer ikke ud og trykker på fænghætten, er der nogen som kan fortælle mig hvad problemet er og evt. fortælle hvordan man skiller bundstykket ad?

på forhånd tak

Ps: sikringen sidder fast i afsikret, det plejer den heller ikke at gøre.
Med venlig hilsen

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 550
Tilmeldt: 30. dec 2004, 23:01
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: Min k98k

Indlæg af mafotha » 27. maj 2009, 21:12

Tjek www.surplusrifle.com, der vises adskillelse af bundstykke (o.m.a.) ;-)
Mafotha

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Min k98k

Indlæg af Great Dane » 27. maj 2009, 21:13

(Nico_dk) skrev:Hejsa på NVF..

Sidst jeg var på skydebanen ville min mauser ikke skyde, bundstykket klikker men slagstiften kommer ikke ud og trykker på fænghætten, er der nogen som kan fortælle mig hvad problemet er og evt. fortælle hvordan man skiller bundstykket ad?

på forhånd tak

Ps: sikringen sidder fast i afsikret, det plejer den heller ikke at gøre.

He he pilfinger :shame: :twisted:

Du har ikke drejet bundstykkehovedet helt på plads, og jeg formoder den skal have en omgang til. Er det helt galt, så kør til Varde så skal jeg klare den for dig med det samme.
Mvh Great Dane

Besvar