Skal jeg vælge Leupold VX-3 eller VX-R ???

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Win94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14. jul 2007, 09:07
Geografisk sted: midtsjælland/KBH
Been thanked: 2 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Win94 » 12. apr 2011, 00:23

Keseler skrev:Hvad synes du om selve red dot´en? Med hensyn til størrelse og skarphed?
God skarphed. Slet ikke brug for de højeste styrker ej heller i solskin...og i mørker kan den blændes så langt ned at den fremtræder som en meget skrap aftegnet prik.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af HHC » 12. apr 2011, 02:13

Lige et spørgsmål, hvordan fungere det når det begynder at blive mørkt.
Bliver der ikke for mange "streger"

Win94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14. jul 2007, 09:07
Geografisk sted: midtsjælland/KBH
Been thanked: 2 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Win94 » 12. apr 2011, 07:49

HHC skrev:Lige et spørgsmål, hvordan fungere det når det begynder at blive mørkt.
Bliver der ikke for mange "streger"
Både og...hvis der er skruet for meget op for lyset ja..ellers nej...korrekt indstillet så er det en fin skrap plet. som kun skulle fylde 1 MOA...hvis jeg husker rigtigt...(ser også sådan ud.)

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Fresh » 12. apr 2011, 09:02

Win94 skrev:
Keseler skrev:Med hensyn til rosende ord til Ballistic Fire dot trådkors, hvad er begrundelsen for det?
Det kombinere et trådkors til kort hold med et til lange hold+afstandbedømmelse. :smile:
Jeg har ventet mange år på at nogen skulle for lavet et cirkel plex med lys og ballistic....

VX-R trådkors http://www.leupold.com/lightbox/features/fire-dot/
Når firedot'en slukkes, er der så en sort prik bag eller er der trådkryds?

Maubla
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 6. jan 2009, 19:33
Interesser: Riffel og ladning
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 22 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Maubla » 12. apr 2011, 19:29

Hej
Hvis du vil bruge din kikkert til andet end jagt i danmark, så må du ikke købe under 50mm og helst med lys.
Jeg har set så mange som har fortrudt deres kikkert køb, når de mangler lys i skumring efter bukken i Sverig og lyset er dejlig til drivjagt og måneskindsjagt efter gris.

Jeg tror hvis jeg var dig, ville jeg vælge en VX-R med lys 3-9x50, det er en meget fin kikkert.
Det med at Leupold ikke tager lys ind i skumring passer ikke, de tager ikke så meget lys ind som Zeiss, men der er få kikkerter som kan tage så meget lys ind som en Zeiss, men det drejer sig om 3-4% mindre og hvem kan se det, du skal måske stoppe 5 min før en som sidder med en stor Zeiss. det er forskellen og vil man give 3 gange, hvad en Leupold koster er det fint, men mindre kan nemt gøre det.

Nu får jeg nok ørene i klemme :krydsser: men man kan også vælge at :nolisten: :shame: :fun: :fun: :fun: :fun:

Mvh Maubla Ole

Win94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14. jul 2007, 09:07
Geografisk sted: midtsjælland/KBH
Been thanked: 2 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Win94 » 12. apr 2011, 20:03

Fresh skrev:Når firedot'en slukkes, er der så en sort prik bag eller er der trådkryds?
Trådkors. :smile:

Win94
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 170
Tilmeldt: 14. jul 2007, 09:07
Geografisk sted: midtsjælland/KBH
Been thanked: 2 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Win94 » 12. apr 2011, 20:13

Maubla skrev:Det med at Leupold ikke tager lys ind i skumring passer ikke, de tager ikke så meget lys ind som Zeiss, men der er få kikkerter som kan tage så meget lys ind som en Zeiss, men det drejer sig om 3-4% mindre og hvem kan se det, du skal måske stoppe 5 min før en som sidder med en stor Zeiss. det er forskellen og vil man give 3 gange, hvad en Leupold koster er det fint, men mindre kan nemt gøre det.
Enig.


ang 3-9x50 kommer jo helt an på hvilken forstørrelse man vil bruge om natten. For en 3-9x40 har en udgangspupil på 6mm ved 6,5 gange forstørrelse. hvor en 3-9x50 har 6mm ved 8 gange forstørrelse.
Der er mange der er smuttet afsted på natte jagt med 1-6x42. uden at have problemer...
Jeg ville tage en 3-9x40 for at få en bedre montering også leve med at "kun" at kunne bruge op til 6,5 gange forstørrelsen ved natte jagt.

en lille film fra savage arms om jagt i low light. http://www.youtube.com/watch?v=si7dwJkNKa8

Lille
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 238
Tilmeldt: 17. maj 2008, 07:30
Interesser: Jagt, genladning,madlavning
Geografisk sted: Plutøen
Has thanked: 16 times
Been thanked: 16 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Lille » 13. apr 2011, 10:27

Maubla skrev:Hej
Hvis du vil bruge din kikkert til andet end jagt i danmark, så må du ikke købe under 50mm og helst med lys.
Jeg har set så mange som har fortrudt deres kikkert køb, når de mangler lys i skumring efter bukken i Sverig og lyset er dejlig til drivjagt og måneskindsjagt efter gris.

Jeg tror hvis jeg var dig, ville jeg vælge en VX-R med lys 3-9x50, det er en meget fin kikkert.
Det med at Leupold ikke tager lys ind i skumring passer ikke, de tager ikke så meget lys ind som Zeiss, men der er få kikkerter som kan tage så meget lys ind som en Zeiss, men det drejer sig om 3-4% mindre og hvem kan se det, du skal måske stoppe 5 min før en som sidder med en stor Zeiss. det er forskellen og vil man give 3 gange, hvad en Leupold koster er det fint, men mindre kan nemt gøre det.

Nu får jeg nok ørene i klemme :krydsser: men man kan også vælge at :nolisten: :shame: :fun: :fun: :fun: :fun:

Mvh Maubla Ole

Hvorfor skulle du få ørene i klemme de hvad du siger er 100% rigtig Ole.

@Keseler
Mit første valg vil være en VX-R med lys 3-9x50 den dækker stor set alle behov til europæisk jagt og så er den til at betale jeg har haft en i hånden i Tyskland angående den belyste prik jeg prøvede alle trin i et mørkt rum og den overstrålede ikke ved den tilpassede styrke til de given lysforhold!Og de vil da være pisse ærligt hvis du nu få en chance til komme på jagt hvor du har mulighed at skyde efter solen nedgang eller på måneskins jagt .De koster jo ikke ret mange penge at sidde sin røv fladt efter grise i dag for eksempel i Sverige Specielt som ungjæger hvor pengene er lidt småt kan du lige så godt vælge den bedste løsning løsning som du kan få for den beløb du har.

Lille Krengel

Keseler
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. mar 2010, 18:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skjern

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Keseler » 13. apr 2011, 15:57

Hvis du vil bruge din kikkert til andet end jagt i danmark, så må du ikke købe under 50mm og helst med lys.
Jeg har set så mange som har fortrudt deres kikkert køb, når de mangler lys i skumring efter bukken i Sverig og lyset er dejlig til drivjagt og måneskindsjagt efter gris.
Mit første valg vil være en VX-R med lys 3-9x50 den dækker stor set alle behov til europæisk jagt og så er den til at betale jeg har haft en i hånden i Tyskland angående den belyste prik jeg prøvede alle trin i et mørkt rum og den overstrålede ikke ved den tilpassede styrke til de given lysforhold!Og de vil da være pisse ærligt hvis du nu få en chance til komme på jagt hvor du har mulighed at skyde efter solen nedgang eller på måneskins jagt .De koster jo ikke ret mange penge at sidde sin røv fladt efter grise i dag for eksempel i Sverige Specielt som ungjæger hvor pengene er lidt småt kan du lige så godt vælge den bedste løsning løsning som du kan få for den beløb du har.
Jeg tror også jeg er ved at komme frem til den afgørelse at det bliver en VX-R. Når de nu koster det sammen, og den tilmed har belyst sigte virker det som det rigtige valg. og som i begge siger så vil det jo være brand ærligt at skulle gå glip af noget, fordi jeg ikke har et med belyst sigte, når jeg nu har mulighed for at købe sådan en.
:goodpost:

Bigfoot
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 263
Tilmeldt: 2. apr 2004, 17:54
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Bigfoot » 13. apr 2011, 22:25

Hvad koster den så, altså 3-9x50 ???
Bigfoot

"Du lever kun én gang, men gør Du det godt, er det også OK"

Keseler
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. mar 2010, 18:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skjern

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Keseler » 13. apr 2011, 23:19

Hvis jeg skulle købe den sammen med riflen, så ville den komme op i 7000,- http://www.korsholm.dk/jagt/produkt.htm ... f6ed0b0041

Men jeg kan købe den i USA for $569 hvilket er 3000 kr http://theopticzone.com/default.aspx?ac ... il&id=3318
Men inklusiv fragt og told og alt det andet, bliver det i omegnen af 4400 kr.

En besparelse på 2600 kr :eek:

Vesterby
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 155
Tilmeldt: 5. apr 2010, 15:14
Interesser: jagt
Geografisk sted: sdr omme
Has thanked: 17 times
Been thanked: 4 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Vesterby » 14. apr 2011, 20:58

har du bestilt en??

Keseler
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. mar 2010, 18:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skjern

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Keseler » 14. apr 2011, 22:39

Nej, ikke endnu..
Skal en tur til London i morgen, så det bliver først en gang i påsken.

Men jeg skal nok melde tilbage, når jeg har været ude og lufte den lidt, på den kommende A-bolt. :sniper:

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Fresh » 15. apr 2011, 12:16

Keseler skrev:Nej, ikke endnu..
Skal en tur til London i morgen, så det bliver først en gang i påsken.

Men jeg skal nok melde tilbage, når jeg har været ude og lufte den lidt, på den kommende A-bolt. :sniper:
Snup en x-bolt i stedet, hvis den ikke koster alt for meget ekstra! Meget bedre aftræk og bedre forarbejde bundstykke.

Keseler
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. mar 2010, 18:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skjern

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Keseler » 23. apr 2011, 17:53

Det er nemlig det med pengene det er galt med.
Sådan en X - Bolt ligger - så vidt jeg husker - fra 7000 eller 6500 og op ad. A-bolt'en kan jeg få for 5000,-
Så er det vel og mærket composite stalker modelen, synes ellers at den er meget flottere i træ. (Medallion)

Men var lige i Korsholm idag, og der påstod de at de ikke kunne få den i 308. win. De havde den nemlig ikke hjemme, og de ville lige tjekke det.
Så lad os nu se.. :krydsser:

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Fresh » 23. apr 2011, 18:01

KO Skov har et velsorteret udvalg af Browning rifler, prøv at giv dem et kald. Jeg mener bestemt på både A og X findes i 308w

Keseler
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. mar 2010, 18:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skjern

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Keseler » 23. apr 2011, 21:36

Men jeg er nu bare så glad for at handle hos korsholm + det ligger kun 5 km fra hvor jeg bor. De har nu også et browning udvalg, og det de ikke har kan de jo bestille hjem..
Der er bestemt ingen tvivl om at både A- og X-Bolt kan købe som 308. win.
http://www.browning.com/products/catalo ... r-firearms
http://www.browning.com/products/catalo ... r-firearms

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Pistolero » 3. maj 2011, 14:13

Keseler skrev:Nej, ikke endnu..
Skal en tur til London i morgen, så det bliver først en gang i påsken.

Men jeg skal nok melde tilbage, når jeg har været ude og lufte den lidt, på den kommende A-bolt. :sniper:
Fik du den bestilt ?
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af HHC » 16. maj 2011, 14:44

Var lige nede hos Korsholm for at se på en vx r, men sjovt nok gik lyset på kikkerten i stykker mens vi stod der :blowingup: .
Sælgeren den stakkels fyr så noget underlig ud i ansigtet, men klarede det nu meget godt.

Nå men S & B Clasic er vist også et godt valg i 3x12x50.
Lidt dyre men bedre på alle fronter synes jeg.

Næste problem bliver min kære hustru :krydsser:

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Pistolero » 16. maj 2011, 18:16

lyder smadret, mon ikke bare batteriet sku skiftes :smile:
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af HHC » 16. maj 2011, 23:10

Nej det var ikke batteriet, men en fejl i elektroniken

Keseler
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. mar 2010, 18:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skjern

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Keseler » 25. maj 2011, 11:36

DGR skrev:
Keseler skrev:Nej, ikke endnu..
Skal en tur til London i morgen, så det bliver først en gang i påsken.

Men jeg skal nok melde tilbage, når jeg har været ude og lufte den lidt, på den kommende A-bolt. :sniper:
Fik du den bestilt ?
Nej, for da jeg kom ned i Korsholm efter A-bolten havde de den ikke hjemme. Og for at gøre en lang historie kort; De har stadig ikke kunne fået den hjem.. MEGET SKUFFET! :evil:

Grunden til at jeg så ikke har bestilt VX-R'en, er at jeg stadig væk er lidt i tvivl om den med et objektiv på 50, kan gå på nogle medium rings. For inden på deres hjemmeside siger de at den skal på High rings, men andre har sagt at den " Sagtens, uden nogle problemer" kan gå på nogle medium rings.
Det handler nemlig om at jeg geren vil have en kikkert jeg ikke skal strække hals for at kigge igennem. Så jeg vil gerne lige se om jeg kan få lokket dem til, at sætte både 40'eren og 50'eren på nogle ringe og se hvordan det passer til riflen og mig..

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Pistolero » 25. maj 2011, 13:13

Har selv lige købt VX-R 3-9X50, sagde bare den skulle monteres i den laveste faste weaver montage. Henter den her senere idag så må vi se. Tjekkede også Leupold guiden og der står der High ringe, men nu må vi se.
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 3. apr 2009, 11:30
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af Pistolero » 26. maj 2011, 09:41

Den blev monteret med medium ringe på min x-bolt, kan lige smide et billede op senere :)
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

J-Rock
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 115
Tilmeldt: 8. maj 2007, 20:33
Geografisk sted: København
Been thanked: 3 times

Re: Leupold VX-3 eller VX-R

Indlæg af J-Rock » 26. maj 2011, 10:58

Ja den vil vi meget gerne se!

Jeg går selv med tanker om at prøve en VX-R 9x50.

Jeg har nu en Bushnell 10x40 Elite m. lys, men regner med at sælge de sammen med min Parker Hale 6,5x55, da det er en "højrehåndsriffel" og jeg er links :shame: :wall:

Lige et spørgsmål - i min Bushnell er der et relativt bredt trådkors. Er det lige så bredt i VX-R'en? Jeg vil gerne have et kors der er tyndere end end det jeg har nu.

Besvar