Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Her kan du stille spørgsmål eller give gode råd om kikkerter, sigtemidler, Kamera & andet hardware.
Besvar
Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Indlæg af NielsM » 1. maj 2016, 19:53

Hej.

Nogen der har overstående og kan fortælle mig om jeg kan undgå træfpunktsændring ved af og påmontering?

Riflen den kommer til at sidde på er monteret med en recknagel picatinny skinne.

Via tapatalk
Pew pew pew.

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Indlæg af Henrik2950 » 1. maj 2016, 20:41

Har selv 2 Vortex Sparc II. Begge monteret i 45 graders montage på siden af kikkerten.
Det kommer vel an på hvor stor præcision vi taler om. Hvis du sætter den samme sted på skinnen, og du eller har en rimelig montage, så vil træfpunktet være så godt som uændret. Det kan næsten ikke undgås at der bliver en lille ændring, men da en rødpunktssigte jo ikke er et høj præcisions sigte, så vil det praktisk ikke have den store betydning. Til jagtbrug på 50 meter, vil en afvigelse på 1-2 cm ikke spille nogen rolle.

Brugeravatar
NielsM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 363
Tilmeldt: 1. nov 2009, 19:11
Interesser: Jagt, natur, motorsport
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 241 times
Been thanked: 51 times

Re: Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Indlæg af NielsM » 2. maj 2016, 09:13

Henrik2950 skrev:Har selv 2 Vortex Sparc II. Begge monteret i 45 graders montage på siden af kikkerten.
Det kommer vel an på hvor stor præcision vi taler om. Hvis du sætter den samme sted på skinnen, og du eller har en rimelig montage, så vil træfpunktet være så godt som uændret. Det kan næsten ikke undgås at der bliver en lille ændring, men da en rødpunktssigte jo ikke er et høj præcisions sigte, så vil det praktisk ikke have den store betydning. Til jagtbrug på 50 meter, vil en afvigelse på 1-2 cm ikke spille nogen rolle.
Ok. Tak for svaret!

Det der bekymrer mig mest, er selve montagedelen hvor præcis den er - kontra andet optik med leupold qrw (det har jeg på min z4i nu nemlig)

Skinnen er jeg sikker på er I en god kvalitet.

Lige et side spørgsmål - kan du få kindstøtte når du har monteret den i 45 grader? Eller skyder du bare "fri" ?
Pew pew pew.

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Indlæg af Henrik2950 » 2. maj 2016, 14:37

Min ene Sparc II sidder i en hulens dyr Aimpoint montage og den anden sidder i en billig kinesisk kopi, og der er absolut ingen forskel på stabilitet mm. Nå det først er skruet ordentligt fast på et Picantini rail, så sidder det ret godt fast. Hakkerne i rail'et hjælper dig også til at få sat det i samme position hver gang.

Eratac laver nogle ret lækre snap-on montager som du evt kunne kigge på. http://era-tac.de/index.php/en/products ... ny-profile

Jeg kan sagtens få kindstøtte. Jeg hælder bare riflen lidt til siden så rødpunktet er den position kikkerten plejer at sidde i.
Reelt set drejer det sig kun om ganske få cm jeg skal hælde riflen da rødpunktet sidder meget tæt op af kikkerten.

Jensen84
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 467
Tilmeldt: 23. apr 2012, 09:35
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Indlæg af Jensen84 » 2. maj 2016, 19:08

Det skal vi da vist have et par billeder af [emoji106]

Brugeravatar
Henrik2950
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 11. jun 2014, 17:18
Interesser: Alt der siger bang
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Re: Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Indlæg af Henrik2950 » 2. maj 2016, 22:34

Jensen84 skrev:Det skal vi da vist have et par billeder af [emoji106]

Her monteret på en Sig716:
IMG_6484.JPG
IMG_6484.JPG (537.64 KiB) Vist 6170 gange
og her monteret på en Howa 1500 i MDT chassis med Vortex Viper PST kikkert. Sparc II i Aimpoint montage.
IMG_6486.JPG
IMG_6486.JPG (564.29 KiB) Vist 6170 gange
Som det ses, er det ikke meget man skal flytte fokus for at skifte mellem rødpunkt og kikkert.
IMG_6485.JPG
IMG_6485.JPG (515.73 KiB) Vist 6170 gange
Bruger generelt rødpunkt til korte afstande og løbende vildt, og kikkerten på lange afstande.

Henrik

Brugeravatar
Saxon
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 5. apr 2012, 09:33
Interesser: Langdistance; compoundbue
Geografisk sted: Centralkontinental DK
Has thanked: 15 times

Re: Vortex Sparc II træfpunktsændring?

Indlæg af Saxon » 18. mar 2020, 16:22

Hey Fellas

Hvordan fik i fingre i ERATAC mounts ?

Besvar