Marlin 336T Texan, nu med billeder af det færdige projekt!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prøve?

Indlæg af Elbæk » 17. mar 2015, 17:11

Så fik man investeret i en Marlin 336 i .30-30 Win, så vidt jeg kan se er den fra 1980.

Det er ikke den klassiske med 18" pibe og pistolgreb, den er med 16" pibe og lige skæfte.
På afstand ligner den en Winchester 1892.

Den kræver lidt arbejde på skæftet - og måske lidt plet blånering, men til 3500 kr kan jeg godt leve med at skulle finde sandpapir og olie frem :)
Senest rettet af Elbæk 17. mar 2015, 20:54, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 17. mar 2015, 17:21

ImageUploadedByTapatalk1426609507.455566.jpg
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 17. mar 2015, 21:27

Næ hov - det er ikke en 16" pibe, den er 18,5". Det og så det lige skæfte samt fremstillingsåret, siger at det her er en model 336T Texan. En model, som i denne udgave, blev fremstillet fra 1980-83.

De er ret populære samlerstykker i USA. Jeg har vist lige gjort mig en udmærket handel her :biggrin:

http://www.marlinowners.com/forum/336/4 ... exans.html
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 2043
Tilmeldt: 27. jun 2007, 20:43
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 110 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Tony Rosgaard » 17. mar 2015, 22:00

Winchester 1873 . Cal 32-20 - Oktagon.
Vedhæftede filer
Bøjle.jpg
Bøjle.jpg (49.49 KiB) Vist 3223 gange
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 17. mar 2015, 22:05

Tony Rosgaard skrev:Winchester 1873 . Cal 32-20 - Oktagon.
Sådan en havde/har min gamle chef i Aarhus i sin samling. Det er et dejligt stykke.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Langenge » 22. mar 2015, 00:01

Jeg beklager, at min Rossi valgte at gøre knuder til sidst.
Problemet var ganske lille, om end det tog lidt tid at finde :smile:
Ganske simpelt en lille skrue, der var raslet en smule løs. Skruen strammet og låst med en smule låselim.
Har plaffet 100 bønner af i dag, uden problemer.
Men hvad pokker. Skyderen trængte alligevel til en gang rengøring.
Stadig forbavset over, at den sviner så lidt i løbet med PAVA. Ingen PAVA rester og ingen blyrester. Blot lidt krudtslam.
Nu er kolbe og forskæfte så lige blevet slebet ned, og får linolie. Nu den alligevel var skilt ad.
Glæder mig til at se din "nye" Marlin :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prøve?

Indlæg af Elbæk » 22. mar 2015, 13:03

Du har da intet at beklage - jeg nåede at skyde i omegnen af 50-75 skud med din Rossi, før den blev tøsesur. Og så er det altid betryggende at vide at jeg ikke var den eneste med en skrue løs den dag :)
Desuden var det jo ikke sådan at det skortede på godt selskab og andet spændende legetøj.

Jeg afventer pt. tilladelse til min Marlin - og så skal træet forbi en troldmand. Jeg kunne godt selv ordne træet, men jeg kan, realistisk set, ikke se hvornår jeg skulle få det gjort.

Jeg har købt en (surprise, surprise!) Vortex Optics Diamondback 2-7x35 (V-Plex) til den. Og, så er det lykkedes Astro, den danske importør af Vortex Optics og Weaver, at grave en Weaver Marlin 336 see-through montage, af den gamle slags med flad top, frem til mig - efter emballagen at dømme er den ikke meget yngre end riflen :D
Det ville have plaget mig at skulle montere rail eller den moderne "tacticool" see-through montage med todelt top.

Og som prikken over i'et skal jeg have bestilt det her sæt; http://gunstockcover.com/THE-DUKE-D1.htm med denne rem; http://gunstockcover.com/THE-VIRGINIAN-TV1.htm
At begynde at montere faste rembøjler på en Texan, som i bund og grund er en "saddle gun" er - kan jeg forstå - den ottende dødssynd.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Ramirez
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 52
Tilmeldt: 1. apr 2011, 20:07
Interesser: Jagt , våbenbearbejdning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 29 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Ramirez » 30. mar 2015, 22:00

God aften , alle i denne tråd !

Vi laver (som beskrevet i anden tråd) gerne en skydning med efterfølgende cowboysnak,
spisning og hygge . Og Tony er jo i forvejen medlem , så ham burde vi da kunne hente frem ...

Hilsen Ramirez


Og med henvisning til trådens overskrift :

Vi har i Midtjyllandsområdet flere actions , der gerne må afprøves .
With heart, faith and steel. In the end there can only be one.

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af dksith » 30. mar 2015, 22:17

Ramirez skrev:God aften , alle i denne tråd !

Vi laver (som beskrevet i anden tråd) gerne en skydning med efterfølgende cowboysnak,
spisning og hygge . Og Tony er jo i forvejen medlem , så ham burde vi da kunne hente frem ...

Hilsen Ramirez


Og med henvisning til trådens overskrift :

Vi har i Midtjyllandsområdet flere actions , der gerne må afprøves .
hva tråd er det du henviser til...?

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Langenge » 30. mar 2015, 22:18

dksith skrev:
Ramirez skrev:God aften , alle i denne tråd !

Vi laver (som beskrevet i anden tråd) gerne en skydning med efterfølgende cowboysnak,
spisning og hygge . Og Tony er jo i forvejen medlem , så ham burde vi da kunne hente frem ...

Hilsen Ramirez


Og med henvisning til trådens overskrift :

Vi har i Midtjyllandsområdet flere actions , der gerne må afprøves .
hva tråd er det du henviser til...?
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=14&t=59184
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 2. maj 2015, 23:18

Så fik jeg min Marlin hjem. Jeg huskede den som værende i generelt dårligere stand end den egentlig er, omend at den på et tidspunkt må have været adskilt og samlet igen af en gorilla med parkinsons(!), hvis det ikke var både dyrt og relativt besværligt at finde et komplet set pre-1982 skruer til en Marlin 336, så kunne det godt have været et projekt i sig selv at skifte alle skruerne ud, som de er nu må de få lov til at være en del af våbnets historie - kolben har desuden et grimt hak hvor der er skallet et stykke af, som ikke lader sig pudse væk, igen; det må vi kalde historie/patina.
Jeg kan, på amerikanske Marlin samlere, forstå at jeg skal være ovenud lykkelig for at finde en pre-safety Marlin 336T Texan med karabin skæfte fra første produktionsår. Denne specifikke model blev kun fremstillet fra 1980-83. Det vidste jeg ikke da jeg købte den, jeg syntes bare at den var sjov med den korte 18" pibe og det lige skæfte - men det er da en bonus at den er sjælden :smile:

Nu skal jeg have skilt den ad, renset og olieret metaldelene (samt se om patronudkaster og follower/fjeder skal udskiftes) - og have skæftet forbi en troldmand. Den hvide spacer i skæftet (som jeg synes bør være der på en gammel Marlin) kommer jeg/skæftemanden til at lave fra bunden af af et stykke 1,5 mm polystyrene - de originale er ikke til at få længere og den tætteste kopi koster 400+ kr. at få hjem fra USA, med fragt.

Oprindeligt var planen at montere en kikkert (Vortex Optics Diamondback 2-7x32 V-Plex) i en vintage Weaver see-through montage som skrues direkte i låsestolen - men efter råd fra flere amerikanske Marlin 336 ejere, har jeg valgt at gå efter en Weaver 1-PC base og aftagelige Weaver Grand Slam Lever-Lok ringe, der giver en lavere monteret kikkert - og man har stadig muligheden for hurtigt at komme til de faste sigtemidler, skulle kikkerten svigte.

Jeg samlede også 100 stk. 170 grains Remington Core-Lokt op samtidig med at jeg hentede riflen. De er ikke så fancy som Hornady LEVERevolution, men de var noget billigere - og alt rigeligt til de rådyr jeg regner med at pürche med den riffel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Bofhenator » 3. maj 2015, 08:47

Elbæk skrev:Så fik jeg min Marlin hjem...
Øhh, elbæk...

Billeder mand! Billeder!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 3. maj 2015, 11:30

Her er lige et par hurtige fra før den blev skilt ad her til morgen:
Marlin336T001.jpg
Marlin336T002.jpg
Den tidl. ejer har været glad for den, den er pænt vedligeholdt internt - desværre bærer piben tegn på at den ikke blev renset før den blev sat i skabet sidste gang for måske 10-20 år siden. Lige nu ligger den med nitro solvent, så jeg kan se om det bare er skidt eller om der er decideret rust i piben. Jeg krydser fingre.

Det er tydeligt at riflen har skudt en del, men det virker ikke som om at nogen af de interne dele er slidt op eller i stykker.

Det var et større arbejde at få den skilt ad, for den tidl. ejer har været meget meget generøs med våbenolien - desværre en olie som er hærdet temmelig meget op ad åre. Jeg måtte have træklods og hammer frem for at få det forreste løbsbånd af, men det lykkedes uden skader på bruneringen.

Bolten er indgraveret på undersiden, jeg går ud fra at det er den tidl. ejers navnetræk?
Marlin336T003.jpg
Lige så snart jeg har fået skæftet ordnet og våbnet samlet og monteret, skal jeg nok få hevet det gode kamera frem og få taget en serie mere detaljerede billleder - også af det lidt sjove sigte riflen er monteret med.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 3. maj 2015, 13:17

Så er hele våbnet og adskilt og alle metaldele (på nær aftrækkergruppe) er blevet vasket ned i rensebenzin. Piben har fået to gange nitro solvent, nogle ture med kobberbørsten og to gange kogende vand - den står rigtig pænt i riffelgangene (faktisk pænere end forventet da jeg købte den), på nær nogle små skygger, mellem kammeret og midten af piben, efter noget overfladerust (som jeg nok primært kan se nu, fordi jeg ved hvor det har været). Jeg panikkede lidt over rusten, men har kunnet Google mig frem til at de små skygger der er nu, er langt langt under hvad man skal være bange for, både iht. sikkerhed og præcision. Under alle omstændigheder holder jeg lige øje med det, jeg skiller nok riflen ad igen og renser den i bund og ser om der ser nogle revner, efter at have skudt de første 10-20 skud med den - det tvivler jeg dog på at der er. Better safe than sorry.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 3. maj 2015, 14:36

Her er hun så, adskilt, renset og olieret:
Marlin336T004.jpg
Jeg er glad for at jeg ikke skal ud og finde reservedele - og for at den smule rust, der var både ud- og indvendigt, var i en grad hvor det var håndterbart.

Så er der bare at få skæftet ordnet.

Jeg overvejer om jeg skal bestille en ny follower til magasinet, nu når riflen ér skilt ad. Der er åbenbart nogle problemer med Hornadys LEVERevolution og den traditionelle follower som alle leveraction rifler er født ned. Men, så vidt jeg kan læse mig til er det ikke primært .30-30 Win der er problemer med - og jeg har det desuden sådan lidt svært med at udskifte en original stål del med en moderne i aluminium. Er der nogen som har erfaring på området?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Bofhenator » 3. maj 2015, 14:38

Elbæk skrev:Her er hun så, adskilt, renset og olieret:

Billede

Jeg er glad for at jeg ikke skal ud og finde reservedele - og for at den smule rust, der var både ud- og indvendigt, var i en grad hvor det var håndterbart.

Så er der bare at få skæftet ordnet.

Jeg overvejer om jeg skal bestille en ny follower til magasinet, nu når riflen ér skilt ad. Der er åbenbart nogle problemer med Hornadys LEVERevolution og den traditionelle follower som alle leveraction rifler er født ned. Men, så vidt jeg kan læse mig til er det ikke primært .30-30 Win der er problemer med - og jeg har det desuden sådan lidt svært med at udskifte en original stål del med en moderne i aluminium. Er der nogen som har erfaring på området?
Jeg tror ikle det er de gamle stål followers der er problemer med, jeg tror kun det er de nyere i plastik der driller sammen med leverevolution.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Oscar123 » 3. maj 2015, 21:43

Bofhenator skrev:Jeg tror ikle det er de gamle stål followers der er problemer med, jeg tror kun det er de nyere i plastik der driller sammen med leverevolution.
Nemlig. Det er friktionen mellem de nye plastik-followers og LeverEvolution projektilets gummispids, der bliver for stor og kan skabe problemer ved repetering af sidste patron. Din fine gamle skyder har en ordentlig follower af stål – og der er absolut ingen grund til at skifte den. Faktisk tværtimod.

Den smule overfladerust du beskriver i løbet burde ikke give anledning til problemer når blot det ikke er for tæt på mundingen.

Mht til rensning burde du måske overveje ikke at gå alt for voldsomt til værks, idet man godt kan rense en fin gammel skyder ihjel. Det er lidt ligesom med gamle biler - dér skal man heller ikke begynder at tilsætte motorrens i benzinen... :oops:


:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Bessie4ever » 3. maj 2015, 21:57

Langenge hvor langt løb syntes du er optimal til en 38 speciel rillen som skal gå subsonisk ?
Jeg har selv tænkt på 14". Skal bestille i morgen :-)
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Langenge » 3. maj 2015, 22:14

Bessie4ever skrev:Langenge hvor langt løb syntes du er optimal til en 38 speciel rillen som skal gå subsonisk ?
Jeg har selv tænkt på 14". Skal bestille i morgen :-)
Alt over 16 er spild, og efter hvad man læser, så er de 12", som Rossi Ranch hand er på, ganske fint.
Jeg kan ikke se, at der skulle være noget galt med 14", når du ikke går efter max hastighed og .357.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 3. maj 2015, 22:44

Oscar123 skrev:
Bofhenator skrev:Jeg tror ikle det er de gamle stål followers der er problemer med, jeg tror kun det er de nyere i plastik der driller sammen med leverevolution.
Nemlig. Det er friktionen mellem de nye plastik-followers og LeverEvolution projektilets gummispids, der bliver for stor og kan skabe problemer ved repetering af sidste patron. Din fine gamle skyder har en ordentlig follower af stål – og der er absolut ingen grund til at skifte den. Faktisk tværtimod.

Den smule overfladerust du beskriver i løbet burde ikke give anledning til problemer når blot det ikke er for tæt på mundingen.

Mht til rensning burde du måske overveje ikke at gå alt for voldsomt til værks, idet man godt kan rense en fin gammel skyder ihjel. Det er lidt ligesom med gamle biler - dér skal man heller ikke begynder at tilsætte motorrens i benzinen... :oops:


:razz:
Oscar123
Followeren er heldigvis af stål. Jeg har aldrig fattet konceptet med at man er begyndt at fremstille en så væsentlig del i plast.

Riffelgangene er renset i bund med to gange nitro solvent, hver efterfulgt af kogende vand. Messingbørsten har vel været igennem piben 15-30 gange - derefter patches og VFG rensepropper til de ikke længere blev blå, til sidst et par olierede patches.
Jeg er godt klar over at det betyder at der nok skal 25-50 skud igennem piben, før den samler så godt som den kan - men prioriteten var, for mig, at få konstateret og håndteret omfanget af rust. Heldigvis viste det sig at være så lidt, at det ikke bør betyde det mindste.
Da jeg arbejdede i butikkens Aarhus fik vi på et tidspunkt en stor bunke brugte rifler, købt på auktion, hjem fra Sverige - nogle var pæne, de fleste "godt brugte", enkelte var vrag (de var købt i store lots). Det var mit job at rense disse rifler og gøre dem klar til salg. Der var mere end et par stykker - og ikke altid de umiddelbart grimmeste - som havde nogle rigtig grimme overraskelser i form af rust og rustar i piben (dem som var direkte ødelagt blev naturligvis kasseret) - dér lærte jeg at man ikke kender en gammel riffel, før man står med helt rene riffelgange og kan se hvad man har med at gøre rent rust- og slidmæssigt. Jeg husker navnlig en Husqvarna i 9.3x62, som må have tilhørt en bindegal hjemmelader - under skidt og gamle olie var der - foruden rust - decideret sintrede og revnede områder i piben, navnlig lige foran kammeret og i de yderste 4-5 cm. En hurtig rensning havde ikke afsløret de revner (for de var fyldt ned kobber og skidt), men jeg er ret sikker på at det havde været decideret farligt at affyre, selv en standard fabriksladning, i den pibe (og den blev naturligvis kasseret). Derfor skyder jeg ikke med en ældre brugt riffel, som ikke har skudt i flere år, uden at rense piben i bund først.

Skyggerne er mellem kammer og midten af piben. Og jeg er ret sikker på at om en uge kan jeg ikke se dem længere, for så kan jeg ikke huske hvor rustpletterne var :smile:

Marlin piber er robuste, så der skal heldigvis meget til at slå dem ihjel.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Kruffe » 4. maj 2015, 03:05

Brænd nogle bønner af og se om det ikke fikser den smule rust, der er tilbage i løbet...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 4. maj 2015, 08:52

Kruffe skrev:Brænd nogle bønner af og se om det ikke fikser den smule rust, der er tilbage i løbet...
Jeg satser også på at første skydning sletter alle spor.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 23. maj 2015, 23:31

Så fik jeg billeder af det istandsatte skæfte:
11262350_10153336262992943_1709251826_n.jpg
Det må man sige at han har klaret godt :biggrin:

Nu glæder jeg mig bare til at få riflen samlet, monteret og skudt ind.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Bessie4ever » 23. maj 2015, 23:50

Jeg købte en kufstein 308'er engang som var volsomt angrebet af rust og et område var et af felterne nærmest ikke eksisterende, den skyder som en god drøm

Men det mest mærkelige jeg har oplevet skyde 2.5cm grupper på 100 meter er en gammel skytteforenings riffel hvor løbet var mærkbart større i diameter midt på :shock:

Rensestokken med pads gik stramt gennem løbet også pludseligt nul friktion og så stram igen.

Ca 15-20 cm med uden friktion altså større løbsdiameter


Så det går nok med din :-)
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Nogen omkring Horsens som har en lever action man må prø

Indlæg af Elbæk » 24. maj 2015, 00:54

Når man ser hvad amerikanske skytter formår at få ud af deres russiske arsenal Mosin Nagant og Mauser 98K (hvor man efterhånden, især med 98K, åbenbart er ved at have nået "bunden"), hvor nogen af dem, i store dele af piben, reelt ikke længere har riffelgang, så er jeg ret fortrøstningsfuld over de små skygger der var i piben på min Marlin.

https://www.youtube.com/watch?v=Lza_FE9OYd4
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Besvar