Kelles 6.5x47 Lapua

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 26. dec 2009, 16:41

Kelles 6.5x47 Lapua

Indledning
Først en stor tak, til alle dem der har været behjælpelig med dette projet...i ved hvem i er.

Jeg har i mange år skudt med 308Win og har altid været rigtig glad for kaliberen, før det skød jeg med 6.5x55. Ammunitions mæssigt har jeg udelukket brugt fabriksladet Lapua Scenar og Norma Diamond Line Fält og præcisitionsmæssigt har jeg altid kunne sætte 3 skud inden for 1x1cm på 100m, men på de længere hold (600m) har jeg aldrig rigtig kunne lave samme gode grupper, som jeg kunne med min 6.5x55 og det har selvfølgelig naget mig lidt.

For nogle år siden, så jeg en skytte skyde nogle, helt igennem imponerende grupper, til en konkurrence. Riflen han skød med var en custom bygget skyder med McMillan skæfte, Surgeon lås og Krieger pibe i 6.5x47 Lapua. Grupperne har jeg aldrig rigtig kunnet få ud af hovedet og har i lang tid gået og overvejet om ikke man skulle skifte kaliber.

Jeg skyder med en Accuracy International AW riffel og dem der gør det, har det med og være lidt konservative. Valget begrænser sig til 243Win, 308Win, 300Win Mag, 338LM eller 12.7

Zak Smith, var mig bekendt, en af de første der fik en 6.5x47 pibe på sin AI og det kan man vist kun sige, at han fik nogle ret imponerende resultater ud af. Da en af mine venner tog springet, var det en meget forventningsfuld Kelle, der tog med på skydebanen, for og se hvad den kunne præstere.
Resultatet blev en 10 skuds gruppe på 600m med en diameter på 5cm, skudt liggende med støtteben og monopod. Det har jeg lige godt aldrig gjort med min 308'er og 2 mdr. efter gjorde han det en gang til. Beslutningen var taget, sådan en ville jeg også have.

Piben
Border laver piber til AI, så det var meget naturligt, at piben skulle komme derfra. Da sådan nogle Skotter ikke ridder samme dag de sadler og man først skulle vente, jeg ved ikke hvor længe, bare for og få en pris og bagefter havde en forventet leveringstid på 3-4 måneder, fordi der ikke var tale om en standard pibe, ledte jeg efter et alternativ. Valget faldt på Jensen Rifler, som de fleste kender/har hørt om.

Jeg havde følgende krav til piben:

Kaliber: 6.5x47 Lapua
Længde: 27”
Stigning: 1:8”
Kontur: Palma med 6 dybe flütninger
Vægt: Ikke et issue.

Derudover skulle der laves gevind til lyddæmper og fræses 2 spor i piben, så man selv kan tage den af med en svensknøgle. Piben skulle selvfølgelig være med skårene riffelgange, håndlappet osv.

Forløbet med Jensen rifler forløb helt uden problemer og det håndværksmæssige arbejde og finishen på piben er helt i top. Jeg valgte og få piben glasblæst og derefter bruneret, hvilket gjorde at piben fremstår helt sort.

Billede


Lidt om kaliberen
Udviklet af Lapua og oprindeligt lavet til long range benchrest skydning. Nedenstående er nogle af de fordele, kaliberen besidder.

Lav rekyl.
Gode ballistiske egenskaber.
Lang pibe levetid.
Billig og lade selv.
Samme bund, som et 308Win hylster, så det er nemt og konvertere en 308Win til en 6.5x47, da bundstykke, magasin osv. passer direkte.
Kaliberen er optimeret til kugler med høj BC.

6.5x47 Lapua (123 grains Scenar) VS. 308Win (167grains Scenar)
Groft sagt kan man vel sige, at en 6.5x47 er en 308Win, der er kortet ned, har fået nogle stejlere skuldre og en mindre kugle med højere BC. De stejlere skuldre på 30 grader giver et højere tryk i patronen, hvilket er med til og give en højere udgangshastighed.

Billede

Af nedenstående ses tydeligt, at 6.5'eren er 308'eren klart overlegen i teorien.

Vo 900 m/sek VS. 820 m/sek
Kugle BC 0.547 VS. 0.470
Subsonisk ved 1200m VS. 900m

Den eneste ulempe, jeg umiddelbart kan komme på er, at hullet 6.5'eren laver er mindre en 308'eren. Måske ikke det store problem for nogle, men hvis man har påtænkt sig og bruge riflen i konkurrence øjemed, kan det have stor betydning, da man kan have problemer med og spotte skuddene på lange hold. Tiden vil vise om det er et issue.

Genladning
Hvis man skyder mange skud, eller skyder med nogle dyre/mærkelige kalibrer, finder man hurtigt ud af, at genladning er nødvendig. Personligt synes jeg det er meget hyggeligt og sidde og nusse med sine hylstre osv. ja bare kald mig nørd, men det giver lige et ekstra led, man også har kontrol over i sin skydning, eller man ihvert fald har mulighed for og præge det.

Zak Smith og mange andre har lavet et stort arbejde i og udvikle ladninger til kaliberen, men det er altid sjovt og fumle med det selv og danne sig sine egne erfaringer. Jeg er så heldig og kende en særdeles kompetent herre, der kunne hjælpe med denne del af processen.

Efter og have prøvet alt mellem Vectan, Vithavuori, Alliant Reloader og Rhino må det konkluderes, at Rhino RP15 bare er krudtet til netop denne kaliber. Af fænghætter blev CCI, Federal og RWS prøvet, her blev de bedste grupper opnået med CCI BR4 fænghætter.

Kuglevalget var lagt fast af undertegnede til 123 grains Lapua Silver Scenar, da de har en relativ høj BC og vægten på 123 grains muliggør en høj udgangshastighed, samtidig med at de ikke er alt for følsomme over for vind. Endvidere er kuglerne moly coatede, noget mange har en mening om, personligt mener jeg, at det udelukket har en fordel mht. rensningen af piben.

Hylstervalget blev lagt fast på Lapua, da jeg altid har haft gode erfaringer med deres hylstre, jeg ved godt at nogle mener de svinger ”meget” i vægt, kontra andre producenter, men kvaliteten kan man ikke sætte en finger på.

Nedenstående billeder er nogle af de skudgrupper, der blev lavet i forbindelse med udviklingen af ladningen. Alle er 5 skudsgrupper på 100m og dotten har en diameter på 1cm.

Billede

Billede

Billede

Konklusionen på ladearbejdet må være, at sættedybden og valg af fænghætter har utroligt meget og sige på præcisitionen. Hvis man skal i gang med og udvikle en ladning, vil et godt udgangspunkt være følgende:

Krudt: Rhino RP 15 39 grains
Fænghætte: CCI BR4
Hylster: Lapua
Kugle: Lapua Silver Scenar 123 grains
C.O.L. 69mm

Konklusion
Til jagt findes der mange andre, lettere og billigere alternativer end det jeg har valgt, dog kunne kaliberen fint være et alternativ til 6.5-284, 6mm BR eller noget i den boldgade. En 24” pibe, der ikke er så tyk, ville fint egne sig til jagt, udgangshastigheden ville selvfølgelig falde lidt, men det ville nok ikke have den store betydning, da man stadig ville være et godt stykke over 820m/sek.

Til konkurrence brug vil tiden vise om den var pengene/besværet værd. En ting kan dog siges, præcisitionen er helt suveræn. Vægten på riflen gør, at man ligger som en klippe og kan holde riflen meget meget roligt, det lave rekyl gør, at man kan spotte sit skud selv, da målet aldrig er ude af sigtekornet i kikkerten, noget jeg har døjet lidt med på en .338LM.

Nedenstående viser en skudgruppe på 3 skud, skudt liggende på 100m med bipod og monopod.

Billede


Nyttige links
http://www.6mmbr.com/gunweek084.html

http://www.6mmbr.com/gunweek072.html

http://6mmhot.com/

http://www.jensen-rifle.dk/
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Mindstorm » 26. dec 2009, 17:47

:respekt:

Kan du uden de store problemer skifte piben frem og tilbage mellem .308 og 6.5x47, eller er det mere hvis det bliver nødvendigt, at du har fået muligheden for at gøre det, altså det jeg mener er, er AI riflen lavet til vekselpiber?
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af HappyNanoq » 26. dec 2009, 17:57

Dét må siges at være........................................ DOUBLE WOW :rock:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 26. dec 2009, 18:03

AI rifler er som sådan ikke beregnet til vekselpibe konceptet, men kan uden videre skifte mellem de to kalibre.

Får en rigtig fræk 18" pibe i 308 som jeg vil bruge på jagt.

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1183
Tilmeldt: 7. maj 2005, 18:15
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 109 times
Kontakt:

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af 357Magnum » 26. dec 2009, 18:46

Glimrende gennemgang af projektet. Meget sjovt at læse dine overvejelser og se udviklingen med genladningen til det færdige resultat. Det var ellers noget af en skudgruppe (1/4 MoA eller hvad?), du slutter af med!

Jeg fik ikke helt fat i, om man tager et .308 Win-hylster og klemmer ned til 6,5x47 mål - eller om de skal købes hos fx Lapua som "virgin brass"?

Kunne være sjovt at se en sammenligning i skudgruppe på fx 600 meter med din nye 6,5'er mod dine tidligere resultater skud med .308 Win i samme riffel/kikkert-setup.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 26. dec 2009, 19:46

Hej

Man køber færdige hylstre fra lapua til den nette sum af 7 kr pr stk :-) har rodet lidt med og lave et hylster ud af et 308 men det var desværre ikke bare lige og gå til.

Skal nok lave en 600m sammenligning senere :-) som det ser ud lige pt skulle det gerne være bedre end 10cm i diameter.... Ellers bliver jeg sgu tøse sur

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

22250
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 178
Tilmeldt: 4. jun 2009, 22:18
Interesser: jagt/skydning
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af 22250 » 26. dec 2009, 19:59

Hej kelle
Har lige fået skiftet piben på min tikka M55 22-250rem, som er en 22mm walter løb, flutet med en br t8 den skyder godt men der er en del rengøring af piben når jeg har skudt 20 skud begynder den at "smide" med dem, men det er nu nok bare et spørgsmål om at skyde den til.

Jeg skal have skiftet løb på min kongsberg bane i 6,5 x 55 og dette ser ud som noget der er værd at forske mere i,> hvad gav du for den pibe som du fik lavet?...<, og du skulle vel ikke skyde den til da den er håndlappet. da jeg også skal bruge den til konkurrence hvor 6,5 er min er dette måske et godt valg.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 26. dec 2009, 20:11

Jeg vil anbefale dig og ringe til Jensen rifler og spørge hvad det skal koste. Det kommer helt an på hvad man vil have osv.

Men bestemt en kal man bør overveje, den har næsten samme ballistik som en 338 LM

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

HastelaVISTA
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 629
Tilmeldt: 14. jul 2009, 17:05
Interesser: sjovt
Geografisk sted: region hovedstaden

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af HastelaVISTA » 26. dec 2009, 22:18

Det der er jo rent blær. godt skudt.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 27. dec 2009, 08:19

Det kræver selvfølgelig lidt øvelse, men jeg vil sige at med det rigtige grej kommer man langt. En af mine jæger kammerater sagde det meget godt, da han prøvede og skyde hylstre på 100m med den "man kan jo ikke ramme ved siden af" og det er lidt den føelse man har, når man skyder med riflen, at man så sagtens kan ramme ved siden af alligevel er en hel anden snak ;-)

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Experimentarius
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 24. nov 2006, 23:07
Interesser: Jagt, lerdue og riffelskydning
Geografisk sted: Midtsjælland, men allerhelst på jagt ...
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Experimentarius » 27. dec 2009, 13:36

kelle skrev:Det kræver selvfølgelig lidt øvelse, men jeg vil sige at med det rigtige grej kommer man langt. En af mine jæger kammerater sagde det meget godt, da han prøvede og skyde hylstre på 100m med den "man kan jo ikke ramme ved siden af" og det er lidt den føelse man har, når man skyder med riflen, at man så sagtens kan ramme ved siden af alligevel er en hel anden snak ;-)

Kelle
Hej Kelle

Hvad er det for en type konkurrence du skal bruge den skyder til?

Det er et lækkert set-up :eek:
/ẍ

No Guns, No Glory ...

Be aware of a man with customised guns ...

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 27. dec 2009, 14:30

Jeg skyder nogle konkurencer i udlandet, der stiller store krav til skytterne og deres grej og det er det jeg skal bruge riflen til.

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
TheReaper
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 266
Tilmeldt: 26. jul 2007, 20:44
Interesser: Våben, militaria, antik
Geografisk sted: Fyns Land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 2 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af TheReaper » 27. dec 2009, 21:58

Det er dælme en uhyggelig lækker skyder du har fået lavet dig der.... Jeg er MEGET misundelig, og vil gerne bytte med min Gamo viper skeet hvis det var noget???? :biggrin:
Stor ros til dig og dem der har hjulpet med byggeriet :numberone:
To win the war, you gotta become the war... Citat: John Rambo.

Brugeravatar
kazla
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 123
Tilmeldt: 20. jun 2007, 22:44
Geografisk sted: Djævleøen

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af kazla » 30. dec 2009, 21:46

Tilykke med den...den ser mærkeligt bekendt ud :-)

/kaz
Luck has nothing to do with it.

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 31. dec 2009, 08:19

Du må tage fejl Kaz, den du tænker på er da så vidt jeg husker, sat op med alt muligt rail geil og andet ubrugeligt skrammel :blink:

Så kom der også en 18" pibe hjem :biggrin:

Billede

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Tanteskrap » 10. feb 2010, 18:32

Hvordan går det med de 600m resultater du snakkede om? :sniper:
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 10. feb 2010, 19:03

Det går skam rigtig fint... Working progress ;-)

kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Lyhne
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 401
Tilmeldt: 22. jul 2008, 17:06
Interesser: Jagt, Sportsskydning
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 10 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Lyhne » 11. feb 2010, 09:00

Hej Kelle,

glæder mig til at se den på 1000m+ i Borris :sniper:

Hvordan performer 6,5x47 vs 6,5x55?

En Norma DL Fält har BC=0,548 og V0=900m/s det lyder jo meget ens, men hvordan forholder det sig i praksis?

/Lyhne
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 11. feb 2010, 11:24

Tjaa det er et godt spørgsmål, 6.5x55'eren er også en rigtig fin kaliber, vil mene der er noget mindre rekyl i en 47 lapua, men det er sgu svært og sige, den skyder ihvertfald latterligt præcist, nu mangler jeg bare og få skudt en masse skud med den og lære den og kende.

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Dr. Bruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. dec 2008, 19:13
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Rødekro

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Dr. Bruun » 11. feb 2010, 20:46

F..ck den gruppe er tæt.... Det er da lidt af et pragteksemplar du har fået bygget dig der Kelle :biggrin:

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Cobolt » 12. feb 2010, 16:35

Først af alt - Respekt man! Det er en helt kanon tekst du har lavet der Kelle! :goodpost:

Tænkte lidt på hvordan en 6,5x47 Lap. er ved piben? Altså sådan slidtagemæssigt..
Nogle der ellers har erfaringer med 6,5x47? Evt. til jagt..

Til sidst ville jeg lige som også ovenfor nævnt rose en ekstremt flotte skudgruppe på sidste billede.. :yo:

HLA
Newbie
Newbie
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. dec 2004, 18:28
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af HLA » 12. feb 2010, 17:37

Det er altid dejligt at høre, at det går godt med ”børnene” ude i den store verden. Det er jo trods alt mig, som er far til piben.

Henrik

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Rahan » 12. feb 2010, 19:31

HLA skrev:Det er altid dejligt at høre, at det går godt med ”børnene” ude i den store verden. Det er jo trods alt mig, som er far til piben.

Henrik
forklaring ønskes Henrik ??

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Kelle » 12. feb 2010, 20:21

Ikke det store og forklare, ved Jensen Rifles er det Henrik (HLA) og Stig

Mvh.

Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: Kelles 6.5x47 Lapua

Indlæg af Mindstorm » 12. feb 2010, 20:50

Gik og tænkte på, 6.5x47 er jo blevet en meget populær kaliber, men en 6.5x55 der lades med samme projektil og til samme udgangshastighed, bør have samme ydre ballistik som en 6.5x47, er det ikke korrekt? ja ja jeg ved godt at stigningen på piben ikke er den samme (normalt) men hvis den nu var :hmm:

Ellers nogle bud på hvad det er der gør 6.5x47 så super præcis?
Mvh Mindstorm

Besvar