link til NVFA
Dato og tid er mandag, 06. september 2010 18:18

Alle tider er UTC + 2 timer

Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Hjælp til sortkrudt
Newbie
Newbie

Interesser: Sortkrudt, flintlås rifler
Geografisk sted: Ballerup
Hej alle i gæve skytter :)

Jeg er ny her på dette forum, jeg tilmeldte mig da jeg har fået stor interesse for sortkrudt's våben flintlås rifler især og egentlig mangler hjælp til at komme igang.

Jeg er ikke tilmeldt nogen skytte forening, hvilket jeg godt ved at jeg skal starte med, men hvordan kommer jeg ellers igang ??
skal jeg selv købe våben til at starte med eller er der foreninger hvor man kan "låne" en riffel og så bare betale for krudt og kugler ??

Skal man have været aktiv medlem i et hvis antal år før man må skyde med sortkrudt ?? synes jeg at have hørt om engang..

Jeg håber virkelig på at komme igang da min interesse ligger for dette område, og håber i kan hjælpe mig godt igang :)

mvh

Dennis :razz:

Titel: Re: Hjælp til sortkrudt
Admin
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: københavn
Dennistp skrev:
...Jeg er ikke tilmeldt nogen skytte forening, hvilket jeg godt ved at jeg skal starte med, men hvordan kommer jeg ellers igang ?? skal jeg selv købe våben til at starte med eller er der foreninger hvor man kan "låne" en riffel og så bare betale for krudt og kugler ??

I Kjoebenhavnskesortkrudtskytter er der våben til brug for medlemmerne - dog ikke pt. en flinteriffel.
http://www.kjoebenhavnskesortkrudtskytter.dk/

Flint er ret skægt, men krævende at skyde med (både skydeteknisk og mht. til at få ild i skidtet).

Dennistp skrev:
Skal man have været aktiv medlem i et hvis antal år før man må skyde med sortkrudt ?? synes jeg at have hørt om engang..

Du kan erhverve en riffel som medlem på SKV efter formandens godkendelse, mens pistoler og revolvere kræver 2 års medlemsskab.
Du har først og fremmest brug for en kuglestøbertilladelse - krudt kan du købe på banen.
Hvis du starter med percussion - hvilket jeg vil anbefale - skal du også have tilladelse til fænghætter.

Newbie
Newbie

Tak for den venlige hjælp, jeg ser rigtig meget frem til at prøve det :)

Med hensyn til riffel, tak for rådet, men jeg er mest til rifler fra omkring år 1770, og helst Dansk, så vidt jeg husker havde de endnu ikke fået percussion rifler på dette tidspunkt (ret mig endelig hvis jeg husker forkert ;) )

Jeg ved faktisk ikke engang hvor jeg skal lede efter sådan en riffel til salg, hunters house har ikke gamle DANSKE flintrifler, kun udenlandske, ihvertfald hvad jeg lige kunne se.. er det overhovedet muligt at få gamle Danske rifler, og hvor ??

mvh

Dennis

Silver Member
Silver Member
Brugeravatar

Geografisk sted: lolland
find en dansk musket eller jægerriffel, men du skal have det store "læder " frem hvis det skal være en original, start med en replica og drag dine erfaringer medens du kigger efter sukkertøjet

This member is
This member is

Interesser: Alt der siger...BANG
Geografisk sted: Skibe sejler til England
Dennistp skrev:
Tak for den venlige hjælp, jeg ser rigtig meget frem til at prøve det :)

Med hensyn til riffel, tak for rådet, men jeg er mest til rifler fra omkring år 1770, og helst Dansk, så vidt jeg husker havde de endnu ikke fået percussion rifler på dette tidspunkt (ret mig endelig hvis jeg husker forkert ;) )

Jeg ved faktisk ikke engang hvor jeg skal lede efter sådan en riffel til salg, hunters house har ikke gamle DANSKE flintrifler, kun udenlandske, ihvertfald hvad jeg lige kunne se.. er det overhovedet muligt at få gamle Danske rifler, og hvor ??

mvh

Dennis

Er Tøjhusmuseet ikke ved at skrotte mange våben ? :neutral:

Newbie
Newbie

Hmm.. kan man købe fra tøjhusmuseet :yo: ej det må jeg lige finde ud af :)

Når jeg tænker replica.. så det sådan en billig kopi af våben som bestemt ikke er lavet til at skyde :) hvad mener i med replica ?? en brugbar kopi riffel lavet i moderne tid ?? :)

Jeg må se hvad jeg kan gøre, jeg må først og fremmest prøve det først, og derefter se om jeg kan få tilladelser o.s.v..

Men tak for svarene

Dennis

Admin
Admin
Brugeravatar

Dennistp skrev:
Hmm.. kan man købe fra tøjhusmuseet :yo: ej det må jeg lige finde ud af :)

For the record - det er en joke... men ok som tingene går derinde så ved man sgu aldrig..

Dennistp skrev:
Når jeg tænker replica.. så det sådan en billig kopi af våben som bestemt ikke er lavet til at skyde :) hvad mener i med replica ?? en brugbar kopi riffel lavet i moderne tid ?? :)

En Jaeger riffel bliver eksempelvis lavet af Pedersoli, den er ikke billig men absolut skudegnet!
http://www.davide-pedersoli.com/?item=A ... 17&lang=en

og en model der har taget verdensmesterskabet et par gange
http://www.davide-pedersoli.com/?item=A ... 70&lang=en

:smile:

Silver Member
Silver Member
Brugeravatar

Marius skrev:
En Jaeger riffel bliver eksempelvis lavet af Pedersoli, den er ikke billig men absolut skudegnet!
http://www.davide-pedersoli.com/?item=A ... 17&lang=en

Den er også i DEN grad skudegnet.....
gæt hvad jeg har :biggrin:

Dennis, hvis du vil se den 'live' så er jeg på kalvebod de fleste onsdage

Leadbyte

Silver Member
Silver Member
Brugeravatar

Geografisk sted: lolland
tag imod invitationen og bliv klogere, det er synd at bruge en original riffel før man har erfaring

Newbie
Newbie

Hej alle og mange tak

jeg tager et kig på det med en "jæger" riffel, det ser sku meget godt ud :)

jeg tager bestemt imod invitationen, og mange tak for den :), jeg må se om jeg kan nå det en dag inden jeg tager på ferie, ellers bliver det efter min ferie :) men jeg kommer helt sikkert forbi og "snuser" lidt til det :)

fortsat god weekend til jer alle

Moderator
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Hedehusene
Flintvåben er noget af det sjoveste at skyde med....

Men som de andre herrer skriver, er en replica en rigtig god idé. Så kan man drage sine erfaringer uden de helt store bekymringer for hardware´n. Undgå de billigste mærker, såsom armi sport osv. Deres sprøjtestøbte hamre osv. holder ikke, ligesom "strygestålet" kun er overfladisk hærdet.

Flint købes IKKE i DK men hos track of the wolf i USA - meget billigt og topkvalitet.

Jaegeren har en fin flintlås, hvilket er alfa og omega for få en hurtig og god tænding + teknik, øvelse og en konstant trimning af flint, fænghul osv.

Problemet for flintvåben fremover er, at det bliver sværere og sværere at få fingre i rigtigt sortkrudt pga. lovgivningen. De nye syntetiske krudttyper er ikke helt velegnet til flintvåben, da de kræver en relativ høj temperatur for at tænde.

Hvordan fæng(sort)krudt og ex. pyrodex arbejder sammen aner jeg ikke.

Men leadbyte er den helt rigtige person at få fat i, da han så vidt jeg husker, skyder rigtig godt med sin Pedersoli.

Silver Member
Silver Member
Brugeravatar

Longrifle skrev:
Men leadbyte er den helt rigtige person at få fat i, da han så vidt jeg husker, skyder rigtig godt med sin Pedersoli.

Høøøøøj manner, er jeg ved at blive ophøjet til expert? :oops:

'skyder rigtig godt'..... tjaee den *tænder* da næsten hver gang, mht at ramme, jaeee..... jeg lærer da noget hver gang :neutral:

Longrifle skrev:
Hvordan fæng(sort)krudt og ex. pyrodex arbejder sammen aner jeg ikke.

Efter hvad de vise amerikanere siger, så skal man for at få et sådant blandingsmisbrug til at virke, dels bruge sortkrudt i fængpanden, dels først lade med op til 5-10 Gr sortkrudt i riflen, derefter pyrodex (og så ud og vaske mund i sæbevand), da Pyro...(bvadr, en gang til), som du også siger ikke, tændes så nemt af gnisterne fra stålet, og dels heller ikke 'tager imod' ilden fra fængpanden.

Leadbyte.

Vis indlæg fra foregÃ¥ende:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar pÃ¥ emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 2 timer