Identifikation af gamle revolvere og pistol

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Mcsavage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. sep 2011, 19:38
Interesser: Militære våben og Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 8 times

Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Mcsavage » 18. sep 2011, 21:51

Hej Allesammen.

Jeg er ny her på forummet, og jeg vil meget gerne have jeres hjælp til at identifikere nogle revolvere og en pistol som er dukket op i familien...
Jeg formoder at de er erhvervet inden anden verdenskrig, men det er kun er formodning, ikke fakta.

Der er tale om 2 revolvere og en lidt speciel pistol. Den ene revolver er mærket med 3 H'er på grebet, "made in Italy" og "mod 1960". Den anden har en mærke der ligner 2 R'er eller BR.
Pistolen har en lidt særpræget magasin, som nærmest ligner en ramme til metalkugler.

Billede

Billede

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at finde ud af hvad.

Vh
Brian Olsen

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Lycon » 18. sep 2011, 22:15

Den øverste ligner en kaliber .32 revolver.
De to nederste på første billede er "Startpistoler", der anvender 6mm Agern (blank) patroner. De er desværre tilladelseskrævende.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Amatøren » 18. sep 2011, 22:31

Startpistolen nederst til højre, skyder som Lycon siger med agern.
De monteres i hullerne i slæden, som så indføres i løbet forfra.
Hver gang du trykker på aftrækkeren, affyres et agern og en lille flamme skyder op fra et lille hul ovenpå løbet.
efter hvert knald rykker slæden et hak bagud, og kommer til sidst ud af den lille klap bagerst på pistolen.
Under håndgrebet sidder en lille (vippe ud, metalpind (det gjorde der på den model jeg havde som knægt)), denne bruges til at presse de afskudte agern ud af slæden.

Mcsavage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. sep 2011, 19:38
Interesser: Militære våben og Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 8 times

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Mcsavage » 18. sep 2011, 22:36

Jeg siger mange tak for hjælpen...

Ved i noget om det firma der har lavet den "rigtige" revolver? Jeg kan ikke finde noget på nettet om firmaet.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Lycon » 18. sep 2011, 22:49

Mcsavage skrev:Jeg siger mange tak for hjælpen...

Ved i noget om det firma der har lavet den "rigtige" revolver? Jeg kan ikke finde noget på nettet om firmaet.
Ja hvis du tager et godt billede af logoet på skæftet, så skal vi nok finde ud af det. :thumbup:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af I56 » 19. sep 2011, 09:16

Der er ingen tvivl om, at revolveren med hængslet ramme, er en kopi af Smith&Wessons .32 Double Action, 3th Model fra slutningen af 1800-tallet The Arms Room

Andre fabrikker har lavet tildvarende modeller. F.eks. Hopkins & Allen's “Safety Police” og Forehand Arms .32 revolver calguns.net

Imidlertid har ingen af disse det skarpe knæk bagerst på aftrækkerbøjlen og logoet på skæftepladerne passer heller ikke.

En mulighed er, at den er fremstillet af de meget dygtige våbenkopister på æen Cebu i Philiphinerne. Manglen på stempler og navn på metallet, kunne tyde på det.

Monogrammet på grebsskallerne, ser ud til at indeholde bogstaverne "I B R". Det siger mig ikke umiddelbart noget, men måske har andre set det før. Hvis skallerne er originale, er det nok den bedste mulighed, for at identificere revolveren.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Ølgaard » 19. sep 2011, 15:18

Den er så afgjordt nedkortet i piben, min onkel havde to der ligner, fra krigen, som ligeledes var kortet ned, begge 32 S&W.

Den ene var en ren S&W den anden var magen til, men havde kun belgiste stempler.

:razz:

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af T-REX » 19. sep 2011, 16:36

Bedre billeder/beskrivelse af proof marks kan også være en hjælp, om ikke andet kan det identificere i hvilket land, den er trykprøvet/solgt.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Lassescout » 19. sep 2011, 22:37

Jeg læser bogstaverne på grebsskallerne som PB. Kan det være så simpelt ? Altså at den er lavet af Pietro Beretta i Italien ?
Logoet på denne pistol ligner da meget godt http://www.collectorsfirearms.com/admin ... emID=31282 Hmmm. Synes det er svært at finde noget som helst om Beretta revolvere før 1981, så hvis det er, er det måske en sjældenhed ? Ærgerligt at sidde så lang væk fra " Den store bog om Beretta". Jeg må lige løbe den igennem når jeg kommer hjem.

Edit: Nu er jeg mere sikker. Beretta har haft den type S&W break top revolvere i kataloget fra 1881 til 1915. Jeg har et billede af en model der ligner en del, dog forniklet og med perlemorsskæfte. En senere, mere almindelig bruneret model har PB logoet placeret samme sted som på den afbildede. Så mit bud er: det er en Beretta.

Nu er Beretta mest kendt for pistoler, ikke revolvere, så det kan godt være lidt af en sjældenhed. Da modellen er fra før 1890, kan du have den på en almindeig samlertilladelse. Husk, den tæller med i de 10 særligt farlige du må have, før du skal have alle dine våben stoppet i en Skafor rød boks.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Mcsavage
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18. sep 2011, 19:38
Interesser: Militære våben og Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 8 times

Sv: Identifikation af gamle revolvere og pistol

Indlæg af Mcsavage » 11. feb 2012, 22:42

Jeg siger mange tak for alle svarene. Nu må vi se om den lokale politikreds er med på at udstede en samlertilladelse :-)

Sendt fra min HTC Incredible S med Tapatalk

Besvar