Amerikansk base på Grønland.

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Stef » 28. nov 2014, 16:37

Må egentlig indrømme at jeg blev lidt overrasket over det anlæg amerikanerne lavede i denne video.Elsker dokumentarfilm fra den periode. Total retro.
https://www.youtube.com/watch?v=NnBG37CPDLI

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af HappyNanoq » 28. nov 2014, 16:45

Ja, det er bestemt en af de bedre "filmgenrer" :)

Kan også godt lide de gamle dokumentarer - denne overraskede også mig en del, da jeg godt havde hørt noget omkring den, men det var meget sporadisk hvad der var af information dengang.

:smile: Men nu et rart gensyn i hvert fald.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 9. aug 2008, 18:58
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af NBP » 28. nov 2014, 18:55

Der går en historie om en pilot som for første gang skulle besøge Camp Century, og som fik formuleret sig lidt uheldigt:'Er der noget is på landingsbanen'?
Svaret var: 'Ca. 1700 meter, men kom du bare alligevel'.
Muligvis konstrueret, men meget sød. :giggle:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Lassescout » 30. nov 2014, 16:08

Meget spændende lille "blindtarm" af våbenkapløbet under den kolde krig.

Amerikanerne antog at indlandsisen ligger stille som en isterning. Planen var at bygge tusinder af kilometer kørevej under isen på kryds og tværs, hvor lastbiler med missiler skulle køre ganske langsomt rundt. I krydsene skulle der være luger som kunne åbnes, så missilerne kunne affyres. Da russerne ikke kunne vide hvor lastbilerne befandt sig, ville de ikke være i stand til at ramme dem, og selvom de angreb store dele af netværket, ville mange missiler overleve og være intakte til gengældelsesangreb.

Problemet var at den grundlæggende antagelse var forkert. Indlandsisen er hele tiden i bevægelse, lidt som en skål soft-ice man bliver ved med at hælde mere i. Det er derfor den danner gletschere der flyder ud over kanterne på skålen. Så gangene under isen bliver hele tiden ødelagt og hele projektet måtte opgives. En dag kommer de kvaste plader og bjælker ud med isbjergene fra gletscherne. Det mobile a-kraftværk er pillet ned, så det ser vi heldigvis ikke igen.

Jeg har for resten for mange år siden læst en krimi af Alistair Maclean, Drama på indlandsisen, der foregår på Camp Century. Jeg kan ikke huske hvor realistisk den beskriver forholdene på stedet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2370 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Refraktorius » 30. nov 2014, 21:32

Se der rammer det nørdede mig, for den tror jeg faktisk at jeg har i reolen.

Den hedder dog "Is og Ild" (originaltitel: "Whiteout") og er skrevet af Duncan Kyle.
http://www.goodreads.com/book/show/1678884.Whiteout
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Lassescout » 2. dec 2014, 22:38

Sjovt.

Enten blander jeg to bøger sammen, eller også har begge forfattere skrevet om stedet. Det kan nemt være mig der husker galt.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Gråskæg » 2. dec 2014, 23:47

Lassescout skrev:Sjovt.

Enten blander jeg to bøger sammen, eller også har begge forfattere skrevet om stedet. Det kan nemt være mig der husker galt.
Jeg tror at begge bøger findes.
På en måde så brugte Peter Høeg også temaet i sin "Frøken Smilas fornemmelse for sne".

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Scout » 3. dec 2014, 00:54

Lassescout skrev:Sjovt.

Enten blander jeg to bøger sammen, eller også har begge forfattere skrevet om stedet. Det kan nemt være mig der husker galt.
Andre kan sikkert have skrevet om det samme, men AM er god nok:

Fra sædvanligvis upålidelig kilde-
Ice Station Zebra is a 1963 thriller novel written by Scottish author Alistair MacLean. It marked a return to MacLean's classic Arctic setting. After completing this novel, whose plot line parallels real-life events during the Cold War, MacLean retired from writing for three years. In 1968 it was loosely adapted into a film of the same name.
Plot

Drift Ice Station Zebra, a British meteorological station built on an ice floe in the Arctic Sea, has suffered a catastrophic oil fire; men have died and shelter and supplies have been destroyed. The survivors are holed up in one hut with little food and heat. If help does not reach them quickly, they will die.

The (fictional) American nuclear-powered submarine USS Dolphin is dispatched on a rescue mission. Just before it departs, the mysterious Dr. Carpenter, the narrator, is sent to accompany it. Carpenter claims that he is necessary as an expert in dealing with frostbite and other deep-cold medical conditions.
Background and origin of plot.
The novel was influenced by the heightened atmosphere of the Cold War, with its escalating series of international crises such as the U-2 incident; West Berlin; unrest in Hungary, Indochina, Congo, and Latin America; and the Cuban missile crisis.

The novel exploits contemporary fascination with the under-the-ice exploits of such American nuclear-powered submarines as Nautilus, Skate, Sargo and Seadragon. MacLean may have been anticipating the excitement of his British readers regarding the upcoming commissioning of the HMS Dreadnought, the Royal Navy's first nuclear submarine. Also, MacLean may have been influenced by press reports about the nuclear-powered submarine USS Skate visiting Ice Station Alpha, located on Ice Island T-3 in the Arctic, on 14 August 1958, as part of the International Geophysical Year (IGY).[2] At the time that the novel was published, under-the-ice operations by U.S. Navy nuclear-powered submarines were prohibited until SUB-SAFE measures had been implemented following the loss of the USS Thresher (SSN-593).[3]

Ice Station Zebra also uses the accelerating Space Race between the United States and the Soviet Union as the backdrop for the novel, and may have been directly inspired by news accounts from April 17, 1959, about a missing experimental Corona satellite capsule (Discoverer ll) that inadvertently landed near Spitsbergen on April 13 and may have been recovered by Soviet agents.[4][5] In 2006 the National Reconnaissance Office declassified information stating that "an individual formerly possessing CORONA access was the technical adviser to the movie" and admitted "the resemblance of the loss of the DISCOVERER II capsule, and its probable recovery by the Soviets" on Spitsbergen Island, to the book by Alistair MacLean.[2]

The story has parallels with CIA Operation Cold Feet, which took place in May/June 1962. In this operation, two American officers parachuted from a CIA-operated B-17 Flying Fortress to an abandoned Soviet ice station. After searching the station, they were picked up three days later by the B-17 using the Fulton Sky hook system.

Finally, MacLean even mentions the newly-operational Soviet nuclear-powered icebreaker Lenin by involving the ship in an aborted attempt to reach the survivors at Drift Ice Station Zebra.
Ringer der en klokke?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Lassescout » 3. dec 2014, 13:38

Nej, det er ikke den. Og det er heller ikke "Drama på indlandsisen" så jeg er nok helt galt på den med Alistair Maclean

Derimod ser det ud til at være Duncan Kyles " Is og Ild" jeg tænker på:
En engelsk salgsagent kommer til en amerikansk forsøgsbase på den grønlandske indlandsis, hvor han forsøger at opklare en række mystiske ulykker og dødsfald
På en måde så brugte Peter Høeg også temaet i sin "Frøken Smilas fornemmelse for sne".
Jooo, de gravede da i isen i den bog. Men jeg bemærkede nu mere hans voldsomt udbyggede udgave af olieforsyningen ved Færingehavn :giggle: :giggle: :giggle:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Kleth » 3. dec 2014, 14:07

Refraktorius skrev:Se der rammer det nørdede mig, for den tror jeg faktisk at jeg har i reolen.

Den hedder dog "Is og Ild" (originaltitel: "Whiteout") og er skrevet af Duncan Kyle.
http://www.goodreads.com/book/show/1678884.Whiteout
Den har jeg søreme i reolen :smile: ok læsning, hvis jeg ikke husker helt skævt.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Amerikansk base på Grønland.

Indlæg af Deepo » 7. dec 2014, 22:21

Billede

Amerikanerne har også (nu efterladte) DYE radar stationer på Grønland, se Wiki. De var en del af Distant Early Warning Line (DEW line), som der er nogle film om på YouTube.

Her er en film om et besøg på DYE 2.

/Mogens

Besvar