Lille review af "Worksharp"

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Lille review af "Worksharp"

Indlæg af JGN » 29. aug 2014, 17:43

Jeg er blevet spurgt om et review af "Worksharp" knife and tool sharpener, så her kommer det så :smile:

Jeg har haft en Worksharp i 1,5 år ca. og er meget tilfreds med den.
Langt de fleste knive, kan jeg på ganske kort tid, slibe så de barberer hårene på armen.
Da det er slibebånd/bælter vil kniven blive slebet med en konveks æg (hvilket jeg foretrækker). Så en ægte scandigrind, duer den ikke til.

Det er ret enkelt og lige til. Man trækker kniven igennem worksharpen mens man sørger for at "læne" kniven op ad ydersiden af guiden der følger med.
Man skal dog passe på ikke at trykke kniven i retning af slibebåndet når man trækker de sidste cm (spidsen) af kniven igennem. Hvis man gør det vil spidsen på kniven blive afrundet. Det har været det største kritikpunkt af worksharpen, når man læser andre reviews af den. Men jeg synes ikke det er et problem. Man skal "bare" trække kniven lige igennem.
https://www.youtube.com/watch?v=F3MlkabgqYM

Når man køber en worksharp (købte min fra Heinnie.com) får man en del med. Man får to forskellige guides med, en til "alm." knive og en tilde tyndere køkkenknive. Der er en rille til at slibe sakse på også. Man får 6 slibebånd med, som har tre forskellige kornstørrelser. En grov, en medium og en til at polere æggen i stil med en læderstrop. Det er kun hvis kniven/øksen er meget sløv at man har brug for det grove slibebånd.

Så alt i alt er jeg super tilfreds med min worksharp. Den er perfekt til værkstedet.
Vedhæftede filer
Work-Sharp.jpg
Work-Sharp.jpg (20.51 KiB) Vist 2390 gange
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Coldsteel
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 547
Tilmeldt: 23. nov 2008, 00:45
Interesser: Knive
Geografisk sted: på fyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 44 times

Re: Lille review af "Worksharp"

Indlæg af Coldsteel » 29. aug 2014, 18:17

tak for anmeldesen, det kan godt være jeg skal have mig sådan en :)

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Lille review af "Worksharp"

Indlæg af Radioactive_Man » 2. sep 2014, 20:18

Den ser da fin ud. Jeg leder efter noget lidt billigere end en Tormek, og Worksharp kan fås for 100 euro på den tyske Amazon.

@JGN: Kan du sige noget om bælternes holdbarhed?

JGN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 13. jan 2013, 16:24
Interesser: Fixed blades
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Lille review af "Worksharp"

Indlæg af JGN » 2. sep 2014, 21:24

Jeg har ikke slidt et eneste bælte op endnu. De holder ret lang tid.
Jeg har slebet ca. 60-80 knive på den. Nogle af dem har jeg brugt en del tid på og "reprofileret æggen". Har også slebet et par økser på den, hvilket den er fremragende til.
Ekstra bælter er vist heller ikke så dyre.
Hilsen Jonas

Friluftsliv/survival, fixed blades.

Besvar