Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Knivmikael
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 13. maj 2008, 20:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Knivmikael » 20. jan 2015, 06:16

Gode venner.
I stedet for at diskutere politiets arbejdsvilkår, synes jeg vi skal holdes os til emnet: Lovlige foldeknive, dere er blevet gjort ulovlige på et ikke vedtaget grundlag.
Opret en tråd om politiets manglende samfundsforståelse, tak.

Med venlig hilsen

Mikael

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Holten101 » 20. jan 2015, 08:22

Knivmikael skrev:Gode venner.
I stedet for at diskutere politiets arbejdsvilkår, synes jeg vi skal holdes os til emnet: Lovlige foldeknive, dere er blevet gjort ulovlige på et ikke vedtaget grundlag.
Opret en tråd om politiets manglende samfundsforståelse, tak.

Med venlig hilsen

Mikael
Spørgsmålet er hvordan vi bedst kommer videre herfra.....er der nogen reel mulighed for at få ændret ordlyden, eller få simplificeret loven. Du nævner Knivforeningen, men hvordan ser du selv mulighederne...er det overhovede realistisk?.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Tonnytot » 20. jan 2015, 08:34

Det er derfor, at man altid skal søge at begrænse systemets magt. :mad:
Magten vil altid blive misbrugt, før eller senere.

Se nu denne tåbelige sag. Som slet ikke bliver den sidste.
Frihed frem for alt

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Holten101 » 20. jan 2015, 09:02

Måske er det bedste hvis der der kommer bred fokus på problemerne....og det eneste punkt hvor jeg ser en åbning er mht hobbyknive. At hobbyknive ikke er forbudt fordi de per se ikke er foldeknive ser jeg som værende lidt søgt.

Hvis politiet fandt denne: http://www.weapons-universe.com/Brands/ ... F2TB.shtml ved en ransagning, så er jeg ret sikker på at vi ville blive tvunget ud i en diskussion af loven som måske ville være sund. Risikoen er selvfølgelig at det kan gå to veje...enten en forenkling (som vil resultere i en lempelse), eller også en tilføjelse med en formulering der fritager hobbyknive (og så vil tingene blive værre).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Elbæk » 20. jan 2015, 11:03

Knivmikael skrev:Gode venner.
I stedet for at diskutere politiets arbejdsvilkår, synes jeg vi skal holdes os til emnet: Lovlige foldeknive, dere er blevet gjort ulovlige på et ikke vedtaget grundlag.
Opret en tråd om politiets manglende samfundsforståelse, tak.

Med venlig hilsen

Mikael
Enhver analyse indeholder erkendelse og forståelse af problemets ophav og årsager, det er essentielt for at komme frem til et brugbart løsningsforslag.

Men, jeg er såvidt enig; nu ér den del af analysen foretaget. Så lad os bevæge os videre, mod et holdbart løsningsforslag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Scrapper » 20. jan 2015, 12:27

Når man retter henvendelse til et givent ministerium, så lander man først på embedsmands niveau, og får en smøre om, at ministeriet bakker op om den praksis der nu er...

Så vi skal længere ind! Helt ind i sindet (Rasmus Botoft reference) :smile:

Spøg til side...

En samling af underskrifter, der støtter et ønsker om at revidere loven?

Eller blot vedholdende at insistere, at justitsministeriet præciserer lovens rammer overfor politiet.
Dette kunne have den negative bivirkning, at den lovgivende forsamling vælger at rette lovgivningen ind efter politiets opfattelse af hvad der er retfærdigt.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3338 times
Been thanked: 414 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Kalthoff » 20. jan 2015, 12:39

Nicolasd skrev:Jeg er ikke i tvivl om, at langt de fleste private virksomhed ville afskedige medarbejdere, som chikanerede kunderne på denne måde.
Borgerne er ikke politiets og domstolenes "kunder".

Deres "kunder" er dem der opstiller måltallene for og uddeler pengene til politi og retsvæsen, dvs. Christiansborg og omegn.

At borgerne for et mindretals vedkommende også er skatteydere og dermed den egentlige leverandør af pengene, har ingen praktisk betydning idet de kun udgør et mindretal af befolkningen, og sådanne har som bekendt ingen rettigheder i et demokrati :wall:

Brugeravatar
Nicolasd
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 247
Tilmeldt: 3. jun 2010, 12:43
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Nicolasd » 20. jan 2015, 13:50

Kalthoff skrev:
Nicolasd skrev:Jeg er ikke i tvivl om, at langt de fleste private virksomhed ville afskedige medarbejdere, som chikanerede kunderne på denne måde.
Borgerne er ikke politiets og domstolenes "kunder".

Deres "kunder" er dem der opstiller måltallene for og uddeler pengene til politi og retsvæsen, dvs. Christiansborg og omegn.

At borgerne for et mindretals vedkommende også er skatteydere og dermed den egentlige leverandør af pengene, har ingen praktisk betydning idet de kun udgør et mindretal af befolkningen, og sådanne har som bekendt ingen rettigheder i et demokrati :wall:
Jeg er 100% enig, at borgerne på ingen måde behandles som kunder af politiet og andre offentlige institutioner. Jeg tror egentlig, at vi prøver at sige det samme, bare med forskellige ord.

Vi skal blive ved med at gøre opmærksom på, hvor stor forskellen er på den behandling, man får fra private og offentlige virksomheder. De fleste har en blind autoritetstro og hylder staten, som de er blevet opdraget til, men nogle er jo i stand til at tænke selv.

TeNielsen
Banned
Banned
Indlæg: 88
Tilmeldt: 22. apr 2012, 22:26
Interesser: Pistol, Riffel og Haglbøsse
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Been thanked: 3 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af TeNielsen » 20. jan 2015, 21:03

Slettet af bruger
Senest rettet af TeNielsen 7. feb 2015, 13:08, rettet i alt 1 gang.

Slettet bruger

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Slettet bruger » 22. jan 2015, 11:38

Holten101 skrev:Måske er det bedste hvis der der kommer bred fokus på problemerne....og det eneste punkt hvor jeg ser en åbning er mht hobbyknive. At hobbyknive ikke er forbudt fordi de per se ikke er foldeknive ser jeg som værende lidt søgt.

Hvis politiet fandt denne: http://www.weapons-universe.com/Brands/ ... F2TB.shtml ved en ransagning, så er jeg ret sikker på at vi ville blive tvunget ud i en diskussion af loven som måske ville være sund. Risikoen er selvfølgelig at det kan gå to veje...enten en forenkling (som vil resultere i en lempelse), eller også en tilføjelse med en formulering der fritager hobbyknive (og så vil tingene blive værre).

Cheers
nej for det er jo en springkniv, den er dækket af loven! og er forbudt!!

du kan se her hvordan det virker og knive som "springer" ud af fronten er forbudte under navnet springknive.
https://www.youtube.com/watch?v=ZIWNhgR6HlY

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af The Yeti » 22. jan 2015, 12:32

Hvad med en model hvor der ikke er en fjeder (spring) som 'åbnes' med et let kast med håndleddet...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Holten101 » 22. jan 2015, 12:49

The Yeti skrev:Hvad med en model hvor der ikke er en fjeder (spring) som 'åbnes' med et let kast med håndleddet...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var den slags jeg mente (vidste ikke at den S&W var assisted). For nogle år tilbage købte jeg en CRKT Rollock, hvor bladet skydes ud med tomlen...noget der er lidt upraktisk og på ingen måde går stærkt: https://www.youtube.com/watch?v=RoBjHnQ69hs

Der findes andre knive som ikke er fjederbelastet og hvor bladet skydes frem manuelt som på en hobbykniv

Edit: Et eksempel er Boker Plus Boker Matic OTF Manual Knife: https://www.youtube.com/watch?v=4MsGCE5Cda4

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Martensit » 23. jan 2015, 01:49

The Yeti skrev:Hvad med en model hvor der ikke er en fjeder (spring) som 'åbnes' med et let kast med håndleddet...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Det vil falde under den type de kalder for en "faldkniv". Den er dermed også forbudt per definition.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Martensit » 26. jan 2015, 20:40

TeNielsen skrev:Hvis der er nogen der påtænker at kontakte justitsministeriet, så lad være med at sende et brev eller en mail.

Start fra toppen af.

I gamle dage var der en ordning med, at der var fri adgang til ministrene torsdag fra kl. 10 -11.

Og hvis ikke ministrene kunne stille op, denne dag, lød det i radioavisen, at den og den minister ikke tager imod.

For snart 30 år siden havde jeg brug for en dispensation i forbindelse med min uddannelse, hvor jeg skulle have dispensation for § 19 stk. 4 i bekendtgørelsen om videregående uddannelser.

Hverken uddannelsesstedet eller direktoratet kunne dispensere. Så jeg var nødt til at gå til ministeren, her forberedte jeg mig så godt jeg kunne, troppede op om torsdagen kl. 10 og kom i audiens hos Bertel Haader.

Et halvt år senere fik jeg så min dispensation og færdiggjorde min uddannelse.

Min erfaring er, at ministeren kan sætte embedsmandsapparatet helt anderledes i gang, end jeg som privatperson overhovedet har nogen som helst chance for.

Derfor start fra toppen af, det er langt mere effektivt end at sende breve eller mails til forskellige tilfældige sagsbehandlere eller jurister.
Man har vistnok mulighed for at få foretræde for de forskellige folketingsudvalg. Her skal man så have en velforberedt og velformuleret person til at forelægge problemstillingen.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Scrapper » 26. jan 2015, 21:13

Den mulighed var jeg ikke bekendt med.
Men det lyder som en god indgangsvinkel...

Så er spørgsmålet, om flok her har lyst til at vi sætter os sammen en dag, laver en formulering og forelægger den for det rette udvalg?

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Martensit » 26. jan 2015, 21:31

Scrapper skrev:Den mulighed var jeg ikke bekendt med.
Men det lyder som en god indgangsvinkel...

Så er spørgsmålet, om flok her har lyst til at vi sætter os sammen en dag, laver en formulering og forelægger den for det rette udvalg?
Man kan tilmed gøre det på skrift.
http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_del ... ntakt.aspx

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Elbæk » 27. jan 2015, 19:44

Som en opdatering kan jeg oplyse at Jagtstuen i Aarhus også har haft vejledende besøg af Aarhus Politi i forbindelse med deres salg af foldeknive.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Holten101 » 28. jan 2015, 10:15

Elbæk skrev:Som en opdatering kan jeg oplyse at Jagtstuen i Aarhus også har haft vejledende besøg af Aarhus Politi i forbindelse med deres salg af foldeknive.
Hvordan foregår sådan et besøg? Kigger de efter specifikke knive (mærke og model), eller har de en fingernem betjent der forsøger sig frem?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Elbæk » 28. jan 2015, 10:17

Holten101 skrev:
Elbæk skrev:Som en opdatering kan jeg oplyse at Jagtstuen i Aarhus også har haft vejledende besøg af Aarhus Politi i forbindelse med deres salg af foldeknive.
Hvordan foregår sådan et besøg? Kigger de efter specifikke knive (mærke og model), eller har de en fingernem betjent der forsøger sig frem?

Cheers
Det regner jeg med at ringe til Mogens i Jagtstuen og spørge om en af dagene.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Radioactive_Man » 31. jan 2015, 15:55

Great Dane skrev:Er SpyDK og Pingo på listen over hvad der kan åbnes med en hånd? Jeg mindes at have læst at der var en der kunne åbne dem med en hånd, jeg har selv siddet og nørklet med dem, men kan ikke.

Jeg så gerne at man opstillede en tidsramme for hvor hurtigt en kniv skal kunne åbnes med en hånd for at være enhåndsbetjent, for hvis vi snakker 8-10 sekunder, så er det farlige jo gået af. ligeledes må den heller ikke være trimmet til det, med slibning eller løsne skruer.
Jeg postede en video, hvor SpyDK åbnes med en hånd. Kombineret med hullet i bladet (som ganske vist ikke er tænkt til at åbne med) er jeg helt sikker på, at SpyDK og Pingo nu er endegyldigt diskvalificeret.

Af en anden tråd fremgår det så, at Opinel-knive nu også betragtes som en-hånds-betjente. Det er noget nær det lammeste jeg nogensinde har hørt. Jeg har 1 kniv, jeg ikke kan fumle op med en hånd, og det er Lansky World Legal, fordi rygfjederen har samme tykkelse som en lygtepæl. Alle andre, også røde schweizere, kan åbnes med en hånd, hvis man har lidt kræfter i fingrene og det rigtige greb på tingene.

Edit: Alle Leatherman-værktøjer i Universet må så også lige være blevet ulovlige.

Christian8419
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11. okt 2011, 20:32
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Christian8419 » 31. jan 2015, 17:39

Elbæk skrev:
Problemstillingen kort: Med udgangspunkt i en ny ekstrem fortolkning, fra politiets side, af § 4 stk. 2.1 i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer, er det lykkedes politiet at få fældet dom (i by- og landsretten) over en dansk forhandler af knive, som har solgt knive som ikke, fra producentens side, er konstrueret til at kunne betjenes med en hånd, men som alligevel - af individer indenfor politiet - har kunnet demonstreret åbnet med én hånd i retten.
Er der en af jer, der har fået aktindsigt i dommen mod Hanghøi eller ved om det er muligt? Evt. adgang til domsresume? Jeg er nemlig ved at skrive en opgave om emnet, og her kunne det være interessant at bruge netop den her sag som case :-)

Mvh
Christian

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Elbæk » 31. jan 2015, 18:27

Christian8419 skrev:
Elbæk skrev:
Problemstillingen kort: Med udgangspunkt i en ny ekstrem fortolkning, fra politiets side, af § 4 stk. 2.1 i Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer, er det lykkedes politiet at få fældet dom (i by- og landsretten) over en dansk forhandler af knive, som har solgt knive som ikke, fra producentens side, er konstrueret til at kunne betjenes med en hånd, men som alligevel - af individer indenfor politiet - har kunnet demonstreret åbnet med én hånd i retten.
Er der en af jer, der har fået aktindsigt i dommen mod Hanghøi eller ved om det er muligt? Evt. adgang til domsresume? Jeg er nemlig ved at skrive en opgave om emnet, og her kunne det være interessant at bruge netop den her sag som case :-)

Mvh
Christian
Det er noget alle kan søge om.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Slettet bruger

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Slettet bruger » 1. feb 2015, 14:41

Jeg tror ikke der i nyere tid findes ret mange tilfælde, hvor en lille gruppe borgere (som fx knivsamlere/brugere) har haft held til at påvirke en lovgivning direkte. Særligt ikke en lov, der er så gammel som den nuværende våbenlov.

Jeg tror vi skal sætte vores lid til at større organisationer (jægerforbundet, knivsamlerforeningen, brancheforening m.fl.) kan finde sammen og påvirke Christiansborg i en fornuftig retning.

Når alt kommer til alt, så synes jeg personligt sådan set at våbenloven er OK, selvom det selvfølgelig er problematisk når politi og andre driver deres tolkning af våbenloven så langt ud, som tilfældet er i denne tråd.

Det basale problem er jo, at Christiansborg ikke dikterer hvordan en lov skal tolkes...

LCB

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Tonnytot » 1. feb 2015, 14:48

LCB skrev:...Når alt kommer til alt, så synes jeg personligt sådan set at våbenloven er OK, selvom det selvfølgelig er problematisk når politi og andre driver deres tolkning af våbenloven så langt ud, som tilfældet er i denne tråd.LCB
Hvilket er et stort, basalt problem. Og dermed er loven jo egentlig ikke ok.
Frihed frem for alt

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ny ekstrem tolkning af hvornår en kniv er enhåndsbetjent

Indlæg af Radioactive_Man » 1. feb 2015, 15:02

Tonnytot skrev:
LCB skrev:...Når alt kommer til alt, så synes jeg personligt sådan set at våbenloven er OK, selvom det selvfølgelig er problematisk når politi og andre driver deres tolkning af våbenloven så langt ud, som tilfældet er i denne tråd.LCB
Hvilket er et stort, basalt problem. Og dermed er loven jo egentlig ikke ok.
Hvis justitsministeriets jurister var lidt klare i spyttet om fortolkningen og ikke overlod det til enkelte politikredse, var der vel i virkeligheden ingen problemer. Jeg ville også forfærdeligt gerne, at de ville forholde sig til konkrete knive. Jeg har tidligere prøvet at få både den lokale politistation og Rigspolitiet til at tage stilling til, om en konkret kniv er at betragte som enhåndsbetjent. De lokale sagde, at det var den ikke, men de kunne ikke give mig noget på skrift, og Rigspolitiet vil ikke tage stilling til sagen (med mindre den kommer for retten), men de sendte mig en fin kopi af lovteksten (hvis tolkning jeg havde bedt om hjælp til i min henvendelse).

Nu vil jeg så prøve at klage til JM, men jeg ved godt på forhånd, hvad der kommer ud af det.

Er der forresten nogen der ved, om man som privatperson kan betale sig fra at få en konkret kniv vurderet? Der er selvfølgelig ikke tale om en kniv, som jeg ejer, for jeg gider ikke bøvlet, hvis de mener, at den er enhånds.

Besvar