[Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7307
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: RE: Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Langenge » 2. jul 2016, 20:04

Kambiri skrev:
BasicReality skrev:
Holten101 skrev:
BasicReality skrev:Jeg har pillet og rodet og ravet (naturligvis ikke i Danmark) ved et SOG power assist og det er altså bare lækkert. Det er super handy at kunne åbne knivbladet med en hånd og uden besvær.

Folk kan sige nok så meget om kriminalitet, men helt lav praktisk er det et fantastisk stykke værktøj.
Det er det....men jeg er hård presset hvis jeg skal få øje på den reelle fordel ved AO og springknive i forhold thumb stud og i særdeleshed flipperknive.

Jeg vil aldrig selv købe en AO....de er i alle praktiske henseende lige så hurtige og handy som en god flipper, men mere mekanik. Men hvis folk vil have og bære den slags så har de min velsignelse.

Cheers
Praktisk talt er der ikke megen forskel, det er ganske enkelt bare et spørgsmål om luksus og lækkerhed. Skulle jeg leve ude for civilisationen og var top afhængig af mit værktøj ville jeg også foretrække noget mere simpelt end AO, men herhjemme i Danmark hjemme på farmen f.eks. ville jeg vælge AO anyday hvis det altså var lovligt.
I en spids situation ville jeg aldrig vælge en mekanisk kniv AO/Spring, det er mekanik der kan gå i stykker. Full tang til enhver tid!

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Her taler vi jo så ikke om "spidse" situationer, men om helt dagligdags gøremål.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: RE: Re: RE: Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Kambiri » 3. jul 2016, 06:15

Langenge skrev:
Kambiri skrev:
BasicReality skrev:
Holten101 skrev:
BasicReality skrev:Jeg har pillet og rodet og ravet (naturligvis ikke i Danmark) ved et SOG power assist og det er altså bare lækkert. Det er super handy at kunne åbne knivbladet med en hånd og uden besvær.

Folk kan sige nok så meget om kriminalitet, men helt lav praktisk er det et fantastisk stykke værktøj.
Det er det....men jeg er hård presset hvis jeg skal få øje på den reelle fordel ved AO og springknive i forhold thumb stud og i særdeleshed flipperknive.

Jeg vil aldrig selv købe en AO....de er i alle praktiske henseende lige så hurtige og handy som en god flipper, men mere mekanik. Men hvis folk vil have og bære den slags så har de min velsignelse.

Cheers
Praktisk talt er der ikke megen forskel, det er ganske enkelt bare et spørgsmål om luksus og lækkerhed. Skulle jeg leve ude for civilisationen og var top afhængig af mit værktøj ville jeg også foretrække noget mere simpelt end AO, men herhjemme i Danmark hjemme på farmen f.eks. ville jeg vælge AO anyday hvis det altså var lovligt.
I en spids situation ville jeg aldrig vælge en mekanisk kniv AO/Spring, det er mekanik der kan gå i stykker. Full tang til enhver tid!

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Her taler vi jo så ikke om "spidse" situationer, men om helt dagligdags gøremål.
"Udenfor civilisationen og top afhængig" det kalder jeg ikke hverdag, i hvert tilfælde ikke i DK.

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Tonnytot » 3. jul 2016, 19:01

ReneKJ skrev:...Nu da de har åbnet for enhåndsbetjente kan det godt være at de opdager at verdenen ikke er så simpel som de har forestillet sig, men så må de ændre loven....
Lige præcis. Vi skal garanteret igennem en bunke lort med "Springkniv vs AO".
Frihed frem for alt

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: RE: Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Kambiri » 5. jul 2016, 14:46

Tonnytot skrev:
ReneKJ skrev:...Nu da de har åbnet for enhåndsbetjente kan det godt være at de opdager at verdenen ikke er så simpel som de har forestillet sig, men så må de ændre loven....
Lige præcis. Vi skal garanteret igennem en bunke lort med "Springkniv vs AO".
Min logik siger mig at hvis der fx skal bruges en kraft på 100g for at åbne en kniv uden nogen form for fjeder, så er det en spring kniv hvis en fjeder yder mere end 100g og en AO hvis den yder mindre end 100g

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 686
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:54
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 48 times

Re: RE: Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Tonnytot » 6. jul 2016, 20:59

Kambiri skrev:Min logik siger mig at hvis der fx skal bruges en kraft på 100g for at åbne en kniv uden nogen form for fjeder, så er det en spring kniv hvis en fjeder yder mere end 100g og en AO hvis den yder mindre end 100g
Enig. Det lyder logisk. Hæ... Men... :mrgreen: Lad os nu se.
Frihed frem for alt

Soze
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. jul 2016, 21:21
Interesser: knive
Geografisk sted: Jylland

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Soze » 6. jul 2016, 21:42

Er forholdsvis ny herinde, nogen der ved om man kommer i vanskeligheder med told ved køb af sådan en her? https://www.amazon.co.uk/Spyderco-Doubl ... e+tactical Ikke denne her kniv specifikt, men noget lignende med hul i bladet, ville den så blive snuppet i tolden/få bøde for det, selvom den er købt til jagt/Lystfiskeri?..

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: RE: Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af ReneKJ » 6. jul 2016, 21:44

Tonnytot skrev:
Kambiri skrev:Min logik siger mig at hvis der fx skal bruges en kraft på 100g for at åbne en kniv uden nogen form for fjeder, så er det en spring kniv hvis en fjeder yder mere end 100g og en AO hvis den yder mindre end 100g
Enig. Det lyder logisk. Hæ... Men... :mrgreen: Lad os nu se.
Det kan godt være at det lyder logisk, men i forhold til loven er det en fuldstændig arbitrær værdi.
Hvis de havde specificeret en kraft og en målemetode, så var der da i det mindste noget konkret at forholde sig til.

Men nu kan een ekspert mene 10 gram, end anden 200. En måler ved fingerhullet, en anden ved spidsen af klingen osv.
Det er noget sjusk med den slags løse definitioner.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: RE: Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af Martensit » 8. jul 2016, 18:21

ReneKJ skrev:
Tonnytot skrev:
Kambiri skrev:Min logik siger mig at hvis der fx skal bruges en kraft på 100g for at åbne en kniv uden nogen form for fjeder, så er det en spring kniv hvis en fjeder yder mere end 100g og en AO hvis den yder mindre end 100g
Enig. Det lyder logisk. Hæ... Men... :mrgreen: Lad os nu se.
Det kan godt være at det lyder logisk, men i forhold til loven er det en fuldstændig arbitrær værdi.
Hvis de havde specificeret en kraft og en målemetode, så var der da i det mindste noget konkret at forholde sig til.

Men nu kan een ekspert mene 10 gram, end anden 200. En måler ved fingerhullet, en anden ved spidsen af klingen osv.
Det er noget sjusk med den slags løse definitioner.
Nu er vi i den situation at der heldigvis ikke er nogen definition af hvad en springkniv er, så man kan bruge helt almindelig fornuft og så sige: Er der en fjeder, eller er der ikke en fjeder.
Dine ideer om en kvantificering af kraftpåvirkningen giver ikke mening. Det eneste man skal være opmærksom på er, om kniven har samme egenskaber, eller egenskaber der kan sidestilles med, de egenskaber man finder i en springkniv.
En god AO åbner forbandet hurtigt, og jeg vil mene, at enhver "ekspert" på området der påstår, at en AO ikke på nogen måde kan sidestilles med en automatisk kniv, muligvis ikke er i stand til, at foretage en objektiv vurdering af genstanden, uden hensyn til eget ønske om lovlig besiddelse heraf.
Den eneste forskel der er på AO og automatiske knive er hvordan du udløser den mekanisme der åbner den.

youtu.be/sEv8bsw_iE8
Hvis ikke det er en springkniv i forklædning, så har jeg fået for meget pessimisme med hjem fra arbejde.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af C-X » 8. jul 2016, 18:52

Jeg tager den sikre rute - OHO eller almindelig gld. folder uden nogen former for fjederhjælp.

Årsag:
#1 ingen risiko for det store smæk fra onkel blå.
#2 ingen unødvendige bevægelige dele der kan fejle.
#3 ikke noget egentlig behov, hvis jeg blot kan få en velfungerende OHO (opstår behov ville det blive en fixed).

Er der nogen risiko for, at komme til, at uforvarende købe en folder, der er AO?
- jeg tænker, det fremgår vel både af pris og markedsføring?

(Den Schrade springkniv er godt nok i særklasse butt ugly! :fun: )
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: RE: Re: Hvilken enhåndskniv vil I ud og købe ?

Indlæg af ReneKJ » 8. jul 2016, 18:59

Martensit skrev: Nu er vi i den situation at der heldigvis ikke er nogen definition af hvad en springkniv er, så man kan bruge helt almindelig fornuft og så sige: Er der en fjeder, eller er der ikke en fjeder.
Jeg syntes ikke at det er "heldigt" når loven lader den slags være op til fortolkning af tilfældige embedsmænd.
Det går hårdt ud over den borger der havde en anden form for sund fornuft end dommeren.

MEN jeg må indrømme at knivene i din video ville jeg kalde springknive, hvis jeg så dem i aktion på gaden.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Kambiri » 8. jul 2016, 22:15

Men det giver mening i min verden, deraf "min logik"

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Martensit » 8. jul 2016, 22:26

C-X skrev:Jeg tager den sikre rute - OHO eller almindelig gld. folder uden nogen former for fjederhjælp.

Årsag:
#1 ingen risiko for det store smæk fra onkel blå.
#2 ingen unødvendige bevægelige dele der kan fejle.
#3 ikke noget egentlig behov, hvis jeg blot kan få en velfungerende OHO (opstår behov ville det blive en fixed).

Er der nogen risiko for, at komme til, at uforvarende købe en folder, der er AO?
- jeg tænker, det fremgår vel både af pris og markedsføring?

(Den Schrade springkniv er godt nok i særklasse butt ugly! :fun: )
Alt efter hvor man køber knive fra f.eks. Benchmade, så skal man se sig godt for, det er ikke altid at AO bliver brugt som dominerende markedsføring.

Den Schrade "sprinkniv" er ikke en "springkniv" efter engelsk og amerikansk defintion, men en AO da mekanismen udløses ved at trykke direkte på bladet, ikke på en knap eller anden form for mekanisk kontakt.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Martensit » 8. jul 2016, 22:38

Kambiri skrev:Men det giver mening i min verden, deraf "min logik"

Sendt fra min SM-G388F med Tapatalk
Den fjeder der sidder i en AO er stærk nok til at åbne kniven fra lukket, bare se når nogle af benchmades knive bliver løse omkring den aksel bladet roterer på, så kan kniven ikke låse i lukket position og den springer op. Forskellen ligger i udløsningsmekanismen.
Ifølge din egen definition vil alle AO være automatiske knive. Du tager ikke højde for hvornår eller hvor mekanismen aktiveres, din logik tager heller ikke højde for typen af kniv. Bare se den Schrade jeg fandt frem på youtube. Pr. definition AO ( alligevel er der en her på forum der poster når det handler om moderne knive der mener det er en springkniv), mon ikke den fjeder har rigelig kraft til at åbne bladet, altså kan yde kræfter nok til at overkomme den modstande der skal til for at føre klingen til den udfoldede/brugbare position.
Assisted opening er ikke at man får hjælp til at overkomme modstand når bladet føres frem, man skal overkomme en lille modstand for at mekanismen aktiveres og bladet automatisk drives resten af vejen.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Scrapper » 8. jul 2016, 23:29

For mit vedkommende, så vil jeg absolut mene, at en "assisted opening" kniv vil blive betragtet som en springkniv.

Jeg vil ikke have noget problem med at købe mig en flipper. Den vil bare være uden nogen form for fjeder.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holmgren » 19. jul 2016, 20:57

ACØ har i et skriftligt svar oplyst følgende om lovligheden af knive med AO:
Kive med ”assisted opening”, hvor bladet hjælpes ud ved en fjeder er som udgangspunkt lovlige. Men fx en Gerber Bear Grylls Survival AO bliver betegnet, som en springkniv, da den slår bladet ud i 180 grader. Der er en stor forskel på om bladet bliver hjulpet ud til 45 grader eller 180 grader. Og i hvert tilfælde vil det være op til en dommer at afgøre, hvorvidt det er en springkniv eller ej.
Det kan nok være lidt vanskeligt at vurdere om en kniv kun er en AO kniv eller en springkniv, uden at have den i hånden. Men fin vejledning fra politiet, synes jeg.
...

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af C-X » 19. jul 2016, 21:02

Det var da en forfriskende grundig beskrivelse fra dets side af :thumbup:
Langt mere lempelig fortolkning end jeg havde ventet!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Lycon » 19. jul 2016, 22:53

Holmgren skrev:ACØ har i et skriftligt svar oplyst følgende om lovligheden af knive med AO:
Kive med ”assisted opening”, hvor bladet hjælpes ud ved en fjeder er som udgangspunkt lovlige. Men fx en Gerber Bear Grylls Survival AO bliver betegnet, som en springkniv, da den slår bladet ud i 180 grader. Der er en stor forskel på om bladet bliver hjulpet ud til 45 grader eller 180 grader. Og i hvert tilfælde vil det være op til en dommer at afgøre, hvorvidt det er en springkniv eller ej.
Det kan nok være lidt vanskeligt at vurdere om en kniv kun er en AO kniv eller en springkniv, uden at have den i hånden. Men fin vejledning fra politiet, synes jeg.
Jeg har aldrig haft en AO kniv i hånden som ikke bragte bladet ud i 180 grader, så de knive jeg har set er No-Go efter den beskrivelse.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 27. okt 2008, 22:44
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 10 times
Been thanked: 23 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af BasicReality » 20. jul 2016, 04:12

Lycon skrev: Jeg har aldrig haft en AO kniv i hånden som ikke bragte bladet ud i 180 grader, så de knive jeg har set er No-Go efter den beskrivelse.
Præcist hvordan giver det mening at det skulle være andet end fuldt udfoldning?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af ReneKJ » 20. jul 2016, 09:18

En kniv der kun åbner til 45 grader må vel nødvendigvis have en eller anden form for stop indbygget halvvejs?
Det lyder som om det vil være mere besværligt end en rent manuel kniv, og også som en god mulighed for at snitte sig i fingeren.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af C-X » 20. jul 2016, 10:53

Der er ikke nævnt noget om et stop, blot at fjederen ikke må hjælpe bladet hele vejen ud. Hvis den påvirker bladet de sidste 45 grader, så har politiet nu givet tilsagn om, at den i deres øjne er lovlig, på det parameter.

Det stiller nok totalt set AO knive ret dårligt. Jeg skal ikke have en sådan.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

icewing
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 14. jan 2012, 17:10
Interesser: frilufts knive
Geografisk sted: Sverige
Been thanked: 2 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af icewing » 20. jul 2016, 11:24

Jeg tolker tolker det der er skrevet fra politiet sådan. (lidt kluntet skrevet)

Fjederen må ikke påvirke bladet i hele knivens åbning, hvis jeg ser på min Kershaw, bliver bladet påvirket af en fjeder fra ca. 20 til 90 grader, der er altså ingen påvirkning af fjederen de sidste 90 grader af åbningen. Der bruges udlukkende den energi som fjederen har tilført fra ca. 20 til 90 grader.
Det ser jeg som assisted opening.

Det betyder og så at hvis kniven møder modstand på vejen til at blive åbnet laver den ikke fuld deploy, men åbner kun til ca 90 grader, hvor en springkniv altid vil lave fuld deploy så snart forhindringen bliver fjernet fra bladet.

Nu har jeg ikke selv haft den omtalte Gerber i hånden, men det kunne være rat at vide om fjederen påvirker bladet hele vejen...

Jeg tager chancen og går med min Kershaw, men har heller ikke jagt tegn eller andet jeg kan miste, og er nok generelt uden for risikozonen for at blive stoppet.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Lycon » 20. jul 2016, 12:35

icewing skrev: Det betyder og så at hvis kniven møder modstand på vejen til at blive åbnet laver den ikke fuld deploy, men åbner kun til ca 90 grader, hvor en springkniv altid vil lave fuld deploy så snart forhindringen bliver fjernet fra bladet.
De springknive (side åbning) jeg har haft i hånden fungerer akkurat som en AO. Bliver klingen stoppet under udfoldning stopper den der, også når forhindringen fjernes.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Holten101 » 20. jul 2016, 13:29

Jeg har aldrig set en kniv som kan kaldes "assisted opening" som er dækket af den der obskure 45 grader regel.

Når man tager rigspolitiets lemfældige omgang med begrebet enhåndsbetjent ind i ligningen så giver det lidt mere mening for mig....det ville ikke komme bag på at det vi ser her er et kluntet forsøg på at fortælle os at normale lock back knive (der jo typisk er fjeder "assisted de sidste 20-45 grader) er den slags "AO" de vil tillade. Ingen andre end dansk politi ville kalde det AO....men de ville. Måske endda 1. generations AO;-).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Martensit » 21. jul 2016, 17:09

icewing skrev:Jeg tolker tolker det der er skrevet fra politiet sådan. (lidt kluntet skrevet)

Fjederen må ikke påvirke bladet i hele knivens åbning, hvis jeg ser på min Kershaw, bliver bladet påvirket af en fjeder fra ca. 20 til 90 grader, der er altså ingen påvirkning af fjederen de sidste 90 grader af åbningen. Der bruges udlukkende den energi som fjederen har tilført fra ca. 20 til 90 grader.
Det ser jeg som assisted opening.

Det betyder og så at hvis kniven møder modstand på vejen til at blive åbnet laver den ikke fuld deploy, men åbner kun til ca 90 grader, hvor en springkniv altid vil lave fuld deploy så snart forhindringen bliver fjernet fra bladet.

Nu har jeg ikke selv haft den omtalte Gerber i hånden, men det kunne være rat at vide om fjederen påvirker bladet hele vejen...

Jeg tager chancen og går med min Kershaw, men har heller ikke jagt tegn eller andet jeg kan miste, og er nok generelt uden for risikozonen for at blive stoppet.
Alt efter hvilken springkniv eller Assisted Opening kniv man har fat i er der fjeder påvirkning hele vejen eller kun noget af vejen. Fælles for begge typer af knive er, at man aktiverer en mekanisme der driver bladet til den fuldt udfoldede position. Rent definitorisk for knive af typen Assisted Opening er, at mekanismen aktiveres ved at bladet initielt åbnes manuelt og fjeder mekanismen tager over, hvor i mod man ved en springkniv udløser mekanismen ved at påvirke den med en knap eller et håndtag. Denne definition er ubrugelig i dansk sammenhæng, da man har valgt at bruge ordet "springkniv" i dansk lovtekst. Da AO for alle praktiske formål er det samme som en springkniv med en lidt usædvanlig udløsningsmekanisme er knive af denne type også omfattet af begrebet "springkniv" i dansk lov.

Som enhver fornuftig og kompetent jurist og dommer vil se det, så er en springkniv en kniv hvor en mekanisme påvirker bladet så dette føres frem til den fuldt udfoldede position. At du manuelt kan stoppe klingen halvvejs og fjederen ikke påvirker klingen derefter er ligegyldigt, så længe den energi der tilføres bladet initielt vil være i stand til at åbne bladet helt, såfremt det ikke blive hindret, så er det en springkniv.

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 84
Tilmeldt: 7. aug 2014, 12:58
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: [Delt diskussion] Lovligheden af knive med flipper og/eller spring assist

Indlæg af Radioactive_Man » 28. jul 2016, 14:15

Naturgalleriet og USOL forhandler nu Lansky Responder X9, så det kunne se ud til, at flippere er lovlige ... eller at der meget snart er nogen, der får problemer.

Besvar