Erfaringer med køb af sværd i DK

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
JAPO
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 21. feb 2006, 22:16
Geografisk sted: Østjylland

Ansvar ved overdragelse af våben.

Indlæg af JAPO » 18. jun 2006, 21:21

Hej med Jer.

Jeg tillader mig at henvise til våbenbekendtgørelsens § 16, hvori der er anført, at tilladelsespligtige våben kun må overdrages til andre, når der forinden er sket personlig forevisning af den fornødne blankvåbentilladelse sammen med billedlegitimation (og våbenlovens mener, at det skal ske i hvert enkelt tilfælde et våben overdrages).
Deraf kan også udledes, at Internetbaserede forretninger har et konkret ansvar - og problem med at kunne sende våben til deres kunder, hvis dette krav skal kunne overholdes. Den, der overdrager våbnet kan nemlig straffes med bøde for overtrædelse af våbenlovens § 2, stk. 2, hvis ikke § 16 er iagttaget.

mvh
Jan Poulsen
Don´t worry - be happy !!!

Brugeravatar
khukuri
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 36
Tilmeldt: 9. jun 2006, 07:28
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Helt enig..

Indlæg af khukuri » 18. jun 2006, 22:08

Det svar jeg fik da jeg kontaktede aalborg politis våbenkontor var at hvis en person mod bedre vidende indsender en ikke-gyldig våbentilladelse (som f.eks kan være blevet inddraget efter udstedelsen) gør sig skyldig i dokumentfalsk, hvorimod jeg - hvis jeg handler efter de foreskrifter jeg har fået udstukket - ikke kan blive hængt op på kunders omgåelse af loven.
(og våbenlovens mener, at det skal ske i hvert enkelt tilfælde et våben overdrages).
Det fremgår ikke af loven, og det ville jo også være tåbeligt da jeg har fået lov til at opbevare kopier af tilladelserne netop så kunder kan købe uden at have besværet med at sende den samme tilladelse igen og igen. (vi skal jo også værne lidt om miljøet)

§ 16. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbudet i våben- og eksplosivstoflovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til § 9 eller § 10 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 12. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.

Bid lige mærke i det med rødt, for det er iflg aalborg politi betryggende at sende sin tilladelse via postdanmark eller email, og det er endnu mere betryggende hvis man -efter af have verificeret tilladelsens ejer - opbevarer samme til senere brug. Hvis man har digital signatur på sin email ser jeg ingen grund til at verificere yderligere.

Det skal lige bemærkes at min nuværende praksis ændres i takt med at våbenbekendtgørelsens ordlyd ændres ved lovændringer.

Besvar