PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Scout » 3. okt 2012, 16:57

Jeg gaflede for nyligt denne M9 bajonet designet og fabrikeret af kniv-geniet Mickey Finn.
Fik også en Buckmaster.
M9 bajonetten er stemplet med Finns eget firmastempel - PHROBIS.
Flere andre firmaer har haft fået ordrer på M9 bajonetten (BUCK, Lan-Cay, Ontario), men jeg er mest til Mickey Finns PHROBIS stemplede bajonetter.

PHROBIS M9
Billede

Buckmaster
Billede

Den opmærksomme seer vil bemærke, hvorfor jeg fik Buckmaster kniven til den helt rigtige pris.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

De 'smagfulde' USMC lasergraveringer er tilføjet efter M9 bajonetten forlod militær tjeneste. Men da jeg ikke er samler som sådan, er jeg flintrende ligeglad.


Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Begge knive er af god kvalitet. Buckmasteren er meget tung og ikke ligefrem lavet af letvægts materialer. Den har en af de bredeste knivrygge i forhold til størrelsen, jeg nogen sinde har set.


Her lidt om udviklingen af både M9 og Buckmaster knivene, der begge har tydeligt RamboDNA

Qual-A-Tec was a small R&D company which was formed in 1981 to take advantage of a limited partnership tax loop-hole. Fred Schumacher was a high-powered tax attorney who was looking for “acceptable” R&D developers. He met Charles A. (Mickey) Finn and talked him into starting the company. Mickey’s intensions were to develop products in support of the U.S. Special Forces. (This was before USSOCOM was formed.) The shop started in one small bay in an industrial complex at 3204 Production Ave. in Oceanside, Ca. The R&D money flowed well for a couple of years then started to dry up as tax laws changed. Mickey was looking for other markets to develop products for and decided to go into the knife development business. At that time there were several people involved in the company. Wendy Finn (Mickey’s wife) ran the front office. Bob McDonald ran the shop and he and his son produced the prototype knife components. I remember them milling the “hollow grind” in the blades with a rotary table on the mill (no CNC equipment). John Holm did all of the research and kept records for the office. Harry Camphuysen helped work on guns and since he also owned a pawn shop in Oceanside which was a dealer for Buck Knives, he had the ability to arrange for a meeting to show the prototypes knives to Chuck Buck Jr. I worked out of my shop in Indiana and produced all of the drawings and helped in design of several components including the scabbard. The “Rambo” movies were just out and Mickey obtained three of the original knives to study.

The saw tooth look was “in” so it was used for the prototypes. Several blade shapes were looked at as well as handle designs and pommels. The design for the guard and the anchor pins used on the Buckmaster came from Qual-A-Tec’s association with the Seal Teams. The desire was for a way to use the knife underwater to anchor the swimmers gear to a pier or other underwater anchor point.

With the creation of the Buckmaster and a partenership with Buck all set to go, Qual-A-Tec formed a new company to deal with the license to Buck and to distribute the royalties. That company became Phrobis, Ltd. Buck was looking for a product to spark the dull knife market they were in and the Buckmaster really brought them publicity. They tried to hide the origin of the knife which is one reason the history of the development was kept quiet. Qual-A-Tec also wanted no publicity so the two company’s goals worked together.

When Buck started production, the width of the blade was a real problem. This was before water jets and laser cutters became available so the production options were limited. Their first attempt was a die set that would blank the part from sheet stock. It lasted for only a few hundred blades then they had to abandon that idea. They had some machined out of sheet but they finally went to a forged blade. The forge dies went through several changes as well including having the “BUCKMASTER” logo embossed in later knives.

Mickey had built some prototype knives without the hollow handle. The solid handle knife had a series of holes in it and bumps to separate the fingers. Once Buck started forging the blades, this was an obvious addition to the product line. They built another forging die and the result was the Buckmaster Lite.

The next development effort was the Titanium. Again, all the prototype knives were built in the Qual-A-Tec shop and utilized Buck 110 blades. The first prototypes were grit blasted then the high surfaces were polished back out. Again, I did the drawings and aided in the design of the knife. Part of the effort was to find a source for the titanium that made the handles affordable. A company was found that had a lot of scrap titanium powder that wasn’t pure enough for other products but which worked very well for the handles and clips. They formed the parts in powder metal and the result was very pleasing and affordable. The division of the royalties was somewhat different for this knife so a new company was formed, Phrobis II, Ltd.

The third knife development by the Qual-A-Tec folks was the M9 Bayonet. I had found out about the Request for Proposal and drove to Fort Benning to see the people involved in the decision. We took the Buckmaster as a starting point and redesigned the blade, scabbard and changed the handle to plastic and added a steel backbone through it. We originally took M7 bayonet latch assemblies and modified them to work with the new handle. You could see the rectangular hole was drilled out to a round hole that fit over the steel backbone. We went through several iterations of wire cutter and ended up with the one on the end of the scabbard. The first cutter plates were machined from thick plate to leave the bosses on the end. When Buck went to production they had the cutter plate fine blanked which allowed them to displace the button only part way through the plate. This worked so well that if you section one after heat treatment you can not even tell that the button was not built that way. The cutter turned out to be very reliable. The file/saw surface was another matter. The bayonet could not have the broad open teeth of the Buckmaster. Since the sides of the blade are parallel and flat, when you cut through something the width of the cut is the same size as the blade leading to binding. When the first blades were made the saw teeth were milled in and a burr was formed at the point where the cutter left the part. If this burr is left on the saw works well as it essentially makes the saw wider than the blade. Buck built the first few thousand blades that way then eventually changed to a broached cut which left no burr. No burr meant that the cutting went much slower and the required energy went way up.

The scabbard also changed to provide a way to quickly remove the scabbard and knife from the uniform to allow the wire cutter to be used. Again, we looked at several scabbard designs including one from John Bianchi. We ended up using the Bianchi belt clip but went with our own scabbard design.

The new company formed around the M9 Bayonet was Phrobis III, Ltd. We were the successful bidder and went on with Buck to deliver 315,600 bayonets on that first order. It was a very busy first year, getting the entire production going and delivering to the Government a full technical data package.

After about a year of production, we went back to the drawing board to develop an improved scabbard. It had a molded belt clip that swung and a rubber molded secondary catch. (I have one of these prototypes and one of the engraved knives from Buck on the plaque held by an M4 barrel. (I will send photos later.) We also developed a smaller version of the knife and tried to market it as a Seal weapon. Phrobis III folded just a these were produced and they all went to Dan Olson (no relation), an ex-Seal who also worked for Phrobis III.

Brugeravatar
Skumme
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. aug 2008, 14:38
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Skumme » 3. okt 2012, 19:28

Nice!!
Havde en gang en m9 fra lan-cay. det er sgu en fed kniv. og man kan købe en anden parrer stang på den ikke ligner en bajonet.
Har dog aldrig haft en buckmaster, ville dog gerne. :biggrin:

Tillykke
Michael

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Scout » 3. okt 2012, 20:17

Michael Stein skrev:Nice!!
Havde en gang en m9 fra lan-cay. det er sgu en fed kniv. og man kan købe en anden parrer stang på den ikke ligner en bajonet.
Har dog aldrig haft en buckmaster, ville dog gerne. :biggrin:

Tillykke
Michael
Tak :biggrin:
Sejt, at du havde en, men nu er du jo nok heller ikke helt ubekendt med knive :biggrin:
Det fede ved Lan-Cay er, at de laver en M9 i 'tan.' Ørkenfarven ser godt ud IMO.

Sjovt, at du nævner parerstangen; jeg havde tænkt på enten at skære den ned eller skifte den.

Men der er jo også alternativer mht parerstang, så som PHROBIS MFK Modular Field Knife og PHROBIS CUK Combat Utility Knife, hvis du kender dem?

Jeg læste først om dem, da jeg faldt over dem i forbindelse med M9 bajonetten.

MFK
Billede

CUK
Billede

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Scrapper » 3. okt 2012, 20:46

Tillykke med dine nye knive!!! De er virkelig fede.

Buckmasteren er godt nok mere sjælden end køn, men det gør den ikke mindre lækker!

Brugeravatar
Skumme
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. aug 2008, 14:38
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Skumme » 3. okt 2012, 22:00

anede ikke der var andre modeller.
Det ligner den parer stang man kunne købe ved siden af.
Det kunne være man skulle have sig en igen :biggrin:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af 308 W » 3. okt 2012, 22:27

Den Buckmaster er sørme fin :biggrin:

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Scout » 4. okt 2012, 06:01

Takker :biggrin:
Buckmaster er vældig. Jeg var overrasket over, at bladet var som nyt, især da metallet har forskellige nuancer. Det er trods alt ikke et nyt koncept, men æggen har aldrig været skærpet (ikke engang fra fabrikken) og altså aldrig været brugt.
'Æggen' er bogstaveligt talt helt flad og jeg debaterer, om jeg skal skærpe den eller lade være.

Buck model 184 er klart lavet a kvalitetsmaterialer, men har nok ikke meget formål i lille DK, så op på væggen med den som et herligt tidsbillede på en mentalitet fra en anden tid.
Michael Stein skrev:anede ikke der var andre modeller.
Det ligner den parer stang man kunne købe ved siden af.
Det kunne være man skulle have sig en igen :biggrin:
Ja, de er meget sjove. Klart skal du det :eek:

Der er flere forskellige parerplader til de lidt mindre knive.
Det ser ud som om, der er tre forskellige.
Kunne være sejt, om der var det samme udvalg til M9.
Her er par eksempler af de forskellige parerplader til de mindre knive:

Billede

Billede

Så er der også lige den fætter her, som naturligvis er ulovlig i DK.
Billede
Igen: DETTE ER IKKE MIN KNIV, DA EN SÅDAN NATURLIGVIS ER ULOVLIG AT BESIDDE I DK.
TILFÆLDIG BILLEDE FRA NETTET.

Dette er heller ikke min, men jeg kan godt lide ørkenfarven:
Billede

...men man kan jo også bare købe en Lan-Cay i hver enkelt farve :biggrin:

Billede

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Scrapper » 4. okt 2012, 09:47

Få da den Buck skærpet. Så er den klar når apokalypsen kommer!

(har vist set for meget Doomsday preppers på NGC)

Personligt, så betyder det faktisk noget for mig at vide hvilken æg mine knive kan tage. Holder bare mere af de knive der kan tage og holde en rigtig god æg. Også selvom kniven bare er til samling.

Brugeravatar
Christian
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 364
Tilmeldt: 7. jun 2005, 08:16
Interesser: Bajonetter, Kampknive, Værktøj
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 84 times
Been thanked: 49 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Christian » 4. okt 2012, 15:27

Hej Scout
1000 tak for det rigtig gode indlæg. Jeg er selv vild med M9 bajonetter (har 9 forskellige)
Venlig hilsen
Samlere er lykkeligere mennesker, jeg samler på rigtig mange ting, så jeg er meget lykkelig.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Scout » 4. okt 2012, 15:58

Tak for de pæne ord, Christian :biggrin:
Ni M9 bajonetter? Lyder godt, at der er andre fans.
Gider du ikke smide nogle billeder her og også meget gerne noget info om dem - for eksempel hvem der har lavet dem og om de er forskellige, bortset fra det man lige kan se på billeder?
Ville være totalt lækkert at få nogle flere input om den seje M9.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: PHROBIS M9 bajonet og BUCK Buckmaster/Buck model 184!

Indlæg af Fredericianer » 27. feb 2014, 17:23

Undskyld thread hijack, men jeg har lige set en M9 til salg på Facebook, men jeg er ikke sikker på om det er ægte.

Der står M9 PHROBIS CUK på den ene side af klingen og MK 03699 på den anden.

Jeg kan finde en masse om M9 bajonetten på nettet, men ikke med disse stemplinger. Er det en forfalskning?

http://www.old-smithy.info/bayonets/m9_ ... ations.htm
Never confuse verbosity with veracity.

Besvar