Reetablering af eng

Beskriv dine tips, tricks og gør-det-selv projekter.
Dette forum er IKKE til at stille spørgsmål om ting du gerne vil gøre, men til at FORTÆLLE OM TING DU HAR LAVET, til glæde og inspiration for andre.
Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 8. okt 2014, 19:56

Jo tak - Jeg var dernede i dag, der spirer frø lige nu, faktisk langt mere end jeg regnede med. Jeg må som sagt ikke så i det opgravede, så jeg var faktisk lidt overrasket. Jeg tror dog det hele drukner snart, hvis vandmængderne fortsætter med at komme i samme tempo. Der bliver ikke afholdt 'lakewarming', men enhver er velkommen til en rundtur og en kop kaffe :smile:

Ps. Gravemaskinen står der endnu :blink:
Mvh Great Dane

Dams
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 256
Tilmeldt: 14. nov 2013, 12:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Salling land
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Dams » 9. okt 2014, 20:20

Fuck det ser dejligt ud. Jeg har selv en eng...5 hektar $3 jord.....i Skive kommune. Har tidligere fået tilladelse til beplantning af høje skrænter i mine slugter....og i bunden har jeg en bæk. Drømmer om et stor vandfyldt sted med 10 cm vand og ænder....der er et stort stykke som er med sjap, men ikke nok til ænderne rigtig vil ned....mangler blank overflade. Måske jeg skal prøve at høre om jeg skal rede nogle frøer og salamander.......

Hvor bor du i Vestjylland ? :razz:
Tikka T3 lite cal 308, Schmidt & Bender Zenith 2,5-10x56, Hausken dæmper , Boryx Skæfte modificering.
Krico cal. 22 LR, 1/2 auto.Vortex Crossfire II, 4-12x50 AO, Sonic 22 dæmper
Pard 007 til nattesjov

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 9. okt 2014, 21:35

Jeg bor ved 6855 - Du er velkommen. Du bor godt nok også nær nogle områder med rigtig mange ænder på træk, så du kunne overveje at kopiere mit projekt. Da jeg flyttede til Jylland, havde jeg oprindeligt sagt ok til at købe en ejendom ved Roslev på Salling, sælger var dog så heldig at finde en anden køber der ville betale 300.000 kr mere. Området var fantastisk, men jeg er nu glad for at vi bor her i dag, hvor jeg nu kan hygge mig med at påvirker naturen på min ejendom.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 19. apr 2015, 10:32

En lille update dags dato. Jeg har ikke set så mange ænder i vinterens løb, en enkelt gås og isfugl er det blevet til, samt en del hejrer. Nu er foråret kommet, og dagligt er der ænder på besøg. Om aftenen rapper de helt vildt dernede, og jeg kan høre hvordan de trækker dertil, med overflyvninger over huset, hvor jeg kan høre de hurtige vingeslag, og er vinden rigtig, så kan jeg høre plasket når de lander. Jeg går ud fra at der kommer en del, men jeg er spændt på hvorledes de reagerer på at vandet forsvinder og der kommer græs. Forhåbentligt bliver det helt vildt til efteråret.

Et par hurtige snapshots fra grusvejen, de er ikke så fotogene, så det er som regel med mobilen inden de letter.
Vedhæftede filer
20150419_083935.jpg
Gråænder
20150419_083935.jpg (31.55 KiB) Vist 6079 gange
20150320_083907.jpeg
'Store hvide dykænder'
20150320_083907.jpeg (19.86 KiB) Vist 6077 gange
Mvh Great Dane

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af LFuppen » 19. apr 2015, 19:46

Store hvide dykænder :eating:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

DB89
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 22. sep 2012, 19:13
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 97 times
Been thanked: 119 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af DB89 » 19. apr 2015, 19:52

Kan sådan en helsteges? Evt. på rotisserie i weberen? :giggle:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Bessie4ever » 19. apr 2015, 19:54

Jeg har et sted i mine gemmer en opskrift på farseret ungsvane, en gammel kongeret!
Der kan faktisk være en del fars i sådan en delux-gås.
Perfect! Thats is good enough for me

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af TheDarkSide » 20. apr 2015, 15:49

Det ser sgu godt ud :razz:
Kan vi ikke få et par billeder af hele projektet? Måske også et luftfoto af stedet.

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Buffalo » 23. apr 2015, 12:32

:rolf: farsseret "sæk-gås" thae hvorfor ikke , den kan vel altid skylles ned med øl og brændevin :giggle:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1213
Tilmeldt: 4. nov 2010, 00:04
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 6 times
Been thanked: 121 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Gråskæg » 23. apr 2015, 12:46

Buffalo skrev::rolf: farsseret "sæk-gås" thae hvorfor ikke , den kan vel altid skylles ned med øl og brændevin :giggle:
Svane smager ikke som gås, snarere som blishøne, lidt sødligt mudret.

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 23. apr 2015, 13:12

TheDarkSide skrev:Det ser sgu godt ud :razz:
Kan vi ikke få et par billeder af hele projektet? Måske også et luftfoto af stedet.
Jeg skal tage et par friske billeder snarest, da vandet er er ved at forsvinde som planlagt :smile: En nabo har vist en drone, ellers er der et par kollegaer med en drone, det kunne være lidt cool med en lille video af ænderne der letter som dronen kommer ind over :giggle:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Bessie4ever » 24. apr 2015, 23:17

Hva jeg havde en drone ville jeg sgu ikke turde laden den flyve over din matrikel!
De tåler ikke jo et haglskud :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 25. apr 2015, 08:55

Jeg indrømmer blankt at jeg ofte har fantaseret om at skyde en drone ned. Første gang jeg så en drone i aktion, var i 2012 i Thyborøn, hvor jeg rejste en vindmølle, og kunden havde engageret en prof fotograf. Prisen på dronen var omkring de 50.000 kr, så jeg holdt mig i skindet. Men skulle en naboknægt forvilde en drone af den billige slags indover huset, så ryger den ned.
Mvh Great Dane

LFuppen
Banned
Banned
Indlæg: 2496
Tilmeldt: 10. jan 2012, 17:32
Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 371 times
Been thanked: 189 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af LFuppen » 25. apr 2015, 22:15

DITTO :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Også selv om, at dronen var offentligt styret :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Utaknemmelighed er verdens løn!!!

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af LKJ » 25. apr 2015, 23:26

I er knageme Drone forskrækkede lige som mange er våben forskrækkede Suk :mad:

Vil i også begynde at skyde efter fly der flyver over jeres hus, vi kikker også ned på jer fra de fly og det sker enda jeg har et video kamera med og filmer ned. :biggrin:

Helt ærligt gutter tænk jer om, kører i jeres bil forbi en have hvor der går nogen, hvor meget kikker i så på dem, hvor meget interesserer i jer for dem i ser i haven, meget lidt ikke, de er der og så NÅ hvad så, ikke.

Det er nøjagtigt det samme med piloten og det gælder hvad enten jeg selv sidder i fuglen eller flyver min Mulit (Drone) eller flyver med min FPV svævemodel hvorfra jeg også kan se ned gennem kameraet.

Det er først hvis dronen begynder at sværme rundt om huset i lav højde jeg ville blive sur fordi det er først der der bliver udspioneret og sker det så ned med skidtet enig.

Bare et suk fra en der også er flyvegal for uden skydegal. :Hug:

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Bessie4ever » 26. apr 2015, 10:28

LKJ skrev:I er knageme Drone forskrækkede lige som mange er våben forskrækkede Suk :mad:

Vil i også begynde at skyde efter fly der flyver over jeres hus, vi kikker også ned på jer fra de fly og det sker enda jeg har et video kamera med og filmer ned. :biggrin:

Helt ærligt gutter tænk jer om, kører i jeres bil forbi en have hvor der går nogen, hvor meget kikker i så på dem, hvor meget interesserer i jer for dem i ser i haven, meget lidt ikke, de er der og så NÅ hvad så, ikke.

Det er nøjagtigt det samme med piloten og det gælder hvad enten jeg selv sidder i fuglen eller flyver min Mulit (Drone) eller flyver med min FPV svævemodel hvorfra jeg også kan se ned gennem kameraet.

Det er først hvis dronen begynder at sværme rundt om huset i lav højde jeg ville blive sur fordi det er først der der bliver udspioneret og sker det så ned med skidtet enig.

Bare et suk fra en der også er flyvegal for uden skydegal. :Hug:
Hvis du er flyve gal så kan du få en invitation til en kombineret flyve/skyde dag!
Du medbringer flyver/drone og vi andre våben :rolf:
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Refraktorius » 27. apr 2015, 08:13

Og så er det vist tid til en opfordring om at holde irrelevante kommentarer ude af en interessant tråd!

:modbat:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 16. sep 2015, 11:27

Tid til en opdatering....

Dags dato kl 10.00 var en medarbejder fra kommunen forbi, til endelig godkendelse. Der har åbenbart været opsigelser og langtidssygemeldinger i afdelingen, så min skrivelse om færdigt arbejde var forsvundet. En ny mand tog sagen frem da jeg ringede og rykkede for svar, og han blev ellevild for at komme ud og se sådan et projekt. Vi aftalte at han skulle ud og se projektet i dag, og han var mildest taget imponeret over den artsrigdom der allerede er trukket til. Alt var lavet korrekt ifølge tilladelsen, og han vinkede bare af på listen, ingen hovsaer eller noget, dog spurgte han til hvorledes jeg fik entreprenøren til at grave en naturform frem, og jeg forklarede at jeg havde lavet en plovfure efter kommunens tegning. Han fortalte at han lige havde afvist en nygravet sø, da den var helt firkantet. Til fremtidige søprojekter ville han så råde folk til at lave en plovfure rundt, da den kan styres ret nøjagtigt.

Arealet er de sidste to uger blevet oversvømmet igen, desværre har jeg endnu ikke set ænder, men fiskehejrerne fisker lystigt frøer og hundestejler. Jeg er spændt på at følge op på tråden senere på efteråret, når der kommer gang i trækket af diverse andefugle og hvad der ellers kan komme forbi.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 17. sep 2015, 15:06

Et billede skal i ikke snydes for :smile:

Der forekommer en lille 'ø' næsten forest i billedet, den fjerner jeg til næste tørlægning. Kommunens mand var nærmest ligeglad hvornår jeg gjorde det, han syntes faktisk det var lidt noget fis at jeg kun måtte grave efter 1 september, men datoen er jo sat af nogle andre, og jeg har fulgt tilladelsen til punkt og prikke, da jeg ikke vil risikere noget. Græsset er ikke kommet ens over det hele, men mon ikke det gør det. I bageste ende er hele bunden dækket af nogle små sjove krøllede vandplanter. Nær mig har vi et kæmpeprojekt kaldet Filsø, Aage V Knudsens fonde har opkøbt Filsø gods, oprindeligt bestod området af en sø på 2700 HA. I 1800 tallet drænede og afvandede man området, og de 900 Ha er genskabt. Der er på 3 år skabt Danmarksrekord derude, idet, det er den sø med størst biodiversitet i DK overhovedet. Det er en Succes over alle grænser. Jeg har lidt samme håb for min 'lille Filsø' :fun: :DancingBanana:
Vedhæftede filer
received_10207815738099270.jpeg
Frisk billede med oversvømmelse af engen og selvsået græsser og planter.
received_10207815738099270.jpeg (57.3 KiB) Vist 5429 gange
Senest rettet af Great Dane 17. sep 2015, 15:15, rettet i alt 1 gang.
Mvh Great Dane

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Bobo » 17. sep 2015, 15:13

Great Dane skrev:Et billede skal i ikke snydes for :smile:



hvad er det for en langhalet fætter der er på billedet
Bobo ------ Igen uden billeder

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Bobo » 17. sep 2015, 15:14

men super fin vådområde :numberone:
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 17. sep 2015, 15:17

Bobo skrev:
Great Dane skrev:Et billede skal i ikke snydes for :smile:



hvad er det for en langhalet fætter der er på billedet
Labradullen Bella Buch Larsen af Lille Askehave :giggle:
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3420
Tilmeldt: 31. maj 2011, 22:03
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 86 times
Been thanked: 313 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Bessie4ever » 17. sep 2015, 15:20

Bobo skrev:
Great Dane skrev:Et billede skal i ikke snydes for :smile:



hvad er det for en langhalet fætter der er på billedet
Tror det er en Mårhund
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Boldsen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1005
Tilmeldt: 24. maj 2011, 17:48
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 51 times
Been thanked: 117 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Boldsen » 23. sep 2015, 12:44

Great Dane skrev:Et billede skal i ikke snydes for :smile:

Der forekommer en lille 'ø' næsten forest i billedet, den fjerner jeg til næste tørlægning. Kommunens mand var nærmest ligeglad hvornår jeg gjorde det, han syntes faktisk det var lidt noget fis at jeg kun måtte grave efter 1 september, men datoen er jo sat af nogle andre, og jeg har fulgt tilladelsen til punkt og prikke, da jeg ikke vil risikere noget. Græsset er ikke kommet ens over det hele, men mon ikke det gør det. I bageste ende er hele bunden dækket af nogle små sjove krøllede vandplanter. Nær mig har vi et kæmpeprojekt kaldet Filsø, Aage V Knudsens fonde har opkøbt Filsø gods, oprindeligt bestod området af en sø på 2700 HA. I 1800 tallet drænede og afvandede man området, og de 900 Ha er genskabt. Der er på 3 år skabt Danmarksrekord derude, idet, det er den sø med størst biodiversitet i DK overhovedet. Det er en Succes over alle grænser. Jeg har lidt samme håb for min 'lille Filsø' :fun: :DancingBanana:
Spændende.
Det er nu Aage V. Jensens fond der har lagt Filsø under vand igen - fantastisk projekt.

Hvordan ligger dine restriktioner fremover? Skal du pleje ved høslæt eller skal det afgræsses?
Et område som dit har potentiale til at blive en naturperle hvis blot den behandles ordenligt og efter diverse forskrifter (som du sikkert allerede er bekendt med enten via selvstudie eller kommunemanden) :thumbup:
Mvh. Boldsen

Veni Vedi Vici

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Reetablering af eng

Indlæg af Great Dane » 25. sep 2015, 17:35

Boldsen skrev:
Great Dane skrev:Et billede skal i ikke snydes for :smile:

Der forekommer en lille 'ø' næsten forest i billedet, den fjerner jeg til næste tørlægning. Kommunens mand var nærmest ligeglad hvornår jeg gjorde det, han syntes faktisk det var lidt noget fis at jeg kun måtte grave efter 1 september, men datoen er jo sat af nogle andre, og jeg har fulgt tilladelsen til punkt og prikke, da jeg ikke vil risikere noget. Græsset er ikke kommet ens over det hele, men mon ikke det gør det. I bageste ende er hele bunden dækket af nogle små sjove krøllede vandplanter. Nær mig har vi et kæmpeprojekt kaldet Filsø, Aage V Knudsens fonde har opkøbt Filsø gods, oprindeligt bestod området af en sø på 2700 HA. I 1800 tallet drænede og afvandede man området, og de 900 Ha er genskabt. Der er på 3 år skabt Danmarksrekord derude, idet, det er den sø med størst biodiversitet i DK overhovedet. Det er en Succes over alle grænser. Jeg har lidt samme håb for min 'lille Filsø' :fun: :DancingBanana:
Spændende.
Det er nu Aage V. Jensens fond der har lagt Filsø under vand igen - fantastisk projekt.

Hvordan ligger dine restriktioner fremover? Skal du pleje ved høslæt eller skal det afgræsses?
Et område som dit har potentiale til at blive en naturperle hvis blot den behandles ordenligt og efter diverse forskrifter (som du sikkert allerede er bekendt med enten via selvstudie eller kommunemanden) :thumbup:
Jensen - Knudsen same same or potato potato :mrgreen:

Afgræsning eller klipning af græsset, akkurat som altid, dog med den forskel at jeg i våde somre ikke vil kunne klippe det. Jeg er ikke interesseret i at have dyr dernede til afgræsning.
Mvh Great Dane

Besvar