Repeterhaglbøsse, hvor mange patroner?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Hjorth92
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 1 time

Repeterhaglbøsse, hvor mange patroner?

Indlæg af Hjorth92 » 12. nov 2010, 08:59

Hej alle sammen

Faldt lige over denne repeterhaglbøsse på Lauritz: http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?L ... 72EndTagRU

Hvis der nu kan være 1 patron i kammer, og 2 i magasin, er den så lovlig? eller må der kun være 1 i kammer og 1 i magasin?

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Repeterhaglbøsse, hvor mange patroner?

Indlæg af Marius » 12. nov 2010, 09:04

Samlet må bøssen kun indeholde 2 patroner - i DK tolkes det som en 1 løbet og 1 i magasinet.
I resten af EU som 2 i magasinet.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Hjorth92
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vesthimmerland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Hjorth92 » 12. nov 2010, 09:11

Det var også det jeg mente at kunne huske.

Så i princippet er bøssen ulovlig, i Danmark, hvis der kan være 2 patroner i magasinet? da der også kan være en i kammeret???

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Indlæg af Monsted » 12. nov 2010, 11:19

Ja.

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Jylland.
Has thanked: 2 times

Indlæg af SKB500 » 12. nov 2010, 11:40

Sludder og vrøvl, våben må indeholde alle de patroner du kan stoppe i dem, men haglgeværer der kan indeholde mere end 2 skud skal registreres under særlig farlige våben, men antruffen under jagt skal du kunne fremvise at den er permanent plomberet og kun kan indeholde 2 skud. Hvis du fra starten plombere den, er den at regne for et alm. våben. og tæller ikke med i de 10 særlig farlig våben du max må opbevare i skafor blå.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 1 time

Indlæg af Gunnut » 12. nov 2010, 13:25

AK47 skrev:Sludder og vrøvl, våben må indeholde alle de patroner du kan stoppe i dem, men haglgeværer der kan indeholde mere end 2 skud skal registreres under særlig farlige våben,
Aaaaaaaaa passer det nu også. Nu synes jeg vi har haft utallige tråde om pumpguns (som IKKE anvendes til jagt), der gerne må stå i våbenskabet uden plombe, men er erhvervet med jagttegn i hånden.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member

Indlæg af SKB500 » 12. nov 2010, 18:59

Jo da reglerne blev også vendt i sidste nr. af JÆGER, bøsser skal kun være plomberet til 2 skud UNDER jagt, og på en del flugtskydebaner, bemærk iøvrigt at plomberede haglvåben der ikke selvlader er at betragte som alm. våben, og at 1/2 auto våben er at betragte som særlig farlig våben uanfægtet om de er plomberet eller ej.
"The world is a dangerous place, not because of those who do evil, but because of those who look on and do nothing." Einstein.

Monsted
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Mmmm, dyreryg.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 9 times

Indlæg af Monsted » 12. nov 2010, 22:52

Ja, den er god nok. Jeg tænkte på rent faktisk at bruge våbnet ;)

Så længe den står i skabet må den indeholde hvad som helst, men på jagt eller på offentligt tilgængelige skydebaner må den kun have 1+1.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 13. nov 2010, 11:05

AK47 skrev:men haglgeværer der kan indeholde mere end 2 skud skal registreres under særlig farlige våben,
Come-on guys.

Må man have et uplomberet haglbøsse i sit skab uden den er registreret som noget som helst (evt. købt mange år før registreringen af haglvåben blev vedtaget). Altså en haglbøsse som kun er betinget af jagttegn.

Hver gang disse tråde startes ender men med igen at blive forvirret.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Voere308
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: samlervåben og usabiler
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Voere308 » 13. nov 2010, 14:50

Gunnut
JA

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 21. nov 2010, 14:22

Ok, men må den så også have påmonteret pistolgreb (når bare piben er min. 55 cm.), som i stil med den på billedet, Come on HePe nu må du på banen.
Vedhæftede filer
pump.jpg
pump.jpg (204.72 KiB) Vist 5001 gange
-Sir Winston Churchill

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 22. nov 2010, 10:27

Gunnut
JA, og den må også have foldekolbe nu vi er ved det.

(men der er ingen garanti for, at politiet ved det :giggle: )
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 30. nov 2010, 18:49

Lassescout skrev:Gunnut
JA, og den må også have foldekolbe nu vi er ved det.

Hmmmh jamen hvorfor står der så sådan her på Midway:

"Sælges ikke i øjeblikket - ring for yderligere information"

http://www.midwaydanmark.com/apps/ebrow ... +***+11557+***
-Sir Winston Churchill

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 30. nov 2010, 20:01

Der har tidligere været et forummedlem som havde bestilt et pistolgreb hjem gennem en jagtforretning. Politiet havde givet butikken besked på, at de ikke måtte udlevere pistolgrebet, men de havde selvfølgelig ikke givet en skriftlig afgørelse, og heller ingen begrundelse. Forummedlemmet ville ikke gøre noget ved sagen, og butikken har vel også tænket, at de helst ville være på god fod med våbenkontoret. Man kan jo tids nok få brug for en hurtig godkendelse til en kunde der står med et akut behov. Politiet kan vel også have løftet en pegefinger overfor Midway, og så er det vel naturligt nok, at Midway lige vil undersøge sagen før de går videre.

Men i modsætning til rifler, hvor politiet for øjeblikket må gøre som det passer dem m.h.t. til tilladelser, så skal der ikke tilladelse til et haglgevær. Så det køber du bare, og så meddeler du politiet at du har købt det ved den lovbefalede registrering, og så er den ikke længere.

Jeg er så sikker i min sag, at jeg vil lægge hovedet på blokken. Hvis du eller en anden her på forum har et halvautomatisk haglgevær med pistolgreb og/eller plads til mange patroner i magasinet og/eller foldekolbe, så giv mig det. Jeg registrerer erhvervelsen hos politiet, og så er det jo mit problem om det er lovligt at have det. Jeg er ikke urolig. Men løbet skal selvfølgelig være længere end 55 cm, det giver sig selv.

P.S. Jeg har allerede to særligt farlige våben i skabet, så jeg kan højst modtage 8 " grimme ællinger. " Jeg vil nemlig ikke op i Skafor rød endnu :biggrin: :biggrin: :biggrin: .
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 30. nov 2010, 20:31

Nogle af de "Goose-gun"s der, kan rigtignok have to skud i magasinet, men det betyder ikke at de så er 3skuds kapacitet.

Nu husker jeg ikke fabrikat og model, men en enkelt model i hvert fald - den kan ikke repetere, hvis der er et skud i kammeret og to i magasinet.
Så er der så meget pres på, at bundstykket går fast ved sin normale gang hen over øverste patron i magasinet.

At der er plads til to i magasinet, er kun for at man skal kunne lade ét sted. Direkte i magasinet - ved at fylde magasinet, føre det op i våbnet og lukke låsen.

Mener Mossberg laver en "Goosegun" også - men har set og skudt med to modeller i hvert fald, hvor det ikke kunne lade sig gøre at have 3skuds kapacitet, trods magasinet kunne indeholde to.
Presset kunne i den ene, blive så stort, at magasinet hoppede ud og så er man jo lige vidt.

Den blev af den lokale sheriff betragtet som toskudskapacitet - selvom den måske ikke ordret fulgte en skreven definition.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 30. nov 2010, 22:30

Det er rart nok, at der er plads til fortolkning.

Da jeg arvede min fars 5-skuds Beretta fik jeg et teknisk problem. Jeg boede jo i Grønland, hvor fritidsfangere ikke må eje halvautomater. Derfor fjernede jeg gastryksstemplet og fyldte magasinet helt med en blomsterpind. Nu var det så en enkeltskuds haglbøsse, og politiet i Nuuk accepterede at jeg indførte den som en sådan.

Men da jeg så flyttede til Danmark, var jeg jo godt klar over, at det danske system ikke ville anerkende modellen som en enkeltskuds, så jeg udførte den af grønland som enkeltskuds, men indførte præcist samme våben i Danmark som 5-skuds halvautomat. Nu er den registreret som en sådan, og jeg har da også genmonteret gastryksstemplet og fjernet blomsterpinden.

Keine hexerei, nur behændichkeit !
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 4. dec 2010, 17:54

Lassescout skrev:Der har tidligere været et forummedlem som havde bestilt et pistolgreb hjem gennem en jagtforretning. Politiet havde givet butikken besked på, at de ikke måtte udlevere pistolgrebet, men de havde selvfølgelig ikke givet en skriftlig afgørelse, og heller ingen begrundelse. Forummedlemmet ville ikke gøre noget ved sagen, og butikken har vel også tænket, at de helst ville være på god fod med våbenkontoret. Man kan jo tids nok få brug for en hurtig godkendelse til en kunde der står med et akut behov. Politiet kan vel også have løftet en pegefinger overfor Midway, og så er det vel naturligt nok, at Midway lige vil undersøge sagen før de går videre.

Men i modsætning til rifler, hvor politiet for øjeblikket må gøre som det passer dem m.h.t. til tilladelser, så skal der ikke tilladelse til et haglgevær. Så det køber du bare, og så meddeler du politiet at du har købt det ved den lovbefalede registrering, og så er den ikke længere.

Jeg er så sikker i min sag, at jeg vil lægge hovedet på blokken. Hvis du eller en anden her på forum har et halvautomatisk haglgevær med pistolgreb og/eller plads til mange patroner i magasinet og/eller foldekolbe, så giv mig det. Jeg registrerer erhvervelsen hos politiet, og så er det jo mit problem om det er lovligt at have det. Jeg er ikke urolig. Men løbet skal selvfølgelig være længere end 55 cm, det giver sig selv.

P.S. Jeg har allerede to særligt farlige våben i skabet, så jeg kan højst modtage 8 " grimme ællinger. " Jeg vil nemlig ikke op i Skafor rød endnu :biggrin: :biggrin: :biggrin: .
Øh nu er jeg forvirret. Jeg skal forhåbentlig ikke registrere noget som helst. Spørgsmålet går på om det er lovligt (uden nogen form for tilladelse/registrering etc) eller ej-

Og tillægsspørgsmålet går så på. Hvis det er lovligt, hvorfor sælger Midway så ikke. Det kan da kun være fordi det er ulovligt. :???:
-Sir Winston Churchill

Brugeravatar
SKB500
Gold Member
Gold Member

Indlæg af SKB500 » 4. dec 2010, 18:26

Det der med sælges ikke i øjeblikket er hvis noget med exportregler ud af USA, det står iøvrigt ved rigtig mange vare!!!

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. dec 2010, 09:04

Øh nu er jeg forvirret. Jeg skal forhåbentlig ikke registrere noget som helst. Spørgsmålet går på om det er lovligt (uden nogen form for tilladelse/registrering etc) eller ej-

Og tillægsspørgsmålet går så på. Hvis det er lovligt, hvorfor sælger Midway så ikke. Det kan da kun være fordi det er ulovligt.
Hvis jeg erhverver sådan en nu, skal jeg registrere den. Hvis du har en, som du har haft før 2000, skal du ikke registrere noget som helst. Så kan du, helt lovligt, beholde den uden at gøre andet.

Jeg kan nemt forestille mig flere grunde til, at Midway ikke sælger den for øjeblikket. Det kan jo tænkes, at vi jægere har fortalt hinanden at det er ulovligt, så de ikke kan sælge nogen. Det kan også tænkes, at der simpelthen ikke er interesse for et system, der først og fremmest anvendes til " home protection", ikke seriøs skydning eller jagt. Og så bange er vi trods alt ikke i Danmark, at der er et marked for det.

Så hvis der ingen købere er, er der vel ingen grund til at ofre et katalognummer på varen ?
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gunnut » 5. dec 2010, 10:21

Lassescout skrev:
Hvis jeg erhverver sådan en nu, skal jeg registrere den.
Stoooooop :blink:

Jeg spørger om det er lovligt at købe kolben. Jeg taler ikke det mindste om våbnet.

Lassescout skrev:Hvis du har en, som du har haft før 2000, skal du ikke registrere noget som helst. Så kan du, helt lovligt, beholde den uden at gøre andet.
Jamen så er vi retur på sporet igen :razz:
Lassescout skrev:Jeg kan nemt forestille mig flere grunde til, at Midway ikke sælger den for øjeblikket. Det kan jo tænkes, at vi jægere har fortalt hinanden at det er ulovligt, så de ikke kan sælge nogen. Det kan også tænkes, at der simpelthen ikke er interesse for et system, der først og fremmest anvendes til " home protection", ikke seriøs skydning eller jagt. Og så bange er vi trods alt ikke i Danmark, at der er et marked for det.

Så hvis der ingen købere er, er der vel ingen grund til at ofre et katalognummer på varen ?
Ja det kunne være en forklaring, en anden kunne også være at det ikke er lovligt (eller som du antyder, nogen tror det ikke er lovligt). Men alt andet lige, så spare man da plads i skabet.
-Sir Winston Churchill

Besvar