Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af The Yeti » 5. jun 2015, 21:00

Sort skrev:
The Yeti skrev:Nej! Det er op til domstolene at fortolke loven - ikke embedsmændene. Når højesteret har udtalt sig skal der en lovændring til at ændre på tingene.
Dog kan JM stille tingene i bero, indtil der kan laves en ny lov.

Sagen er så bare den at JM sidder på hænderne og venter omkring et halvt år på at rigspolitiet skal diktere en ny lov til hende.
Ja JM kan instruerer anklagerene.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Kajsemand » 5. jun 2015, 22:14

Var hjemme hos svigermekanikken i dag, svigerfar som er ca. en milliard år gammel. Han går altid rundt med en sweitzer kniv af typen med mange tools/dimser i.

Den er så hamrende nem at åbne med en hånd, man tager fat i bladet og slynger resten af kniven ud i luften og vupti så er den åben, næsten så nemt som en springkniv, jeg oplyste ham om at han står til flere år i brummen, den eneste som jublede var svigermor.

KKA
Platin Member
Platin Member
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af KKA » 9. jul 2015, 16:45

Noget nyt om evt revision af knivloven?!?
Nu er valget overstået og politikerne har lovet.......

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 9. jul 2015, 16:48

KKA skrev:Noget nyt om evt revision af knivloven?!?
Nu er valget overstået og politikerne har lovet.......
De holder vel sommerferie først... :blink:

:fun: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 17. jul 2015, 17:42

Så er der måske godt nyt vedr. knivloven.

Jf. dagens Berlingske vil justitsminister Søren Pind nu ”give knivloven kniven”… http://www.politiko.dk/nyheder/soeren-p ... ven-kniven

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 17. jul 2015, 17:49

Jeg frygter at jeg en dag kommer til at kunne lide den mand, trods hans ofte nolle fremtræden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 17. jul 2015, 18:09

Lad os nu se hvad de kommer frem til. Min tiltro til en fornuftig løsning kan ligge på et meget lille sted.. Men ok, man kan jo blive overrasket.. Og jeg elsker overraskelser... :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 17. jul 2015, 18:27

Pind er besat af kontrol og regler. Hvis det lykkedes ham at stå for en lempelse af knivloven, som ikke - i praksis - er en lempelse på ét punkt og en stramning på samtlige andre, så vil jeg oprigtigt blive overrasket, samt meget meget glad.

Det eneste fornuftige og holdbare ville være at afskaffe hele den monstrøsitet som den del af våbenloven, som vi kalder knivloven, udgør. Der skal ikke lovgives om værktøj i våbenloven!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 17. jul 2015, 19:15

"Den udskældte knivlov skal ændres inden for overskuelig fremtid. Det understreger justitsminister Søren Pind "
Overskuelig fremtid.

Hvorfor ikke bare NU MED DET SAMME! ?

trololollloolollooool.....
trollololoe lollolo loeloollo
Aiiiiiieehhooo lololol....
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 17. jul 2015, 19:40

Jeg kan nu godt strække mig en måned eller måske endda to, hvis de til gengæld brygger noget fornuftigt sammen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 20. jul 2015, 02:33

Elbæk skrev:Pind er besat af kontrol og regler. Hvis det lykkedes ham at stå for en lempelse af knivloven, som ikke - i praksis - er en lempelse på ét punkt og en stramning på samtlige andre, så vil jeg oprigtigt blive overrasket, samt meget meget glad.

Det eneste fornuftige og holdbare ville være at afskaffe hele den monstrøsitet som den del af våbenloven, som vi kalder knivloven, udgør. Der skal ikke lovgives om værktøj i våbenloven!
Hvis det bliver en stramning over for dem der vitterligt skal rammes - altså de få idioter der ødelægger det for alle os der opfører os ordentligt - er det i orden med mig.

Vi får se.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 20. jul 2015, 16:46

Sirupate skrev:
Elbæk skrev:Pind er besat af kontrol og regler. Hvis det lykkedes ham at stå for en lempelse af knivloven, som ikke - i praksis - er en lempelse på ét punkt og en stramning på samtlige andre, så vil jeg oprigtigt blive overrasket, samt meget meget glad.

Hvis det bliver en stramning over for dem der vitterligt skal rammes - altså de få idioter der ødelægger det for alle os der opfører os ordentligt - er det i orden med mig.

Vi får se.
Jeg ville virkelig elske at tage fejl. Men, vi har en veludviklet praksis henimod at kriminalisere genstande frem for handlinger her i landet - så det ville virkelig undre mig såfremt man, ved udarbejdelsen af en evt. ny knivlov, valgte at gå i den diametralt modsatte retning.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Persoemand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt med hund, teknik.
Geografisk sted: Nordjylland NØ, 9900
Been thanked: 1 time

Indlæg af Persoemand » 23. jul 2015, 07:31

Dagens leder i Jyllands-Posten ønsker knivloven lavet om i en ruf!
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... en-kniven/
Per
Marlin XS7 308W SA
Yildiz 12/76
Benjamin Marauder .22
Springer Spaniel FT
Norinco P1 pumpe gevær 4.5 mm

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. jul 2015, 08:36

Persoemand skrev:Dagens leder i Jyllands-Posten ønsker knivloven lavet om i en ruf!
Rigtig fornuftig leder!
Og en rigtig god løsning.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 23. jul 2015, 10:34

Fast Fumble skrev:
Persoemand skrev:Dagens leder i Jyllands-Posten ønsker knivloven lavet om i en ruf!
Rigtig fornuftig leder!
Og en rigtig god løsning.
Enig....men sjovt som fodboldkampe/stadions altid skal nævnes. Jeg kan ikke komme på et eneste tilfælde af knivvold på danske stadions, og jeg ved at knive ikke er en accepteret del af hooligan arsenalet. Det ville være rart hvis begge sider i "kniv debatten" kunne holde sig til fakta og reelle problemstillinger istedet for at finde på ting hr og fru Danmark kan relatere til for at male et billede der støtter deres argumenter.

Et andet eksempel der altid hives frem er det med at man skal kunne skrælle et æble med sin lommekniv....mit gæt er at forsvindende få æbler bliver skrællet i det offentlige rum med lommeknive og æble skrælling er næppe en arbejdsopgave der overbeviser tvivleren om at knive er vigtige redskaber for rigtig mange mennesker.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. jul 2015, 10:47

Holten101 skrev:Et andet eksempel der altid hives frem er det med at man skal kunne skrælle et æble med sin lommekniv....mit gæt er at forsvindende få æbler bliver skrællet i det offentlige rum med lommeknive og æble skrælling er næppe en arbejdsopgave der overbeviser tvivleren om at knive er vigtige redskaber for rigtig mange mennesker.
På den anden side skal man heller ikke være FOR ømskindet. Debat er mennesker med holdninger der udtrykker sig.

Mit argument er langt mere solidt, men svært at forholde sig til for Hr. og Fru Danmark:

Jeg har altid mit Bahco multi-tool i tasken, når jeg tager i skydeterrænet (rettelse: Jeg HAVDE altid...).
Det er et tool med tang, sav, oplukker osv som kan klare de almindelige opgaver jeg udfører, skærer strips over, skærer skiver til, hiver ting fri, saver ting til osv.
Bliver jeg stoppet, på vej til træning, så kan jeg bliver knaldet for overtrædelse af våbenloven, pga mit multitool, der (vanskeligt!) KAN åbnes med een hånd - hvis man har god tid. Tool'et, der er lovligt indkøbt for et par år siden, ligger mellem mine to 9mm pistoler. Så pistolerne kan jeg helt lovligt have, men multitool'et er en overtrædelse af våbenloven. Kan I se paradokset?

Nogle gange skal man argumentere, så ens pointe bliver klart opfattet af modtager gruppen! Så må feinsmeckere abstrahere fra at der måske findes mere typiske, mere hyppigt forekommende, eller mere korrekte scenarier.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 23. jul 2015, 10:57

Det kan godt ende med at Danmark får en mere liberal knivlov. For det sker faktisk at våbenlove lempes, det er bare sjældent at det sker !
I Østrig har man faktisk i midten af 1990erne liberaliseret knivloven, så at den i dag er en af Europas mest liberale. Årsagen var at befolkning, forhandlere og selv politiet ikke forstod den vanskelige lovgivning der var den gang. Jeg tror nu ikke at folketinget vil frigive springknive, men hvis bare at vi kan få et par kasteknive eller enhåndsknive, er vores sult vel også dækket :smile:
Vedhæftede filer
Sprint-Mokume-f.jpg
Sprint-Mokume-f.jpg (37.9 KiB) Vist 7686 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

C-X
Platin Member
Platin Member

Indlæg af C-X » 23. jul 2015, 12:32

Jeg kan også fint undvære springkniv og balisong - alene ud fra den generelt ringe kvalitet og begrænsede anvendelighed de har :fun:

Det er vigtigt at EDC knivens berettigelse bliver husket i kampagnen nu, for jeg frygter også, at det bliver den politiet mener vi kan undvære helt.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2977 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 23. jul 2015, 13:01

Politikerne skal indse at knive er et redskab der indgår i folks hverdag.

Politikerne skal forstå at knive er noget man altid har i lommen eller i bilen/traktoren/værktøjskassen så kniven er ved hånden når der opstår et behov. Politikerne må forstå at den slags behov opstår pludseligt og uventet i løbet af normale menneskers normale hverdag.

Politikerne må ikke forledes til at tro knive er noget man kun tager med på særlige ture der har netop et formål, som ovenikøbet er et "anerkendelsesværdigt formål".

Måske politikerne skal indse at et normalt dagligliv også er et "anerkendelsesværdigt formål" :biggrin:

Diskoteker og lignende kan for min skyld godt forbyde folk at medbringe knive på stedet. Det må høre ind under en privat virksomheds ret til at sætte regler for hvem de vil lukke ind og hvad man må foretage sig hos dem.

At forbyde at medbringe kniv i bestemte områder af byen er en dårlig ide, for det rammer dem som bor eller arbejder i området og derfor har behov for at have kniven med til/fra bolig og arbejde.

Almindelige mennesker skal ikke leve i frygt for en alvorlig plet på en ellers snehvid straffeattest bare fordi de har lejlighedsvis behov for kniv i hverdagen.

Hvis der er et problem med knivvold, så gå efter voldsmanden ikke efter kniven.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 23. jul 2015, 13:46

Kalthoff skrev:Politikerne skal forstå at knive er noget man altid har i lommen eller i bilen/traktoren/værktøjskassen så kniven er ved hånden når der opstår et behov. Politikerne må forstå at den slags behov opstår pludseligt og uventet i løbet af normale menneskers normale hverdag.
Lige præcis. Knive skal italesættes som værktøj/redskaber og ikke som våben.
Kalthoff skrev:Måske politikerne skal indse at et normalt dagligliv også er et "anerkendelsesværdigt formål" :biggrin:
Touché :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Aius
Newbie
Newbie
Interesser: knive
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Aius » 15. aug 2015, 01:38

Nogen der har set sig om efter en foldekniv i en fysisk butik for nyligt ? jeg prøvede for sjov den anden dag men har endnu ikke kunnet finde en fysisk forretning der har dem på hylderne, Det er nok ikke voldsomme beløb men det må da koste lidt i indtægter for de enkelte butikker som handler med knive.

JLtac
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive
Been thanked: 2 times

Indlæg af JLtac » 27. aug 2015, 17:32

Kunne man ikke starte et "kickstarter" projekt hvor man kunne donere lidt penge så nogle at disse sager kunne komme for en dommer, eller hvordan det nu foregår?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 27. aug 2015, 17:45

JLtac skrev:Kunne man ikke starte et "kickstarter" projekt hvor man kunne donere lidt penge så nogle at disse sager kunne komme for en dommer, eller hvordan det nu foregår?
Øøøhh, de har jo været for en dommer, det er deri hele problematikken opstår. Nu er det op til politikerne at få lavet den stupide lov om.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

JLtac
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive
Been thanked: 2 times

Indlæg af JLtac » 27. aug 2015, 19:22

Okay. Det var jeg ikke klar over. Har læst en del indlæg folk synes det er ærgeligt at sigtelserne ikke kommer for en dommer så man kan få en afklaring. Hvad dælen kan man ellers gøre?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2977 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 27. aug 2015, 19:48

JLtac skrev:Okay. Det var jeg ikke klar over. Har læst en del indlæg folk synes det er ærgeligt at sigtelserne ikke kommer for en dommer så man kan få en afklaring. Hvad dælen kan man ellers gøre?
Det har været i både byretten og landsretten her for nyligt. Med ækle udfald.

http://www.bt.dk/danmark/100.000-kr.-i- ... f-44-knive

Besvar