Indførsel af Std. Mfg. Co. DP 12 Pumpgun

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
ABjerre
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 9 times
Been thanked: 8 times

Indførsel af Std. Mfg. Co. DP 12 Pumpgun

Indlæg af ABjerre » 20. jan 2016, 15:29

Jeg faldt for noget tid siden over denne, noget atypiske, pumpgun: http://www.stdgun.com/dp-12-double-barrel-pump-shotgun/.

Billede

Om det er god smag kan diskuteres, men jeg er ikke fri for at være lidt vild med ideen om en dobbelløbet pumpgun, så jeg satte mig for at undersøge muligheden for at indføre en sådan en. Ud over de mere gængse udfordringer, der kan være forbundet med at indføre et våben, så er der nogle udfordringer forbundet med specifikt med denne:

1: Den har en kapacitet på 16 haglpatroner
2: Den har en løbslængde på 18 7/8 tommer svarende til ~48cm uden chokes.
2½: Den har i nogles øjne måske har et lidt for aggressivt udseende (hvilket i sig selv vidst før har givet problemer med tilladelse til at indføre våben købt i udlandet).

Det med kapaciteten kan man komme ud over ved at plombere den (omend at pointen med den høje kapacitet derved ryger ud ad vinduet), men løbslængden er straks sværere at omgå. Det fik mig til at tænke (og man skal passe på med den slags) hvad hvis den slet ikke skal bruges her hjemme? Jeg skyder normalt på KFK på Selinevej i KBH, som er lige før broen til Sverige - man kunne jo tage den med der over, men må man så stadig godt eje og opbevare den her hjemme?

Alternativt kunne man forsøge at få den ind på en samlertilladelse.

Jeg har forsøgt at google mig frem til hvad lovgivning og regler siger, men jeg synes at de er meget vagt formuleret, og tager ikke rigtig højde for at man kan andet end at gå på jagt og udelukkende kan anvende våbnet i udlandet. Ud over det, så er de fleste artikler, som henholder sig til plombering af haglgeværer temmelig gamle når man tager i betragtning, at lovgivningen ændrer sig ret hurtigt på det område.

Derfor er mit spørgsmål, om der er nogle her inde, som har styr på enten hvad den gældende lovgivning er, eller måske ligefrem har erfaring med at have et våben, som er ulovligt at anvende herhjemme, men lovligt at anvende i udlandet?
12/76 .17HMR .22LR 6.5CRM 30-30Win .308Win

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Re: Indførsel af Std. Mfg. Co. DP 12 Pumpgun

Indlæg af Lycon » 20. jan 2016, 15:45

Den er utrolig lækker, jeg har været ved at importere en KSG Dual-Tube Pump Shotgun, og fandt ud af at jeg kunne komme omkring den vandvittige lov om 55cm pibelængde, ved at bestille den med riffelpibe, så må jeg også skyde slugs, som er det primære formål for mig til jagt på svin og og hjortevildt.

Så kan du bestille den med riffelpiber, kan du se bort fra pibelængden. :blink:

Du kan dog ikke undgå at komme i kraftig modvind pga. smagsdommeri, både fra myndigheder og skytter.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 20. jan 2016, 16:15

til OP: Evt. kan chokes svejses fast? :???:

Lycon: Har du en KSG?!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 593 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 20. jan 2016, 16:20

Senserazer skrev:
Nej ikke endnu, den fåes ikke med riflet pibe, men jeg har fundet en bøssemager i USA der godt vil slå rynker i den eksisterende, så det er der den ligger nu.
Jeg har ikke endelig besluttet mig, men efter den er kommet over sine børnesygdomme, syntes jeg virkelig den har potentiale, og så ser den forbandet godt ud.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 20. jan 2016, 16:34

en dobbelt løbet pump riffel, det lyder som en perfekt grisse skyder.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 20. jan 2016, 17:06

Lycon skrev:
Senserazer skrev:
Nej ikke endnu, den fåes ikke med riflet pibe, men jeg har fundet en bøssemager i USA der godt vil slå rynker i den eksisterende, så det er der den ligger nu.
Jeg har ikke endelig besluttet mig, men efter den er kommet over sine børnesygdomme, syntes jeg virkelig den har potentiale, og så ser den forbandet godt ud.
Ja det er nemlig en sexet lille satan! Men Og den kommer til at sparke som et æsel med slugs :rock:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 20. jan 2016, 17:18

Senserazer skrev: Ja det er nemlig en sexet lille satan! Men Og den kommer til at sparke som et æsel med slugs :rock:
Syntes da ikke slugs sparker synderligt mere end almindelige haglpatroner.?!?!?

Benytter da ellers en del af dem her, altså slugs og buckshot, foruden de tungere haglpatroner.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

ABjerre
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ABjerre » 20. jan 2016, 17:46

Lycon skrev: Så kan du bestille den med riffelpiber, kan du se bort fra pibelængden. :blink:

Du kan dog ikke undgå at komme i kraftig modvind pga. smagsdommeri, både fra myndigheder og skytter.
Det er noteret! Den danske våbenlovgivning giver mere og mere mening. Haglgevær - min længde, max antal patroner. Riffel - ingen begrænsning, knock yourself out, fordi en riffel er meget mindre farlig end et haglgevær.

... og mht smagsdommeri, men jeg har godt beredt mig på at få en del røg for mangel af både graveringer og træ.
Senserazer skrev:til OP: Evt. kan chokes svejses fast? :???:
God pointe! De chokes, der fås til den er konstrueret så de sidder i forlængelse af løbet. Jeg forestiller mig, at de godt ville kunne svejses (eller måske rettere loddes) fast hvis det er, men det skal man nok lige spørge en bøssemager om før man satser for meget på.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 20. jan 2016, 17:51

Skal du have haglbøssen med på jagt i Danmark, skal den jo plomberes HELT, så der slet ikke kan være noget i magasinet, og altså heller ikke er noget "pump" i den, andet end til at støde de tomme hylstre ud. Ellers kommer du jo op på mindst 4 patroner.
Det er dog ikke ulovligt at ERHVERVE eller BESIDDE en haglbøsse, med plads til mere end 2 patroner.
Med hensyn til den korte løbslængde, så skal du søge speciel tilladelse til dette. En haglbøsse under 55 i løbslængde må ikke uden videre erhverves eller besiddes på hverken jagttegn eller samlertilladelse. Alternativet kunne være at få løbene forlænget med et eller andet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

ABjerre
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ABjerre » 20. jan 2016, 18:32

Langenge skrev:Skal du have haglbøssen med på jagt i Danmark, skal den jo plomberes HELT, så der slet ikke kan være noget i magasinet, og altså heller ikke er noget "pump" i den, andet end til at støde de tomme hylstre ud. Ellers kommer du jo op på mindst 4 patroner.
Det er dog ikke ulovligt at ERHVERVE eller BESIDDE en haglbøsse, med plads til mere end 2 patroner.
Med hensyn til den korte løbslængde, så skal du søge speciel tilladelse til dette. En haglbøsse under 55 i løbslængde må ikke uden videre erhverves eller besiddes på hverken jagttegn eller samlertilladelse. Alternativet kunne være at få løbene forlænget med et eller andet.
Jeg har min Beretta til jagt - den her er blot legetøj.

Men godt at høre, at man i det mindste gerne må erhverve og besidde en. Så er der blot det med løbslængden tilbage. Jeg går ikke ud fra at et par chokes som er sat fast med threadlock er nok...

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 20. jan 2016, 19:09

ABjerre skrev:.... Så er der blot det med løbslængden tilbage. Jeg går ikke ud fra at et par chokes som er sat fast med threadlock er nok...
Loddes eller svejses fast.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 21. jan 2016, 04:56

har selv gået med de samme tanker. ville blot få loddet chokes i med riffelgang. vi kan lave en samlet ordre.
MVH søren

Murdoch
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time

Indlæg af Murdoch » 21. jan 2016, 08:53

Tjek lige denne anmeldelse inden I bestiller - den har åbenbart problemer med at repetere, hvis man peger løbet nedad. Om det er en dealbreaker er jo så op til hver enkelt

https://www.youtube.com/watch?v=OaW5qnYSpw0

ABjerre
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ABjerre » 21. jan 2016, 12:27

Murdoch skrev:Tjek lige denne anmeldelse inden I bestiller - den har åbenbart problemer med at repetere, hvis man peger løbet nedad. Om det er en dealbreaker er jo så op til hver enkelt

https://www.youtube.com/watch?v=OaW5qnYSpw0
Jeg har godt set den - og ja, det er en total deal breaker for mig, så jeg skrev til Std Manufacturing og spurgte om netop det. Her er det svar jeg fik fra dem:

"If you purchase the gun from us, you will never have that vertical feed problem. That was only one person out of 10,000 guns we have made.

Thank you,
Rich.

Here's a copy of our DP-12 video!
https://www.youtube.com/watch?v=C1UE0Ommw_k
"

Så vidt jeg kan se, så er det en "mandagsmodel" som har fundet vej til den anmeldelse, da de jo netop viser, at den er fuldstændig ligeglad med hvordan man holder den.

ABjerre
Silver Member
Silver Member

Indlæg af ABjerre » 21. jan 2016, 12:30

LQS skrev:har selv gået med de samme tanker. ville blot få loddet chokes i med riffelgang. vi kan lave en samlet ordre.
MVH søren
Er det nok blot at have riffelgang i sine chokes, og ikke i hele løbet?

Det kunne være en ide lave en samlet ordre - hvis man er nogle stykker der går sammen kan det alt andet lige kun gøre det nemmere.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. jan 2016, 12:40

Hickok45 har vist også lidt problemer i den stil, omkring 8:00
https://www.youtube.com/watch?v=3bOVOqccmw0

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 21. jan 2016, 12:51

ABjerre skrev:
LQS skrev:har selv gået med de samme tanker. ville blot få loddet chokes i med riffelgang. vi kan lave en samlet ordre.
MVH søren
Er det nok blot at have riffelgang i sine chokes, og ikke i hele løbet?

Det kunne være en ide lave en samlet ordre - hvis man er nogle stykker der går sammen kan det alt andet lige kun gøre det nemmere.
Nej.
Bekendtgørelse om våben og ammunition der må anvendes til jagt m.v. skrev:Kapitel 1
Skydevåben
§ 1. Følgende skydevåben må, når de er i forsvarlig stand, anvendes til jagt og til regulering efter reglerne i bekendtgørelse om vildtskader:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 patroner.
2) Riflede våben, bortset fra helautomatiske rifler. Halvautomatiske rifler må dog højst kunne indeholde 2 patroner.
Stk. 2. Haglgeværer og halvautomatiske rifler, der er konstrueret til at kunne indeholde mere end 2 patroner, må dog anvendes, hvis de forsynes med en permanent anordning, der sikrer, at de højst kan indeholde 2 patroner.
Stk. 3. Haglgeværer må kun anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 2 - 5. Jagt på råbuk med haglgevær må dog ikke finde sted i perioden 16. maj - 15. juli.
Stk. 4. Haglgeværer af kaliber mindre end 20 må alene anvendes på de vildtarter, der er nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5.
Stk. 5. I riflede våben, hvor drivmidlet er luft, skal projektilet være mindst 5,5 mm i diameter.
Stk. 6. Revolvere og pistoler må ikke anvendes til jagt og regulering.
Stk. 7. Anvendelse af udskiftelige boringer med riffelgange i glatløbede haglgeværer medfører ikke, at geværet betragtes som et riflet våben.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 21. jan 2016, 14:00

Agamemnon skrev: Nej.
Nå.

Selvfølgelig hvis man anvender udskiftelige chokes, så betragtes løbet som sådan sikkert ikke som "riflet" - når nu du er så sikker, hvad så hvis choke'en bliver fastmonteret ved lodning/svejsning og dermed bliver en integreret del af løbet - ganske som en mundingsbremse/flammeskjuler godtages som løbsforlængende, når denne bliver fastloddet/svejst fast til løbet.?

Skal lige have dobbelttjekket det, men mener en kammerat har et glat løb med fastmonteret extended riflet choke, og den er på riffeltilladelse.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 21. jan 2016, 14:58

HappyNanoq skrev:
Agamemnon skrev: Nej.
Nå.

Selvfølgelig hvis man anvender udskiftelige chokes, så betragtes løbet som sådan sikkert ikke som "riflet" - når nu du er så sikker, hvad så hvis choke'en bliver fastmonteret ved lodning/svejsning og dermed bliver en integreret del af løbet - ganske som en mundingsbremse/flammeskjuler godtages som løbsforlængende, når denne bliver fastloddet/svejst fast til løbet.?

Skal lige have dobbelttjekket det, men mener en kammerat har et glat løb med fastmonteret extended riflet choke, og den er på riffeltilladelse.
Jepsen, så længe den er loddet fast er der intet der.
Måske har den bare et meeeeeeeeget langt kammer jo :blink:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 21. jan 2016, 15:07

I bekendtgørelsen star der jo også netop UDSKIFTELIGE boringer, så jeg ser heller ikke noget problem I en fastloddet eller fastsvejst choke

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 21. jan 2016, 15:09

Senserazer skrev: Jepsen, så længe den er loddet fast er der intet der.
Mente det nok.. og nu kan jeg se mit forrige indlæg lød unødvendigt kritisk, dét undskylder jeg.. det gik en smule for stærkt, og det var skrevet hurtigt, lige før et improviseret Lync-møde med en kollega ude på kysten. :razz:

Og som riflet udgave på tilladelse, er der i hvert fald intet problem med hverken magasin-kapacitet, ladesystem eller noget. :)

Den kunne se fed ud som halvauto også - billedlig talt hvor hylstrene flyver til højre og venstre. :giggle: (så skal den nok være rekylladet, men så er det også muligt.)

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 21. jan 2016, 15:16

HappyNanoq skrev:
Senserazer skrev: Jepsen, så længe den er loddet fast er der intet der.
Mente det nok.. og nu kan jeg se mit forrige indlæg lød unødvendigt kritisk, dét undskylder jeg.. det gik en smule for stærkt, og det var skrevet hurtigt, lige før et improviseret Lync-møde med en kollega ude på kysten. :razz:

Og som riflet udgave på tilladelse, er der i hvert fald intet problem med hverken magasin-kapacitet, ladesystem eller noget. :)

Den kunne se fed ud som halvauto også - billedlig talt hvor hylstrene flyver til højre og venstre. :giggle: (så skal den nok være rekylladet, men så er det også muligt.)
Mit svar var nok også en kende unuanceret.

Det ville bestemt glæde mig, hvis I har ret. :razz:

JM og RP har bare fået en kedelig tendens til at "formålsfortolke", på det seneste.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 21. jan 2016, 15:43

Loven nævner jo udskiftelige chokes specifikt, så der burde ikke være nogen is på koen når de loddes fast

Sendt fra min HTC One mini 2 med Tapatalk

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 21. jan 2016, 17:06

Skrev loddet fast af samme grund. Det burde ikke være et problem. Mvh søren

Brugeravatar
ACE1
Banned
Banned
Interesser: våben
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 24 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af ACE1 » 22. jan 2016, 09:41

Samme producent er lige kommer med 2 nye modeller:

https://www.youtube.com/watch?v=duAkEmxngmg

( en lignende af den lange model findes allerede og kan varmt anbefales http://gprifle.se/MKA1919STD.html )
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports

With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown

Besvar