Om det er god smag kan diskuteres, men jeg er ikke fri for at være lidt vild med ideen om en dobbelløbet pumpgun, så jeg satte mig for at undersøge muligheden for at indføre en sådan en. Ud over de mere gængse udfordringer, der kan være forbundet med at indføre et våben, så er der nogle udfordringer forbundet med specifikt med denne:
1: Den har en kapacitet på 16 haglpatroner
2: Den har en løbslængde på 18 7/8 tommer svarende til ~48cm uden chokes.
2½: Den har i nogles øjne måske har et lidt for aggressivt udseende (hvilket i sig selv vidst før har givet problemer med tilladelse til at indføre våben købt i udlandet).
Det med kapaciteten kan man komme ud over ved at plombere den (omend at pointen med den høje kapacitet derved ryger ud ad vinduet), men løbslængden er straks sværere at omgå. Det fik mig til at tænke (og man skal passe på med den slags) hvad hvis den slet ikke skal bruges her hjemme? Jeg skyder normalt på KFK på Selinevej i KBH, som er lige før broen til Sverige - man kunne jo tage den med der over, men må man så stadig godt eje og opbevare den her hjemme?
Alternativt kunne man forsøge at få den ind på en samlertilladelse.
Jeg har forsøgt at google mig frem til hvad lovgivning og regler siger, men jeg synes at de er meget vagt formuleret, og tager ikke rigtig højde for at man kan andet end at gå på jagt og udelukkende kan anvende våbnet i udlandet. Ud over det, så er de fleste artikler, som henholder sig til plombering af haglgeværer temmelig gamle når man tager i betragtning, at lovgivningen ændrer sig ret hurtigt på det område.
Derfor er mit spørgsmål, om der er nogle her inde, som har styr på enten hvad den gældende lovgivning er, eller måske ligefrem har erfaring med at have et våben, som er ulovligt at anvende herhjemme, men lovligt at anvende i udlandet?