Bore huller i våbenskab?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Randers
Bore huller i våbenskab?
Jeg har kigget lidt nu men kan ikke finde noget om det. Jeg har modtaget mit våbenskab i dag og det skal fastgøres til min beton væg med 4 skruer,dog er der kun 2 huller til skruer i bagpladen. Er der nogle kloge hoveder der ved om man selv må bore 2 ekstra huller i skabet? For jeg vil ikke "nøjes" med at sætte den fast med 2 skruer i væggen (gulvet er udelukket)
- Deepo
- Gold Member
- Interesser: Knivbygning Historisk skydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 22 times
Re: Bore huller i våbenskab?
Emnet har været oppe før, så det bør kunne findes.
Du får sikkert ikke ballade for at have sikret dit skab med 4 skruer, det gør du derimod, hvis du ikke har sikret skabet godt nok (med kun 2 skruer), og der så sker et indbrud.
/Mogens
Du får sikkert ikke ballade for at have sikret dit skab med 4 skruer, det gør du derimod, hvis du ikke har sikret skabet godt nok (med kun 2 skruer), og der så sker et indbrud.
/Mogens
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... %A5benskab
Jef skrev: Skafor blå testen KRÆVER at skabet et fastboltet med ialt 4 ankre - i gulv og eller væg
EN1143/1 testen KRÆVER at man specifikt anvender den/ de bolthuller som producenter har lavet i skabet! Denne godkendelse er våbenbekendtgørelsens eneste definerede godkendelse. Den til enhver tid legale brug af skafor blå skabe, skyldes den pasus i loven " eller tilsvarende niveau" - de tre ord er åbningen/muligheden for brug af skabe med anden godkendelse end EN1143/1
Ekstra / andre forankringshuller i et skafor blå skab påvirker i udgangspunkt IKKE skabtes godkendelse !!!!
Ekstra forankringshuller i et EN1143/1 skab er straks lidt mere kompliceret/kritisk grundet disse skabes dobbeltvægge & hulrum herimellem
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Som du selv er inde på, er det svært at finde konkrete oplysninger om, hvad man må og hvad man skal. Våbenbekendtgørelsen siger kun, at skabet skal være forsvarligt fastboltet. Derfor er man nødt til at bruge sund fornuft. Min sunde fornuft siger mig, at hvis skabet kun har to huller til fastgørelse, så får man en mere forsvarlig fastboltning ved at bore to huller mere, på steder hvor det ikke svækker konstruktionen, og så bolte skabet fast med 4 bolte. Jeg nægter at tro, at det på nogen måde kan give problemer, men det er min tolkning.Dummiz skrev:Jeg har kigget lidt nu men kan ikke finde noget om det. Jeg har modtaget mit våbenskab i dag og det skal fastgøres til min beton væg med 4 skruer,dog er der kun 2 huller til skruer i bagpladen. Er der nogle kloge hoveder der ved om man selv må bore 2 ekstra huller i skabet? For jeg vil ikke "nøjes" med at sætte den fast med 2 skruer i væggen (gulvet er udelukket)
Der laves også skabe som kun har ét enkelt hul midt i bundpladen til fastgørelse. Jeg vil næsten mene, at det er uforsvarligt at fastbolte et skab kun vha. dette hul. Det må være meget nemt at brække skabet løst, så her vil jeg nærmest mene at man har pligt til at bore flere huller og selv sørge for en forsvarlig fasboltning.
Men igen, der er forskellige tolkninger, og du er nødt til at tage en beslutning du tror på, og så følge den.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
I den anden tråd som jeg linkede til er der et link til kravene til fastgørelse i henhold til skafor og EN godkendelserne, mener at det specifikt er nævnt med de øgede krav for fastgørelse af skabe med kun ét hul i bunden, hvor gulvet skal være noget af en stor betonklods.Lassescout skrev:Som du selv er inde på, er det svært at finde konkrete oplysninger om, hvad man må og hvad man skal. Våbenbekendtgørelsen siger kun, at skabet skal være forsvarligt fastboltet. Derfor er man nødt til at bruge sund fornuft. Min sunde fornuft siger mig, at hvis skabet kun har to huller til fastgørelse, så får man en mere forsvarlig fastboltning ved at bore to huller mere, på steder hvor det ikke svækker konstruktionen, og så bolte skabet fast med 4 bolte. Jeg nægter at tro, at det på nogen måde kan give problemer, men det er min tolkning.Dummiz skrev:Jeg har kigget lidt nu men kan ikke finde noget om det. Jeg har modtaget mit våbenskab i dag og det skal fastgøres til min beton væg med 4 skruer,dog er der kun 2 huller til skruer i bagpladen. Er der nogle kloge hoveder der ved om man selv må bore 2 ekstra huller i skabet? For jeg vil ikke "nøjes" med at sætte den fast med 2 skruer i væggen (gulvet er udelukket)
Der laves også skabe som kun har ét enkelt hul midt i bundpladen til fastgørelse. Jeg vil næsten mene, at det er uforsvarligt at fastbolte et skab kun vha. dette hul. Det må være meget nemt at brække skabet løst, så her vil jeg nærmest mene at man har pligt til at bore flere huller og selv sørge for en forsvarlig fasboltning.
Men igen, der er forskellige tolkninger, og du er nødt til at tage en beslutning du tror på, og så følge den.
- Kleth
- Platin Member
- Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 94 times
Enig! Du nævner også sund fornuft, hvis gulvet er udelukket at fastgøre i enten p.g.a. rettigheder eller beskaffenhed, så er der vel kun et alternativ.Lassescout skrev:Men igen, der er forskellige tolkninger, og du er nødt til at tage en beslutning du tror på, og så følge den.
-------
Husk at skabet skal helt ind til væggen og læg nogle gode store og tykke skiver under bolthovederne til 10x100mm bolte.
Det kan i det hele taget være en god ide at gå bolt-hullerne efter med et 10mm bor metal, da de kan være reduceret i størrelse p.g.a. pulverlak m.m.
Jeg har haft boret i sådan et og det er ikke for bare sjov, hvis man ikke har det rigtige udstyr.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”