Hjælp til ny bueskytte

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny skytte

Indlæg af Cobolt » 19. jun 2014, 22:07

Freezion skrev:
Raptor660 skrev:
Freezion skrev:
Raptor660 skrev:Nocks sidder rigtigt og fast som de skal :smile: jeg rykker ikke skuddet af og er meget på passelig med min form. Så ved ikke hvad der går galt og jeg er nød til at lære selv hvordan jeg fikser min bue, for det er for dyrt og tids krævende at skal drøne helt der ned til Danage hver gang.
ja, bor man langt væk er det dyrt at fikse sine ting.
men udstyret til at gøre det selv er også dyrt.

jeg syntes stadig at det lyder mærkeligt at dine nocker går i stykker/falder ud.
hvis det havde noget med pilehylden at gøre ville det også gå ud over fanerne, og hvis det er det problem der udelukkende skabes af en drop-away hylde burde det kunne fikses med en af de forskellige børste-hylder.
det er virkelig et mysterie :inspect:
Tror du har misforstået mig, mine nocker går ikke i stykker. Når jeg skyder så sidder pilene i en anden vinkel end jeg skyder dvs at nocker ofte sidder højt eller til siden, ifh til selve pilen hvis du forstår?

Altså enden af pilen sidder ikke lige i skiven, men peger op af eller til siden
Aaah, ja så forstår jeg bedre.
Så er det flere muligheder!

1) du har ikke den rigtige spine på dine pile (enten for høj eller lav) kig evt. på konceptet om archers paradox
2) dine pile stabilisere ikke hurtigt nok (har dine faner 3-5 grader vinkling?)
3) vægten på din spids er enten for lav eller høj og påvirker den effektive spine
4) for højt eller lavt nockpunkt
5) drop-away hyldens mekanisme er for langsom til high-speed buer og fanerne rammer ''gaflen'' (der findes nogen der kan følge med)
6) pilehylden sidder ikke i centershot
7) dine pile er for lange til buen hvilket er relateret til punkt 2. og betyder at dine pile ikke stabiliseres hurtigt nok (dette ses ofte ved folk med lav træklængde hvis man skal opfylde kravene til jagt, og kan let fikses med at vinkle fanerne og/eller proppe længere/større faner på)
Det er også en mulighed at dit greb "om"/på buen varierer, og du dermed ikke holder buen korrekt. Nogle buer har lettere ved at ligge korrekt i hånden end andre.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 20. jun 2014, 12:00

Ja, jeg vil ikke udelukke at mit greb ikke er perfekt. Min pegefinger og tommel er det samme sted hver gang, men har svært ved at få buen til at ramme det samme sted inde i hånden. Jeg syntes det er svært at finde et punkt jeg kan ramme igen og igen i hånden :thumbdown:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Cobolt » 21. jun 2014, 08:32

Raptor660 skrev:Ja, jeg vil ikke udelukke at mit greb ikke er perfekt. Min pegefinger og tommel er det samme sted hver gang, men har svært ved at få buen til at ramme det samme sted inde i hånden. Jeg syntes det er svært at finde et punkt jeg kan ramme igen og igen i hånden :thumbdown:
Der er lavet en brugbar artikel om håndstillingen, som du kan finde her: http://www.baldurs-archery.dk/log/image ... ktgreb.pdf
Det er altafgørende for dit trim af buen at din håndstilling er ens hver gang. Ellers kan man skure nok så meget hist og her uden at det har nogen synlig effekt.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 21. jun 2014, 17:16

Tusinde tak
Jeg vil studere den og prøve at efterligne hans håndstilling :thumbup:


Nå jeg har været inde og lure på pile igen til 3D, og faldt over xt hunter fra goldtip som er meget populære inde på archery talk. Jeg fandt dem hos andersens buejagt

http://www.bue-jagt.dk/product/xt-hunte ... aner-2091/

Jeg har nu fået målt min trækvægt 100% og den siger 45# og træklængden er 29,5". Jeg skrev til Kim (andersens jagt) hvilke spine osv jeg skulle have, da jeg har haft problemer med at finde ud af hvad der passede til mig. Han skrev tilbage spine 400. På 30" med en 125 grain spids, hva siger man til det her inde lyder det fornuftig ?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Freezion » 21. jun 2014, 20:10

Raptor660 skrev:Tusinde tak
Jeg vil studere den og prøve at efterligne hans håndstilling :thumbup:


Nå jeg har været inde og lure på pile igen til 3D, og faldt over xt hunter fra goldtip som er meget populære inde på archery talk. Jeg fandt dem hos andersens buejagt

http://www.bue-jagt.dk/product/xt-hunte ... aner-2091/

Jeg har nu fået målt min trækvægt 100% og den siger 45# og træklængden er 29,5". Jeg skrev til Kim (andersens jagt) hvilke spine osv jeg skulle have, da jeg har haft problemer med at finde ud af hvad der passede til mig. Han skrev tilbage spine 400. På 30" med en 125 grain spids, hva siger man til det her inde lyder det fornuftig ?
det lyder meget fornuftigt, som jeg skrev tidligere skal du have en spine på 380-420, spidsvægten er op til dig selv i bund og grund men 100grain eller 125 er helt klart det du skal skyde efter.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 21. jun 2014, 22:54

Jeg takker for svar, jeg tror det bliver dem jeg skal prøve da de skulle være rimelig hårdføre. Bestiller også nogle judo points, så der kan trænes lidt efter andre mål end lige skiven :biggrin:

Jeg prøver lige så stille at komme op i pund, men syntes sgu det er svært. Jeg begynder ret hurtigt at få ondt i skulderen og mit skydning bliver ringere så snart jeg skruer lidt op, det går mig lidt på for vil gerne have noget mere fart på pilene :impatient:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Cobolt » 22. jun 2014, 07:22

Raptor660 skrev:Jeg takker for svar, jeg tror det bliver dem jeg skal prøve da de skulle være rimelig hårdføre. Bestiller også nogle judo points, så der kan trænes lidt efter andre mål end lige skiven :biggrin:

Jeg prøver lige så stille at komme op i pund, men syntes sgu det er svært. Jeg begynder ret hurtigt at få ondt i skulderen og mit skydning bliver ringere så snart jeg skruer lidt op, det går mig lidt på for vil gerne have noget mere fart på pilene :impatient:
Der er intet behov for at komme længere op i trækvægt! Hvis du alligevel gerne vil det drejer du bare en kvart (til en halv) omgang (på begge ben naturligvis), og skyder 14 dage med det. Og fortsætter sådan.

Ang. judo point så er det rigtig fin træning at skyde på tennisbolde du selv kaster til en ukendt afstand. Eneste minus er at tennisbolde ikke holder til så mange skud.

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 22. jun 2014, 09:47

Cobolt skrev:
Raptor660 skrev:Jeg takker for svar, jeg tror det bliver dem jeg skal prøve da de skulle være rimelig hårdføre. Bestiller også nogle judo points, så der kan trænes lidt efter andre mål end lige skiven :biggrin:

Jeg prøver lige så stille at komme op i pund, men syntes sgu det er svært. Jeg begynder ret hurtigt at få ondt i skulderen og mit skydning bliver ringere så snart jeg skruer lidt op, det går mig lidt på for vil gerne have noget mere fart på pilene :impatient:
Der er intet behov for at komme længere op i trækvægt! Hvis du alligevel gerne vil det drejer du bare en kvart (til en halv) omgang (på begge ben naturligvis), og skyder 14 dage med det. Og fortsætter sådan.

Ang. judo point så er det rigtig fin træning at skyde på tennisbolde du selv kaster til en ukendt afstand. Eneste minus er at tennisbolde ikke holder til så mange skud.
det er bare fordi, at jeg lagde mærke til da jeg skød på 40 meter der følte jeg pilen gik rigtig langsom. Pilen røg i en stor bue og jeg tænker når den skyder så langsom, så er der større chance for at vinden griber den osv inden den rammer målet. Jeg ville hvertfald gerne op på 50# der kan jeg se det rykker noget mere når pilen bliver skudt af.

Det var faktisk en tennis bold jeg havde i tankerne :smile: er der andet der holder bedre?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Cobolt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 11. okt 2009, 09:35
Interesser: Alt jagt, samt skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 17 times
Been thanked: 7 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Cobolt » 22. jun 2014, 14:41

Nogle folk skyder mælkebøtter og den slags..
Men tennisbolde har et passende træfområde og vejer nok til de kan kastes uden videre besvær ud til +30m.

Om det tager lidt ekstra tid ud til 40m har egentligt ikke så meget at sige. Hellere en langsom tæt gruppe end en spredt hurtig gruppe :blink:

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Freezion » 22. jun 2014, 16:48

hvis du vil have en mere flad pilebane på de afstande skal du op i pund, og jeg kan allerede afsløre for dig nu at forskellen fra 45# til 50# ikke er særlig stor.
det bliver bedre når de 55# til 60# men der vil de stadig have en knap så flad pilebane.
ved 65-70# er pilebanen så flad at man kan bruge den samme pind fra 5-30m.

så medmindre du vil op de de tunge buer så skal du nok ikke skænke en super flad pilebane de fleste tanker :smile:

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 22. jun 2014, 17:56

Tusinde tak for jeres svar

Cobolt jeg skaffer nogle tennis bolde, de må kunne skaffes til rimelige penge. Jeg tro hvis jeg skyder på mælke bøtter, så vil jeg nok blive deprimeret når skydning er slut for det ville jeg nok ikke få den store succes med :biggrin: men det skal da prøves alligevel :giggle:

Freez kan med tiden måske komme op på 55#, men tror 60-70# er urealistisk for mig så det vil jeg bare glemme alt om. Men kan da mærke at det smitter af når der står en ved siden af og skyder 60# og man kan se hans pile bane, så kan jeg godt blive lidt øv. Men det er så nemt for mine skuldre vil bare ikke være med til at jeg presser på, så holder mig til de 45# et godt stykke tid indtil jeg ikke mærker mine skuldre mere og får bedre styr på min form i stedet, det må sgu være målet :rock: :biggrin:

Er der nogle steder hvor man kan komme på kursus i at trimme og sætte bue op? For det går mig lidt på at jeg ikke kan det. For jeg har en mavefornemmelse der siger, at den ikke skyder så godt som den kan gøre :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 27. jun 2014, 21:37

Er det rigtig, at i 3D jagt klassen at man skal skyde med et vist antal pund?
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Freezion » 28. jun 2014, 12:53

Raptor660 skrev:Er det rigtig, at i 3D jagt klassen at man skal skyde med et vist antal pund?
teknisk set ja, da du skal opfylde de energikrav der er til jagt, hvilket hedder 45 joule, og det kan jeg allerede sige nu at du opfylder :biggrin:

min bue ved 50# med 28,5'' pile som vejer 26 gram knalder pilene afsted med 257 fps hvilket giver den nok knald på (78 joule) til at man må bruge mekaniske spidser (mindst 75 joule).

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 28. jun 2014, 16:45

Freezion skrev:
Raptor660 skrev:Er det rigtig, at i 3D jagt klassen at man skal skyde med et vist antal pund?
teknisk set ja, da du skal opfylde de energikrav der er til jagt, hvilket hedder 45 joule, og det kan jeg allerede sige nu at du opfylder :biggrin:

min bue ved 50# med 28,5'' pile som vejer 26 gram knalder pilene afsted med 257 fps hvilket giver den nok knald på (78 joule) til at man må bruge mekaniske spidser (mindst 75 joule).
Nå ok, jeg blev sgu lige helt nervøs, for det er jagt klassen jeg har købt sigte og stab efter, for at kunne deltage :smile:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af X-Ray » 11. jul 2014, 02:17

Selvom goldtip er solide så kontroller altid dine pile for skader, Dette gøres ved at bøje pilene let og lytte, der må ikke komme en knasende lyd fra pilen, gør der det skal den kasseres.
Shooters Bible is the only Bible for me

Raptor660
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 684
Tilmeldt: 12. maj 2014, 17:11
Interesser: Bue skydning & luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: Hjælp til ny bueskytte

Indlæg af Raptor660 » 21. jul 2014, 21:31

X-Ray skrev:Selvom goldtip er solide så kontroller altid dine pile for skader, Dette gøres ved at bøje pilene let og lytte, der må ikke komme en knasende lyd fra pilen, gør der det skal den kasseres.
Tak for tippet :smile:

Jeg har nu prøvet Easton Bloodline og dem skal jeg aldrig have igen, de går i stykker for et godt ord! Plus de er ekstreme vind følsomme. Til ca 75kr stk så skal de performe bedre i min bog :thumbdown:
FX Wildcat mk2 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)
Weirauch HW 100 T FAC 4.5mm (Hawke SF Tactical 8.5-25x42)
Weirauch HW 100 TK 7.5joule 4.5mm (Hawke SF Tactical 6.5-20x42)

Besvar