Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af LapuaMagnum » 26. nov 2014, 19:40

Kan det virkelig passe at jeg kan købe en compoundbue med jagttegn, uden nogen grund eller skal man have deltaget i kursus for at erhverve sig sådan en bandit?

På forhånd tak!

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af C-X » 26. nov 2014, 19:45

Buer kræver hverken jagttegn eller våbentilladelse. Det samme gælder i øvrigt almindelige harpuner (ikke CO2, Gas og krudt), med elastik eller pnematik som drivkraft.

Det kræver jagttegn og bestået buetegn at jage med den, buen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af LapuaMagnum » 26. nov 2014, 19:52

Super, tak for hurtig svar, så kan jeg godt snart tage ud og købe en bue til jagt og gøre mig klar til næste års bue kursus, så har jeg lidt tid at træne i :smile:

Du skyder selv bue?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af C-X » 26. nov 2014, 20:01

Desværre ikke. Gid jeg gjorde. Det er noget med tiden til det... :neutral: ($$$)

Har brugt harpun en del til undervandsfiskeri, så kender lidt til det lovgivningsmæssige den vej :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 289
Tilmeldt: 25. apr 2012, 14:12
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 105 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af Mosc5 » 26. nov 2014, 20:13

LapuaMagnum skrev:Kan det virkelig passe at jeg kan købe en compoundbue med jagttegn, uden nogen grund eller skal man have deltaget i kursus for at erhverve sig sådan en bandit?

På forhånd tak!

mvh
He he.. kunne ikke lade være.. det er korrekt, man behøver da ikke en grund til at købe sig et nyt stykke legetøj :giggle:

Men, der er strenge regler.. :TOS: du skal først være fyldt 18 år.... :giggle: så kan du til gengæld muntre dig alt det du vil. (men sig det ikke til medierne, så bliver det også forbudt) Et luftgevær over 4,5mm derimod kræver som bekendt jagttegn uanset om du vil bruge det til jagt eller ej. KUK KUK :what:
Vil du derimod anskaffe dig en armbrøst, eller en slangebøsse.. Så kræver det både held og lykke, at få våbentilladelse til sådan en :freak:

Den danske våbenlov bærer kraftigt præg af hvilke våben sager der har været fremme i medierne. Men den kan altid få et smil frem på læben..
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af LapuaMagnum » 26. nov 2014, 20:45

Mosc5 skrev:
LapuaMagnum skrev:Kan det virkelig passe at jeg kan købe en compoundbue med jagttegn, uden nogen grund eller skal man have deltaget i kursus for at erhverve sig sådan en bandit?

På forhånd tak!

mvh
He he.. kunne ikke lade være.. det er korrekt, man behøver da ikke en grund til at købe sig et nyt stykke legetøj :giggle:

Men, der er strenge regler.. :TOS: du skal først være fyldt 18 år.... :giggle: så kan du til gengæld muntre dig alt det du vil. (men sig det ikke til medierne, så bliver det også forbudt) Et luftgevær over 4,5mm derimod kræver som bekendt jagttegn uanset om du vil bruge det til jagt eller ej. KUK KUK :what:
Vil du derimod anskaffe dig en armbrøst, eller en slangebøsse.. Så kræver det både held og lykke, at få våbentilladelse til sådan en :freak:

Den danske våbenlov bærer kraftigt præg af hvilke våben sager der har været fremme i medierne. Men den kan altid få et smil frem på læben..
Ja det er sgu mærkeligt at man kan købe et sådan våben og så man ikke skal have tilladelse til det, men det er også en af de eneste våben hvor man ikke bliver totalkontrolleret :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Thomas V
Newbie
Newbie
Indlæg: 24
Tilmeldt: 4. apr 2013, 13:30
Interesser: Pistol, IPSC
Geografisk sted: Østjylland

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af Thomas V » 6. maj 2015, 23:30

Når nu alle kan gå ud i skoven og save en gren af til at lave deres egen bue, bliver det også ret svært at kontrollere. :smile:

dksith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 28. sep 2009, 16:50
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 28 times
Been thanked: 31 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af dksith » 6. maj 2015, 23:38

Thomas V skrev:Når nu alle kan gå ud i skoven og save en gren af til at lave deres egen bue, bliver det også ret svært at kontrollere. :smile:
kan man også med en slagebøsse... dem har jeg dælme lavet mange af som knejt og de skød sku egentligt rimelig hårdt.... :biggrin:

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 10. dec 2013, 15:42
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af MichaelMejer » 7. maj 2015, 00:54

En bue, compound eller traditionel et klassificeret som værende et sportsredskab... Men jeg tror alle glæder sig til at der går 'lars andersen ??' I den...

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af Mister.30-06 » 7. maj 2015, 12:04

dksith skrev:
Thomas V skrev:Når nu alle kan gå ud i skoven og save en gren af til at lave deres egen bue, bliver det også ret svært at kontrollere. :smile:
kan man også med en slagebøsse... dem har jeg dælme lavet mange af som knejt og de skød sku egentligt rimelig hårdt.... :biggrin:
Slangebøsser

• Er omfattet af dansk våbenlovgivning og er således ikke tilladt at bruge/bære. Det er ligeledes forbudt at fremstille slangebøsser.

• Tilladelser til brug af slangebøsser gives sjældent.
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af Langenge » 7. maj 2015, 12:12

Mister.30-06 skrev:
dksith skrev:
Thomas V skrev:Når nu alle kan gå ud i skoven og save en gren af til at lave deres egen bue, bliver det også ret svært at kontrollere. :smile:
kan man også med en slagebøsse... dem har jeg dælme lavet mange af som knejt og de skød sku egentligt rimelig hårdt.... :biggrin:
Slangebøsser

• Er omfattet af dansk våbenlovgivning og er således ikke tilladt at bruge/bære. Det er ligeledes forbudt at fremstille slangebøsser.

• Tilladelser til brug af slangebøsser gives sjældent.
Men hvis man nu lod sine børn sætte en elestik på tommel og pegefinger, og brugte nogle små stykker sammenfoldet papir til at skyde til måls efter et par spillekort, så kunne de være, at de fremtidige generationer havde et lidt mere afslappet forhold til slangebøsser, og forbuddet derfor blev fjernet.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 205
Tilmeldt: 23. okt 2009, 09:24
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Has thanked: 2 times
Been thanked: 19 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af Mister.30-06 » 7. maj 2015, 13:51

Langenge skrev:
Mister.30-06 skrev:
dksith skrev:
Thomas V skrev:Når nu alle kan gå ud i skoven og save en gren af til at lave deres egen bue, bliver det også ret svært at kontrollere. :smile:
kan man også med en slagebøsse... dem har jeg dælme lavet mange af som knejt og de skød sku egentligt rimelig hårdt.... :biggrin:
Slangebøsser

• Er omfattet af dansk våbenlovgivning og er således ikke tilladt at bruge/bære. Det er ligeledes forbudt at fremstille slangebøsser.

• Tilladelser til brug af slangebøsser gives sjældent.
Men hvis man nu lod sine børn sætte en elestik på tommel og pegefinger, og brugte nogle små stykker sammenfoldet papir til at skyde til måls efter et par spillekort, så kunne de være, at de fremtidige generationer havde et lidt mere afslappet forhold til slangebøsser, og forbuddet derfor blev fjernet.

Jeg lavede også slangebøsser som knægt, og senere købte lidt mere kraftige til medefiskeri.
Men de blev forbudt, så nu må jeg kaste forfoder ud med hænderne :cry:
Denne kunne være fed at prøve:
Vedhæftede filer
SB.JPG
SB.JPG (20.27 KiB) Vist 12135 gange
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af C-X » 7. maj 2015, 14:58

Jeg havde som knægt et par forskellige hjemmelavede. Den bedste var en snittet pind med ventilgummi. Den var gustent præcis i mine børnehænder. Senere købte jeg en Barnett Black Widow;

Billede

Rimelig præcis, kraftig og let at gemme væk.

Hvis ikke de var blevet ulovlige, eller jeg havde jagttegn og våbentilladelser, ville jeg klart anskaffe mig en magen til igen. Det var simpelthen sjovt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1452
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Kan det passe at jeg kan købe compoundbue med jagttegn?

Indlæg af Cp-Medic » 7. maj 2015, 15:28

Der er folk der skyder vildsvin og whitetail med dem, blot med pile istedet for sten

Besvar