Løve skudt med bue og pil. (Youtube video)

Går du på buejagt eller skyder du med armbrøst, eller har du planer herom? Forum for historier, spørgsmål og grej til strengeinstrumenter.
Besvar
Chasseur
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 7. mar 2011, 19:47
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Løve skudt med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Chasseur » 30. maj 2012, 22:38

Senest rettet af Castle 15. sep 2012, 20:22, rettet i alt 4 gange.
Begrundelse: Overskrift Justeret. Undlad venligst ukommenterede links

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af 308 W » 30. maj 2012, 22:51

Spændende jagt...

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Lycon » 30. maj 2012, 23:02

Jeg er nok blevet gammel og følsom, men det gjorde sgu ondt at se. :cry:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Vetten » 31. maj 2012, 01:14

Lycon skrev:Jeg er nok blevet gammel og følsom, men det gjorde sgu ondt at se. :cry:
Du er ikke alene :cry:

Brugeravatar
Dmmm
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 141
Tilmeldt: 18. jan 2012, 11:46
Interesser: Mekanik, friluft, håndværk
Geografisk sted: 9280-DK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Dmmm » 31. maj 2012, 02:05

Ahhhhh .. Løve er nok så meget sagt i de frostrige omgivelser. Puma er vidst mere korrekt ;) Giver også lidt mere mening ifht. deres status på IUCN's liste.

Jeg gad godt at vide om de amerikanske jagtskikke på puma er de samme som nogle udøver på ræv herhjemme? Her hentydes til, rovdyr = udslet det tankegangen der kan opfattes hos visse jægere.
  • Be kind, for everyone you meet is fighting a hard battle.
  • - Platon

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af TheDarkSide » 31. maj 2012, 09:24

Jeg forstår egentlig ikke rigtigt hvad der er så sjovt ved at skyde en løve? Det er en top-predator, der jager ligesom mennersket.

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 404
Tilmeldt: 4. sep 2011, 22:58
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 13 times
Been thanked: 22 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Freezion » 31. maj 2012, 11:02

Jeg syntes at det er dårlig jagtskik at have hunde til at ''låse'' dyret i dens position og skræmme det for at kunne få et skud ind på det.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Et hurtigt kill med bue

Indlæg af The Yeti » 31. maj 2012, 12:40

Freezion skrev:Jeg syntes at det er dårlig jagtskik at have hunde til at ''låse'' dyret i dens position og skræmme det for at kunne få et skud ind på det.
Så du mener at jagt med stående hunde er udtryk for dårlig etik???





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af 308 W » 31. maj 2012, 13:36

Det er vidst ikke det samme.. Der er stor forskel,de skræmmer ikke vildt op i et træ og glammer.

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Lasse68 » 31. maj 2012, 14:50

Det er ikke en type "jagt" jeg nogen sinde kommer til at udøve.
Bjergløven ville have haft en større chance selv om man så havde lagt forgiftet kød ud til den.


...men selvfølgelig. Hvis den har snuppet et par sovende babyer fra den lokale daycare, såååh....
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af TheDarkSide » 2. jun 2012, 10:30

The Yeti skrev:
Freezion skrev:Jeg syntes at det er dårlig jagtskik at have hunde til at ''låse'' dyret i dens position og skræmme det for at kunne få et skud ind på det.
Så du mener at jagt med stående hunde er udtryk for dårlig etik???





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er efter min overbevisning langt i mellem den viste jagtform og jagt med stående hunde. Når løven sidder oppe i træet kan den ikke bare lige flygte. Den er død så snart når den sidder der oppe.
Ved jagt med stående hund på fx elg kan man nemt komme til at støde dyret, så det flygter.
Når man snakker jagt med stående hun på fx agerhøns får man dem selvfølgelig præsenteret i et "nemt" bagskud, men selve jagten består vel også i at samarbejde med hunden?
Dyret skal efter min mening have en chance under jagt.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Løve skud med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af The Yeti » 2. jun 2012, 12:56

Man jager los på samme måde i Sverige. Det er dog ofte at lossen undslipper. Jeg synes at vi er hurtige til at fordømme andre jagtformer end dem vi selv dyrker. Det synes jeg er en kedelig og til tider svævertsynet tilgang til den store vide verden. Sådan en løvefætter er næppe helt nem at finde, så det er her det svære i jagten ligger. Selve skuddet er da meget etisk hvor risikoen for anskydning nedbringes til væsentligt under hvad vi gladeligt accepterer under drevjagt.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Løve skud med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af TheDarkSide » 2. jun 2012, 13:14

The Yeti skrev:Man jager los på samme måde i Sverige. Det er dog ofte at lossen undslipper. Jeg synes at vi er hurtige til at fordømme andre jagtformer end dem vi selv dyrker. Det synes jeg er en kedelig og til tider svævertsynet tilgang til den store vide verden. Sådan en løvefætter er næppe helt nem at finde, så det er her det svære i jagten ligger. Selve skuddet er da meget etisk hvor risikoen for anskydning nedbringes til væsentligt under hvad vi gladeligt accepterer under drevjagt.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Du har ret i at man nok fordømmer alternative jagtformer og en stor del af jagten går garanteret også på at finde kræet.
Skuddet er meget etisk, især set i forhold til vores skydning på drivjagter. Men jeg synes nu stadig at man presser vildtet for meget..

Chasseur
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 7. mar 2011, 19:47
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Been thanked: 2 times

Re: Løve skud med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Chasseur » 3. jun 2012, 17:07

Nu var det ikke jagtformen, der var årsag til at jeg lagde klippet på. Mere det effektive drab med buen.

Jagt med stående hund er ikke værre på løver, end hvis det er på elge... elge kan bare ikke klatre i træer... Til gengæld kan de skydes på 100 meters afstand med riffel... buejægeren skal da i det mindste helt hen og stå face to face med løven eller elgen - hunde eller ej....

Når det så er sagt, er jeg ikke sikker på jeg har lyst til at skyde hverken løver, næsehorn eller elefanter... så hellere en dansk hjort eller rådyr - dette vildt kan man da finde anvendelse for...

Gixxer3000
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 1. aug 2005, 09:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 37 times

Re: Løve skud med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Gixxer3000 » 22. jul 2012, 23:28

Har intet mod jagt, men dette klip er sgu ikke jagt. En 12 årig pige kunne have nakket den puma med en håndfuld sten.

Brugeravatar
Elitebt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 8. sep 2009, 05:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Løve skud med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Elitebt » 15. sep 2012, 20:18

:cry:

Hvad er det ??? for jagt er det ikke...

At skyde en Mountain lion, fra en afstand under 10 m, som er flygtet op i et træ, jaget af hunde :cry:

Han skulle skamme sig.

My five cent
Curam libertatis

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Løve skudt med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Scout » 4. okt 2012, 06:59

Det er vist en puma (puma concolor). I USA også kaldet cougar, mountain lion, panther, painter, and catamount.

Hold da helt op, for et velplaceret skud. Den lukkede godt nok hurtigt ned, uanset hvad.

Pumaer snupper ud over vilde byttedyr i naturen også gerne kød/malkekvæg, får og heste og bliver blandt andet derfor ofte betragtet som et skadedyr i visse egne af USA.
I det hele taget 'lider' amerikanerne ikke under det der 'Disneyficerede' syn på pumaen som værende et stort og nobelt kattedyr, der kun ligger og betragter savannen sammen med sit yngel, sådan som mange danskere nok betragter løver i Afrika og andre store kattedyr. Om det kan man synes som man vil.
Man har nok et lidt mere prosaisk syn på kattedyret, når man lever med det til dagligt og ikke kun ser dem på fjernsyn.
Efter i tidligere århundreder at være gået meget hårdt til pumaerne, er pumabestanden i USA kommet stærkt igen.
Senest rettet af Scout 4. okt 2012, 07:42, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Scout » 4. okt 2012, 07:38

Dmmm skrev:..................

Jeg gad godt at vide om de amerikanske jagtskikke på puma er de samme som nogle udøver på ræv herhjemme? Her hentydes til, rovdyr = udslet det tankegangen der kan opfattes hos visse jægere.
I Texas for eksempel er pumaen at betragte som skadedyr (nuisance wildlife) og kan dræbes af enhver med jagttilladelse uanset tidspunkt på året, pumaens alder, køn eller antal.

Mountain lions are native to Texas and classified as non-game species. They occur in the Trans Pecos in primarily large undeveloped tracts of land. TPWD has records of mountain lions occurring in every county of Texas except for the northernmost counties of the Panhandle. Presently Texas regulations allow for the management of lion populations and lions may be controlled year-round. Other states have become more restrictive in their regulations, making it difficult to manage expanding predator populations and an increase in human injury has occurred.
-TPWD Texas Park and Wildlife Department.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Løve skud med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Scout » 4. okt 2012, 08:17

Chasseur skrev:Nu var det ikke jagtformen, der var årsag til at jeg lagde klippet på. Mere det effektive drab med buen.
.....
Indiskutabelt, at det var en velplaceret pil.


Chasseur skrev:.........
Jagt med stående hund er ikke værre på løver, end hvis det er på elge...
.....
Enig. Nok bare ikke lige noget som mange danskere (der mest er vant til jagt i DK) tænker over.
Vores broderfolk dyrker for eksempel gerne jagtformen med at 'stille' dyret med hunde.
Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se forskellen på en puma stillet af en flok Catahoulas eller Dogo Argentino'er og en elg omringet af en flok galpende Norske Elghunde.


Chasseur skrev:..... elge kan bare ikke klatre i træer....
Hvad fyren her nok er rigtigt glad for, efter han lige har været hjemme og skifte underrøjsere :biggrin:
http://www.youtube.com/watch?v=G14Bbx5NAuk


Chasseur skrev: Jagt med stående hund er ikke værre på løver, end hvis det er på elge... elge kan bare ikke klatre i træer... Til gengæld kan de skydes på 100 meters afstand med riffel... buejægeren skal da i det mindste helt hen og stå face to face med løven eller elgen - hunde eller ej....
...
Ja, man skal nok nødig ud i en diskussion angående det store jagtmæssige aspekt og kravene til ditto 'evner' ved at skyde et stillestående rådyr på 100 meters afstand fra en hochsitz eller på rådyrets vanlige omgivelser/marker i DK eller Polen med en Sauer 200 Europa Lux med en Zeiss olietønde på.
Hvor meget 'jagt' der er i det kan nok diskuteres.
Jeg snakker her om pürschelementet/'stalking' (eller mangel på samme) og stiller slet ikke spørgsmål ved hvor vidt afskydning/jagt på rådyr er rimeligt eller ej.


Chasseur skrev: Når det så er sagt, er jeg ikke sikker på jeg har lyst til at skyde hverken løver, næsehorn eller elefanter... så hellere en dansk hjort eller rådyr - dette vildt kan man da finde anvendelse for...
Har jeg noget imod, at man skyder/regulerer et dyr, der ikke er en truet dyreart? Nej.

Ville jeg selv have lyst til at skyde en puma, løve, næsehorn eller elefant? Nej, egentligt ikke. Umiddelbart siger det mig ikke noget.

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14. maj 2013, 11:37
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Thor1975 » 12. sep 2013, 23:07

Lycon skrev:Jeg er nok blevet gammel og følsom, men det gjorde sgu ondt at se. :cry:
Næ det er du ikke, det er en naturlig reaktion, jeg syntes det er noget svineri at skyde dyr, bare for at skyde dem, jeg personligt har aldrig skudt et dyr, som ikke var meningen at jeg skulle spise eller andre kunne få glæde af kødet.

Kjeldand
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 23. okt 2008, 14:59
Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Kjeldand » 13. sep 2013, 21:46

Thor1975 skrev:
Lycon skrev:Jeg er nok blevet gammel og følsom, men det gjorde sgu ondt at se. :cry:
Næ det er du ikke, det er en naturlig reaktion, jeg syntes det er noget svineri at skyde dyr, bare for at skyde dem, jeg personligt har aldrig skudt et dyr, som ikke var meningen at jeg skulle spise eller andre kunne få glæde af kødet.
Hej Thor1975.Du har fuldstændig ret det er noget svineri at skyde,råvildt hare elefanter ænder,det har jeg nemlig ikke lyst til at skyde,og når jeg ikke har lyst til at skyde dem så er det noget svineri at andre måske syntes det er spændene at jage dem.
Og forresten så skød jeg lige mine 3 jack russel terrie,jeg vil ikke æde ræven så har jeg jo ikke noget at bruge hundene til.
:razz:
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Thor1975
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 14. maj 2013, 11:37
Interesser: IPSC, Jagt og Genladning
Geografisk sted: Høng
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Et hurtigt kill med bue

Indlæg af Thor1975 » 13. sep 2013, 23:08

Kjeldand skrev:
Thor1975 skrev:
Lycon skrev:Jeg er nok blevet gammel og følsom, men det gjorde sgu ondt at se. :cry:
Næ det er du ikke, det er en naturlig reaktion, jeg syntes det er noget svineri at skyde dyr, bare for at skyde dem, jeg personligt har aldrig skudt et dyr, som ikke var meningen at jeg skulle spise eller andre kunne få glæde af kødet.
Hej Thor1975.Du har fuldstændig ret det er noget svineri at skyde,råvildt hare elefanter ænder,det har jeg nemlig ikke lyst til at skyde,og når jeg ikke har lyst til at skyde dem så er det noget svineri at andre måske syntes det er spændene at jage dem.
Og forresten så skød jeg lige mine 3 jack russel terrie,jeg vil ikke æde ræven så har jeg jo ikke noget at bruge hundene til.
:razz:
Hilsen Kjeld
Tror du misforstår det jeg skriver, hvis man bare vil skyde et dyr, fordi man syntes det er spændende og bare for at få et trofæ og ikke for at få mad, så er der noget galt oppe i hovedet...hunt for food, not for sport

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 553
Tilmeldt: 25. sep 2011, 18:13
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 51 times
Been thanked: 42 times

Re: Løve skudt med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Memphis » 13. sep 2013, 23:47

Thor der er altså en stor bestanddel af jægere der jager for oplevelsen, adrenalinet og / eller trofæet. Så er der andre der kun gør det for kødet og sidst men ikke mindst en delmængede som gør det for en kombination af overstående grunde.

At generalisere og at kalde folk der hører til en af de kategorier, som man ikke selv befinder sig i, syge i hovedet, er mangel på forståelse for andre mennesker samt respekt. Der opstår, som der tidligere er blevet nævnt i tråden, nogen gange manglende forståelse for at nogle mennesker gør ting på en anderledes måde end én selv og derved konkluderes der ofte at de andre må være galt på den. Nogle gange er det måske sandt, andre gange burde man nok have lidt mere fakta og indblik i andre folks kultur og derved baggrunden for deres handlinger og ikke så hurtigt dømme dem ude.

F.eks. rævejagt eller krageregulering er det også for folk der er syge i hovedet, da nok de færreste spiser dem? Hvad med folk der går på jagt i brunsten hvor kødet kan være uspiseligt, men jagtformen kan være den mest intense oplevelse (har jeg hørt).

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Løve skudt med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af Gunslinger » 14. sep 2013, 01:27

Wow, han kan skyde en pume der er flygtet og sidder chanceløst oppe i et træ? Hvor må hans mor være stolt :puke:

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Løve skudt med bue og pil. (Youtube video)

Indlæg af The Yeti » 14. sep 2013, 08:49

Gunslinger skrev:Wow, han kan skyde en pume der er flygtet og sidder chanceløst oppe i et træ? Hvor må hans mor være stolt :puke:
Nu kan de jo sådan set godt have jaget den i timevis så det vi ser kun er afslutningen. Første gang der var jagt på los der hvor jeg jager elg gik de på sporet i en uge uden at indhente lossen. Så igen vær nu varsom med at fordømme en jagt bare fordi den er anderledes end det vi kender og da særligt ud fra et kort lille videoklip der ikke nødvendigvis giver et retvisende billede af jagten.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar