Hvilken hundefoder er bedst.....?

Jagtkammerater er rummet hvor du kan bytte en jagt. Eller fortælle eller stille spørgsmål der angår din bedste Jagtkammerat - din HUND.
Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Thoett » 12. okt 2012, 23:16

Jeg har lige hentet min nye hund i dag, men sådan en skal jo have noget foder :blink: og her af mit spørgsmål.

Er der noget hunde foder der er bedre end andet til en springer spaniel.....?

Den har ved den tidligere ejer fået HAPPY DOG, men der er jo et hav af forskellige producenter af foder til hunde og jeg vil godt give den det bedste

Skriv gerne hvad i bruger og hvorfor
Hilsen Thoett

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken hunde foder er bedst.....?

Indlæg af Lasse68 » 13. okt 2012, 00:11

Jeg er måske lidt konservativ men min 5 måneders lab har altid kun spist HILLS SCIENCE DIET. Det kan fåes alle vegne så jeg ikke pludselig skal skifte foder fordi butikken har udsolgt e.lign.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 24. jun 2011, 18:20
Interesser: Pistolskydning, hunde og MC
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken hunde foder er bedst.....?

Indlæg af Mibo » 13. okt 2012, 07:38

Lasse68 skrev:Jeg er måske lidt konservativ men min 5 måneders lab har altid kun spist HILLS SCIENCE DIET. Det kan fåes alle vegne så jeg ikke pludselig skal skifte foder fordi butikken har udsolgt e.lign.
Ja, undskyld, men Hills Diet serie er jo foder til hunde med forskellige sygdomme, det er vel ikke noget for en 5 mdr. hvalp (medmindre den er syg) ?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af 308 W » 13. okt 2012, 08:54

Min hund bliver hyperaktiv af Royal Canin, hvilket nok også er det dyreste tørfoder, så alt andet.

Han får Eukanuba nu, hvilket han trives med, men overvejer BARF.

Prøv jer frem.

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 323
Tilmeldt: 15. jan 2011, 14:35
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 96 times
Been thanked: 19 times

Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Bigfed » 13. okt 2012, 09:10

Vi har fodret vores labber med Royal Canin(grundet favorabel pris gennem veninde) Men skal nu til at prøve Profine. Den er blevet anbefalet af mange hundefolk her på østfyn, grundet den store mænge at reelt kød.

Held og lykke med din nye vaps :)
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Rixen » 13. okt 2012, 09:14

Min 5 måneders springer spaniel får Royal Canin Medium Junior. Han er rigtig glad for det, og misfarvningen i hans pels fra sidste foder, er næsten helt væk nu.

Det er ofte på tilbud i f.eks. Petworld. Jeg mener jeg gav 460kr for en sæk med 15kg.

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af AirPellet » 13. okt 2012, 12:19

Jeg bruger Profine til min Breton. Får leveret til døren for 400kr. For 15 kg. Deter fin pris. Det trives han godt på. Kulhydrat kilden er kartoffel, hvilket gør at putterne godt kan lugte lidt.

Men køb et super premium produkt, hvor hovedingrediencen er rigtig kød, så går du ikke helt gal i byen.

Royal Canin og Eukanuba er begge rigtigt gode produkter.

Hills er et skodprodukt bestående af kornopfej og animalskebiprodukter (slagteriaffald inkl. næb, hove, udkogte kohuder, tarme m. indhold og meget andet "godt")
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af I56 » 16. okt 2012, 13:56

AirPellet skrev:Hills er et skodprodukt bestående af kornopfej og animalskebiprodukter (slagteriaffald inkl. næb, hove, udkogte kohuder, tarme m. indhold og meget andet "godt")
Det kunne være interessant at høre, om det er en påstand, som du kan dokumentere, eller om det bare er din personlige mening. Hills er faktisk det mest solgte produkt hos dyrlæger.

Jeg har i mange år brugt Hills, der fremstilles i mange forskellige blandinger. Fra hvalpefoder til foder til ældre hunde.

Jeg har en enkelt gang fået en pose hundefoder, der stammede fra Netto. Hunden krævede 50% mere foder og blev mat i pelsen, så det meste blev smidt ud.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken hunde foder er bedst.....?

Indlæg af Lasse68 » 16. okt 2012, 14:14

Mibo skrev:
Ja, undskyld, men Hills Diet serie er jo foder til hunde med forskellige sygdomme, det er vel ikke noget for en 5 mdr. hvalp (medmindre den er syg) ?
Jeg tror du skal læse lidt på emnet. :Hug:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af The Yeti » 16. okt 2012, 14:19

Min hund får Bozita Robur, det var det foder opdrætteren brugte og så er jeg fortsat med det. Så vidt jeg kan se er det fint, men jeg har nu ikke lavet den helt store sammenligningsøvelse.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Caspian1911 » 16. okt 2012, 15:17

Jeg fodrer vores Golden med Orijen hundefoder og katten får det samme, naturligvis bare til katte. Deres pels er blanke og afføringsmængden er meget begrændset og altid fast.

En ting jeg ikke forstår ved Royal Canin, Hills og flere andre af de mere seriøse produkter, er hvorfor der skal være korn og aske i foderet. Det har jeg aldrig set en hund spise i naturen.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken hunde foder er bedst.....?

Indlæg af Vetten » 16. okt 2012, 21:45

Lasse68 skrev:
Mibo skrev:
Ja, undskyld, men Hills Diet serie er jo foder til hunde med forskellige sygdomme, det er vel ikke noget for en 5 mdr. hvalp (medmindre den er syg) ?
Jeg tror du skal læse lidt på emnet. :Hug:
Tror i begge roder lidt rundt i det...der er to hoved kategorier i foder fra Hills, Prescription Diet som er mod forskellige sygdomme, og Science Plan som er "normalt" foder. Ud over det er der VetEssentials og Natures Best med lidt få forskelle her.

Vetten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 23. okt 2009, 21:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland KBH
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Vetten » 16. okt 2012, 21:52

Caspian1911 skrev: En ting jeg ikke forstår ved Royal Canin, Hills og flere andre af de mere seriøse produkter, er hvorfor der skal være korn og aske i foderet. Det har jeg aldrig set en hund spise i naturen.
Korn er en af måderne at tilføre foderet kulhydrat, så om det er korn, ris, sukker, honning eller æbler kommer helt an på hvilken form for kulhydrater der stiles imod om det skal være hurtige eller langsomt nedbrydelige.

Mht. aske så er det ikke tilsat foderet, men angiver derimod den mængde ufordøjelige stoffer der er tilbage af foderet ved forbrænding, og kan derfor ses som en målbar enhed på kvaliteten af foderet.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Lasse68 » 16. okt 2012, 21:56

Caspian1911 skrev:.... Det har jeg aldrig set en hund spise i naturen.
Jeg har aldrig set en vild hund spise i naturen. Alle de hunde jeg har set spise, har været tamhunde fodret af mennesker. :biggrin:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 893
Tilmeldt: 13. jul 2010, 19:24
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 104 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af AirPellet » 16. okt 2012, 23:14

i56 skrev:
AirPellet skrev:Hills er et skodprodukt bestående af kornopfej og animalskebiprodukter (slagteriaffald inkl. næb, hove, udkogte kohuder, tarme m. indhold og meget andet "godt")
Det kunne være interessant at høre, om det er en påstand, som du kan dokumentere, eller om det bare er din personlige mening. Hills er faktisk det mest solgte produkt hos dyrlæger.

Jeg har i mange år brugt Hills, der fremstilles i mange forskellige blandinger. Fra hvalpefoder til foder til ældre hunde.

Jeg har en enkelt gang fået en pose hundefoder, der stammede fra Netto. Hunden krævede 50% mere foder og blev mat i pelsen, så det meste blev smidt ud.
Kig på indholdfortegnelsen på Hills.. Hvad er hovedpeoduktet?? Og hvad er så de næste produkter?? (det står i rækkefølge, med det produkt der er mest af først, næstmest osv.....) Vegatabilske og animalske biprodukter!! Og prøv så at Google hvad det står for...... At dyrlægerne sælger det er absolut ikke et kvalitetsstempel, men blot et udtryk for god markedsføring og det faktum, at dyrlægerne får en klækkelig kommission ved salg af Hills produkter...
klagt nicht - kämpft

Bottecchia
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 32
Tilmeldt: 2. jul 2011, 20:47
Interesser: Natur,dyr og teknik
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Bottecchia » 16. okt 2012, 23:24

Hej alle jer hunde ejere.

Jeg har nu nummer to hund af en race som kan få problemer med huden eller pels problemer.

Så min erfaring er at man skal finde ud af hvilket foder din hund kan tåle, uden at få problemer med pels,afføring osv.
Se efter hvor meget den spiser om dagen når man har samme aktiviteter i en periode, og hvor meget der kommer ud af den anden ende, jo mere der kommer ud, så er det tegn på at der ikke er noget næring i fodret, så det ryger lige igennem fordøjelsesystemet og der ligger en ordentlig bunke man skal samle op, eller det kan være at hunden skider mange gange på en dag så det er samme tegn på dårligt foder.

Jeg fodre nu kun med Eukanuba, da det er det er det jeg har bedst erfaring med, man kan vælge lige det man vil havde det skal indeholde, min hund har ikke godt af for meget fiske protein, så jeg kan vælge andet, og jeg vælger ikke det der er lavet til den race hund jeg har (det kan den ikke klare, der er for meget protein i).

Der skal her til sidst siges at jeg har prøvet meget forskeligt foder over de sidste 22år og jeg er endt med det som står oven for.

Til sidst vil jeg ønske tillykke med den nye hund, og husk den giver mange sjove og gode timer til dig og hele familien hvis den har det godt, så lad være med at spare på kvaliteten på fodret.

Hilsen LK

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Caspian1911 » 17. okt 2012, 07:59

Vetten skrev:
Caspian1911 skrev: En ting jeg ikke forstår ved Royal Canin, Hills og flere andre af de mere seriøse produkter, er hvorfor der skal være korn og aske i foderet. Det har jeg aldrig set en hund spise i naturen.
Korn er en af måderne at tilføre foderet kulhydrat, så om det er korn, ris, sukker, honning eller æbler kommer helt an på hvilken form for kulhydrater der stiles imod om det skal være hurtige eller langsomt nedbrydelige.

Mht. aske så er det ikke tilsat foderet, men angiver derimod den mængde ufordøjelige stoffer der er tilbage af foderet ved forbrænding, og kan derfor ses som en målbar enhed på kvaliteten af foderet.
Hvad skal hunden med korn?

Se på hunden:

Den har skarpe rovdyrtænder, beregnet til at save/flå dele af byttedyr af. Den har ingen tyggeflader, der kan male og knuse korn. Dens kæbe kan ikke bevæges fra side til side i tyggebevægelser, kun op og ned.

Den har en mavesyre med meget lav pH – for at kunne fordøje kød, brusk og knogler. Den har en elastisk mavesæk og en forholdsvis kort tarm, fordi hovedparten af fordøjelsen sker i mavesækken (i modsætning til mennesket, der har en lille mavesæk og en meget lang tarm – her sker hovedparten af fordøjelsen i tarmen).

Hunden omdanner effektivt protein til energi, derfor trives den på en kødrig kost – i modsætning til mennesket, der bedre kan lave energi fra fedt og kulhydrater

På disse områder adskiller hunden sig ikke fra ulven – det kan godt være, at din hund ikke ligner en ulv på overfladen, men indeni er der ikke den store forskel.
Derfor er det logisk at fodre en hund med det, dens vilde slægtning spiser: animalsk føde.

Traditionen for at fodre hunde med færdiglavet tørfoder har faktisk kun eksisteret i omkring 40 år i Danmark – før den tid blev hunde typisk fodret med slagteaffald og affald fra køkkenet. Det første tørfoder bestod overvejende af korn tilsat fx okseblod. Altså ikke specielt ernæringsmæssigt korrekt sammensat. Den største del af det tørfoder, der findes på markedet i dag indeholder stadig meget store mængder korn – helt op til 80 %. Selv dyre fodermærker kan sagtens indeholde 40 % kornprodukter og mange af dem er sammensat, så de mere passer til kostrådene for menneskers ernæring. Men hvorfor give hunden korn, når den tydeligvis ikke er skabt til at æde og fordøje det? Ville du give din hest kød, blot fordi du selv spiser det? Læser man brochuren for et af de kendte, store fodermærker står der flot at: "hunden er en kødæder, og det respekterer vi"..... hvorfor indeholder samme foder så kun ca. 20% kød og helt op til 50% kornprodukter?

I dag findes der heldigvis tørfoder, der er lavet af det hunden bør spise – nemlig overvejende animalske produkter samt lidt grøntsager/frugt. Problemer med overvægt, dårlig fordøjelse og hudkløe/allergi er noget der ofte følger fodring med meget kornholdigt foder – og det er da klart, at hundens system reagerer negativt på fødeemner, der dybest set er unaturlige og unødvendige for den. En kødæder har brug for de aminosyrer (=byggesten) protein af animalsk oprindelse er sammensat af - derfor kan man ikke bare erstatte animalsk protein med protein fra korn. Hunden vil komme i underskud af vigtige næringsstoffer og det påvirker alle kroppens funktioner.

Korn er dog ikke det eneste problem når vi taler om tørfoder. Langt de fleste foderfirmaer benytter sig af underleverandører – dvs. det ”protein” og ”fedt” de bruger i deres foder kommer fra en fabrik, der udvinder produktet gennem en proces, der gennem omfattende kogning fuldstændig ødelægger enhver lighed produktet måtte have til dets oprindelige tilstand. Ydermere kan der være temmelig ubehagelige ting i ”gryden”, når disse ”protein”- og ”fedt”-produkter fremstilles (fx. selvdøde dyr, madaffald incl. emballage!). De seriøse hundefoderproducenter fremstiller selv alle ingredienser af råvarer leveret friske og uforarbejdede til fabrikken.

Læs hele artiklen her: http://www.dyrenesbutik-ikast.dk/index. ... arentID=98
Artiklen er skrevet af et af de mennesker jeg kender, der har sat sig mest ind i dyrs ernæring. Ring og snak med hende, hvis i vil vide mere. Jeg er ikke eksperten, men lytter gerne.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Thoett » 17. okt 2012, 08:09

Caspian1911 skrev:
Vetten skrev:
Caspian1911 skrev: En ting jeg ikke forstår ved Royal Canin, Hills og flere andre af de mere seriøse produkter, er hvorfor der skal være korn og aske i foderet. Det har jeg aldrig set en hund spise i naturen.
Korn er en af måderne at tilføre foderet kulhydrat, så om det er korn, ris, sukker, honning eller æbler kommer helt an på hvilken form for kulhydrater der stiles imod om det skal være hurtige eller langsomt nedbrydelige.

Mht. aske så er det ikke tilsat foderet, men angiver derimod den mængde ufordøjelige stoffer der er tilbage af foderet ved forbrænding, og kan derfor ses som en målbar enhed på kvaliteten af foderet.
Hvad skal hunden med korn?

Se på hunden:

Den har skarpe rovdyrtænder, beregnet til at save/flå dele af byttedyr af. Den har ingen tyggeflader, der kan male og knuse korn. Dens kæbe kan ikke bevæges fra side til side i tyggebevægelser, kun op og ned.

Den har en mavesyre med meget lav pH – for at kunne fordøje kød, brusk og knogler. Den har en elastisk mavesæk og en forholdsvis kort tarm, fordi hovedparten af fordøjelsen sker i mavesækken (i modsætning til mennesket, der har en lille mavesæk og en meget lang tarm – her sker hovedparten af fordøjelsen i tarmen).

Hunden omdanner effektivt protein til energi, derfor trives den på en kødrig kost – i modsætning til mennesket, der bedre kan lave energi fra fedt og kulhydrater

På disse områder adskiller hunden sig ikke fra ulven – det kan godt være, at din hund ikke ligner en ulv på overfladen, men indeni er der ikke den store forskel.
Derfor er det logisk at fodre en hund med det, dens vilde slægtning spiser: animalsk føde.

Traditionen for at fodre hunde med færdiglavet tørfoder har faktisk kun eksisteret i omkring 40 år i Danmark – før den tid blev hunde typisk fodret med slagteaffald og affald fra køkkenet. Det første tørfoder bestod overvejende af korn tilsat fx okseblod. Altså ikke specielt ernæringsmæssigt korrekt sammensat. Den største del af det tørfoder, der findes på markedet i dag indeholder stadig meget store mængder korn – helt op til 80 %. Selv dyre fodermærker kan sagtens indeholde 40 % kornprodukter og mange af dem er sammensat, så de mere passer til kostrådene for menneskers ernæring. Men hvorfor give hunden korn, når den tydeligvis ikke er skabt til at æde og fordøje det? Ville du give din hest kød, blot fordi du selv spiser det? Læser man brochuren for et af de kendte, store fodermærker står der flot at: "hunden er en kødæder, og det respekterer vi"..... hvorfor indeholder samme foder så kun ca. 20% kød og helt op til 50% kornprodukter?

I dag findes der heldigvis tørfoder, der er lavet af det hunden bør spise – nemlig overvejende animalske produkter samt lidt grøntsager/frugt. Problemer med overvægt, dårlig fordøjelse og hudkløe/allergi er noget der ofte følger fodring med meget kornholdigt foder – og det er da klart, at hundens system reagerer negativt på fødeemner, der dybest set er unaturlige og unødvendige for den. En kødæder har brug for de aminosyrer (=byggesten) protein af animalsk oprindelse er sammensat af - derfor kan man ikke bare erstatte animalsk protein med protein fra korn. Hunden vil komme i underskud af vigtige næringsstoffer og det påvirker alle kroppens funktioner.

Korn er dog ikke det eneste problem når vi taler om tørfoder. Langt de fleste foderfirmaer benytter sig af underleverandører – dvs. det ”protein” og ”fedt” de bruger i deres foder kommer fra en fabrik, der udvinder produktet gennem en proces, der gennem omfattende kogning fuldstændig ødelægger enhver lighed produktet måtte have til dets oprindelige tilstand. Ydermere kan der være temmelig ubehagelige ting i ”gryden”, når disse ”protein”- og ”fedt”-produkter fremstilles (fx. selvdøde dyr, madaffald incl. emballage!). De seriøse hundefoderproducenter fremstiller selv alle ingredienser af råvarer leveret friske og uforarbejdede til fabrikken.

Læs hele artiklen her: http://www.dyrenesbutik-ikast.dk/index. ... arentID=98
Artiklen er skrevet af et af de mennesker jeg kender, der har sat sig mest ind i dyrs ernæring. Ring og snak med hende, hvis i vil vide mere. Jeg er ikke eksperten, men lytter gerne.
Hej tak for tippet om en rigtig god artikel :numberone: :NVFrules:
Hilsen Thoett

Brugeravatar
I56
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 566
Tilmeldt: 13. jun 2005, 06:19
Interesser: Våben & bøssemagerarbejde
Geografisk sted: Hellerup
Has thanked: 10 times
Been thanked: 32 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af I56 » 17. okt 2012, 17:47

Dyrenes Butik-Ikast skriver ganske rigtigt meget fornuftigt om fodring af bl.a. hunde, men når man så ser priserne på deres foder, daler begejstringen noget. Op til 200kr/kg for hundefoder! Så kan man nok bestille tilsvarende produkter billigere hos slagteren.

Men siderne er da også underholdende:
Når man går ind på hundefoder, får man et billede af fire personer (spiser alt - holder meget af børn :rolf: ).
Og på siden med foder til reptiler (krybdyr) skriver de at de sælger levende mus - også dybfrosne. Følger der en anvisning med, så de ikke dør, når man tør dem op :???:
På dyresiden kan man se at de sælger "løbende salgsklare unger" af dværghamstre for 90kr. Hvad koster så dem der sidder stille :giggle:

Brugeravatar
Mibo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 24. jun 2011, 18:20
Interesser: Pistolskydning, hunde og MC
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken hunde foder er bedst.....?

Indlæg af Mibo » 17. okt 2012, 20:09

Lasse68 skrev:
Mibo skrev:
Ja, undskyld, men Hills Diet serie er jo foder til hunde med forskellige sygdomme, det er vel ikke noget for en 5 mdr. hvalp (medmindre den er syg) ?
Jeg tror du skal læse lidt på emnet. :Hug:
Det har jeg så gjort :

Hill's Prescription Diet hundefoder
Hvis din hund er syg har Hill's med sine Prescription Diet produkter, et stort udvalg af klinisk dokumenteret, terapeutisk foder. Hvert eneste produkt hjælper til at lindre din hunds væsentligste sundhedsproblemer. Stort udvalg af klinisk dokumenteret, ernæringskorrekt foder. Udvalget indbefatter velsmagende terapeutisk tør- og vådfoder. Du kan give disse til din hund ved en hel række sygdomme, som urinvejs-, hud-, nyre-, bevægeligheds- og mave/tarmsygdomme. Også specialfoder til hunde med overvægt.

:razz:

Men angående hvilken foder der er bedst, ved jeg det ikke, jeg har i de sidte 10-15 år brugt Uniq foder til mine hunde og har været godt tilfreds, hundene har gode tænder, flot pels og aldrig haft pelsproblemer eller andre sygdomme og det er nok for mig, derudover er det til at betale :blink:

Brugeravatar
Lars-3006
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 3. maj 2009, 20:18
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Stevns
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Lars-3006 » 17. okt 2012, 23:10

Jeg fodrer pt. min lab med Lone Star. Har generelt set rimeligt gode erfaringer med amerikanske produkter.
De skulle være underlagt rimeligt strikse krav på hjemmemarkedet.
Har dog været nødt til at skifte ind i mellem, når de er gået over til at fremstille det i Europa på licens.
Det har sjældent ført noget godt med sig, er min erfaring.
Startede med Hill's og var meget godt tilfreds med det. Synes dog at det på et tidspunkt blev alt for dyrt.
Så skiftede jeg til en jagtkammerats mærke og har købt af ham siden. Han har kennel og derfor erfaringsgrundlag.

Jeg mener, at Forbruger-rådet har foretaget en undersøgelse af div. hundefoder i samarbejde med Dyrenes Beskyttelse.
Både relativt billige supermarkedsprodukter og de dyre sager fra dyrlæge og andre.
Deres konklusion var, at der ikke er nogen nævneværdig forskel i ernæringsværdi, hvis din hund er sund og rask og at man
derfor lige så godt kan købe det billige foder.

Jeg kan nu kun henholde mig til mine egne erfaringer fra den virkelige verden og jeg ville aldrig købe det billige fra
supermarkedet.

Det er nok lidt ligesom med riffelammo til din riffel. Du skal prøve dig lidt frem og finde det, der passer perfekt til din hund
og som du har råd til. Det har virket for mig og Chivas!

Happy hunting :-)

Lars B.
"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af HVK » 17. okt 2012, 23:19

Både Hills og Royal Canin er begge gode produkter. Men der findes rigtig mange gode produkter i mellem segmentet - som jeg vil påstå er lige så gode.... Arion er et godt eksempel på et hundefoder der stormer frem - og det uden den samme markedsføring som Hills og Royal Canin. Og det er der jo nok en grund til.....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af 308 W » 17. okt 2012, 23:35

Jeg overvejer at prøve Taste of the wild som er uden korn produkter.
http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefo ... omposition

Sendt fra min HTC Desire med Tapatalk2

Jensor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 184
Tilmeldt: 27. maj 2010, 15:51
Interesser: Jagt og dimser
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Jensor » 18. okt 2012, 09:54

Efter min mening bør hundefoder koste mindre end svinekød på tilbud :giggle:

Indtil for et par måneder siden fodrede vi med noget rimeligt billigt fra Dagli Brugsens, som var i en rød, grøn og hvid 15 kg sæk. Jeg husker desværre ikke navnet. Det udmærkede sig ved at stykkerne var forskellige i form og farve, og vores hunde havde hver deres favorit type de fiskede efter (så der blev spist op). Det tydede på at der var lidt forskel på smagen og ikke kun farven.

Det bemærkes at Brugsens "Xtra" hundefodder, som en enkelt gang blev indkøbt da Brugsen var løbet tør for det andet, var meget lidt populært.

Vi har fodret med alt muligt og nu har den lokale brugs fået Pedigree Adult. Det er det foder hundene har udvist begejstring for længst.
Vores ældste hund får tilbudt Hills med ekstra fiskeolie, men han snuser gerne lidt foragteligt til det og går ud til skålen med Pedigree.
Pedigree foderet er i øvrigt forskellige farver og former, ligesom det vi brugte før, men det er vidst også eneste forskel, for hundene virker ligeglade med hvad farve/type de spiser.

Schønning
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 135
Tilmeldt: 24. sep 2010, 22:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Hvilken hundefoder er bedst.....?

Indlæg af Schønning » 20. okt 2012, 20:26

Bottecchia skrev:Hej alle jer hunde ejere.

Jeg har nu nummer to hund af en race som kan få problemer med huden eller pels problemer.

Så min erfaring er at man skal finde ud af hvilket foder din hund kan tåle, uden at få problemer med pels,afføring osv.
Se efter hvor meget den spiser om dagen når man har samme aktiviteter i en periode, og hvor meget der kommer ud af den anden ende, jo mere der kommer ud, så er det tegn på at der ikke er noget næring i fodret, så det ryger lige igennem fordøjelsesystemet og der ligger en ordentlig bunke man skal samle op, eller det kan være at hunden skider mange gange på en dag så det er samme tegn på dårligt foder.

Jeg fodre nu kun med Eukanuba, da det er det er det jeg har bedst erfaring med, man kan vælge lige det man vil havde det skal indeholde, min hund har ikke godt af for meget fiske protein, så jeg kan vælge andet, og jeg vælger ikke det der er lavet til den race hund jeg har (det kan den ikke klare, der er for meget protein i).

Der skal her til sidst siges at jeg har prøvet meget forskeligt foder over de sidste 22år og jeg er endt med det som står oven for.

Til sidst vil jeg ønske tillykke med den nye hund, og husk den giver mange sjove og gode timer til dig og hele familien hvis den har det godt, så lad være med at spare på kvaliteten på fodret.

Hilsen LK
Så sandt,så sandt..
Tror jeg har været igennem de første 10-15 forskellige produkter til min hund,før jeg fandt den helt rigtige løsning.
Det er individuelt nærmest fra hund til hund,hvad den har brug for. Min endelige løsning er blevet Royal Canin Dermacomfort,da den ellers får problemer med huden/pelsen. Og så med et kosttilskud fra dyrlægen,fordi den har fået konstateret HD i den næst værste katagori :cry:
Men prøv dig frem hvad der virker bedst for din hund.Husk at de fleste af en hunds problemer kan skyldes forkert kost,så hvis din hund "kræver" noget specielt,ja så hænger du sgu på den,det kan ikke være anderledes. Du må aldrig gå på kompromis,for at spare et par hundrede om måneden.
Ved ikke om du har haft hund før,men sørg for at bruge så meget tid på den som du har mulighed for, især de første par år mens den er hvalp. Så får du nemlig lige præcis den hund ud af det,som du gerne vil have :blink:

Tillykke med den :mrgreen:

Besvar