Grav-røvere meldt til politiet

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Lycon » 24. okt 2014, 12:50

Sikke nogle respektløse idioter.
Grav-røvere meldt til politiet
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 558
Tilmeldt: 21. jul 2010, 22:42
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 60 times
Been thanked: 39 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Hammertime » 24. okt 2014, 18:53

Ja jeg hørte det godt Idag i radioen fy for satan sir jeg bare


Sent from my iPad using Tapatalk
Legends never die

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Senserazer » 24. okt 2014, 19:36

jeg kan SLET ikke snuppe den slags ting. Jeg forlangte nærmest den ansvarlige for vandalismen mod Jellingestenen klynget op, og det viste sig ikke engang at være permanent. Hvordan mennesker kan finde på den slags, fy for helvede. :puke:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Elbæk » 24. okt 2014, 23:32

Det er utroligt meget arbejde med en meget ringe chance for "gevinst" at plyndre fortidsminder i Danmark.

For nu at tage den konkrete sag som eksempel: DR reklamerer nærmest med at man kan finde stenøkser med en værdi på op til 15.000 kr(!) - chancen for at der overhovedet ér en økse i sådan en grav er langt under middel... Og, finder man en økse, så vil det være ganske ganske få som er af en kvalitet/bevaringsgrad som rent faktisk kan indbringe mere end håndører (om nogen reelt kan indbringe bare i nærheden af 15.000 vil jeg faktisk tillade mig at stille spørgsmålstegn ved). Samtidig er oldsager absolut ikke de lettest omsættelige tyvekoster i Verden (med undtagelse af ædelmetal, som kan smeltes om) - med mindre man har adgang til et netværk af hælere og samlere. Vi modtog en lille smule information, på arkæologistudiet, om unesco og interpols arbejde med at optrevle og retsforfølge sådanne netværk - og det er mit klar indtryk at det ikke var stenøkser som de beskæftigede sig mest med, men det kan jo have ændret sig.

Det virker ganske enkelt urentabelt, der er simpelthen for mange andre kriminelle måder at berige sig på som er både hurtigere, nemmere og giver langt større sikkerhed for afkast... Derfor hælder jeg også mere til at der må være tale om nogle (nok unge) overivrige "amatørarkæologer" som har bestemt sig for at gå vorbassedrengene i bedene.

Det er korrekt at man, som det nævnes i nogle artikler, har problemer med højplyndringer i Østeuropa - men her gås systematisk efter de store fyrstegrave fra førkristen tid, hvor man ved at der er et rigt udstyr, ikke efter småhøje fra stenalderen som dem der er blevet plyndret her nu. Selv i vores store høje, er chancen for at finde ret meget (endsige noget af reel handelsmæssig værdi) ikke ret stor. Langt de fleste større skatte vi har fra forhistorisk og historisk tid er ikke fra grave, men derimod depotfund (ofringer, skattenedlæggelser, etc.) og de har ikke nogen synlige tegn over jorden, så dem kan man ikke gå systematisk efter (de dukker oftest op ved pløjning, byggeri eller bliver fundet af detektoramatører). Finder man ædelmetal i grave, selv i de store høje, er det oftest i meget beskedne mængder. Så, vi har ganske enkelt ikke samme incitament, som f.eks. Østeuropa, for kriminelle til at plyndre vores kulturarv.
Desværre må man jo så nok sige at den (for så vidt helt naturlige) dyrkelse medierne har af de skattefund som så rent faktisk dukker op, nok er med til at give et forkert billede af hvor stor chancen for "gevinst" er for evt. svage/desperate sjæle. Jeg kender folk som har arbejdet fuld tid som arkæologer siden 60'erne - hvis samlede fund af sølv og guld, i gram, stadig tælles i encifrede tal.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Great Dane » 25. okt 2014, 00:11

Jeg læste i medierne her til aften, at deres viden om hvor i højen de skal grave, er helt ok, men desværre for tyvene havde de ikke valgt bronzealdergravene hidtil. Bronzealdergravene er dem, hvor der kan være lidt ædelmetal med i graven. Jamen det er jo flot at viderebringe den info :wall:

Hvis jeg skriver min ærlige mening om de nederdrægtige ****, så kommer jeg på kant med Refraktorius. Jeg tror snarere at det er østeuropæere der har været på spil her. Under alle omstændigheder skal det bare stoppes omgående.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Elbæk » 25. okt 2014, 07:53

Statistisk set er chancen for at finde ædelmetal i nogen af de forhistoriske gravtyper vi har her i Danmark forsvindende lille - og når det sker er der oftest tale om ganske få gram.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3335 times
Been thanked: 414 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Kalthoff » 25. okt 2014, 09:12

Behøver medierne ligefrem at vejlede tyvene i hvordan de kan forbedre deres næste tyvetogter?

Mediernes behandling af sagen er jo på niveau med at rapportere fra et indbrud og slutte af med at skrive: "heldigvis fandt tyvene ikke kassen med 127.000 kr i kontanter øverst på reolen og de overså også den kostbare vase fra det 27. ping-pong dynasti, som står på kommoden i entreen"

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Kleth » 25. okt 2014, 09:15

Elbæk skrev:Statistisk set er chancen for at finde ædelmetal i nogen af de forhistoriske gravtyper vi har her i Danmark forsvindende lille - og når det sker er der oftest tale om ganske få gram.
Og tænk hvad de ødelægger for måske at få fat i det . . . . .

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Frank P
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 646
Tilmeldt: 3. nov 2006, 12:03
Geografisk sted: København
Has thanked: 37 times
Been thanked: 70 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Frank P » 25. okt 2014, 09:27

Jeg kan ikke forstå hvorfor der ikke er monteret en form for passiv sensor eller detektering ved forstyrrelse. Det kan man få til gravsteder o.lign. Man bruger det osse efter div. statue-tyverier rundt om.
Frihed er lig med menneskelig autenticitet

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Refraktorius » 25. okt 2014, 12:25

der er 30.000 registrerede høje....

Russerne havde en dims kaldet "Molniya" de brugte til skjulte lagre....- der var måske noget der?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Elitebt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 35
Tilmeldt: 8. sep 2009, 05:52
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Elitebt » 28. nov 2014, 01:24

Tænke sig at ødelægge historiske minder for småpenge !!

Næhh, det er her gravrøverne skal grave, hvis de vil score...

http://da.wikipedia.org/wiki/Fort_Knox_%28gulddepot%29
Curam libertatis

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1522
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3335 times
Been thanked: 414 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Kalthoff » 28. nov 2014, 02:27

Graffittien på Jellingestenene blev begået af en 15-årig dreng fra lokalområdet.

Han fik en behandlingsdom plus blev dømt til at betale erstatning for afrensnings omkostningerne mellem 100.000 og 200.000 kroner.

Den milde dom blev begrundet i at han er diagnosticeret med "Aspergers Syndrom".

http://www.b.dk/nationalt/graffiti-paa- ... ndlingsdom
http://politiken.dk/indland/ECE1719555/ ... ehandling/

http://www.jelling.dk/Pressemeddelelser ... ffiti.aspx

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Grav-røvere meldt til politiet

Indlæg af Senserazer » 28. nov 2014, 03:21

Kalthoff skrev:Graffittien på Jellingestenene blev begået af en 15-årig dreng fra lokalområdet.

Han fik en behandlingsdom plus blev dømt til at betale erstatning for afrensnings omkostningerne mellem 100.000 og 200.000 kroner.

Den milde dom blev begrundet i at han er diagnosticeret med "Aspergers Syndrom".

http://www.b.dk/nationalt/graffiti-paa- ... ndlingsdom
http://politiken.dk/indland/ECE1719555/ ... ehandling/

http://www.jelling.dk/Pressemeddelelser ... ffiti.aspx
Mon ikke også det har givet ham en eller anden form for lærestreg. Forhåbentlig.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Besvar