NVF - Nordisk Vbenforum
Dato og tid er onsdag, 19. juni 2013 05:21

Alle tider er UTC + 2 timer [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Bronze Member
Bronze Member
Brugeravatar

Geografisk sted: Østjylland
TheDarkSide skrev:
Så længe kaliberen og kuglen er lovlig, så er der slet ingen problemer hvis skuddet sidder rigtigt. Sidder skuddet i lungerne eller hjertet vil dyret forende inden for meget overskuelig tid.

Udfordringen ligger i hvad er overskuelig tid /afstand ? med de komplikationer der kan ligge i uoverskuelig terræn og eftersøgning i mørke, hvor du kan opleve at det er vildsvinet som nu er jægeren, idet den er løbet i en bue og ligger på lur efter forfølgeren.

TheDarkSide har uanset vildsvine erfaring, fuldstændig ret idet som der tidligere er skrevet det store mantra er skudplacering og det bekræfter ”Keldand” os også i, idet han nævner at han ikke oplever forskel på en kaliber 6,5x55 / 300win. han skylder os blot at fortælle hvor ”store grise skal rammes for de bliver på stedet” :blink:

Jeg har som helt uerfaren riffel jæger nedlagt keiler i 200 kg. klassen med 6,5x55 og kan oplyse at et skud på boven absolut ikke er nogen succes i denne vægtklasse, idet det efter følgende viste sig at kuglen efter at gennembryde et panser af skind samt et par cm. fedt sad i boven uden at nå ind til vitale dele, der blev fulgt op med et højt blad/tap skud der lagde den ned med det samme.
Dette fik mig efterfølgende til at garderer en ekstra gang for fremtidige jagt situationer ved at vælge et veksel løb i kaliber 30-06, det er jo ikke altid vi selv er herre over tid og omstændighederne ved en jagt situation.

Silver Member
Silver Member

Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Alan skrev:
TheDarkSide skrev:
Så længe kaliberen og kuglen er lovlig, så er der slet ingen problemer hvis skuddet sidder rigtigt. Sidder skuddet i lungerne eller hjertet vil dyret forende inden for meget overskuelig tid.

Udfordringen ligger i hvad er overskuelig tid /afstand ? med de komplikationer der kan ligge i uoverskuelig terræn og eftersøgning i mørke, hvor du kan opleve at det er vildsvinet som nu er jægeren, idet den er løbet i en bue og ligger på lur efter forfølgeren.

TheDarkSide har uanset vildsvine erfaring, fuldstændig ret idet som der tidligere er skrevet det store mantra er skudplacering og det bekræfter ”Keldand” os også i, idet han nævner at han ikke oplever forskel på en kaliber 6,5x55 / 300win. han skylder os blot at fortælle hvor ”store grise skal rammes for de bliver på stedet” :blink:

Jeg har som helt uerfaren riffel jæger nedlagt keiler i 200 kg. klassen med 6,5x55 og kan oplyse at et skud på boven absolut ikke er nogen succes i denne vægtklasse, idet det efter følgende viste sig at kuglen efter at gennembryde et panser af skind samt et par cm. fedt sad i boven uden at nå ind til vitale dele, der blev fulgt op med et højt blad/tap skud der lagde den ned med det samme.
Dette fik mig efterfølgende til at garderer en ekstra gang for fremtidige jagt situationer ved at vælge et veksel løb i kaliber 30-06, det er jo ikke altid vi selv er herre over tid og omstændighederne ved en jagt situation.

Når grisen er over 100 kg så skyder jeg dem lige under øret.Jeg har set en del store grise blive skudt på bladet der var lungevæv på skudstedet og fulgt blodspor op til 700 meter uden at finde grisene.Jo fler grise jeg har skudt har jeg opdaget hvor langt der er fra teori og virklighed.Det er derfor jeg gerne vil vide hvor mange grise de jæger udtaler sig har skudt.
Hilsen kjeld

Silver Member
Silver Member
Brugeravatar

Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
jeg har en 308, og bruger 9,7 g og det virker ganske udemærket.
Jeg har skudt 2 6-70 kgsvin og en elg med genemskud hver gang.
Svinene døde i skraldet og elgen løb ca 50-70 meter.
Men jeg bruger den kun til stand jagt.

Til det andet har jeg en 338 WM.

Desvære har jeg kun skudt en lille/pæn keiler og to bukke (det skulle jo prøves).
alt død i skraldet.
NNår jeg tænker på ødelægelserne i bukkene kontra svinet, så må jeg sige at i svinet var der kun et kugelhul på den anden side. Så der havde squ ikke været meget for en hund at gå efter.
Det overaskede mig en del, med en 16 g Grand slam havde jeg forventet lidt mere hul på den anden side.

Men jeg tror på Kuglevægt og kraft.

Bronze Member
Bronze Member

Interesser: Riffel
Geografisk sted: Midtjylland
Ved, at min far har skudt en orne i 200 kgs klassen med 6,5x57 ca. 12. grams projektiler.
Han skød tre gange, et lunge skud, et højt bladskud og et skråt bagfra som ramte bag mellemgulvet. Dagen efter måtte de ind i en majsmark og aflive den.
Så købte han en halvautomatisk 30.06 :rock:

Bronze Member
Bronze Member

Har forresten engang skudt en lille rød satan på 15-20 kg med 30.06 og nosler partition. Grisen tegnede næste ikke på skudet, drejede kun 10* og fortsatte 50-70 meter før den fandt ud af at den var død :freak:
Det var et lungeskud, men partition plejer at vælte dem.

Men generelt kan man høre på erfaringerne, at et velplaceret skud er præget af tilfældighederne - også med variationer i selve kuglen. Der er en gang imellem en "mandagskugle", som ikke opfører sig som forventet. Men en større kaliber reducerer de tilfælde hvor dyret går langt og giver også større margin mht. skudvinkel og skudplacering.

Generelt vil jeg sige, at en 6,5x55 er minimum - måske lidt i underkanten - men jeg tænker også på drivjagt. Skyder du fra et tårn og kan ramme, så er det noget andet og hvis jeg skal sammenholde med, at du skal ud og købe en f.eks. 30-06 uden du har gjort dig nogle erfaringer - så behold din 6,5x55, spar de penge, og når du har gjort nogle erfaringer så kan du evt. beslutte dig.

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
sbt1977 skrev:
Ved, at min far har skudt en orne i 200 kgs klassen med 6,5x57 ca. 12. grams projektiler.
Han skød tre gange, et lunge skud, et højt bladskud og et skråt bagfra som ramte bag mellemgulvet. Dagen efter måtte de ind i en majsmark og aflive den.
Så købte han en halvautomatisk 30.06 :rock:

De der 12g projektiler, hvad var det for nogen?

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bronze Member
Bronze Member

Jeg ved det ikke, måske RWS. Det er nogle han købte for 30-35 år siden. Nogle lange hul-spids. Umiddelbart efter købte han en 30-06.

Har lige ringet til ham. Han mener det er lige over 10 gram.

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Så nogle ikke bondede kan man vel antage. Dermed er de erfaringer formentligt ikke sammenlignelige i forhold hvis der benyttes bondede projektiler der har langt bedre gennemtrængningsevne. Og havde det været tilladt vægtmæssigt havde homogene projektiler nok været et endnu bedre valg for at sikre gennemskud.

The Yeti

Silver Member
Silver Member
Brugeravatar

Interesser: Pistolskydning
Jeg har nedlagt 4 grise i 50 - 80 kg klassen, med 6,5 x 55, ladet med Hornady 160 gr RN og to med 140 gr SST.
Jeg var så heldig at ramme dem alle i blad / hals regionen og den der løb længst, nåede 40 meter væk, inden den lagde sig.

Min erfaring med skud til de mere skudstærke vildtarter, er at skudplaceringen har MEGET mere at sige, end hvad kaliber man skyder med og til det kan der kun siges: Træning, træning og meget mere træning, så man er fortrolig med sit våben OG kender sine begrænsninger!
Mange gange er det fritstående skydestillling i et tårn, mod løbende mål og det er ikke noget ret mange træner, herhjemme, men hvis man skal på grisejagt, så er det en rigtig god idé at forberede sig maksimalt, inden man tager afsted.
Hjortebanen og skydearena er nogle gode steder at træne og gerne med MANGE skud.
Hvis man får den tanke at " det går sgu nok alligevel " så er sandsynligheden for at komme hjem med en dårlig oplevelse, ret stor!

This member is
This member is
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland
Raptor357 skrev:
Det er ikke fordi jeg laver reducerede ladninger. jeg sender et 500gr projektil afsted med 675m/s svarende til 7400J
Selvfølgelig har jeg lavet tilvending og første gang kom jeg hjem med en blå bule på skulderen. så kan man lære at sætte den korrekt til skulderen.

Jeg kan ikke finde ladninger til .458WM der kan give 675 m/s med en 500 grain bullet.
Må vi få dine ladedata?
Venlig hilsen

This member is
This member is
Brugeravatar

Geografisk sted: Farum...hos Brixtofte.
2duer skrev:
Raptor357 skrev:
Det er ikke fordi jeg laver reducerede ladninger. jeg sender et 500gr projektil afsted med 675m/s svarende til 7400J
Selvfølgelig har jeg lavet tilvending og første gang kom jeg hjem med en blå bule på skulderen. så kan man lære at sætte den korrekt til skulderen.

Jeg kan ikke finde ladninger til .458WM der kan give 675 m/s med en 500 grain bullet.
Må vi få dine ladedata?
Venlig hilsen

5ml. Ethanol + 500grain= :giggle:

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
2duer skrev:
Raptor357 skrev:

Må vi få dine ladedata?
Venlig hilsen

Data er på alle måder over maks. og benyttes helt holdent og udelukkende på eget ansvar.
Hornady .458 lott hylster kortet ned til .458 WM
COL 90mm
Hornady 500gr RN interlock
77,5gr Rhino 14
CCI Magnum fænghætte.
Factory crimp.
Data er på alle måder over maks. og benyttes helt holdent og udelukkende på eget ansvar.

målt udgangs hastighed på 10m er 2220FPS sendt afsted fra en CZ 550 .458 WM.
Fænghætten er godt flad med krater.

This member is
This member is
Brugeravatar

Raptor357 skrev:

COL 90mm
77,5gr Rhino 14
CCI Magnum fænghætte.
Factory crimp.

Det er yderst godt gået hvis du har været istand til at opnå denne ballistik. Selv dem der skyder med .458Lott ville hoppe på stedet hvis de kom der op. Problemet for alle 458Win ejere har været bare at komme op over de 630 m/sek med en 500grain kugle.

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Rigbymauser skrev:
Raptor357 skrev:

COL 90mm
77,5gr Rhino 14
CCI Magnum fænghætte.
Factory crimp.

Det er yderst godt gået hvis du har været istand til at opnå denne ballistik. Selv dem der skyder med .458Lott ville hoppe på stedet hvis de kom der op. Problemet for alle 458Win ejere har været bare at komme op over de 630 m/sek med en 500grain kugle.

Der er ikke noget der er godt gået.
Det er tålmodighed, og lidt sjusseri om hvor meget ekstra man kan give den når man øger total længden med ca 6mm. forlænges den mere syntes jeg ikke projektilet soldes af nok hylster.
Læg mærke til at krudtet er næsten optimalt og at total længden er tættere på lott frem for win mag. jeg er så heldig at med Hornady RN kan patronen være 10cm lang før den rammer landene.
Dem der har haft problemer med at ramme blot 630m/s må have haft noget kedeligt krudt til rådighed.

This member is
This member is
Brugeravatar

Raptor357 skrev:

Det er tålmodighed, og lidt sjusseri om hvor meget ekstra man kan give den når man øger total længden med ca 6mm. forlænges den mere syntes jeg ikke projektilet soldes af nok hylster.
Læg mærke til at krudtet er næsten optimalt og at total længden er tættere på lott frem for win mag. jeg er så heldig at med Hornady RN kan patronen være 10cm lang før den rammer landene.
Dem der har haft problemer med at ramme blot 630m/s må have haft noget kedeligt krudt til rådighed.

Jeg syntes det er rigtigt godt gået faktisk.Du er faktisk den jeg har læst om der har onået nok de højeste hastigheder og selvfølgelig også blandt de 2 som jeg kender der har haft .458Win. De kunne ikke få en dag over 628 m/sek med en .500grain kugle også selv om de kom mere krudt i hylstret og kuglen blev sat længere ude og enkelt ladet. Patronen kunne ikke opbygge mere tryk.

Oplever du ikke at når du har fyldt magasinet med de ladninger på omtaler, at kuglerne ryster sig løs fordi er ikke er sat i krymperillen?.

Hvorfor fik du ikke riflen lavet om til .458Lott istedet?. Så kunne du jo have haft 2mm mere + lavere tryk + du stadig kunne skyde .458Win iden!.

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Rigbymauser skrev:
Raptor357 skrev:

Jeg syntes det er rigtigt godt gået faktisk.Du er faktisk den jeg har læst om der har onået nok de højeste hastigheder og selvfølgelig også blandt de 2 som jeg kender der har haft .458Win. De kunne ikke få en dag over 628 m/sek med en .500grain kugle også selv om de kom mere krudt i hylstret og kuglen blev sat længere ude og enkelt ladet. Patronen kunne ikke opbygge mere tryk.

Oplever du ikke at når du har fyldt magasinet med de ladninger på omtaler, at kuglerne ryster sig løs fordi er ikke er sat i krymperillen?.

Hvorfor fik du ikke riflen lavet om til .458Lott istedet?. Så kunne du jo have haft 2mm mere + lavere tryk + du stadig kunne skyde .458Win iden!.

.458 lott ideen er skrottet lidt til fordel for .450 Ackley magnum nu da jeg åbenbart skal betale for en rival for at få den revet op. Jeg har bare endnu ikke klarlagt hvilke ulemper der er ved Ackley frem for f.eks. lott. Ting som dies kan jeg godt se bliver et problem. Men jeg håber på at en neck sizer til 45-70, modificeret lidt, kan løse den opgave.
Jeg har slet ikke haft problemer med at få hastigheden op. jeg startede med n-135, men den var ikke særlig optimal, dels er den lidt dyr og det er den der virker til min .223R, ikke en jeg vil købe en ny flaske af og udarbejde nye .223r ladninger. så satte jeg mig ned og fandt ud af at rhino 11-14 skulle være brugbar. jeg er så blevet klogere og mener nu at Rhino 15 er bedre end Rhino 14, da der stadig er plads til mere krudt.
Ladningerne er cronograferet med en shooting chrono, så det kunne være sjovt at skude samme patron af over to forskellige chronoer på engang. En chrono kan jo måle forkert.
Jeg har ikke haft problem med at projektilerne rasler af, men jeg har ikke undersøgt det. Blot repeteret en ny patron. havde dog en der kun gik 2176fps. det har undret mig en del.

Gold Member
Gold Member
Brugeravatar

Interesser: Fiskeri og Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Min 6.5x55 bliver højst sandsynligt udskiftet med en .308 - så burde jeg være fremtidssikret.
Jeg har længe godt kunne tænke mig en Schultz & Larsen Classic, og hvis jeg alligevel skal have en ny riffel er det nok smartest at tage en lidt større kaliber end 6.5x55.

Men tak for jeres indput alle sammen!

This member is
This member is

Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Horsens
Karlo skrev:
Min 6.5x55 bliver højst sandsynligt udskiftet med en .308 - så burde jeg være fremtidssikret.
Jeg har længe godt kunne tænke mig en Schultz & Larsen Classic, og hvis jeg alligevel skal have en ny riffel er det nok smartest at tage en lidt større kaliber end 6.5x55.

Men tak for jeres indput alle sammen!

hvis du vil skifte så ville jeg mene en 30-06 var et bedre bud end 308, 6.5x55 er ellers en kanon kaliber.

bare min mening

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Rigbymauser skrev:

Nix det er intet problem.
Men den kvik sølvs bremse en tidligere ejer har fået installeret i skæftet har jeg fået slået løs.
Så nu skal jeg finde ud af om sådanne en skal limes fast eller om en skrue er nok.

Edit.
Løsningen på fastgørelsen er fundet. tape viklet om dimsen indtil den sad stramt i hullet. der efter skruet fast.

Bronze Member
Bronze Member
Brugeravatar

Interesser: Riffeljagt & Skydning.
Geografisk sted: Sy'Fyn / Vejle.
6.5x55 er fint til vildsvin. Jeg ''kender'' en som har skudt flere vildsvin med cal. 223Rem. Og det dør de altså også af. Det er selv. ikke at anbefale, men det virker hvis det er det eneste man har ved hånden. Og de løb altså ikke længere end ved brug af andre kalibre.

Jeg kan ikke se noget problem ved at skyde svin med 6.5'er. Det handler mere om at placere kuglen rigtigt, frem for hvad det er du placere.

Jeg har også oplevet, at selv med min store riffel (300 win. mag.), så løber de alligevel 100m med en perfekt hjertekugle.

Hvis man kan (og tør), så er det bedste skud til et svin lige bag øret. Og så ligger de der på stedet, uanset hvad du skyder med.

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Ras.Killing skrev:

Hvis man kan (og tør), så er det bedste skud til et svin lige bag øret. Og så ligger de der på stedet, uanset hvad du skyder med.

Nej kig lige en gang ekstra på et diagram over de indre dele af grisen. Skal skudet bag øreret virke skal der afgives skråt bagfra. Ellers skal det sidde i linien imellem øreret og øjet. Men jeg vil fraråde den slags skud, særligt fordi eftersøgning efter et anskudt vildsvin kan være alt andet end ufarligt.

The Yeti

Platin Member
Platin Member

Interesser: Jagt, håndvåben og militærhist
The Yeti skrev:
Ras.Killing skrev:

Nej kig lige en gang ekstra på et diagram over de indre dele af grisen. Skal skudet bag øreret virke skal der afgives skråt bagfra. Ellers skal det sidde i linien imellem øreret og øjet. Men jeg vil fraråde den slags skud, særligt fordi eftersøgning efter et anskudt vildsvin kan være alt andet end ufarligt.

The Yeti

Lidt spænding skal der være forbundet med med jagt, kære ½ Svensker :giggle:

Silver Member
Silver Member

Geografisk sted: Holstebro
er lige kommet hjem efter en tur til tyskland efter svin jeg skød med 9,3x62 intet løb længere end 20m skød 4 frislingere og 2 stk råvildt
der var eftersøg på 3 dyr alle skudt med 6,5x55 skovfolkene var alt andet end glade for denne cal til svin

Platin Member
Platin Member
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
6,5 er da fin til vildsvin (og elg for den sags skyld), hvis bare placeringen af skuddet er optimal.

Selv er jeg ikke fan af 6,5 til svin, men hvis træningen, udstyret og nerverne er i orden, så går det fint.

Kjeldand skrev:
TheDarkSide skrev:
Skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering, skudplacering og skudplacering.

Nu er jeg nød til at spørge dig Thedarkside hvor mange vildsvin har du skudt ???? Og hvor store var de? Og ja en 6-5er kan saktens skyde gris.Jeg har skudt mange med 6-5er,nu skyder jeg med 300vini og den er ikke bedre end 6-5 og jeg har lært hvor store grise skal rammes for de bliver på stedet.
Hilsen kjeld

Kjeld, DarkSide har jo ret; placering af skuddet er alfa og omega. Vi er jo bare uenige med ham mht, hvor placeringen af skuddet skal være :blink:

Billede

Silver Member
Silver Member

Interesser: Jagt og Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Hej scout. I hvilket land er den gris på billedet skudt.Skudet sider hvor det skal så er der ingen eftersøg.
Hilsen kjeld

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 67 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 2 timer [DST ]