Langholdskaliber ?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af LapuaMagnum » 16. dec 2014, 17:01

Hurricane skrev:
LapuaMagnum skrev:
Rigbymauser skrev:På en såkaldt moderne projektil som er spids og har en boattail vil en høj BC oftest indikere en målebar evne til at bryde vind i fremadrettet bevægelse. Lidt pudsigt så noget at det mest retnings stabile er en rundnæset langsom bly med flad bund der vejer 34-36gram i .45kal. Dette gælde sidevejrs som fremadrettet. Jeg tænker her på en sortkrudts riffel a la en Sharps f.eks. Vægten har lidt at sige. Alle ved jo at hvis man ser på salonammunition kan se at den langsomme kugle har mindre afdrift end den hurtigere kugle. Ikke alt kan måle sig i fine BC værdier.
Der er det netop G1 og G7 kommer ind samt alle de andre G`er (ikke G-punkt).

mvh
Ganske spændende med debatten omkring G1 contra G7 metoderne/opgivelserne.

Så vidt jeg har forstået, er G7 metoden den mest alment gældende... da store variationer i udgangshastigheden tilsyneladende i høj grad sætter G1 metoden under pres.
Når jeg skyder med f.eks. 6-6,5mm projektiler med V0 i området 785-950 m/s, oplever jeg egentlig at G1 fungerer udmærket i praksis. Men mon ikke en meget markant stigning eller fald i udgangshastigheden ville ændre dette...
Byan Litz har arbejdet med det... bl.a. testet 400 projektiler i praksis!
http://bulletin.accurateshooter.com/201 ... d-to-know/
Sådan som jeg har forstået det bliver G7 omregnet til G1 tal fordi mange ikke kan forstå forskellen og derved skriver G1 på kasserne, men måske er udregnet efter G7 og omregnet til G1.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Saze » 17. dec 2014, 22:36

Der er lige to ting som skal afklares i denne tråd:

1. Hvornår et projektil når subsonisk er ikke det vigtigste. Det er meget vigtigere at se hvornår projektilet når den transsoniske zone. Dette fordi at den transsoniske (TS) zone er betydeligt sværere at klarlægge. F.eks. ved skud fra 0m til den afstand hvor projektilet når TS kan man bare forholde sig til V0 (eller på billedet MV=muzzle velocity). Ved skud længere end og igennem TS skal man så ind og klarlægge hvordan projektilet opfører sig gennem denne zone, og netop her kommer de custom drag kurver i spil. Desuden kan dette kun gøres gennem praktisk erfaring i sin egen riffel! Når man er igennem TS og når subsonisk begynder projektiler at opføre sig stabilt igen og man kan "nemmere" regne sig frem til forventet drop. Men men men, TS er jo den første forhindring ;)
trans.jpg
trans.jpg (84.05 KiB) Vist 8140 gange
2. Forståelsen mellem G1 og G7 profiler handler om hvordan projektiler flyver og hvilken af disse profiler man skal vælge for at komme tættest på virkeligheden i forhold til det projektil man har i hænderne. På kortere afstande ligesom de fleste baner herhjemme har det intet at sige. Synes egentlig bunden af det vedlagte billede forklarer meget godt at G1 er til de relativt rundnæsede og G7 til de mere aflange. Man skal altså vælge den profil projektilet ligner mest. En anden ting er så at valget af den forkerte profil er faktisk mindre udslagsgivende end at have en forkert MV(V0) på 5m/s eller 3% forkert BC (som mange producenter jo overvurderer). En anden grund til dette ikke betyder så meget på de kortere afstande at netop en overvurderet BC og forkert profil valg i mange tilfælde udligner hinanden, men i nogle går det så tilsvarende "dobbelt så galt"...
2014-12-17 22.02.18.jpg
2014-12-17 22.02.18.jpg (98.7 KiB) Vist 8140 gange
Ps. Alle de her ting kommer fra bogen Accuracy and Precision... af Bryan Litz. Meget ambefalsesværdig!
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 443 times
Been thanked: 486 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Krung » 18. dec 2014, 10:19

BC er koefficienter for hvordan et givet projektil klarer sig i forhold til et referenceprojektil. Det giver bedste resultater at bruge det referenceprojektil, der minder mest om det projektil man bruger. Når man kigger på G1 modellens modstandskurve, så giver det ingen mening at sige at mit langdistanceprojektil minder 0.500 om G1 referenceprojektilet, da det er buttet men langdistanceprojektilet er meget langt og smalt.

Langdistanceprojektilet vil opføre sig meget mere som G7 referenceprojektilet og derfor giver det mere mening (færre fejl) at beregne på det, som om det var sådan et. For at kunne bruge G1 tal bare nogenlunde, så opgives der fx 3 G1 BCer ved forskellige hastigheder. Det er som at sætte plaster på en lort.

Producenterne opgiver gerne G1, da det giver flottere tal. Bare ærgerligt at sammenligningen med G1 projektilet er så søgt, fordi de er meget forskellige. Berger og andre seriøse producenter giver også en G7.

Mht. sidevind og om projektilet "mærker" sidevind, så skal det nævnes at projektiles rotation gør at den vender spidsen op mod luftmodstanden (Med en lille afvigelse, som jeg ikke kan huske nok om). Det er det fede ved at de roterer - den vender sig selv aerodynamisk set bedst. Om luftmodstanden kun kommer af projektilets egen fart eller om der er en svag komposant af sidevind, har ingen betydning for projektilet, for det vil stadigvæk vende spidsen mod modstanden. Det vil med andre ord ikke mærke en side vind, det vil bare ændre vinkel en (meget) lille smule.

Eksempel: Virtuel modvind: 900 m/s, vi skyder i en orkan, sidevind 32 m/s. Asin(32/900) ~ 2 graders orienteringsændring. 10 m/s sidevind vil rotere det 0.6 grader.

Projektilet vil stadigvæk afvige fra sigtelinjen, men det vil ikke "opleve" sidevind.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. jun 2014, 09:11
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 28 times
Been thanked: 32 times

BC er ikke konstant

Indlæg af Falco Subniger » 18. dec 2014, 20:04

BC er ikke konstant, den varierer gennem hele projektilets bane jvf Lapuas dopplermålinger.

Fresh, matematikken bag BC (både den simplere og den der benyttes indenfor fysikken) er beskrevet her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ballistic_coefficient

Du kan selv regne en mere præcis BC ud, hvis du kender massefylden af dine projektiler.

Forskellen i de forskellige beregningsmodeller illustreres fint under Predictions of several drag resistance modelling and measuring methods i

http://en.wikipedia.org/wiki/External_ballistics

Når I benytter ballistiske programmer, så for sammenligningens brug standardatmosfæren som udgangspunkt; 15 grader C, tryk 1013,25 hPa ved havets overflade. Trykket falder med 1 hPa for hver 30 fod ~ 9m du bevæger dig op. Den relative luftfugtighed er sjældent under 70% ved kysterne i DK, ved sigt under 10 km benyt 90% eller over.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af LapuaMagnum » 18. dec 2014, 20:37

Og husk at jo mere fugtigt det er jo mindre er modstanden for projektilet, da det kan variere helt optil 0,2 Mil ved 20% - 100 % på 1500 meter for mig.

20 % giver 20 Mrad.

100 % giver 19,8 Mrad.

Det lyder ikke logisk, men den er god nok :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af LapuaMagnum » 18. dec 2014, 20:40

Stakkels trådstarter, han spørger om langholdskaliber :smile:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Sv: Langholdskaliber ?

Indlæg af RKN » 18. dec 2014, 22:16

LapuaMagnum skrev:Stakkels trådstarter, han spørger om langholdskaliber [emoji2]

mvh
Ja og nu er han rendt skrigende bort. Tror jeg dog ikke. [emoji106]
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

Slettet bruger

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Slettet bruger » 19. dec 2014, 00:35

Nej nej, fortsæt bare - jeg sorterer bare selv.
Jeg stillede samme spørgsmål på et andet forum ( ellers mit foretrukne), der kom ikke et eneste svar :oops:

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 555
Tilmeldt: 13. feb 2010, 00:59
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 100 times
Been thanked: 130 times

Re: Sv: Langholdskaliber ?

Indlæg af Saze » 19. dec 2014, 01:50

Slettet bruger skrev:Nej nej, fortsæt bare - jeg sorterer bare selv.
Jeg stillede samme spørgsmål på et andet forum ( ellers mit foretrukne), der kom ikke et eneste svar :oops:
Hmm tjek lige tråden igen på det andet forum :-)
Living to enjoy life!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af BentxBetjent » 19. dec 2014, 06:01

Slettet bruger skrev:Nej nej, fortsæt bare - jeg sorterer bare selv.
Jeg stillede samme spørgsmål på et andet forum ( ellers mit foretrukne), der kom ikke et eneste svar :oops:
:NVFrules:

Nu tråden alligevel er :hijack:

så er her et indspark angående "Ydre ballistik": http://www.dropbox.com/s/r3b3m1dcnnrxmc ... k.pdf?dl=0

Et par smagsprøver.
Vedhæftede filer
kræfter.jpg
kræfter.jpg (62.27 KiB) Vist 7965 gange
retning.JPG
retning.JPG (41.64 KiB) Vist 7965 gange
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Fresh
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 420
Tilmeldt: 11. mar 2010, 14:58
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 12 times
Been thanked: 49 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Fresh » 19. dec 2014, 06:18

Vi er vel ude i der er en stribe af kalibre på eller under 7.62mm, der har potentialet til 1500m

7mm WSM
7mm Rem Mag
7mm Weatherby Mag
7mm Rem Ultra Mag
300 Win Mag
300 Norma Mag
300 Win Ultra Mac

Evt der også er en cal .270 der kan nå derud, men dem kender jeg ikke rigtigt.

Hvis du kun vil skyde med fabriksammo, så tror jeg en 300 win mag vil gøre livet nemmest. Jeg tvivler der findes fabriksammo i 7mm der kan nå derud.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af 308 W » 19. dec 2014, 06:23

30.06 Ai
Billede

Sendt fra min D5803 med Tapatalk
Senest rettet af 308 W 19. dec 2014, 13:12, rettet i alt 1 gang.

Woodleigh
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 162
Tilmeldt: 2. feb 2013, 00:02
Interesser: Jagt, skydning, genladning, mm
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 89 times
Been thanked: 57 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Woodleigh » 19. dec 2014, 11:40

30-378, så bliver det vist ikke større :smile:

http://www.ballisticstudies.com/Knowled ... agnum.html

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 27. jun 2011, 09:31
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Charlie Bravo » 20. dec 2014, 17:04

En af de nye er 338 Terminator.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Lars M. L. » 2. jan 2015, 12:14

Slettet bruger skrev:Jeg går så småt og tumler med tanken om at bygge mig en langholdsriffel (1500 meter) og max 7,62mm.
Har tænkt på .300 wm, men er nu blevet hvisket i øret at jeg i stedet burde kigge på .300WSM
Er der nogen, berettiget, forskel ?
Er der andre kalibre der burde i spil ?

Hvis nu engang senere - HVIS NU:
Passer .300 WM og .338 LM bundstykkehoved og magasin sammen ?
Hej Claus

Jeg ville vælge en helt almindelig 6,5x284 eller 6,5-06 (IMP). Du burde kunne købe god ammunition hos en erhvervslader til en rimelig pris. Rekylen vil være overkommelig, så du kan skyde en helt dag - selv uden lyddæmper.

mvh Lars

KnT
Banned
Banned
Indlæg: 334
Tilmeldt: 26. nov 2008, 15:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 9 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af KnT » 4. jan 2015, 13:40

Slettet bruger skrev:Jeg går så småt og tumler med tanken om at bygge mig en langholdsriffel (1500 meter) og max 7,62mm.
Har tænkt på .300 wm, men er nu blevet hvisket i øret at jeg i stedet burde kigge på .300WSM
Er der nogen, berettiget, forskel ?
Er der andre kalibre der burde i spil ?

Hvis nu engang senere - HVIS NU:
Passer .300 WM og .338 LM bundstykkehoved og magasin sammen ?
hvis du er genlader vil jeg se på 300 norma magnum. den blive den næste cal 30 pibe jeg skal har, nå min 300wm er skudt ud

Brugeravatar
Mech Inf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 31. maj 2005, 19:30
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Mech Inf » 5. jan 2015, 00:04

Hej Claus

Jeg skal love for, at der er gået teori i din tråd :giggle:
Der er meget fokus på BC, udgangshastighed og diverse specialkalibre, men nu tillader jeg mig lige at komme med min vinkel :blink:

Min personlige erfaring er, at den praktiske forskel på dyre Berger projektiler med høj BC og Norma Golden Target projetiler til under halv pris, er uendelig ligegyldig sammenlignet med skyttens evne til at vurdere vinden. Ikke bare på standpladsen med en vindmåler, men visuelt hele vejen fra skytten til målet.

Et ballistikprogram kan ikke fortælle dig alt. Man er nødt til at samle masser af data og praktisk erfaring. Under alle vind- og vejrforhold.
Derudover er det vigtigt at blive fortrolig med skydestillingen på 100m banen, da det oftest er det vi har til rådighed.
Den slags kræver træning. Masser af træning - og ammunition.

Lad være med at anskaffe en kaliber, der er for dyr i drift. Man må aldrig blive fedtet med ammunitionen - og hvis man ikke går op i prisen på ammo, er det IMHO fordi man skyder for lidt :blink:

Lad os lave et regnestykke:
Lad os sige man har et budget på 5000kr om året til ammo.
Hjemmeladet .300WinMag med Berger 210gr = ca. 9,25kr = 540 stk.
Hjemmeladet 6.5X55 med Golden Target 130gr. = ca. 4,35kr = 1149 stk

Når du efter et år har skudt dit budget op, så vil jeg æde mit gamle hat på, at du har opnået langt bedre resultater med 6.5X55 end med .300Win Mag.

Mit forslag til kaliber valg er altså 6.5X55. Eller 6.5X55 Ackley Improved, hvis du genlader.
Masser af låse til at bygge på, hylstre, projetiler og færdigladet ammo.

Jeg fik selv øjnene op for 6.5X55, da MINUS(som du kender) og jeg var i Norge. Han havde med sin 6.5X55 ingen problemer med at følge med min .338 Lapua Magnum ud til 1500m.
Vi havde tæt på identiske justeringer i højden.

Selvfølgelig har .300WinMag ballistiske fordele, men under alle omstændigheder, så hold dig fra specialkalibre som 300 Remington Ultra Magnum. Jeg havde selv én en overgang, men den var nærmest umulig at finde kvalitetshylstre til, og selv Remington hylstre kostede en mindre formue.

God fornøjelse. Lad os høre hvordan det ender :razz:
.308 all the way!

Brugeravatar
Charlie Bravo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 27. jun 2011, 09:31
Interesser: Skydning, genladning og jagt
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Charlie Bravo » 5. jan 2015, 10:34

Med 6, 5x55 behøver du heller ikke at med regne pibeskift efter ca 2000-3000 skud, som med de mere eksotiske valg.

Slettet bruger

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jan 2015, 19:12

Det var dog det mest kedelige indslag - men også et af dem der giver mest grund til eftertanke. :smile: Argh . ARGH - nu havde jeg lige låst mig fast på .300 w.m. (og jeg er endda ikke hjemmelader)
Selvfølgelig kender jeg Minus - jeg har selv døbt ham :blink: (og det er 100%ærligt)

Brugeravatar
Mech Inf
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 252
Tilmeldt: 31. maj 2005, 19:30
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Mech Inf » 5. jan 2015, 22:22

Slettet bruger skrev: Argh . ARGH - nu havde jeg lige låst mig fast på .300 w.m.
Okay, sorry :biggrin:

Du spurgte til hvilken kaliber man skulle overveje til 1500m, og der er masser at vælge i mellem, men selvfølgelig er brugsglæde det vigtigste :blink:
Valget af kaliber og riffel skal jo heller ikke være så fornuftigt, at man ikke gider skyde med skidtet.
Det er nok derfor jeg selv er endt med to .338LM rifler :eek:

Vælg med hjertet, men hvis du vælger custom build, så jeg vil stadig opfordre til at gå "all in" på en laaang , tyk pibe.
Uanset hvilken langholdskaliber du vælger, så kan du give baghjul til taktiske rifler som Accuracy International og Blaser Tactical 2 i kaliber .338LM med standard 26" pibe.
.308 all the way!

Slettet bruger

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Slettet bruger » 5. jan 2015, 23:10

Mine "sidste tanker" omkring projektet har været en 300 wm, Tikka lås, tyk løb omkring 70 -72 cm,
Sako TRG skæfte.
Skæftet har jeg "styr" på, så mangler "kun" lige resten

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af 308 W » 6. jan 2015, 11:05

Låsen kan findes i en billig brugt T3 Lite på dba eller ligende

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Slettet bruger

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Slettet bruger » 6. jan 2015, 14:40

Laaaaang pibe - hvad er det - er 72 cm lang eller ??

Jeg må også indrømme, at der ind i mellem har været nogle små prik der sagde 6,5 x 55 (55AI) - men jeg har prøvet at abstrahere fra dem :blink:

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af Kristian_J » 6. jan 2015, 18:48

Tjah, de Amerikanske langdistance skytter elsker 6.5 Creedmore

Der var en langdistanceskytte der sagde, at den kaliber føles som at snyde.
... assistance from a distance!

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Langholdskaliber ?

Indlæg af The Yeti » 6. jan 2015, 19:08

Alle der tænker på i præcisionsskydning bør mindst en gang læse om erfaringerne fra Huston Warehouse.

http://www.angelfire.com/ma3/max357/houston.html

Erfaringerne kan næppe overføres direkte til 1.200+ men er nu gode at blive klog af.

Og så var der også lige de der http://lazzeroni.com Et af de finske mærker jamrede en overgang i nogle af dem, men det gør de vist ikke mere. Når svenskerne engang besinder sig mht antallet af våben man kan have til jagt så skal jeg...





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar