Flugtskydning hagl hvilke?

Her kan du primært finde indlæg, hvor ligestillede har søgt hjælp til valg af jagtvåben og/eller kaliber.
Inden du selv opretter et indlæg og stiller spørgsmål så tag et kig rundt i eksisterende indlæg og se om ikke svaret allerede findes.
Besvar
Topflobber
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13. maj 2016, 01:21
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Esbjerg

Flugtskydning hagl hvilke?

Indlæg af Topflobber » 25. maj 2016, 23:44

Hej alle sammen.

Jeg skyder en del flugtskydning. Men ville gerne have jeres svar på valg af hagl hertil. 7 eller 9 ?
Jeg skyder bland andet med Kent Pro Steel 28 grams, og Mirage T4 24 grams og Mirage T2 28 grams.

Hvad er jeres svar på bedste hagl? og str.

Tobias

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Flugtskydning hagl hvilke?

Indlæg af Rulab » 26. maj 2016, 05:11

Jeg bruger Lyalvale Ekspress 24 gram fordi: de er billige, har en behagelig rekyl og skyder godt i mit gevær. Jeg bruger str 7 eller 8 afhængig af hvad Almas har på lager.
Kunne de fåes i str. 9, ville jeg have brugt det.

Min erfaring med str 9 er de sagtens kan knuse duerne lige så langt ud som jeg kan ramme dem, så de giver bedre dækning uden nogen ulemper.

Personligt forstår jeg ikke ideen med at bruge 28 grams patroner, mere rekyl, dyrere patroner og en meget marginal forskel på duerne.

Topflobber
Newbie
Newbie
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13. maj 2016, 01:21
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Flugtskydning hagl hvilke?

Indlæg af Topflobber » 26. maj 2016, 08:31

Jeg bruger 28 grams da jeg har et par halvautomater. De kan have problemmer med at reeterer med 24 grams. Så derfor har jeg altid skudt 28 grams i det hele.
Men vil der være en forskel i at bruge 9er hagl?

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Flugtskydning hagl hvilke?

Indlæg af Rulab » 26. maj 2016, 14:31

Topflobber skrev:Jeg bruger 28 grams da jeg har et par halvautomater. De kan have problemmer med at reeterer med 24 grams. Så derfor har jeg altid skudt 28 grams i det hele.
Men vil der være en forskel i at bruge 9er hagl?
Ja, i en halvautomat er rekyl jo heller ikke et problem, mit svar var mest til at man ser middelmådige skytter med en o/u som vil bruge 28 gram.

Der er i hvert fald flere hagl i en 9'er, jeg tror ikke på at det bliver flere træffere, men min erfaring er at det giver en smule flere sideduer der "støvre" og det ser jo godt ud :biggrin:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Flugtskydning hagl hvilke?

Indlæg af PSindrup » 26. maj 2016, 15:56

Simon-MS skrev:
Topflobber skrev:Jeg bruger 28 grams da jeg har et par halvautomater. De kan have problemmer med at reeterer med 24 grams. Så derfor har jeg altid skudt 28 grams i det hele.
Men vil der være en forskel i at bruge 9er hagl?
Ja, i en halvautomat er rekyl jo heller ikke et problem, mit svar var mest til at man ser middelmådige skytter med en o/u som vil bruge 28 gram.

Der er i hvert fald flere hagl i en 9'er, jeg tror ikke på at det bliver flere træffere, men min erfaring er at det giver en smule flere sideduer der "støvre" og det ser jo godt ud
:biggrin:
Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på at der måske er en grund til at "alle" baner sælger 7'er patroner.
Hvis 9'ere var bedre, ville de så ikke sælge dem?

Peter

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Flugtskydning hagl hvilke?

Indlæg af Rulab » 26. maj 2016, 16:08

PSindrup skrev: Jeg kan heller ikke lade være med at tænke på at der måske er en grund til at "alle" baner sælger 7'er patroner.
Hvis 9'ere var bedre, ville de så ikke sælge dem?

Peter
Mange skydebaner sælger nu også begge størrelser.
Omkring hvorfor str. 7 er dominerende, så skal man ikke glemme at jagtverdenen er så konservativ at "sådan har vi altid gjort og hvorfor ændre på det" kan være en ganske udmærket forklaring på det.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Flugtskydning hagl hvilke?

Indlæg af Raptor357 » 27. maj 2016, 23:03

Jeg skyder med 7'er hagl fordi at 9'er haglene ikke kan knuse duen hvis den skydes som side due på 25m.
Det ville måske ændre sig hvis jeg blev bedre til at ramme med kerneskuddet. 2'er hagl virker også fortrinneligt og jeg mener det er vigtigt at prøve de patroner man går på jagt med, men der er bare ikke ret mange steder man får lov til at skyde flugt skydning med jagt ammo.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar