Spørgsmål til konservering af vand.

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Kleth » 26. jul 2014, 15:58

Nu har vi på vores ferie skramlet en del rundt i landet. Vi har haft en biltema 15l vanddunk med og jeg syntes hurtigt at vandet kommer til at tage smag og lugt, selv om jeg dagligt skiftede vandet.
Til bukkejagten havde jeg hældt en ½dl sylte-eddike i vandet som konservering og det virkede under de temperaturer og det vand var kun til skyl og vask.

Hvad har i andre erfaring med?

På Grønland brugte vi min MIOX til alt vand der ikke skulle koges (anbefaling fra sundhedsstyrelsen, da fugleinfluenza havde en del opmærksomhed i 2006). Der cyklede vi vandflaskerne, så vandet kom til at ligge i 4t før vi drak det.
Det er også spild af vand at skifte det hver dag, så jeg ville gerne kunne bruge vandet i to dage - Nok ikke til drikkevand, men til vask, skyl og madlavning.
Jeg kan vel altid bruge MSR MIOX: "Kill things you can't pronounce with technology you don't understand".

Stemningsbillede fra Mossø
Billede

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Krung » 26. jul 2014, 20:56

Er det lugten eller bakterier, der er problemet?

UV lys til at dræbe biologiske trusler er uden bismag.

Hvis det er smagen, kan rengøring med tabletter beregnet til at rense drikkedunke vel hjælpe ... jeg har dog ikke prøvet dem, men jeg har kigget på dem i butikkerne en gang og set at de pralede med at man slipper for smag. Sigg Bottle clean er en mulighed. Ellers de der tabletter til gebisser.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Kleth » 26. jul 2014, 21:12

Jeg ved faktuelt ikke om smag og lugt kommer fra dunken eller bakterier. Længere tid i dunken = mere afsmag eller længere tid i dunken = mere bakterie vækst og dermed grim smag. Det kommer hurtigere end i f.eks. Sigg og Primus alu flasker. Jeg har faktisk aldrig renset en flaske med andet end bagepulver eller kogende vand og aldrig haft samme problem, selv ikke da vi brugte klare HDPE flasker (læg flaskerne ud i solen, når kemikalierne har virket længe nok, så nedbryder UV kemikalierne, så klor-smagen reduceres), men der fyldte vi kun renset vand på.
Rens er mit mindste problem og ideen med gebis-tabletter til rens er god [emoji106][emoji2]


Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Scout » 28. jul 2014, 23:04

Jeg går langt uden om plast/syntet-dunke/flasker for at undgå disse problemer og har sadlet om til næsten udelukkende at bruge 'Kleen Kanteen-produkter' for at undgå bakterier, afsmag, sundhedsfarlige bi-produkter mm.

Jeg har kønt et bundt af disse:
http://www.kleankanteen.com/


Hvorfor:
http://www.kleankanteen.com/about/kanteen-101/why.php

Endvidere bør man IKKE genbruge engangs-vandflasker under nogen omstændigheder. De er klamme bakteriebomber og det kan man IKKE vaske/rense sig ud af:

http://politiken.dk/forbrugogliv/livsst ... riebomber/

http://ing.dk/artikel/en-tar-fra-vandfl ... lget-99116

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Kleth » 29. jul 2014, 00:20

Ja, jeg kunne også skifte dunken, jeg må se efter noget 5-10l der er garanteret fri for skidt. Jeg ville være lidt ked af at skulle holde styr på på for mange flasker.
Ja, engangsflasker bør man holde sig fra, bakterier vil jeg ikke være så bange for, hvis vandet bliver renset med sølv klorid, iod eller klordioxid, men de kan afgive antimon, bisphenol og andre sjove ting.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Johs » 29. jul 2014, 08:40

Det er farligt at leve, de allerfleste dør af det, men næppe fordi de drikker vand af plastikflasker der er godkendt til levningsmidler.

Andre autoriteter har en anden mening om vands holdbarhed:
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/k ... ve-gammelt
– hilsen Johs

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 1389
Tilmeldt: 3. okt 2010, 19:21
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 219 times
Been thanked: 180 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Lasse68 » 29. jul 2014, 09:00

Når jeg er på længere ture, hvor mængde og holdbarhed af vandet kan blive et problem, så køber jeg altid frysetørret vand.

https://www.youtube.com/watch?v=0-peUSz9cg8

:biggrin:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Scout » 29. jul 2014, 09:10

Johs skrev:Det er farligt at leve, de allerfleste dør af det, men næppe fordi de drikker vand af plastikflasker der er godkendt til levningsmidler.

Andre autoriteter har en anden mening om vands holdbarhed:
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/k ... ve-gammelt
Beklager, men du misser pointen.
Læs nu lige de links igen.
De billige engangs-vandflasker i plast afgiver farlige stoffer og bør ikke genbruges.

Jeg ser dem ofte blive genbrugt. Køb dog en enkelt kvali-flaske som for eksempel en Kleen Kanteen i rustfrit stål, genfyld fra hanen og genbrug den uendeligt.

Det er billigere, sundere og bedre for miljøet.

......men okay, et budskab der er svært at komme igennem med i et land med noget af verdens bedste vand, men hvor befolkningen narres af firmaer, til at købe vand på flaske, selv om kvaliteten af vandet i hanerne er højere end flaskevand og skal stå model til langt højere kvalitetskrav og kontrol.

Den kloge narrer den mindre kloge .....og bliver millionær på at sælge vand.....i Danmark af alle steder.

Som at blive rig på at sælge sand i Sahara.

Det hjælper jo naturligvis på omsætningen i disser vandsælgende firmaer, at de fleste folk ikke lige er så smarte*

*ingen i denne tråd naturligvis.

Og ja, vi har naturligvis alle købt vand på flaske i en snæver vending, når man ikke lige har fået genbrugsflasken med.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Scout » 29. jul 2014, 09:13

Lasse68 skrev:Når jeg er på længere ture, hvor mængde og holdbarhed af vandet kan blive et problem, så køber jeg altid frysetørret vand.

https://www.youtube.com/watch?v=0-peUSz9cg8

:biggrin:
:biggrin: :fun:
God værkstedshumor :biggrin:

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Zundapp » 29. jul 2014, 09:26

Klam læsning med de plastic flasker man tror der er rene..

Jeg har selv brugt engangsflasker til vand mange gange før jeg fik nalgene flasker. Men de er også plast så på et tidspunkt findes der nok også bakterier eller hormoner i dem..

Der var noget skriveri om ældre nalgene flasker der ikke var bpa-fri men det er de kommet ud af, men der skal nok komme noget andet de så indeholder..

Tror også rustfri stål er vejen frem men jeg foretrækker nalgene så jeg kan se gennem flasken og se hvor meget stort skidt man har fået med når man fylder flasken..
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af LapuaMagnum » 29. jul 2014, 09:29

Scout skrev:
Johs skrev:Det er farligt at leve, de allerfleste dør af det, men næppe fordi de drikker vand af plastikflasker der er godkendt til levningsmidler.

Andre autoriteter har en anden mening om vands holdbarhed:
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/k ... ve-gammelt
Beklager, men du misser pointen.
Læs nu lige de links igen.
De billige engangs-vandflasker i plast afgiver farlige stoffer og bør ikke genbruges.

Jeg ser dem ofte blive genbrugt. Køb dog en enkelt kvali-flaske som for eksempel en Kleen Kanteen i rustfrit stål, genfyld fra hanen og genbrug den uendeligt.

Det er billigere, sundere og bedre for miljøet.

......men okay, et budskab der er svært at komme igennem med i et land med noget af verdens bedste vand, men hvor befolkningen narres af firmaer, til at købe vand på flaske, selv om kvaliteten af vandet i hanerne er højere end flaskevand og skal stå model til langt højere kvalitetskrav og kontrol.

Den kloge narrer den mindre kloge .....og bliver millionær på at sælge vand.....i Danmark af alle steder.

Som at blive rig på at sælge sand i Sahara.

Det hjælper jo naturligvis på omsætningen i disser vandsælgende firmaer, at de fleste folk ikke lige er så smarte*

*ingen i denne tråd naturligvis.

Og ja, vi har naturligvis alle købt vand på flaske i en snæver vending, når man ikke lige har fået genbrugsflasken med.
Man skal jo have kendt til mindre gode tider for at kunne sætte større pris på vores vand med meget meget mere, jeg er kun 40 men har kendt til mindre gode tider. Vi er efterhånden blevet så bekvemmelige at vi piver over rigtig mange ting uden der rigtig er hold i det. Hvis alle kom på patruljekursus ville danmark se anderledes ud, da de fleste nok ville være taknemmelige for at kunne dreje på en vandhane og så kommer der vand ud af den, fremfor selv at skulle filtrere det og finde de genstande der skal bruges til at filtrere det. Jeg mener størstedelen af danmarks befolkning er blevet en del af bekvemmelighedshornet, hvis der er noget der hedder det, uden helt at være ydmyg over for det.

Jeg ville personligt have mere end 1 dunk med i tilfældet af der gik hul på den ene, dog ville jeg også anskaffe kvalitetsbeholdere af evt. stål.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Zundapp
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 709
Tilmeldt: 12. apr 2006, 14:09
Interesser: Hund, Militær-historie
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 22 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Zundapp » 29. jul 2014, 09:30

Haha ja frysetørret vand er da vejen man skal gå :rolf:
Never mind the dog - Beware of the owner..

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Scout » 29. jul 2014, 09:39

LapuaMagnum skrev:
Man skal jo have kendt til mindre gode tider for at kunne sætte større pris på vores vand med meget meget mere, jeg er kun 40 men har kendt til mindre gode tider. Vi er efterhånden blevet så bekvemmelige at vi piver over rigtig mange ting uden der rigtig er hold i det. Hvis alle kom på patruljekursus ville danmark se anderledes ud, da de fleste nok ville være taknemmelige for at kunne dreje på en vandhane og så kommer der vand ud af den, fremfor selv at skulle filtrere det og finde de genstande der skal bruges til at filtrere det. Jeg mener størstedelen af danmarks befolkning er blevet en del af bekvemmelighedshornet, hvis der er noget der hedder det, uden helt at være ydmyg over for det.

mvh
Enig.

Personligt fryder jeg mig hver gang, jeg drikker et glas vand fra en dansk hane.

Især efter i årevis at have rejst i lande, hvor der enten er tilsat klor i vandet eller have opholdt mig i længere tid i andre lande, hvor der er 50 grader i skyggen og kun importeret vand på plastflaske, hvor der så skal hældes et par teskefulde salt i.

Men nu er vi vist ude af en tangent.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af LapuaMagnum » 29. jul 2014, 09:57

[/quote]
Enig.

Personligt fryder jeg mig hver gang, jeg drikker et glas vand fra en dansk hane.

Især efter i årevis at have rejst i lande, hvor der enten er tilsat klor i vandet eller have opholdt mig i længere tid i andre lande, hvor der er 50 grader i skyggen og kun importeret vand på plastflaske, hvor der så skal hældes et par teskefulde salt i.

Men nu er vi vist ude af en tangent.[/quote]

Korrekt, en god flergangs stål beholder vil jeg anbefale, og gerne mere end en. Hvis det mest til camping er der jo vandhaner til fri afbenyttelse, så er vigtigheden ikke så stor om der er flere.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Centurion » 29. jul 2014, 10:26

Scout skrev:"Især efter i årevis at have rejst i lande, hvor der enten er tilsat klor i vandet eller have opholdt mig i længere tid i andre lande, hvor der er 50 grader i skyggen og kun importeret vand på plastflaske, hvor der så skal hældes et par teskefulde salt i."

Måske lidt OT, men jeg har ladet mig fortælle, at nogle store hoteller i København sætter klor til vandet. Ellers tror turisterne ikke at det er rent. :giggle:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Gysse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 284
Tilmeldt: 15. mar 2008, 02:28
Interesser: Pandajagt
Geografisk sted: Vestsjælland, Skælskør
Has thanked: 11 times
Been thanked: 32 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Gysse » 29. jul 2014, 14:18

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4786216.stm

Om solen i Danmark er stærk nok til at det ovenstående trick virker ved jeg ikke. Men jeg ved at det benyttes i den 3 verden, og anbefales vist også af FN til nødrensning af drikkevand.
Hvis det ikke var guds mening at vi skulle spise dyr, skulle han ikke have lavet dem ud af kød

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af HappyNanoq » 29. jul 2014, 15:15

Umiddelbart kan jeg godt lide at vaske/skylle dunke i varmt vand først (lidt mere end håndlunt, men ikke kogende).
Dernæst får de fra tid til anden et skud lunkent vand, med en stor dosis klorin iblandet gerne dagen før turen - og gerne skylles med koldt vand og fyldt hjemmefra, eller tømt/medbragt på tur for hurtig fyldning på turen.

Bruger selv Nalgene-flasker af dem med stort låg - for de "bevidste" så er der et "problem" med Nalgene (de klare flasker), som er at de indeholder BPA (Bisphenol A), men det lader til at det kun frigives fra plastikken når hele herligheden bliver varmt.
Så jeg er sku egentlig ligeglad og købte de klare alligevel - det er ikke noget jeg bruger til daglig, og jeg varmer ikke dunkene op så anslår risikoen er ganske lille.

Årsagen til at jeg vælger Nalgene... tja, de er lette, stor åbning (kan så også bruges til opbevaring af andre ting jeg måske ikke vil have våde!)... whatever. Og det er rart at drikke af noget der minder om et glas.


På turene frisker jeg gerne vandet op når chancen byder sig (når jeg bedømmer at vandet i elven er mere frisk end det jeg har haft i dunken - bedømt på tid/temperatur i dunken).

Det er sjældent jeg gider tænke på kloreringstabletter eller andet. I hvert fald her i Grønland.

Har da indtil nu aldrig fået tyndskid af at drikke frisk, koldt rindende vand fra elven. Det ville nok være anderledes, hvis jeg tog en tur til afrika, naturligvis, men der er pissevarmt, så i ser mig nok ikke syd for tyskland alligevel.
Max 22-25 grader til mig, tak :)


Men Nalgene-flasker, og PE/PEH-produkter til mig - gerne vasket/kloreret før turen.


Har dog spekuleret på en af de løsninger, hvor man kan få en lille UV-lampe at sætte ned i - men ved ikke om det er værd at kigge på. Det var vist relativt nyt, så giver det lige et par år før jeg kigger på reviews :)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Scout » 29. jul 2014, 15:22

HappyNanoq skrev:
Årsagen til at jeg vælger Nalgene... tja, de er lette, stor åbning (kan så også bruges til opbevaring af andre ting jeg måske ikke vil have våde!)... whatever. Og det er rart at drikke af noget der minder om et glas.
Det er en anden fordel ved visse af Kleen Kanteen-dunkene; den store åbning. Det er jeg også fan af.

Dog kan jeg godt forstå, at du ikke lige kan bruge rustfri stålflasker i alle situationer. Sådan en stålflaske semi-permanent monteret på poten i koldt vejr bliver man nok lidt træt af, når 1895eren skal repeteres :fun:

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 726
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 103 times
Been thanked: 562 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Werecat » 29. jul 2014, 17:28

HappyNanoq skrev: Det er sjældent jeg gider tænke på kloreringstabletter eller andet. I hvert fald her i Grønland.

Har da indtil nu aldrig fået tyndskid af at drikke frisk, koldt rindende vand fra elven. Det ville nok være anderledes, hvis jeg tog en tur til afrika, naturligvis, men der er pissevarmt, så i ser mig nok ikke syd for tyskland alligevel.
Max 22-25 grader til mig, tak :)
Snak med fåreavlerne nede sydpå. I Qaqortoq måtte jeg personligt (eller rettere via tolk) instruere flere af dem på forskellige tidspunkter i at koge vandet når de tog det fra elvene efter de i et par uger havde haft diarré.

Jeg købte af samme grund min Katadyn, så jeg kunne genfylde vandbeholdningerne når jeg var ude at vandre.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af LapuaMagnum » 29. jul 2014, 17:43

Werecat skrev:
HappyNanoq skrev: Det er sjældent jeg gider tænke på kloreringstabletter eller andet. I hvert fald her i Grønland.

Har da indtil nu aldrig fået tyndskid af at drikke frisk, koldt rindende vand fra elven. Det ville nok være anderledes, hvis jeg tog en tur til afrika, naturligvis, men der er pissevarmt, så i ser mig nok ikke syd for tyskland alligevel.
Max 22-25 grader til mig, tak :)
Snak med fåreavlerne nede sydpå. I Qaqortoq måtte jeg personligt (eller rettere via tolk) instruere flere af dem på forskellige tidspunkter i at koge vandet når de tog det fra elvene efter de i et par uger havde haft diarré.

Jeg købte af samme grund min Katadyn, så jeg kunne genfylde vandbeholdningerne når jeg var ude at vandre.
Det må da være fordi dyrene skider i vandet, for i det nordlige Grønland havde vi da det mest friske vand fra elve og bække. Det er godt nok 20 år siden, men det kan vel ikke nå at blive så forurenet?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af HappyNanoq » 29. jul 2014, 17:58

Det er gerne derfor - og områder med større dyrehold skal man naturligvis være anderledes på vagt.

Bor selv i Nuuk, og de elve jeg benytter ligger gerne på øer eller fra områder hvor der kun sjældent er rensdyr - på rensdyrjagterne er der gerne "tanket" vand op fra en elv, umiddelbart før vi når frem til området der skal jages i. Ergo - frisk vand.

Så det er ski stadig ikke min største bekymring. :)


Elsker også åbningsscenen af én af Jackie Chan's film, The Tuxedo, hvor man ser nogen drikke vand - og hvor der filmes opad i vandstrømmen, indtil man ser en hjort stå og tisse i vandet.

Der er risiko ved alt, og der tages kun vand fra de elve der kendes til, gerne fra øer i fjordene hvor der ikke er rensdyr.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Kleth » 29. jul 2014, 22:17

Lasse68 skrev:Når jeg er på længere ture, hvor mængde og holdbarhed af vandet kan blive et problem, så køber jeg altid frysetørret vand.

https://www.youtube.com/watch?v=0-peUSz9cg8

:biggrin:
Man kan få frysetørret vin [emoji1] så med frysetørret vand er den hjemme.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Kleth » 29. jul 2014, 22:30

Vi hikede op gennem ørkendalen fra Kangerlussuaq. Vi fik et lift ud gennem byen, så vi nåede ikke at få fyldt flasker. Det var VARMT og de små smeltevands elve var tørrede ud og vi kunne ikke komme tæt på den store smeltevandsflod (som var fyldt med silt) på en sikker måde, så efter et par timer var vi kritisk dehydrerede. Heldigvis fandt vi et hul med stillestående vand, som jeg kunne pumpe op gennem filteret og med et skud MIOX kunne mosevandet drikkes - Men det var lange 15min at vente på at rensningen var færdig.
Havde jeg haft nærvær nok, skulle jeg have gravet en gypsey well ved den store smeltevands elv og taget vand fra den.
Dagen efter slog vi os ned ved en lille elv, et par timers gang længere fremme, for at rehydrere, men vi rensede stadig vandet efter anbefaling fra SST/Sundhedsstyrelsen, da vi et par dage senere hikede op langs elven, fandt vi et halvt rensdyr kadaver i elven. Strømmen havde sikkert iltet vandet nok til at vandet var sterilt, men en rar følelse at vi havde renset vandet.

Vi har altid tappet vand opstrøms for stier, campsites m.v. for mange folk er nogle svin med deres toilet i eller tæt på vandet. Toilet bør holdes mindst 12m væk fra vand.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Scout » 29. jul 2014, 22:46

Kleth skrev: Havde jeg haft nærvær nok, skulle jeg have gravet en gypsey well ved den store smeltevands elv og taget vand fra den.
Interessant filtreringsmetode.

Gypsy well
http://www.outdoorlife.com/blogs/surviv ... gypsy-well

Snedigt.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Spørgsmål til konservering af vand.

Indlæg af Kleth » 29. jul 2014, 22:54

Og det virker, man skal bare ofte slaske vandet ud af et par omgange, for at reducere mængden af fine partikler.
Jeg lærte konceptet fra Ray Mears' litteratur.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar