Vandrestok

Stedet hvor vi kan tale om færdigheder, og grej for folk der vil lære at klare sig selv i naturen.
Besvar
Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 27. jul 2015, 16:44

Jeg påtænker en gåtur i skoven og se om jeg kan finde mig en god pind til at lave en vandrestok ud af, ca 1,6m høj. Nogen der har et indspark af hvad typer af træ der passer bedst og hvad gør jeg mht tørre/behandle?
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Vandrestok

Indlæg af 5317 » 27. jul 2015, 19:12

Kambiri skrev:Jeg påtænker en gåtur i skoven og se om jeg kan finde mig en god pind til at lave en vandrestok ud af, ca 1,6m høj. Nogen der har et indspark af hvad typer af træ der passer bedst og hvad gør jeg mht tørre/behandle?

ask,
let og stærkt
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 27. jul 2015, 19:54

5317 skrev:
Kambiri skrev:Jeg påtænker en gåtur i skoven og se om jeg kan finde mig en god pind til at lave en vandrestok ud af, ca 1,6m høj. Nogen der har et indspark af hvad typer af træ der passer bedst og hvad gør jeg mht tørre/behandle?

ask,
let og stærkt
Det er let for mig at finde, men hvad skal jeg gøre når jeg står med en frisk grøn gren, skal den bare tørre over tid eller skal jeg behandle den? Kan man først bøje/rette på den når den er tør? (Hvis det skulle blive nødvendigt)


Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 31. jul 2015, 19:52

ImageUploadedByTapatalk1438364839.977076.jpg
(94.85 KiB) Downloadet 2336 gange
Dejlig tur i skoven idag gav et par overraskelser. En vandrestav i fuglekirsebær med sorte/hvide mærker under barken. Det kommer af en kamp mellem to arter svampe der hver i sær vil nedbryde grenen. Den er næsten helt tør og skal nok kun ligge inde i en lille måned for den kan få olie første gang.

Den med det krumme hovede er fra en hassel. Den håber jeg kan blive til en skydestok en dag men den er helt frisk så den smider jeg op under taget i carporten, så kan den ligge der et år eller to inden dén skal slibes og ha olie(-;

Har lidt optur over mine fund!
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Boerge » 31. jul 2015, 23:58

Ikke for at være skolemester -- men den med det krumme hoved er en elm!! :smile:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 5. aug 2015, 21:25

Boerge skrev:Ikke for at være skolemester -- men den med det krumme hoved er en elm!! :smile:
Min tlf gik desværre død for strøm lige som jeg skulle til at tage et billede af bladet fra træet men jeg kommer forbi igen og så ser vi. Jeg var selv meget i tvivl men udfaldet blev hassel.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Grejs76 » 5. aug 2015, 23:15

Elm og hassels blade ligner meget hinanden.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Boerge » 5. aug 2015, 23:23

Som skrevet - det er en elm - et typisk elmerodskud. For ikke skovkyndig kan blade på elm og hassel ligne hinanden lidt - men slet ikke barken. Barken på tynd hassel er altid glat!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 6. aug 2015, 08:36

Boerge skrev:Som skrevet - det er en elm - et typisk elmerodskud. For ikke skovkyndig kan blade på elm og hassel ligne hinanden lidt - men slet ikke barken. Barken på tynd hassel er altid glat!!
Jeg takker for uddybende info, hovedtræet har været udsat for en stormskade på et tidspunkt for den er hugget af træet ca 1,5m oppe over jorden.

Uanset om det er den ene eller anden er jeg stadig glad for den(-;
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Holten101 » 6. aug 2015, 08:49

Boerge skrev:Som skrevet - det er en elm - et typisk elmerodskud. For ikke skovkyndig kan blade på elm og hassel ligne hinanden lidt - men slet ikke barken. Barken på tynd hassel er altid glat!!
Enig. Bladene kan desuden let skelnes ved berøring....Hassel er glat og Elm ru. Men når først man har lært at skelne på barken så forveklserne man dem ikke igen.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 7. aug 2015, 09:30

Holten101 skrev:
Boerge skrev:Som skrevet - det er en elm - et typisk elmerodskud. For ikke skovkyndig kan blade på elm og hassel ligne hinanden lidt - men slet ikke barken. Barken på tynd hassel er altid glat!!
Enig. Bladene kan desuden let skelnes ved berøring....Hassel er glat og Elm ru. Men når først man har lært at skelne på barken så forveklserne man dem ikke igen.

Cheers
Dén tanke havde jeg også! #livetolearn
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

5317
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 610
Tilmeldt: 11. feb 2009, 20:25
Interesser: skydning, genladning
Geografisk sted: Jylland-nordvest
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Vandrestok

Indlæg af 5317 » 19. aug 2015, 21:37

Kambiri skrev:
5317 skrev:
Kambiri skrev:Jeg påtænker en gåtur i skoven og se om jeg kan finde mig en god pind til at lave en vandrestok ud af, ca 1,6m høj. Nogen der har et indspark af hvad typer af træ der passer bedst og hvad gør jeg mht tørre/behandle?

ask,
let og stærkt
Det er let for mig at finde, men hvad skal jeg gøre når jeg står med en frisk grøn gren, skal den bare tørre over tid eller skal jeg behandle den? Kan man først bøje/rette på den når den er tør? (Hvis det skulle blive nødvendigt)


Sent from my iPad using Tapatalk
ingen anelse om træbehandling, men da man kan lave holdbare skafter og buer af asketræ bør det da også være muligt at lave sig en vandrestav af ask,

kender en skibsbygger, han "koger" træ når det skal bukkes i facon til spanter, og det er træ som er lagret(tørt)
Man skal ikke skyde bjørnen før skindet er solgt

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 20. aug 2015, 11:01

5317 skrev:
Kambiri skrev:
5317 skrev:
Kambiri skrev:Jeg påtænker en gåtur i skoven og se om jeg kan finde mig en god pind til at lave en vandrestok ud af, ca 1,6m høj. Nogen der har et indspark af hvad typer af træ der passer bedst og hvad gør jeg mht tørre/behandle?

ask,
let og stærkt
Det er let for mig at finde, men hvad skal jeg gøre når jeg står med en frisk grøn gren, skal den bare tørre over tid eller skal jeg behandle den? Kan man først bøje/rette på den når den er tør? (Hvis det skulle blive nødvendigt)


Sent from my iPad using Tapatalk
ingen anelse om træbehandling, men da man kan lave holdbare skafter og buer af asketræ bør det da også være muligt at lave sig en vandrestav af ask,

kender en skibsbygger, han "koger" træ når det skal bukkes i facon til spanter, og det er træ som er lagret(tørt)
Super info! Takker:-)
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Holten101
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 576
Tilmeldt: 5. dec 2014, 12:59
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 62 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Holten101 » 20. aug 2015, 11:36

Du kan rette træet både grønt og tørt og med både "tør" varme og ved kogning, eller dampning. Grønt træ vil fortsætte med at arbejde under tørring, selv efter varmeudretning (ret ikke grønt træ med tør varme hvis emnet er meget større end en pil, ellers udtørre overfladen og sprækker opstår).

Jeg vil anbefale at du damper emnet....det giver lidt færre fugtskjolder (forsvinder ved slibning) end ved kogning. Retning med tør varme giver en brunlig farvning (hvilket bidrager æstetisk;-) men fungerer rigtig godt til små justeringer da tilbagefaldet er nemmere at forudsige end ved damp/kogning. Tør varme fungere bedst på små, eller tynd emner.

En rundstok med diameter som et kosteskaft skal dampes/koges i minimum 25 min...gerne 40 min, alt efter træsort/massefylde og hvor aggressiv bøjningen bliver (tynde emner kan bøjes langt mere end tykke). De tunge tropiske træsorter er ikke velegnet til varmeretning.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Vandrestok

Indlæg af Kambiri » 24. aug 2015, 22:21

Sikke jeg lærer:-) tak skal i have!


Sent from my iPad using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Besvar